کد خبر 1108240
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
بورس

سهامداران خرد که به دلیل پایبند نبودن دولت به وعده هایش دچار نوعی بی اعتمادی به بازار شده اند، در صورتی که از رفتار هیجانی دست نکشند در بازار سرمایه متضرر خواهند شد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، فراگیر شدن بورس و رشد تعداد افرادی که بخشی از سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کرده اند، مانند تیغی است که هم  می تواند بر روی گلوی سهامداران باشد و هم می تواند راه رونق اقتصادی را باز کند.

بیشتر بخوانید:

صندوق‌های با درآمد ثابت فروشنده سهام نیستند

در این بین دولت به عنوان یک بازیگر اصلی در این بازار،‌ رفتارهای متناقضی طی ماه های اخیر از خود نشان داده است. نمونه بارز این گونه رفتارها را می توان طی هفته گذشته مشاهده کرد، هماهنگ نبودن وزارتخانه های اقتصاد و نفت در خصوص عرصه دارا دوم، به اعتماد مردم لطمه جدی وارد کرده است.

کاهش اعتماد به دولت و تصمیمات این نهاد در حمایت از بورس،‌ روزهای قرمز رنگی را برای همه نمادهای بورسی و برای شاخص کل بورس رقم زده است. طی هفته گذشته شاخص کل بورس به دو میلیون و هفتار هزار واحد رسیده بود که طی یک هفته گذشته با کاهش 260 هزار واحدی به یک میلیون و هشتصد و بیست هزار واحد رسیده است.

حقوقی ها عامل ریزش بورس؟

یکی از نکاتی که در شرایط فعلی بسیار در میان سهامداران از آن صحبت می شود، عرضه های بی مفهوم برخی شرکت های حقوقی در بازار سرمایه است. بیشتر این شرکت ها که از قضا دولتی نیز هستند به جای برگرداندن اعتماد از دست رفته به دولت و حمایت های آن، در حال نوسان گیری از مردم هستند.

تشکیل صف های میلیونی خرید طی زمان انجام معاملات امروز و سپس از بین رفتن این صف‌ها به دلیل عرضه بی منطق سهام شرکت ها توسط بازیگران اصلی آنها نشان می دهد، در حال حاضر شرکت های حقوق به دنبال نوسان گیری هستند.

سهامداران خرد بلند مدت فکر کنند

البته نباید از این موضوع نیز به راحتی بگذریم که ترس سهامداران خرد در بازار سرمایه نیز دلیل دیگری بر ایجاد این نوع نوسانات لحظه ای در بازار است. افرادی که وارد بورس شده اند به دلیل اینکه اکثر آنها با کمترین آموزش وارد بورس شده اند، از هر نوسانی در بورس، ترسیده و می خواهند به هر طریق شده از زیان خارج شوند. این رفتار هیجانی ناشی از عدم اعتماد به دولت و عدم آشنایی با چارچوب های معامله در بورس تنها یک بازنده دارد و آنهم سهامداران خرد هستند.

اجباری کردن آموزش برای افراد حاضر در بازار سرمایه می تواند هم برای آنها مفید باشد و هم از رفتار هیجانی آنها در مواقعی که به دلایل بازار دچار اصلاح  یا ریزش می شود، جلوگیری کند.

سیگنال فروشی در فضای مجازی عاملی برای تشدید رفتار هیجانی

همه این عوامل در کنار وجود تعداد زیادی کانال و صفحه در شبکه های اجتماعی به عنوان اساتید بورس، نیز مزید بر علت این رفتارهای هیجانی شده است.

این کانال ها و صفحات دایم در حال سیگنال دادن برخی نمادهای خاص هستند. اکثر این نمادها به عنوان سهم بنیادی و ارزنده به افراد معرفی می شود. پس از چند روز که این نمادها به دلایل مختلف وارد فاز اصلاح می شوند، این کانال ها و صفحات به سمت سهم دیگری رفته و همین بلا را سر افراد دیگری می آورند.

به نظر می‌رسد بخشی از این سیگنال‌فروش‌ها از پیش با بعضی حقوقی‌ها برای ایجاد نوسان در سهام این شرکت‌ها توافق‌هایی کرده‌اند. چنانکه بزرگ‌ترین برنده بازی سیگنال‌فروش‌ها در واقع بعضی حقوقی‌ها هستند.

ورود بخش های نظارتی سازمان بورس برای ساماندهی این دست سیگنال فروشان که مشخص نیست بر اساس چه تحلیل هایی این چنین رفتار می کنند،‌ در شرایط فعلی حایز اهمیت است.

در پایان به نظر می رسد باید گفت، رفتار هیجانی در بازار چه بر اثر بی اعتمادی ایجاد شده به دولت باشد و چه به دلیل عدم آگاهی و عدم آموزش افراد باشد و یا دلیل بیرونی مانند صفحات مجازی سیگنال دهی داشته باشد، می تواند آرزوی چندین ساله دولتمردان درباره حضور افراد بیشتر به بورس و تامین مالی بنگاه ها از طریق بورس را با خدشه مواجه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس