کد خبر 1107982
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
در انتظار اشد مجازات برای مقصران قرارداد ویلموتس و بی‌سوادان

فدراسیون فوتبال ایران با محکومیتی سنگین در پرونده سرمربی پیشین خود روبرو شده و حالا باید با مقصران این فاجعه بزرگ برخورد شود.

به گزارش مشرق، روز گذشته حکم فیفا در خصوص پرونده شکایت مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی از فدراسیون ایران صادر شد، حکمی عجیب و البته سنگین که می‌تواند تا سال‌های طولانی در یاد همه اهالی ورزش و طرفداران فوتبال باقی بماند. محکومیت 6 میلیون و 449 هزار یورویی که با مبلغ روز ارز به چیزی حدود 170 میلیارد تومان می‌رسد. 

وقتی رقم محکومیت ایران را در کنار مدت زمان حضور این مربی بلژیکی در ایران و نتایج تاسف بارش با تیم ملی قرار می‌دهیم، طبیعی که مغزمان برای پرداخت این همه پول بی‌زبان سوت بکشد، مخصوصا وقتی که به این مسأله فکر کنیم که با شکست تیم ملی مقابل بحرین و عراق کارمان برای صعود به جام جهانی چقدر سخت شده و به اما و اگر رسیده است. 

در اینکه افرادی که مسؤل آوردن این مربی به ایران بودند باید معرفی و بازخواست شوند شکی نیست اما بحث اصلی در این محکومیت، بندی در قرارداد ویلموتس است که فیفا را متقاعد کرده تا فدراسیون ایران را به پرداخت کل مبلغ قرارداد و جریمه محکوم کند. در یکی از بندهای قرارداد آمده در صورت فسخ قرارداد باید دستمزد سه ماه «و یا یک مبلغ مشخص» به ویلموتس پرداخت شود. اضافه شدن همین چند کلمه نصفه و نیمه داخل پرانتز باعث شده تا حالا این محکومیت سنگین به فوتبال و کشور ایران تحمیل شود. 

بیشتر بخوانید:

فاجعه ویلموتس، ۵۰ میلیارد بیشتر از بودجه کمیته المپیک

حال گزینه شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش  (CAS) باقی می‌ماند که شاید تیم حقوقی این پرونده بتوانند با دفاعیات بهتر این محکومیت را بازگردانند، البته این فقط یک فرض و احتمال است و با توجه به سابقه شکایت‌های ایران در CAS نباید حساب زیادی روی آن باز کرد و فقط می‌توان کورسوی امیدی به آن داشت تا حداقل چند ده میلیارد از کل مبلغ جریمه کاسته شود.

طبیعتاً و همانطور که انتظار می‌رفت بعد از صدور این حکم «کی بود کی بود، من نبودم»ها آغاز شده است. در ادامه پاسکاری مداوم بین نهادها و مسئولین تا جایی که در آخر یکی توپ را لو بدهد و مقصر اصلی شناخته شود. مسأله طبیعی این است که حتی اگر ما امید زیادی به برگرداندن این حکم در CAS داشته باشیم، باز هم دلیل بر آن نمی‌شود که مقصران اصلی و البته واقعی این جریان شناسایی و معرفی نشوند. 

نهادهای نظارتی و بازرسی مدتی است که روی این قرارداد کارشان را آغاز کرده‌اند تا با روشن شدن موضوع با مقصران و متخلفان برخورد کنند. مسأله مشخص این است که حق فوتبال ایران خواهد بود که عوامل جریمه 170 میلیارد تومانی را بشناسد. افرادی احتمالا طبق یک برنامه مشخص «یک مبلغ مشخص» را در قرارداد ویلموتس آورده‌اند و یا اینکه از روی ناآگاهی و بی‌سوادی مرتکب این اشتباه بزرگ شده‌اند. تفاوت این دو خیلی مهم است و باید حتما مشخص شود. مسأله مهم دیگر این است که انتظار می‌رود در روند رسیدگی به این پرونده با مقصران به صورت علنی و با اشد مجازات برخورد شود تا ویلموتس و پرونده‌اش درس عبرتی برای دیگران باشد.

فوتبال ایران مدتی است با سرپرست اداره می‌شود و این امید می‌رود که در انتخابات پیش رو افرادی بر مسند اداره فدراسیون و تشکیلات فوتبال ایران بنشیند که از سطح بالاتری در مدیریت برخوردار باشند و حداقل سواد بالاتری در حوزه فوتبال و مسایل حقوقی داشته باشند و البته اینکه برای امضای قراردادهای میلیون یورویی سرخود عمل نکنند و با افراد صاحب‌نظر مشورت کامل و جامع کنند، مدیرانی که به کوچک‌ترین مسائل هم اهمیت می‌دهند، مثل واژه‌های ریز داخل یک پرانتز!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    8 0
    فقط اعدام و تعطیل شدن فوتبال انگلیسی
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    کسانیکه چنین رقمهای افسانه ای بالای یکمشت قرارداد فاسد و سراسر زد و بند و تبانی برای بیت المال محرومین هزینه تراشی میکنن مفسد اقتصادی نیستن ؟ اینه عدالت اسلامی ؟ هی راست راست راه برن و فساد و زد و بندهای بیشتر ؟ قوه قضاییه یک دزد ضبط خودرو رو به چهار میخ میکشه بعد طرف 165 هزار میلیون تومن پول بیت المالو میریزه تو حلقوم یک مربی عرقخور و زن علنیش میشه جزو مفاخر
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    5 0
    این ها رو به اون تاج بگید که تا کوچک ترین انتقادی میشه زمین و زمان رو مقصر میکنه که چرا به من انتقاد کردید
  • مصطفی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    آقای رئیسی؛ رئیس محترم قوه قضائیه با توجه به شواهد و مدارک موجود و صحبت های دیشب نماینده مجلس و بازرسی کل در برنامه دیشب شبکه سوم که تا ساعت 3 بامداد به طول کشید، بی کفایتی، خیانت، عدم انجام وظیفه، سوء استفاده و... محرز است. بر شما فرض و واجب شرعی، قانونی، اخلاقی و ملی است که تا ریال آخر کل رقم پرداختی به این مربی را از تمام مسببان و خاطیان از وزیر ورزش گرفته تا کارمند دون پایه فدراسیون، بگیرد ولو اینکه مهر و کابین زنان و فرزندانشان کرده باشند. والله آدم ناامید می شود. از این همه خیانت به بیت المال و سکوت و لاپوشانی. البته عدم برخورد و حتی ارتقاء مقام آقایان خائن دور از انتظار نیست چرا که در ماجرای خسارت محض برجام نیز ما شاهد انفعال قوه قضائیه بودیم و... خدایا مهدی فاطمه برسان. بخدا خسته شده ایم. دچار تناقض در اصول شدیم. خدا بر مقام علو شهید عزیز باکری که بیفزاید که به درستی این اوضاع را پیش بینی کرده بود: «دعا كنيد كه خداوند شهادت را نصيب شما كند، در غير اين صورت زماني فرا مي‌رسد كه جنگ تمام مي‌شود و رزمندگان امروز سه دسته مي‌شوند: یک: دسته‌اي كه به مخالفت با گذشته خود برمي‌خيزند و از گذشته خود پشيمان مي‌شوند. دو: دسته‌اي كه راه بي‌تفاوت را بر مي‌گزينند و در زندگي مادي غرق مي‌شوند. سوم: دسته‌اي كه به گذشته خود وفادار مي‌مانند و احساس مسئوليت مي‌كنند كه از شدت مصایب و غصه‌ها دق خواهند كرد. پس از خداوند بخواهيد با رسیدن به شهادت از عواقب زندگي پس از جنگ در امان بمانيد، چون عاقبت دو دسته اول ختم به خير نخواهد شد و جزو دسته سوم ماندن هم بسيار سخت و دشوار خواهد بود.»
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 0
    آقای تاج موظفه خسارت را پس بدهد
  • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    7 0
    وزارت ورزش و شخص وزیر باید پاسخگو باشد. همه چیز را می دانسته و الان اظهار بی اطلاعی می کند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    فساد و رانتخواری و انحصار رو بردارید همه چیز درست میشه
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    11 0
    جرم فدراسیون سر جاش . اما ویلموتس هم یک کلاهبردار هست و نباید اجازه داد این پول از گلوش پایین بره
  • علـی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 0
    از آقای رئیسی انتظار داریم برای یکبار هم که شده بصورت جدی با این موضوع برخورد کنند. طرف مقابل هرکی که میخواد باشه و یکبار برای همیشه از تکرار همچین فاجعه‌ای جلوگیری کنند.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 0
    هر کی تا حالا از فوتبال پول گرفته، الان بره پس بده
  • علـی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 0
    بدون تعارف! بنده حدود 20 سال پیش مسئولیتی در یک از نهادهای انقلاب داشتم. در راستای اجرای وظیفه اداری به یک شرکت خصوصی سفارش نصب داربست دادم. شرکت مزبور اومد داربست رو نصب کرد و پس از پایان مهلت مقرر اومدن داربست‌ها رو باز کردن و بنده هم فاکتور شرکت‌رو که حدود 300هزار تومن بود، امضا کردم و رفت امور مالی و مراحل اداری رو طی کرد و چک صورتحساب رو گرفت. نماینده شرکت پس از نقد کردن چک اومد دفترم و یک تراور 50هزار تومنی گذاشت روی میزم! گفتم این چیه؟! گفت حاجی ما رو گرفتی یا اینکه واقعاً پاستوریزه‌ای؟!! گفتم چطور؟! گفت این رسم و عرف هست که هرکس به ما که نه، به هرشرکتی سفارش کار بده، اون شرکت یه مبلغی برای سفارش دهنده در نظر میگیره! این چک هم د راستای همین قانون هست!!!... حدود یکماه بعد هم یه سفارش به شرکت دیگه‌ای دادم برای نصب پارتیشن، عیناً داستان شرکت داربستی پیش اومد!!!. حالا شما ببینید چه خبـــره؟! حالا چجوری انتظار دارید در قراردادهای نجومیِ چند میلیاردی هیچ اتفاقی نیافته؟!!!!!!!!!!!
  • محسن IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    9 0
    سر و صدای این هم چند روز دیگه میخوابه. از جیب مردم رفته نه از جیب وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال. دستمزدش رو هم قبلا از جیب کارگران بدبخت دادند. تدبیر و امید یعنی خون مردم رو در شیشه کردن
  • حامد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    3 0
    آخه ۶/۴ میلیون یورو هم شد پول بدید بره. اینا همش تدبیر و امید هست برای فوتبال...........
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    حتی اگه به قیمت محرومیت فوتبال ایران هم شده باید جلوی این پرداخت گرفته بشه ، این پول نباید به این کفتار داده بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس