کد خبر 1106532
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
آیت‌الله محمدابراهیم ربانی‌ مهمویی

آیت‌الله محمدابراهیم ربانی‌ مهمویی، مجتهد عالی‌قدر واز علمای برجسته استان خراسان جنوبی، امروز در سن ۹۳ سالگی براثر ابتلا به بیماری کرونا در بیرجند به دیار باقی شتافت.

به گزارش مشرق، محمد ابراهیم فرزند محمد علی و نواده شیخ محمد رضا ربانی مهمویی بیرجندی در سال ۱۳۰۶ (ه.ش) در بیرجند دیده به جهان گشود؛ پس از تحصیل علوم مقدماتی در بیرجند نزد پدر و آقای رضوانی مهمویی به‌منظور تکمیل  به حوزه علمیه قم رفت.

وی در حوزه علمیه قم سطح را نزد شیخ اسدالله و مرحوم صدوقی و سید موسی صدر و مرحوم سلطانی آموخت و در سال ۱۳۲۹ (ه. ش) به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت و پس از آن با دختر آیت‌الله فاضل قاینی پیوند ازدواج برقرار کرد.

وی مدتی نزد بزرگان و اساتید حوزه به ویژه آیت‌الله شاهرودی، میرزا حسین بجنوردی شاگردی نمود و موفق به دریافت درجه اجتهاد از این دو عالم بزرگوار و همچنین اجازه روایت حدیث از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی شد.

در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی از سوی مرحوم شاهرودی به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار به بیرجند اعزام شد و در آنجا به انجام وظایف شرعی و تدریس مشغول شد و منشأ برکات زیادی برای منطقه جنوب خراسان و به‌ویژه بیرجند شد.

آیت‌الله ربانی طلاب زیادی تربیت که تعداد زیادی از آنان از فضلا و مدرسین حوزه علمیه بیرجند، مشهد و سایر شهرها هستند و همچنین عده‌ای از شاگردان این عالم نام آشنا در پست‌های قضایی مشغول خدمت هستند.

وی علاوه بر اقامه نماز جماعت، تدریس ، قضاوت و سایر فعالیت‌های مرتبط فرهنگی در عرصه اقتصادی نیر خدمات شایان توجهی انجام داد که از آن میان می‌توان به عضو هیات موسس کارخانه کویر تایر و کارخانه صابون‌سازی بیرجند اشاره کرد.

آیت‌الله ربانی اولین امام جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشته است.

بنابر اعلام بیت آن مرحوم؛ آیت‌الله ربانی سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسئولیت داشته است و در حوزه‌های علمیه قم، بیرجند و نجف کسب علم کرده و از آیت‌الله سید محمود شاهرودی و امام خمینی(ره) اجازه اجتهاد دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • جوادپاکسرشت. Mjp IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    44 36
    خدارحمت کنه. واقعا حیف اینجورعلماکه ازبین مامیرند.. بودنشون همواره باعث خیروبرکته
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    32 32
    در ارامش باشن
  • من IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    روحشون قرین رحمت خداوندقراربگیره.حیف ازاین عالمان بزرگ که ازبینمون میرند.وجودشون برکته ونبودشون حصرت
  • GB ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    خدا بیامرزه
  • FR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    رحمة الله عليه وسلم.
  • حسینی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    9 22
    من چندبار با این عالم ربانی برخورد داشتم متواضع ، مرجع تقلید بودن ایشون ولی واقعا گمنام و فارغ از دنیا
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    4 25
    روانشان شاد، اینقدری که از گذشته آیت ا.. گفتید در مورد سیر بیماری ابشان چیزی ننوشتید.
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    14 21
    خدا رحمتشان کند . بخانواده بزرگوار و اهالی محترم و خداجوی بیرجند و حوزه های علمیه تسلیت و تعزیت عرض مینمایم . از عکس متوجه میشوی که انسانی بشاش و خوشرو . معرف مومن بودند . خداوند رحمان بحق ایشان ما را ببخشاید و عاقبتمان را ختم بخیر بگرداند . التماس دعا . برای شادی روح بزرگوار ایشان و همه درگذشتگان کرونائی و علما بخوانید صلوات بر محمد و آل محمد و الفاتحه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس