تجام

بایدنِ ۷۷ ساله در صورتی که پیروز انتخابات شود، روز تحلیف مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. بنابراین، کاملا هریس معاون وی احتمالاً نقش فعالی در دولت وی ایفا خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق - پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» در گزارشی به ارزیابی مواضع کامالا هریس پس از اعلام انتخاب وی به عنوان معاون جو بایدن پرداخت و نوشت: قانون اساسی آمریکا اختیارات چندانی برای معاون رئیس‌جمهور در نظر نگرفته است. مسئولیت اصلی معاون رئیس‌جمهور به جز اختیار رأی‌دهی در مجلس سنا در مواردی که تعداد آرای مخالف و موافق مساوی شده است، بر عهده گرفتن منصب ریاست جمهوری در صورت خالی شدن ناگهانی این پست است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اما معاونان رئیس‌جمهور به کانون اقدامات بسیار نزدیکند و می‌توانند وظایف مهمی برای خودشان شکل دهند. مایک پنس هدایت کارگروه مقابله با ویروس کرونا را در دولت ترامپ بر عهده دارد. بایدن بر برنامه باراک اوباما جهت خارج کردن هزاران نیروی آمریکایی از عراق نظارت داشت. دیک چنی هم در دوران زمامداری جورج بوش تقریباً همه کاره کاخ سفید بود.

نقش مهم و فعال هریس در دولت بایدن

بایدنِ ۷۷ ساله در صورتی که پیروز انتخابات شود، روز تحلیف مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. بنابراین، کامالا هریس معاون وی احتمالاً نقش فعالی در دولت وی ایفا خواهد کرد. بعلاوه، وی به لطف خدمت در منصب معاون رئیس‌جمهور از موقعیت خوبی جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در آینده برخوردار می‌شود.

کامالا هریس کیست؟

هریس در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. والدین وی مهاجرانی از جاماییکا و هند هستند. هریس پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق، فعالیت شغلی خود را به‌عنوان دادستان محلی در آلمدا کانتی آغاز نمود. او در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان دادستان سان‌فرانسیسکو انتخاب شد.  هریس هفت سال بعد دادستان کل ایالت کالیفرنیا شد. او اولین زن سیاهپوستی بود که در این منصب فعالیت می‌کرد.

هریسِ ۵۵ ساله در سال ۲۰۱۶ پس از پیروزی در انتخابات مجلس سنا پای به عرصه ملی گذاشت و به یکی از مخالفان صریح رئیس‌جمهور دونالد ترامپ تبدیل شد. او در سال ۲۰۱۹ نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد، اما قبل از آغاز انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا از رقابت‌ها کنار رفت، زیرا جلب حمایت رأی‌دهندگان در میان انبوهی از نامزدها کار سخت و دشواری بود.

هریس در ماه مارس از کاندیداتوری بایدن در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد، زیرا اکثر دموکرات‌ها حامی معاون رئیس‌جمهور سابق در رقابت با سناتور برنی سندرزِ چپ‌گرا بودند. سندرز در سه انتخابات مقدماتی اول حزب دموکرات پیروز شده بود.

هریس خود را چهره‌ای مترقی می‌خواند، اما به خاطر کارنامه‌اش به‌عنوان دادستان و حمایت قاطع از اسرائیل مورد انتقاد چپ‌گراها قرار گرفته است. موضع وی در قبال مسائل خاورمیانه در ادامه شرح داده شده است:

در خصوص اسرائیل و فلسطین: حمایت قاطع از اسرائیل

هریس همواره قاطعانه از اسرائیل حمایت کرده است. وی در سال ۲۰۱۷ چند ماه پس از شرکت در مراسم تحلیف مجلس سنا، در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) سخنرانی کرد و پیوند میان آمریکا و اسرائیل را «ناگسستنی» خواند.

وی گفت: «اسرائیل هیچگاه نباید یک مسئله حزبی باشد. تا وقتی که عضو مجلس سنای آمریکا هستم، تمام تلاشم را بکار خواهم بست تا حمایت فراگیر و فراحزبی از امنیت و حق دفاع مشروع اسرائیل را تضمین کنم.»

یکی از اولین اقدامات مقننه‌ای وی در قامت سناتور، تدوین مشترک یک لایحه در مخالفت با یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود که در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و بیت‌المقدس غربی صادر شده بود.

دولت اوباما ـ بایدن ماه‌ها قبل‌تر از آن اجازه داده بود قطعنامه مذکور تصویب شود و از وتوی آن خودداری کرده بود.

بیشتر بخوانید:

بایدن، معاون خود را انتخاب کرد

تحلیلی بر دیدگاه‌های کمالا هریس در قبال ایران +فیلم

انتخاب معاون جو بایدن از میان مهره‌های لابی صهیونیستی

توضیح «بایدن» درباره دلیل انتخاب «کامالا هریس»

معاون جو بایدن؛ سناتوری حامی اسرائیل با همسری یهودی

روزنامه نیویورک‌تایمز پارسال از هریس پرسید آیا فکر می‌کند اسرائیل معیارهای بین‌المللی حقوق بشری را داراست؟ هری در پاسخ گفت: «در مجموع بله.»

او در اوایل سال ۲۰۱۹ یکی از ۲۳ دموکراتی بود که به لایحه‌ای که ایالت‌ها را به محدودسازی حق تحریم اسرائیل تشویق می‌کرد، رأی منفی دادند.

هریس همانند اکثر دموکرات‌ها با طرح اسرائیل مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک خود مخالفت کرد و چنین حرکتی را یک اقدام «یکجانبه» و به زیان اسرائیل دانست.

او در ماه ژوئیه در نامه‌ای به ترامپ نوشت: «حمایت من از امنیت اسرائیل و تفاهم‌نامه ۳۸ میلیارد دلاری ده ساله محکم و تغییرناپذیر است. در سایه این حمایت، من عمیقاً نگران هشدارهای برخی از برجسته‌ترین رهبران دفاعی و اطلاعاتی سابق اسرائیل در خصوص الحاق اراضی هستم. چنین اقدامی به زعم آنها می‌تواند به وقوع یک منازعه جدی بیانجامد، همکاری‌های امنیتی با نیروهای امنیتی فلسطین را بیش از پیش خدشه‌دار کند، و روابط صلح‌آمیز میان اسرائیل و همسایگانش، اردن و مصر، را از هم‌ گسسته سازد.»

در خصوص عربستان: ریاض «باید پاسخگو باشد»

از آنجا که ترامپ پس از ورود به کاخ سفید از رهبران عربستان استقبال کرد، اکثر دموکرات‌ها از پیوند میان واشنگتن و ریاض انتقاد کرده‌اند. هریس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در پی قتل جمال خاشقچی به دست عوامل دولت عربستان در سال ۲۰۱۸، هریس همگام با همکاران دموکرات خود ریاض را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی دولت ترامپ شد.

هریس سال گذشته پس از تدوین مشترک قانونی که خواستار ارائه گزارش درباره یافته‌های جامعه اطلاعاتی در خصوص قتل می‌شد، در این باره گفت: «قتل جمال خاشقچی یک فاجعه بود و به مثابه حمله به روزنامه‌نگاران در هرکجا بود.»

او در سال ۲۰۱۹ به لوایحی رأی داد که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ تحت رهبری عربستان در یمن و ممنوعیت فروش سلاح به عربستان شده بودند. هر دوی این لوایح در کنگره تصویب شدند، اما ترامپ آنها را وتو کرد.

هریس در آن مقطع در این باره گفت:

«آنچه در یمن رخ می‌دهد ویرانگر است. سال گذشته به‌طور میانگین هفته‌ای ۱۰۰ غیرنظامی جان خود را در جریان جنگ از دست دادند و هزاران کودک در اثر گرسنگی جان دادند ــ کنگره باید در این خصوص موضع‌گیری کند.»

هریس در مقطعی که نامزد ریاست جمهوری شده بود، خطاب به اندیشکده شورای روابط خارجی گفت که واشنگتن باید به مداخله خود در جنگ یمن پایان دهد.

وی در این خصوص اظهار داشت:

«آمریکا و عربستان هنوز از حوزه‌های مورد علاقه مشترک نظیر مقابله با تروریسم برخوردارند و عربستان نشان داده که در این حوزه یک شریک قوی است. ما باید به هماهنگی‌ها در این جبهه ادامه دهیم. اما ما باید روابط با عربستان را به شکل اساسی مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم و با بهره‌گیری از اهرم فشار خویش از ارزش‌ها و منافع آمریکا دفاع کنیم.»

در خصوص ایران: حمایت از توافق هسته‌ای

هریس در سال ۲۰۱۸ از ترامپ به خاطر خروج از توافق هسته‌ای چندجانبه منعقده با ایران انتقاد کرد. در قالب توافق هسته‌ای، تهران در ازای رفع تحریم‌ها از گستره برنامه هسته‌ای خود کاسته بود.

هریس در پی خروج ترامپ از توافق طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

«تصمیم امروز مبنی بر نقض توافق هسته‌ای با ایران امنیت ملی ما را به خطر می‌اندازد و ما را نزد نزدیک‌ترین متحدانمان منزوی می‌سازد.»

در اوایل ماه ۲۰۲۰، در پی حمله آمریکا که به ترور [سردار] قاسم سلیمانی انجامید، هریس مشترکاً لایحه‌ای با هدف ممانعت از جنگ با جمهوری اسلامی تدوین کرد که در قالب آن پنتاگون اجازه نمی‌یافت از منابع مالی تخصیصی جهت اقدام نظامی ضد ایران استفاده کند.

هریس در آن مقطع اظهار داشت:

«اشتباه نکنید: [سردار] سلیمانی دشمن آمریکا بود. اما اقدامات ترامپ بیش از پیش به تنش‌ها دامن زده‌اند و منطقه را بی‌ثبات ساخته‌اند. ضروری است که کنگره مسئولیت‌های خود ذیل قانونی اساسی را جدی بگیرد و در راستای کاستن از تنش‌ها تلاش کند.»

به هر حال انتظار می‌رود در صورت پیروزی دموکرات‌ها، دولت بایدن برخی اقدامات دونالد ترامپ در خاورمیانه را معکوس سازد و برخی مسئولیت‌ها در حوزه سیاست خارجی ممکن است بر عهده هریس در قامت معاون رئیس‌جمهور گذاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    9 1
    سران آمریکا برده صهیونیستهان
  • GB ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    9 1
    همشون سروته یه کرباسن ترامپ رای میاره دوباره شک نکنید
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    4 4
    پس دعا کنیم کاملا ریس جمهور بشه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    5 9
    ببین آمریکا کارش به کجا کشیدهٔ که با ملاقه از ته دیگ این سیاستمدارای درجه 10 رو جمع میکنن، خاک تو سرشون!!
    • برزو IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
      6 1
      نه، ما خوبیم پس؟ سیاستمدار از ته دیگ دراومده شرف داره به سیاستمدارا و مسئولین دزد
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    6 2
    ... به گور پدر همشون.
  • مهرناز IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    3 2
    سیاست کلی وبین المللی امریکا دست روسای جمهور های امریکا نمی باشد " باید دید سرمایه داران حمایت کنند وسیاست گزار امریکا در پشت پرده این دوحزب حاکم بر امریکا " چه تفکری را دنبال می کنند.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    2 3
    سگ زرد برادر شغال است همه این حیوانات از یک اخور میخورند اخور شیطان بزرگ اینها از خود اراده ای ندارند عروسک خیمه شب بازیند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    6 3
    به اینا دل خوش نکنید برای همه اینا ایران یک دشمن درجه 2 است که باید محدود و از بین ببرنش،
  • DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    1 3
    الگوریتم خدایی بایدن انتخابات را می برد اما وسط راه می میرد کامالا هریس سیاه پوست رئیس جمهور می شود ترامپ سکته می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس