ریپر

این حادثه به قدری عجیب و باورنکردنی بود که دستمایه تمسخر و طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته رسانه‌های وابسته به تروریست‌ها فیلم و تصاویر متعددی از سرنگونی ۲ فروند پهپاد ناشناس بر فراز مناطقی از استان ادلب سوریه منتشر کردند.

تروریست‌ها مدعی بودند که این ۲ پهپاد متعلق به نیروی هوایی روسیه بوده و به آتش پدافند هوایی آنها سرنگون شده است اما هیچ گونه مدرک یا فیلمی از لحظه شلیک به سوی اهداف و ساقط کردن آنها منتشر نکردند. با انتشار نخستین تصاویر از بقایای لاشه پهپادهای سرنگون شده اما به سادگی مشخص شد این ۲ پهپاد از مدل MQ۹ Reaper امریکایی هستند که سابقه زیادی در پرواز بر فراز آسمان ادلب دارند.

در وهله نخست این احتمال وجود دارد که تروریست‌ها با استفاده از موشک‌های پدافندی دوش پرتاب نظیر ایگلا یا استینگر که در گذشته توسط ترکیه در اختیار آنها قرار داده شده بود اقدام به شلیک به سوی پهپادهای امریکایی کرده باشند. ممکن است عدم انتشار تصاویر لحظه شلیک و اصابت به پهپاد امریکایی نیز به دلیل فشار ترکیه و جلوگیری از آبروریزی ناشی از سرنگونی پهپاد متحد غربی خود باشد.

در سالهای اخیر ایالات متحده امریکا سیاست خاصی را در قبال برخی رهبران و فرماندهان گروه‌های تروریستی در استان ادلب اتخاذ کرده است. اعضای نیروهای ارتش آزاد سابق و زیرمجموعه‌های گروه فعلی "جبهه وطنی تحریر" که همواره تحت حمایت این کشور و ترکیه بوده و از حملات هوایی کاملا مصون هستند. اما گروه‌های اصطلاحا جهادی و تروریست‌های خارجی وابسته به هیات تحریرالشام و برخی گروه‌ها نظیر حراس الدین که نماینده القاعده در سوریه محسوب می‌شوند سرنوشت متفاوتی دارند.

خودروی متعلق به ابوخیر المصری از رهبران تکفیری پس از هدف قرار گرفتن توسط پهپاد امریکایی

آن دسته از گروه‌ها و اشخاصی که حاضر به همکاری با امریکا و دادن تضمین برای عدم اقدام علیه منافع این کشور شدند از حملات هوایی پهپادهای امریکایی مصون هستند. نمونه بارز این گروه اشخاص، ابومحمد الجولانی رهبر گروه هیات تحریرالشام است که آزادانه و بدون ترس به مناطق مختلف استان ادلب رفت و آمد میکند و حتی گفته می شود در عملیات ترور ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش نیز با مقامات امریکایی همکاری اطلاعاتی داشته است.

اما سران و نیروهای برخی گروه‌های تندروتر تکفیری نظیر حراس الدین و فاثبتوا که حاضر به همکاری با امریکا و ترکیه نیستند در ۲ سال اخیر همواره هدف حملات نیروی هوایی امریکا در استان ادلب بوده‌اند.

عمده این حملات توسط پهپادهای رزمی_شناسایی MQ۹ ریپر که مسلح به موشک‌های هوا به زمین هلفایر و در مواردی خاص موشک مرموز R۹X که بدون مواد منفجره و مخصوص ترور اشخاص با تیغه‌های فولادی روی بدنه است انجام می‌شود.

روش عملیات این پهپادها معمولا به این شکل است که ۱ یا ۲ فروند پهپاد MQ۹ در نقش شناسایی بر فراز آسمان منطقه به پرواز در می‌آیند و در زمان کشف و شناسایی هدف ۱ فروند نمونه رزمی و حامل موشک این پهپاد عملیات شکار هدف را انجام می‌دهد.

پهپاد ریپر دارای مداومت پروازی حدود ۳۰ ساعت است اما از آنجاییکه عملیات کشف و شناسایی اشخاص تحت تعقیب ممکن است حتی بیش از این زمان نیز طول بکشد این پهپاد معمولا ۱ یا ۲ مخزن سوخت خارجی نیز با خود حمل می‌کند که مداومت پروازی آنها را به ۴۰ تا ۵۰ ساعت افزایش میدهد.

پهپاد MQ۹ حامل مخزن سوخت خارجی و غلاف جاسوسی در زیر بال بر فراز استان ادلب

در حادثه روز گذشته نیز احتمالا چند فروند پهپاد MQ۹ امریکایی مشغول گشتزنی بر فراز استان ادلب برای شکار اهداف خاصی بوده‌اند که بر اثر یک اتفاق باور نکردنی و تا حدودی خنده دار ۲ فروند از این پهپادهای گرانقیمت نیروی هوایی امریکا سرنگون می‌شوند.

تا چندین ساعت پس از حادثه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت سرنگونی این ۲ پهپاد را بر عهده نمیگرفت و هیچ مدرکی دال بر شلیک موشک به سمت آنها نیز وجود نداشت، تا اینکه وبسایت Militari Times به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع امریکا اعلام کرد این ۲ پهپاد بر اثر برخورد با یکدیگر بر فراز استان ادلب سرنگون شده‌اند!

این حادثه به قدری عجیب و باورنکردنی بود که دستمایه تمسخر و طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

مشخص نیست اپراتورهای مرکز کنترل پهپادی ارتش امریکا در زمان پرواز این پهپادها مشغول چه کاری بوده‌اند که نزدیک شدن این ۲ پهپاد به یکدیگر در فضای بیکران آسمان این منطقه را تشخیص نداده و این چنین موجب خسارت مالی هنگفت به ارتش امریکا شده‌اند.

هر چند باز هم این احتمال وجود دارد که ارتش امریکا برای جلوگیری از افشای سرنگونی اشتباه این پهپادها توسط ترکیه یا نیروهای تحت امرش، مسئله تصادف هوایی آنها را اعلام کرده باشد.

گفتنی است هر واحد پروازی پهپاد MQ۹ شامل ۴ فروند پهپاد و اتاق کنترل حدود ۶۴ میلیون دلار قیمت دارد و در واقع سرنگونی این ۲ فروند پهپاد بر اثر اشتباه ناشیانه و خنده‌دار اپراتورهای مربوطه موجب خسارتی حدود ۳۰ میلیون دلار به ارتش امریکا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    94 10
    چیطوری امریکایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      فقط به بمبی که این پهپاد در عکس شیشم حمل میکنه نگاه کنید به اندازه اف 14 بمب حمل میکنه و بفهمید ساختن اینه نه اون فطرس و صاعقه و سیمرغ و مهاجر و که اصلا معلوم نیست موتور داره نداره و توانایی حمل بمب به اندازه MQ 9 رو نداره
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      42 5
      17:30 از جوابت معلومه خیلی داره میسوزه، نه ؟ خخخخخخخخ
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      43 2
      حالت خوبه؟این پهپاد چهر تا غلاف پرتاب بیشتر نداره وجالبه بدونی شاهد۱۲۹ هم چهار تا غلاف حمل بمب داره(بعضی نمونه ها دو غلاف)و جمعا نمونه ۴ تایی ۸ تا بمب حمل میکنه پس لطفا حرف زیادی نزن
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      38 3
      خطاب به 17:30 تو انقدر نهفمی که فرق مخزن سوخت و بمب رو نمی فهمی بعد نظرم میدی
    • دانشجوی شریف CA ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      10 28
      لطفاْ در خصوص حادثه ناوچه کنارک هم گزارش ویژه تهیه کنید .
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      7 28
      اینا که چیزی نیست ازتولید یک ساعت نفت چاه های سوریه درش میارن.از اون سر دنیا اومدن اینجا دارن پادشاهی میکنن شما تاسیسات اتمیتون همینجا تو دل خاکتون شخم میخوره
    • رامین US ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      22 8
      خطاب به 17:30، دانشمند محترم، فکر کردی که یک پهپاد هر چه بزرگتر باشه، کارایی بهتری داره؟!!! هنوز نمی دونی ماموریت پهپادها با هم متفاوت است؟!!! هنوز نمی دونی همین آمریکا، پهپادهایی با اندازه های مختلف داره؟!!!!!!!!!!!!در ضمن ، به کوری چشم دشمنان خارجی و غربگداهای خودتحقیر و احمق داخلی، ایران جزو قدرتهای پهپادی دنیاست ، خیلی راحت با سرچ چند مقاله خارجی در مجلات معتبر نظامی دنیا، این مساله قابل اثبات است( البته اگر سواد انگلیسی داشته باشی).همین که پهپادهای پیشرفته ایرانی که مورد تحسین کارشناسان نظامی جهان هم قرار گرفته را مورد تمسخر قرار می دهی و در می گویی معلوم نیست موتور داره یا نداره( دانشمند، مگه بدون موتور هم میشه پرواز کنه و اهداف را مورد اصابت قرار بده یا شناسایی کنه؟) ، و اینکه می گی در حد اف چهارده بمب حمل می کنه!!!!! ، هنوز نمی دونی اف چهارده ، به نسبت یک پهپاد مثل ام کیو نه، موشک و بمب به مراتب بیشتری حمل می کنه و اصلاً این دو قابل مقایسه نیستند؟!! در حالی که ام کیو نه ،چهار تا موشک هلفایر ( نمونه ایرانی ، قائم 114) و دو بمب لیزری یا ماهواره ای حمل می کنه . این تظهار نظر مضحک،اوج بلاهت جنابعالی را اثبات می کنه. در ضمن میزان حمل تسلیحات هم بستگی به نوع ماموریت داره، وقتی چیزی حالیت نیست و فقط از روی ظاهر و بزرگ بودن پهپاد، قضاوت می کنی، مگه مجبوری اظهارنظر کنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! ، شاید هم فکر کردی ، امریکا کل پهپادهایی که در اختیار داره، غول پیکره!!!! البته برای ماله کشیدن افتضاح این دو پهپاد سعی کردی در اوج بلاهت، عملکرد پهپادهای ایرانی را زیر سوال ببری، ایران ، به اذعان کارشناسان نظامی ، جزو پنج قدرت پهپادی دنیاست ، همین پهپاد امریکایی که پزش را می دهی، توسط مجاهدان یمنی ساقط شده است، پهپاد گلوبال هاوک هم که با سامانه بومی ساقط کردیم ( ایران ،کلکسیون بزرگی از پهپادهای ساقط شده آمریکایی در اختیار دارد که به نمایش عمومی گذاشته است، همین مساله است که امثال تو را سوزانده است )، واقعاً سنگ چی را به سینه می زنی بدبخت؟!!!!
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      39 1
      اولاً F14 بمب افکن نیست که بخواد بمب حمل کنه. ثانیاً یا بمب ندیدی و نمی دونی چیه یا F14 رو ندیدی. ثالثاً توی عکس ها نهایتاً 4 تا به قول شما بمب و در واقع موشک دیده میشه و اون دو تایی که مد نظرت هست مخازن اضافی سوخته. رابعاً اگر ما پهپادی داشته باشیم که بدون موتور بره عملیات و برگرده معلومه که خیلی پیشرفت کردیم. خامساً قدرت پهپادی ما رو از دوستان وهابی و سعودیت بپرس تا خاطرات آرامکو رو برات تعریف کنند
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      9 4
      در جواب دوستمون این پهباد بین ۴ تا ۸ بمب یا موشک حمل می کنه که اندازه اون خیلی از F14بزرگتره بعدم F14مخصوص نبرد هوایی هست در ثانی پهباد های ایرانی هم از این نمونه کوچکتر هستن و کار پهباد سیمرغ و مهاجر کلا با هم فرق می کنه پهباد سیمرغ که کارش شناسایی هست و دو تیر موشک در داخل محظه خود حمل می کنه که از این پهباد از نظر اختفاع بهتره مهاجرم یه پهباد تاکتیکی ارزون قیمت حدود یک صدم این پهباد قیمت داره
    • حسین US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      17 7
      در جواب 17:30، خیلی بدبختی، واقعاً خودت چه عرضه ای داری ؟!!! ایران با بودجه دفاعی بسیار محدود و در اوج تحریم ها ، یک ناوگان بزرگ و قدرتمند از انواع پهپاد را را تشکیل داده است و کلکسیونی از پهپادهای اربابت ، امریکا را شکار کرده است، ایران به اذعان کارشناسان نظامی و با استناد به مقاله های منتشر شده در مجلات معتبر نظامی جهان که با یک سرچ ساده قابل دسترسیست ، یکی از چند کشور قدرتمند پهپادی دنیاست. حالا ، یکی مثل تو که هیچ تخصصی هم در این زمینه نداره( به خاطر مقایسه ابلهانه پهپاد ام کیو9 با اف 14 ، بلاهتت ثابت شد!!!!!) ، پهپادهای ایرانی را با وقاحت تمام زیر سوال می بره!!!! واقعاً نظر ابلهانه امثال تو هیچ ارزشی نداره، همه دیدند که ایران چگونه با سامانه بومی سوم خرداد ،پهپاد گلوبال هاوک ترایتون که به مراتب پیشرفته تر و گرانقیمت تر از ام کیو9 است را منهدم کرد، ام کیو 9 را هم مجاهدان یمنی توانسته اند سرنگون کنند، پس بی خود سنگش را به سینه نزن، همگان دیدند که ایران توانست چند سال پیش ، پهپاد فوق پیشرفته آرکیو170 را بر زمین بنشاند و آن را بومی سازی کند، این موارد اینقدر باعث سوزشت شده که به هذیان گویی افتادی بدبخت؟!!! حالا افتضاح اربابت که بودجه نظامیش شصت برابر ایرانه و دو پهپادش با اشتباه احمقانه اپراتور با هم برخورد کرده را چطوری جمعش می کنی؟!!!!! محض اطلاعت ، ایران با بودجه بسیار محدود نظامی و در اوج تحریم ها، پهپادها را با مشخصاتی می سازد که نیازهایش را تامین کند و به نحو شایستهف ماموریت های محوله را انجام دهند، هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که ایران پهپادهای غول پیکر با صرف هزینه های نجومی بسازد ، واقعاً خودتحقیرهای داخلی عشق آمریکا، جزو احمق های درجه یک هستند ، اینقدر احمق هستند که بزرگی پهپاد آمریکایی ( کشوری که بودجه دفاعیش شصت برابر ایران است) و تعداد تسلیحات حمل کننده آن را به رخ می کشد و در اوج حماقت ، می گوید که پهپادهای ایرانی معلوم نیست که موتور دارند یا ندارند!!!!! بدبخت، ایران موتور پهپاد به روسیه صادر می کند، قراردادش در همین نمایشگاه اخیر نظامی روسیه بسته شد.روز صنعت دفاعی هم قراره موتور توربوفن سبک قابل استفاده در پهپادها رونمایی بشه که باعث میشه قابلیت آنها بسیار ارتقاء پیدا کنه، امثال تو که غر می زنید و تکنولوژی دشمن را به رخ می کشید، واسه کشورتون چی ساختید؟
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      14 1
      اولا اف۱۴ رهگیره و قابلیت بمب افکنی نداره دوما اونا مخزن سوختن نه بمب سوما پهپاد های ایران به اذن خدا بدون موتور پرواز میکنن!! خخخخ اخه چه فکری میکنی میگی معلوم نیست موتور نداره برو برا لاشه پهپادهای معرکه امریکا جونت عزا داری کن .! درضمن این پهپاد ۸ موشک یا ۴ تا بمب هوشمند حمل میکنه دقیقا مثل پهپاد شاهد۱۲۹ . معلومه به جا اینکه متن رو بخونی فقط عکس هارو دیدی وقتی فرق بمب و مخرن سوخت رو نمیدونی چرا میاییدنظر میدی
    • امید IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      2 3
      عکس ششم ۴موشک سوار به پهباد است احتمالا هوا به زمین هلفایر است با دو مخزن سوخت خارجی ارتش هم پهبادهای خودش به بمب ۵۰۰پوندی مجهز کرده اتفاقا موفقیت آمیز هم بوده موتور مینی جت ایران ساخته و اخیرا به روسیه صادر کرده پهبادهای جمینگ و ضد رادار داره
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      1 5
      مشرق خوب عملیات این شیاطین رو توجیه میکنی مردی از عملیات انتقال داعش از سوریه به افغانستان تحقیق کن
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      2 1
      بله بله کارشناس نظامی هستید فقط اونا بمب نیستند مخزن خارجی سوخت جهت مداومت پروازی بیشتر هستند. تیرانا هوا چطوره؟
    • Bndboy IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      6 2
      لحظه ای که پهپاد ایرانی روی ناو هواپیمابر آمریکایی داشت دید میزد باید عیار پهپاد ایرانی دستت می اومد حالا این پهپادهای هالیوودی رفتن به فنا تو چرا داری میسوزی ؟؟؟
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      5 5
      17;30 هر موقع تونستن پهباد های ما رو با پک ۳ بزنن اونوقت بیا زر بزن رفتن عربستان بمب بارون کردن اومدن هنوز نفهمیدن از کجا اومد خخخخخخ
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    33 4
    تا الان چند لیتر شیر دادن گاوهای شیرده امریکا و این خسارت جبران شده
  • احمد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    42 7
    انشالله دفعه بعد پهپادهاشون پایگاههای خودشون رو اشتباهی بزنن.
  • فرزند ایران IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    29 3
    اونقدر پهپاد و هواپیما می فرستن هوا تا مردم بی گناه را در تیر رس داشته باشند که حساب و کتاب از دستشان در رفته.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    18 3
    خخخخخخخ
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    12 32
    تورچیییه نژاد پرست ضد استکبار ؟!؟!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      3 5
      کردی؟
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    43 35
    اولا غصه آمریکا را نباید خورد اونا انقدر پول دارند که این چیزا پول خوردشونه بودجه ارتش آمریکا برابر با کل بودجه جاری کشورهای روسیه چین ایران ژاپن کره جنوبی عربستان اسرائیل آلمان و فرانسه و انگلیس افتاد مشرق
    • رامین US ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      8 1
      خطاب به 17:33، کسی غصه آمریکایی های تروریست را نمی خورده دانشمند محترم، بر خلاف نظر جنابعالی، درسته که بودجه نظامی آمریکا که بیش از هفتصد میلیارد دلار است از مجموع چند کشور بیشتر است، ولی هزینه های دفاعی آمریکا هم بسیار سنگین است ، آمریکا ابربدهکارترین کشور دنیاست ، این مساله را فراموش نکن ، الان امریکایی ها درصدد هستند که نیروهای خود را در برخی پایگاهها کاهش دهند و هزینه دریافتی از کشورهای میزبان پایگاههای امریکایی را تا حد زیادی افزایش دهند، چون واقعاً در مدیریت هزینه ها دچار مشکل جدی شده اند،البته بودجه دفاعی چین بسیار روند صعودی را طی کرده است و فاصله زیادی با بودجه دفاعی آمریکا ندارد ، این طور نیست که خسارت سی میلیون دلاری ناشی از برخورد دو پهپاد ، مساله کم اهمیتی باشد، به ویژه این که ضربه حیثیتی ناشی از این مساله را دست کم نگیر.افتاد؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      4 1
      بله آمریکاییها آنقدر در این منطقه خاورمیانه غارت و چپاول و جنایت می کنند که 30 میلیون دلار دزدی برایشان مهم نیست. و غربگدایان هم نگران ملتهای مظلوم منطقه نیستند.
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 3
      آمریکا خودش رو خدا میدونه ولی کدخدایی بیش نیست آخه دنیا خدایی دا ره. یا به عمد یا تصادفی به هم خوردن حالا یکی میگه باندازه فلان جنگنده بمب داره وداره کیف میکنه انسانیت کجا رفته فاز بعضی چیه؟
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 6
    شانس اوردیم ایرانی نبود و گرنه که تا ابد باید جواب ضد انقلاب پس می دادیم
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    9 1
    الهی پهپادای ترکیه هم بهم بخورن
  • سوسان IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 3
    موشکهای هل فایر که از پهبادهای پیشرفته شلیک میشود از مهندسی لاکهیلد مارتین به ارتش آمریکا تحویل داده شده که در حال حاضر قدرتمندترین سلاح نیروی هوایی آمریکاست و در منطقه عراق و سوریه و افغانستان سلطنت میکند اگر در برابر آن چاره ای باشد و برابر حجم آتش ارتش آمریکا که ناشی از تکنلوژی لاکهیلد ماریتن است تله ای گذاشته شود سربازان آمریکائی مانند موش در تله میافتند. وجود این پهبادها و موشکهای پیشرفته شرکت لاکهیلد ماریتن به جان امریکائیها بسته است و بدون آنها حتی یک قدم هم در منطقه بر نمیدارند.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    2 5
    تحریم تسلیحاتی لغو بشه و جنگنده های جدیدا خریداری شده ما وارد آسمان سوریه بشن اوضاع آمریکا دیدنی تر هم می شه .
  • DE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    5 13
    برو خودتو مسخره کن مشرق انگل. این پهپاد ها برای امریکا اسباب بازیه
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 2
    افراد اجاره ای بتر از این نمیشه عربستان باز هم چنین است اگر یک کمی به مسایل داخلی دقیقتر باشیم تحولی در تصمیم گیری بالا ی امریکا دارند انجام میدهند در کار اشغال گری تجدید نظر کنند وخواهند کرد واین عمل باعث سقوط اینها خواهد شد همین حالت در نوکر های داخلی مشاهده میشود ان افکار دیگه حالت فسیل بخود گرفته باید اصولی عوض شود .
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    8 7
    چقدر بدبختی شما بودجه نظامی آمریکا چندهزارمیلیارد دلاره شما فکر کردید ۶۰میلیون دلار براشون پوله همه مثل عقب افتاده ها دهنتون بازمونده
  • Iran IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    20 4
    ما دیگه نباید از اشتباه مسخره صحبت کنیم ما که هواپیما و کشتی خودمون رو میزنیم اونا چقدر خسارت داشت
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 3
    راهنما نزده پیچده خوردن به هم
  • CA ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    10 10
    این دو تا پهباد روسی بوده، دیگه چقدر دروغ اخه مشرق ، ای بابا
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    11 3
    مثل اره کردن ناوچه هندیجان توسط موشک ناوچه جماران دردریای بیکران خیلی خنده دار بود.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 4
    مشرق خوب عملیات این شیاطین رو توجیه میکنی مردی از عملیات انتقال داعش از سوریه به افغانستان تحقیق کن
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 2
    و مکرو مکرالله و الله خیرالماکرین
  • ایرانی DE ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    8 14
    شما به فکر ناوچه خودتون باشید مرسی
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      2 2
      ما بفکر بونهام ریچاردیم
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 3
    خوب تو چرا سنگ پهباد آمریکایی رو از لحاظ حمل مهمات به سینه می زنی فعلا که جفتشون مثل پشکل رو هوا خوردن به هم جیره خور مزدور .
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    3 1
    این افتضاحه سخته . دلشون میخواست پدافند سوریه هواپیمایی ماهان ایران - لبنان را بزنه حالا پدافند ناتو پهباد خودشون را سرنگون کرد .خخخخخخ
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    4 3
    آره ارواح بابات خیلی پول داره انقدر بودجه داره که هر روز داره کارمنداش رو اخراج میکنه. از کجا کامنت گذاشتی آلبانی مونتنگرو یا کوزوو .
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    معلومه یکجاییت بدجوری سوخته به فکر پماد باش افتاد.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 3
    با دلار بدون پشتوانه میلیون ها برابرشو از تک تک مردم جهان درمیاره. راست میگید با دلار مبارزه کنید.
  • هموطن IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    1 1
    دوتا ۶۴ میشه ۱۲۸ چطوری حساب کردید
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      1 3
      از پول ویلموتس بیشتره. چند برابر پول همه اینها را از ملتهای منطقه چپاول می کنند.
  • علی خدایی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    6 3
    این پهپاد هاشون و یا هواپیما هاشون هزاران کیلو متر دور تر از آمریکا میفرستن و میان پایگاه میسازن در کشور های خود فروخته ها اینها یه زمان هایی تهدید بود اما الان ها یه امتیازی هم است برای به غنیمت گرفتن و استفاده بهینه از تمریناتی که محکی واقعی باشد برای ما
  • سروش IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    2 2
    دم بچه های خودمون گرم که کنترل اونها رو به دست گرفتن و کوبیدنش ون به هم تا باعث خنده بشن.
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    4 11
    همه شماها سرکارید سرتون شیره مالیدن جالبه بدونید که اسراییل ایران رو تهدید نمیدونه تهدید اصلی ترکیه برااسراییل ۴۰ساله سرکارید و شدید گوشت جلوتوپ6359

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس