الحلبوسی نمایه

یک پایگاه خبری نزدیک به دوحه طی گزارشی مدعی چرخش رئیس پارلمان عراق از محور سعودی-اماراتی به سوی محور ترکی - قطری شد.

به گزارش مشرق، «سلیم الجبوری» رئیس سابق پارلمان عراق  یک‌شنبه پیش( ۱۶ آگوست) طی یک مصاحبه تلویزیونی  به موضوع نشست اخیر میان «محمد الحلبوسی» رئیس کنونی پارلمان عراق و رئیس ائتلاف پارلمانی «القوی العراقیه» و «خمیس الخنجر» رئیس حزب سنی «المشروع العربی» (طرح عربی) در ترکیه اشاره کرد و گفت که به نظر می‌رسد که در این نشست که تحت نظارت آنکارا صورت گرفت، توافق شده که الحلبوسی از محور امارات جدا شود.

امروز  نیز، پایگاه خبری «عربی 21» نزدیک به دوحه طی گزارشی مدعی شد که محمد الحلبوسی به صورت ناگهانی از محور سعودی - اماراتی جدا شده است. محوری که از طریق «ثامر السبهان» سفیر سابق سعودی در بغداد به آن گرایش یافته بود.

بیشتر بخوانید:

در این گزارش آمده است: منابع آگاه سیاسی می‌گویند که الحلبوسی امروز به ترکیه و قطر نزدیک‌تر شده است و از نخستین گام‌های این نزدیکی، دیدار او با خمیس الخنجر، رقیب سیاسی‌اش در آنکارا است.

این منابع می‌گویند که توافق میان الحلبوسی و الخنجر تحت نظارت ترکیه حاصل شده است اما در مقابل باعث بروز اختلافات شدید میان نمایندگان عضو دو ائتلاف «المناطق المحرره» (مناطق آزادشده) به ریاست الخنجر و ائتلاف «القوی العراقیه» به ریاست الحلبوسی شده است و بیانیه‌های صادر شده از سوی این نمایندگان بیانگر شدت این اختلاف است.

بنا بر این گزارش، الحلبوسی و الخنجر توافق کردند که حملات رسانه‌ای متبادل علیه یکدیگر را متوقف کنند و برای تضمین حقوق طیف سنی‌ در نهادهای دولتی و به ویژه امنیتی با یکدیگر متحد شوند و مانع هرگونه در انزوا قرار گرفتن سیاستمداران سنی شوند و زمینه را برای بازگشت آوارگان به مناطق اصلیشان فراهم سازند.

درباره واکنش امارات به دوری‌گزیدن الحلبوسی از آن، منابع آگاه سیاسی می‌گویند که وی چند روز پیش به این کشور سفر کرده بود اما تمامی تلاش‌های آن برای دیدار با مقامات اماراتی به شکست منجر شد. زیرا ابوظبی به شدت از الحلبوسی برای چرخشش به سوی محور ترکی - قطری عصبانی است.محوری که امارات آن را دشمن خود می‌داند.

«ریناس علی» روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای عراقی نیز جمعه پیش طی پستی در توییتر نوشت: یکی از روسای قوای سه‌گانه می‌خواست 10 میلیون دلار از دارایی‌های خود در امارات را خارج کند اما به وی اجازه این امر داده نشد و به او گفته شد: بدون اطلاع آنها نمی‌تواند با کسی دیدار کند.  اگر می‌خواهی به کشور [امارات] سفر کنی، مشکلی نیست اما اگر هیچ‌یک از ما از تو استقبال نمی‌کنیم و رابطه‌ای با تو نداریم.

ناظران معتقدند که مقصود ریناس علی شخص الحلبوسی است که اخیرا به امارات رفته بود و مانند گذشته از او در این کشور استقبال نشد.

چند روز پیش، رئیس سابق پارلمان عراق نیز گفته بود: الحلبوسی و الخنجر در ترکیه با یکدیگر دیدار کردند و من این خبر را از برخی طرف‌های حاضر در این دیدار شنیدم.این دیدار تحت نظارت طرف ترکی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که با این نشست، الحلبوسی روابطش را از محور امارات به سوی محور قطر و ترکیه چرخانده است.

از سوی دیگر اخیرا اخباری درباره ائتلاف جدید غیر اعلام شده‌ای میان رئیس پارلمان عراق و الخنجر منتشر شده است اما هنوز هیچ یک از دو طرف در این‌باره اظهارنظر نکردند.

اواخر فروردین گذشته شکاف جدیدی میان احزاب سنی حاضر در ائتلاف پارلمانی القوی العراقیه تحت ریاست الحلبوسی به وجود آمد و ۲۵ عضو از ۴۰ عضو این ائتلاف از آن جدا شدند و به ائتلاف «نواب المدن المحرره» (اشاره به شهرهای آزاد شدن از دست داعش)، به ریاست الخنجر پ‍یوستند تا درباره حضور وزرای احزاب سنی در کابینه جدید عراق به صورت مستقیم با مصطفی الکاظمی وارد مذاکره شوند و انحصار نمایندگی اهل سنت در ائتلاف تحت رهبری الحلبوسی را در هم بشکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • NL ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    40 26
    انصافا ترکیه با این حجم از تسلیحات بومی کیه که ولش که و بره سمت امارات و سعودی کثیف. سعودی بدبخت سلاحی که تو موس موس میکنی برای خریدنش ترکیه میسازه.
    • امید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      32 29
      غیر مونتاژ محصولات نظامی غرب چه تسلیحات بومی دارد همین امتیاز مونتاژ از صدقه سر ناتو دارید تانگ آلتای شاسی تانگ بلک پنترز کره جنوبی موتور آلمانی بوش سیستم کنترل آتش انگلیسی موشک کروز موتور رمجت فرانسوی سیستم هدایت اپتیکی انگلیسی پهباد سنگین اکیچی موتور اکراینی دوربین کانادایی و بگیر تا سلاح سبک ....فقط تبلیغات .پانتورچ ها و سینه چاکان عثمانی تحت تاثیر قرار گرفتند یا حق
    • NL ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      ۱۴:۴۹ ، 9 موتور ملی شرکت tei جواب توعه. شاسی تانک کره جنوبی خخخ تا دیروز که میگفتین طراحیش از روی اونه. پس ترکیه تانک های تولید نشده کره جنوبی رو میخره و بعد شاسی هاشونو برمیداره بقیه تانک رو میندازه دور خخخ. جنگنده ملی ترکیه بیاد این یارو میاد میگه شاسی جنگنده اف 22. ترکیه در حوضه تسلیحات نظامی 70 درصد بومی شده.
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      42 20
      شما همون هم نمیتونی بسازی. پس قدقد نکن.
    • رضا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      اگه ممنونیم پس برو از اربابان آمریکاست بپرس
    • ایرانی BG ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      قد قد نه!!!پارس بگین بهتره
    • علی خدایی US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      این های که گفته ای ترکیه میسازه و غیره اگر واقعیت اش را بیان کنیم ترکیه نه در تحریم نه در تحریم نظامی و تماما قسمت های مهم اش ساخت بیرون است به عنوان مثال کوچک اون پهپاد به اسم آکینجی رو که خودت دیدی موتور اش را از کجا خریده بودند از شرکت های اروپایی مستقر در اکراین دو تا موتور توربوپراپ ساخت اروپا و پهپاد به اسم بایراکتار ت ب که میگن موتور اون هم ساخت دیگر کشور ها است اگر درصد بندی کنیم ترکیه پنجاه درصد اش را به سختی قادر است بتواند بسازد یادت نره ترکیه خودش مشتریان اصلی پهپاد های اسرائیلی از نوع هرمس ها و هرومن ها بود .
    • بهزاد AM ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      ۷۵% سلاحهای ترکیه بومی هستند یعنی سرتیفیکاسیون منحصر به فرد دریافت کرده اند. بقیه رو هم که تحت لیسانس تولید میکنه طرح بومی سازیشون در دست اجراست. ۷ شرکت تولیدات نظامی از ترکیه جز ۱۰۰ شرکت برتر جهان هست. مهندسی معکوس بدون سرتیفیکاسیون موشکهای سوریه و کره شمالی افتخاری نداره!
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      جناب قدقد فعلا که بهترش را ساختیم ان هم بدون کمک غرب و شرق جونتون
    • علی خدایی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      ترکیه نه در تحریم ا ست نه در تحریم نظامی و خیلی تو در توو با آتلانتیک ناتو است و به عنوان مثال تمام قسمت های مهم پهپاد هاشون از جمله بایراکتار ت ب 2-آکینجی-آنکا همش موتور و سخت افزار و نرم افزار بیشتر قسمت های مهم اش ساخت بیرون است ترکیه بیش از نزدیک به 300 فروند هواپیمای جنگنده اف شانزده دارد که به گفته خود مقامات ترکیه ای و هم چنین اف چهار .و تمام تانک هایشون ساخت آلمان ئو فرانسه است زرهی هاشون همین طور
    • DE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      ما می تونیم منتها یه عده خودفروخته مانعش هستند.... هیچ کس به اندازه عثمانی ها ترکهای ایران رو نکشتند لطفا یادتان نرود.
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
      1 5
      میتونیم بسازیم تو اوج تحریم ساختیم عملکردشون رو هم دیدی
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    کشوری که رئیس مجلس آن با وحشیهای بمب گذار وهابی یا اشغالگران موذی و فرصت طلب مراوده داشته باشد به این زودیها رنگ آرامش و پیشرفت را نخواهد دید.
  • سینا IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    از چاه درآمدن و به چاه دیگر رفتن هنر نیست. قدرت در عراق در دست رئیس پارلمان نیست. اکثرین قدرت در دست نخست وزیری و شیعیان است و اقلیت قدرت هم در دست اقلیم کردستان.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    خوب امریکا و اسراییل دیگر محور سعودی را در حال شکست می بینند از این رو چراغ سبز از روی ناچاری به ترکیه داده اند
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    باید بر ججم حملات علیه پایگاه امریکایی ها که تجزیه و تسلیح و آموزش تروریست های دشمن سوریه و ترکیه و ایران را هدفشان است افزود
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    داداش ..خودت ناراحت نکن ..موقعی که بعضی ها .حسودی می کنند شروع می کنند چرت وپرت گفتن ....باید درک شون کنیم ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس