کد خبر 1106575
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
مافیای گوشی‌های سرقتی

پلیس آگاهی خراسان رضوی در عملیاتی هماهنگ و ضربتی، یک شبکه گسترده مافیایی خرید و انتقال گوشی های سرقتی به آن سوی مرزها را متلاشی کرد.

به گزارش مشرق، ماجرای این عملیات ضربتی در زیر پوست شهر از حدود یک ماه قبل زمانی آغاز شد که آمار پرونده های گوشی قاپی و زورگیری طی چند ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفت. به همین دلیل فرماندهی انتظامی خراسان رضوی که با دقت آمار وقوع جرایم روزانه را بررسی می کرد بلافاصله با صدور دستورات ویژه ای از کارآگاهان تخصصی پلیس آگاهی خواست به تجزیه و تحلیل های علمی پرونده‌های مذکور بپردازند و ریشه افزایش این گونه جرایم را زیر ذره بین کارشناسی قرار دهند چرا که ردیابی برخی گوشی های سرقتی نیز با اختلال مواجه شده بود.

اهمیت امنیتی این ماجرا که مورد تاکید سردار محمدکاظم تقوی قرار گرفته بود، بی درنگ به تشکیل جلسه کارشناسی مهمی در اتاق سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی) انجامید و گروه زبده ای از کارآگاهان عملیات ویژه، اداره سرقت و اطلاعات جنایی به بررسی ماجرا پرداختند. نتیجه رصدهای اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل های کارشناسی نشان می داد که در زیر پوست شهر شبکه ای مافیایی برای خرید گوشی های سرقتی وجود دارد به همین دلیل هم تعدادی از جوانان و نوجوانان در برخی مناطق شهر با وسوسه فروش فوری گوشی های سرقتی به گوشی قاپی ترغیب می شوند و بلافاصله با رساندن گوشی به «رابط»  یا «مالخر» وجه آن را دریافت می کنند.

این اطلاعات تکان دهنده در حالی مورد توجه جدی پلیس قرار گرفت که ادامه رصدهای اطلاعاتی از تغییر شماره سریال و فعالیت های پیچیده دیگری حکایت داشت که سرنخ آن به آن سوی مرز می رسید بنابراین عملیات ضربتی پلیس با فرماندهی مستقیم سرهنگ شفیع زاده پایه‌ریزی شد و پایگاه مقاومت بسیج سپاه ناحیه حر نیز به یاری پلیس آمد.

طولی نکشید که کارشناسان متخصص اداره اطلاعات جنایی، مدارک مستند اما حیرت آوری را روی میز گروه ویژه عملیاتی گذاشت.

«گوشی های سرقتی فقط طی ۴۸ ساعت از مرز به افغانستان ترانزیت می شود!» هر روز که از فعالیت های اطلاعاتی پلیس می گذشت عمق این ماجرا بیشتر نمایان می شد به همین دلیل و با تاکید سردار تقوی، ریشه یابی اعضای این شبکه مافیایی و چگونگی فعالیت های آنان زیر چتر اطلاعاتی و نفوذی نیروهای آگاهی قرار گرفت و گروهی از کارشناسان اداره اطلاعات جنایی به فرماندهی سرهنگ سلطانیان به یاری گروه عملیات ویژه شتافتند.

این هماهنگی اطلاعاتی چند روز بعد به شناسایی سر شبکه های مافیایی خرید گوشی های سرقتی انجامید و مسیر انتقال گوشی های سرقتی به حیطه نفوذ پلیس درآمد تا این که مقدمات عملیات ضربتی در زیر پوست شهر فراهم شد و گروه کارآگاهان اداره عملیات ویژه به سرپرستی سرگرد همتی و نظارت و هدایت سرهنگ دیرآوندی (رئیس اداره عملیات ویژه) وارد عمل شدند و در یک اقدام غافلگیرانه و هماهنگ شش تن از اعضای اصلی این شبکه مافیایی را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی روز گذشته با تایید خبر دستگیری اعضای مافیایی خرید و انتقال گوشی های سرقتی به افغانستان گفت: در راستای مبارزه قاطعانه با جرایمی که امنیت شهروندان را به مخاطره می اندازد طرح ویژه‌ای برای مبارزه با گوشی قاپی در مشهد به اجرا درآمد اما بررسی های کارشناسی از وجود شبکه ای با فعالیت های پیچیده حکایت می کرد که موجب افزایش این گونه جرایم می شد به همین دلیل گروه ویژه ای از کارآگاهان پلیس آگاهی به فرماندهی مستقیم سرهنگ شفیع‌زاده (رئیس پلیس آگاهی) مامور رسیدگی به ماجرای روند افزایش جرم شدند.

سردار محمدکاظم تقوی افزود: اقدامات اطلاعاتی و پلیسی به یک زنجیره شبکه ای رسید که تا مرز گسترده شده بود اما سر شبکه های آن در خارج از مرزهای ایران فعالیت می کردند. رئیس پلیس حافظان امنیت سرزمین خورشید تصریح کرد: عملیات ضربتی طی دو روز گذشته آغاز شد و کارآگاهان همه اعضا را در یک زمان هماهنگ در مناطق مختلف شهر به دام انداختند.

وی گفت: در بازرسی از منزل یکی از اعضای اصلی شبکه ۵۵ دستگاه گوشی جاسازی شده درون گهواره کودک به همراه دو دستگاه لپ تاپ بسته بندی کشف شد و در ادامه جوانی که مهندس نرم افزار است و فروشگاه تعمیرات گوشی تلفن همراه دارد در حالی به دام افتاد که با تجهیزات حرفه ای شماره سریال پیگیری گوشی ها را تغییر می داد که تاکنون صدها شماره سریال از رایانه های وی استخراج شده است.

سردار محمدکاظم تقوی با بیان این که متهمان در مراحل اولیه دستگیری به خرید و فروش و تغییر سریال بیش از هزار گوشی اعتراف کرده اند، افزود: بررسی های مقدماتی نشان می دهد که اعضای این شبکه با مافیای گسترده‌ای در افغانستان ارتباط دارند و گوشی‌های سرقتی را از سارقان  یا رابطان آن‌ها در مشهد و دیگر شهرها خریداری می کنند و سپس با تغییر سریال در شهرهای مرزی به رابطان دیگری تحویل می دهند و بدین ترتیب از طریق خودروها  یا گذر مرزی به افغانستان می فرستند. مقام ارشد انتظامی استان خراسان رضوی تاکید کرد: اگرچه کوتاهی های بسیار و نبود نظارت در برخی موارد منجر به افزایش این گونه جرایم می شود که تحقیق درباره آن ها آغاز شده است اما تلاش گسترده پلیس با هماهنگی و اقدامات ویژه دستگاه قضایی برای ریشه یابی این شبکه گسترده همچنان ادامه دارد.

سردار تقوی با اشاره به دریافت شناسنامه غیرقانونی و افتتاح حساب بانکی با همین شناسنامه برای واریز پول های خرید و فروش گوشی های سرقتی نیز گفت: متهمان از طریق شبکه های اجتماعی با آن سوی مرز در ارتباط بودند و هر بار که گوشی ها به بیشتر از ۵۰ دستگاه می رسید آن ها را ظرف ۴۸ ساعت به افغانستان منتقل می کردند و دو زن نیز در میان اعضای شبکه فعالیت داشتند.

این فرمانده باتجربه با اشاره به شناسایی دیگر عوامل و متهمان از کشف دستگاه های سریال زن نیز خبر داد و گفت: آن ها نه تنها موضوع رجیستری را دور زده  و ردیابی گوشی ها را با اختلاف مواجه کرده اند بلکه اقدامات پیچیده دیگری نیز دارند که فعلا تحقیق در این باره ادامه دارد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد رضا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    7 1
    حدود دو ماه پیش گوشی A50 من رو در مشهد یک موتور سوار از دستم قاپید امیدوارم گوشی من و گوشی همه کسانی که دزدیده شده پیدا بشه...
    • سعید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      5 0
      دوست عزیز دقیقا همون دو ماه پیش یه موتور سوار گوشی note7 من رو هم و روز بعد گوشی note8 دوستم رو در منطقه هنرستان مشهد زدن.البته من تصویر واضح اون موتور هندا سوار قرمز رو رو داشتم و به آگاهی دادم. ولی تا الان هیچ خبری نشده
    • محمد رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      1 0
      من هم تصویر دو موتور سوار سیاه پوش رو که از دوربینهای بیمارستان سینا گرفته بودم دادم ولی خبری نشد اما تصویر اونقدر واضح نبود... پلیس به راحتی می‌تونه برای این سارقین تله بذاره .... شاید از دید پلیس این تنها راه نباشه...
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    3 0
    عوض کردن imei کار پیچیده ای نیست
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    5 0
    اتفاقی نیفتاده برادران دزد چند ماهی تو زندان استراحت میکنند چاق و چله میشوند و توسط قوه قضایی به اغوش گرم جامعه باز گردانده میشوند . معنی : یعنی حمایت از دزدها و جانیها.؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر هزار نفر از این انگلها و زباله های اجتماع اعدام شوند میتوان گفت قوه قضائیه به سلامت جامعه ارزش قائله .
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    3 0
    زیر پوست شهر چه خبره ؟ خراسان چه خبره ؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    0 0
    واقعیت دزدی اینه که برای بار سوم اگر دزد روگرفتند باید اعدامش کنند .این طوری امنیت کامل برقرار میشه.لطفا شعار ندیم اگر یک عده قلیلی از جامعه کم بشن در عوض 99.5درصد مردم در آسایش وامنیت باشند خیلی بهتره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس