تحلیل عطوان| رکوردزنی آمریکایی‌ها با ثبت دومین شکست امنیتی علیه ایران

سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مقاله ای به بررسی علل شکست آمریکا در فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران و انزوای بیش از پیش این کشور در جامعه جهانی پرداخت.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه ای رام الیوم طی مقاله ای به دومین ناکامی بزرگ ایالات متحده آمریکا در چالش آفرینی برای جمهوری اسلامی و فعال سازی مکانیزم ماشه در شورای امنیت پرداخت و عمق این شکست برای کاخ سفید و ترامپ را بررسی کرد:

متن مقاله بدین شرح است:

برای بار دوم و در کمتر از 10 روز! رئیس جمهور آمریکا دومین شکست خود را پس از آنکه پیشنهاد فعال سازی مکانیزیم ماشه اش توسط سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان رد شد، در شورای امنیت تجربه کرد.امری که ممکن بود با فعال سازی آن تمامی تحریم های شورای امنیت علیه ایران از سر گرفته شود.

در بار نخست هم ترامپ برای تمدید دوباره تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت مراجعه کرد که درنهایت با عدم پشتیبانی تمامی کشورهای عضو (به جز دومینیکن) و مخالفت چین و روسیه مواجه شد.موضوعی که یکی از بدترین شکست های آمریکا را در این عرصه (دشمنی با ایران) رقم زد.

مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده درپی متحمل شدن چنین شکست هایی تقریبا عقلش را از دست داد و با ایراد سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک و با حمله لفظی به کشورهای فرانسه و آلمان و انگلیس آن ها را متهم به طرفداری از نظام ایران کرد.

بیشترین موردی که پامپئو و به تبع آن ترامپ را عصبانی کرد پاسخ اروپایی ها بود، زمانی که آن ها به کاخ سفید یادآوری کردند «شما در سال 2018 از توافق نامه هسته ای با ایران خارج شده اید و دیگر نمی توانید از مفاد آن علیه این کشور استفاده کنید.» علاوه براین اروپایی ها به این نتیجه رسیدند که پس از 5 سال مذاکره با ایرانی ها و دستیابی به چنین توافقی که تهران هم به بیشترین مفاد و مقررات آن پایبند بوده اگر اختلافی هم پیش آمده، می شود باز هم از طریق مذاکره مشکل را حل کرد نه اینکه با توسل به زور و بازگرداندن تحریم ها اوضاع را بدتر کرد.

این حالت از سرگشتگی و «چه کنم چه کنمی» که در مواضع ترامپ علیه ایران نمود پیدا کرده یک علت اش بازمی گردد به خالی شدن پشت آمریکایی ها توسط هم پیمانان غربی شان و همچنین شکست سیاست های واشنگتن در سرنگونی نظام ایران از داخل این کشور.

آنچه که در حال حاضر ترامپ را نگران تر کرده این است که صنعت نظامی ایران به شدت در حال پیشرفت است و موفق شده تا نسل های جدید و نقطه زن موشک ها در انواع و اقسام حجم و اندازه ها را وارد خط تولید کند و این در حالی است که تهران طی سال های گذشته در عرصه ساخت زیر دریایی های کوچک و پهپادهای بدون سرنشین به عالی ترین درجه ممکن در عرصه خودکفایی دست پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی می تواند هنگام برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی میلیاردها دلار با فروش سلاح ها به دیگر کشورها به خزانه خود وارد کند و در عین حال سلاح های مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند روسیه و چین که تاکنون اجازه معامله تسلیحاتی با آن ها را نداشت، تامین کند.

ترامپ در این روزها تمام توان خود را به کار گرفته است تا به هر وسیله ای هم که شده جایگاه خود در انتخابات را در رقابت با جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا باز گرداند، بایدنی که پیشتر قول داده بود در صورتی که به کرسی ریاست جمهوری دست پیدا کند باردیگر به توافق هسته ای با ایران باز می گردد  و این امری است که بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقد هستند ترامپ برای جلوگیری از وقوع آن به جنجالی ترین طرق و راه چاره ها متوسل خواهد شد. ترامپ همچنین پافشاری می کند تا همپیمان دیرینه اش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم به عنوان دیگر قطب جنگ با ایران بر سر کار نگاه دارد، نخست وزیری که با پرونده های فساد متعددی روبرو است و احتمال دارد او و رژیمش برای بار چهارم به انتخابات چهارم پا بگذارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    24 1
    مستر ترامپ آب نبات چوبی میخوای بدیم بهت
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    4 16
    هدف اصلی برجام , برداشتن تحریم ها و برقراری سوئیفت بود حالا تحریم ها شدیدتر از گذشته شده و ما دل مان را به چه چیزهایی خوش کرده ایم..
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    3 0
    اروپا بزرگترین برنده اختلاف میان ایران و آمریکا است اروپا که باید نفت بخرد مفت و ارزان کسی این روزها حرف چین نمی شود آمریکا داعش را به جان غرب می اندازد و آنها ایران را به میدان، آنها تاریخی شیطان پرست هستند و از آخرالزمان می ترسند ایران رهبری شیعه و آمریکای آنجلیک تنها کشورهایی هستند که به دنبال وعده خدا هستند یکی با ریختن خون و دیگری با رفتن روی مین
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    این دولت وا داده باعث اشتباه راهبردی امریکا و خسارت به کشور و ملت شد، خدا رسوا و لعنت دو عالمشون کنه به حق بانو حضرت زهرا سلام الله علیه، ان شاالله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس