کد خبر 110641
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳

سوء استفاده جنسي در ميان کشيشان آمريکايي افزايش يافته است.

به گزارش مشرق به نقل از آريا، آخرين تحقيقات انجام شده در خصوص سوء استفاده جنسي توسط کشيشان کاتوليک حاکي از آن است که ميزان اين اقدام قبيح طي سال گذشته در ميان کشيشان آمريکايي 15 درصد افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، 489 نفر در سال 2011 اعلام کرده اند که قرباني سوء استفاده جنسي کشيشان کاتوليک آمريکايي شده اند. سن 25 درصد از افرادي که توسط کشيشان کاتوليک آمريکايي مورد آذار جنسي قرار گرفته اند، زير 19 سال بوده است.

کليساي کاتوليک تاکنون 144 ميليون دلار در رابطه با اين رسوايي هزينه کرده است.گزارش هاي سوء استفاده جنسي کشيشان کاتوليک حدود ٩ سال پيش در آمريکا و سپس در اروپا شروع شد.

قربانيان مي گويند کليسا نه تنها توجه چنداني به چند دهه سوء استفاده جنسي نشان نداده است بلکه برعکس، از مجرمان حفاظت کرده بود.

انتقاد قربانيان سوءاستفاده هاي جنسي کشيش ها از پاپ

اين گزارش در حالي است چند روز پيش نيز قربانيان سوء‌ استفاده هاي جنسي کشيش ها در مکزيک در بيانيه اي " پاپ بنديکت شانزدهم " را به تأخير در تحقيق کليسا درباره اين پرونده متهم کردند.

" خوزه باربا "‌ يکي از قربانيان در اين بيانيه خطاب به پاپ اعلام کرد : " با وجود آزار و اذيتي که از جانب برخي کشيش ها به وجود آمد کسي به حرف ما گوش نکرد و ما سالها ناديده گرفته شديم."

سال گذشته يک شهروند مکزيکي کاردينال‌هاي کاتوليک در اين شهر را به پنهان کردن سابقه يک کشيش مکزيکي که از کودکان سوء استفاده جنسي کرده ،‌ متهم کرد.
بر اساس اين شکايت ، کاردينال راجر ماهوني و کاردينال نوربرتو ريورا از روي عمد موضوع سوء استفاده جنسي نيکلاس آگيلار يک کشيش همکار خود را پنهان کردند.
 
کليساي کاتوليک در چند سال گذشته مواجه با افشاي تجاوزات جنسي به کودکان در مدارس و محل نگهداري کودکان تحت پوشش و مديريت کليسا در اروپا و آمريکا است. در اين افشاگريها اعلام شده است که صدها کشيش هزاران کودک را مورد ازار و اذيت جنسي قرار داده اند.

چندي پيش يک کميسيون تحقيق در هلند از ابعاد گسترده بهره کشي جنسي از کودکان در کليساي کاتوليک پرده برداشت. بر اساس اين گزارش ، بين سالهاي 1945تا 1981حدود 10تا20هزار کودک درنهادهاي کليساي کاتوليک مورد آزار قرارگرفته اند و شمار اين کودکان زيرسن قانوني تا سال 2010 به چند ده هزار نفر رسيده است. اين گزارش نتيجه مصاحبه با بيش از 34000 نفر است. تخمين زده شده که از هر پنج کودک و نوجواني که در موسسات وابسته به کليساي کاتوليک حضور داشته اند، يک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است.

در گزارش کميسيون تحقيق هلند درباره تجاوز به کودکان در کليساي کاتوليک هلند آمده است: "بر اساس 1795 گزارش، کميسيون مي‌تواند نام 800 سوءاستفاده کننده را که براي اسقف‌ها کار مي‌کنند يا کرده‌اند، پيدا کند. در ميان 800 مباشر، 105 نفر هنوز زنده هستند."

اين گزارش مي افزايد که مقامات کليساي کاتوليک در برخورد و مقابله با سوء رفتاري که در مدارس و يتيم خانه هاي وابسته به کليسا رايج بوده،کوتاهي کرده اند. اين تحقيقات در پي طرح اتهاماتي مبني بر تجاوز به کودکان در مدرسه اي در شرق هلند انجام شده است.
افشاي رسوائيهاي اخلاقي کشيشان و کارکنان کليساي کاتوليک در چند سال اخير به يک معضل بزرک براي واتيکان به خصوص پاپ رهبر کاتوليکهاي جهان تبديل شده است.

بر اساس مدارک موجود ، قربانيان سوء استفاده هاي جنسي در مکزيک در سال 1998 ميلادي ، شکوائيه خود را تنظيم کردند، اما تحقيقات درباره آن در سال 2004 ميلادي آغاز شد.
درسال گذشته نيز يک شهروند مکزيکي کاردينال‌هاي کاتوليک در اين شهر را به پنهان کردن سابقه يک کشيش مکزيکي که از کودکان سوء استفاده جنسي کرده ،‌ متهم کرد.

بر اساس اين شکايت ، کاردينال راجر ماهوني و کاردينال نوربرتو ريورا ، آگاهانه موضوع سوء استفاده جنسي نيکلاس آگيلار يک کشيش همکار خود را پنهان کردند.

پاپ بنديکت شانزدهم به هر کشوري که سفر مي کند موضوع رسوائيهاي اخلاقي کشيشان همراه او است. رهبر کاتوليکهاي جهان براي کاهش انتقادات در سفرهاي خود با تعدادي از قربانيان تجاوزهاي کشيشان ديدار و از انها دلجويي مي کند. واتيکان همچنين با پرداخت غرامت به قربانيان رسوائيهاي اخلاقي کشيشان مي کوشد به نوعي صداي اعتراضات وانتقادات به کليساي واتيکان را خاموش و يا ان را کم نور کند. اين اقدامات واتيکان تاثير بسيار کمي در کاهش انتقادات به کليساي واتيکان داشته است.

با وجود اين ، چندي پيش پاپ در سفر به مکزيک حتي حاضر نشد با قربانيان خشونت جنسي در اين کشور ديدار کند.  در کوبا ، نيز مردم چندان از حضور پاپ رهبر معنوي کاتوليکها ، استقبال نکردند.

افشاي يک رسوايي اخلاقي در يک کليسا موجب طرح دهها رسوايي ديگر کشيشان در سالها و دهه هاي گذشته مي شود. افشاي رسوائيهاي اخلاقي کشيشان کلسياي کاتوليک ضربه سنگيني به اعتبار و مشروعيت اين کليسا نزد پيروان کليساي کاتوليک وارد کرده است.

 کشيشان که به عنوان پدران معنوي پيروان مسيحيت شناخته مي شود ،به منبع ناامني و تهديد براي کودکان تبديل شده اند. ترديدي نيست که اين به معني نبود کشيشان پاک طينت در کليسا نيست ولي ضربه اي که کشيشان فاسد به اعتبار و مشروعيت کليسا وارد کرده اند به راحتي قابل پاک شدن نيست. اگر در دوره قرون وسطي جمود فکري و استبداد کليسا موجب دين گريزي و ظهور مکتبهاي اومانيسم و لائيسم شد. اکنون افشاي فساد اخلاقي کشيشان موجب رويگراني بسياري از پيروان کليساي کاتوليک از اين کليسا شده است. تنها در آلمان حدود 180 هزار نفر، در پي افشاگري‌هايي در مورد رسوايي‌هاي اخلاقي کشيش‌ها، کليساي کاتوليک را ترک کرده‌اند. چندي پيش افزايش رويگرادني از کليساي کاتوليک مقامات واتيکان و در راس انها پاپ بنديکت شانزدهم را بر ان داشت تا با گردهم اوردن مقامات کليساي واتيکان از سرتاسر جهان به چاره انديشي براي اعاده حيثيت از دست رفته کليساي واتيکان بپردازند. واتيکان عنوان اجلاس چهار روزه مقامات کليساي کاتوليک را «به طرف شفا و تجديد» نام نهاد.

 رهبر کاتوليکهاي جهان در پيامي به مناسبت آغاز سال جديد ميلادي با انتقاد از بي توجهي نسل جوان در اروپا به اعتقادات مذهبي ، مردم اروپا را به بازگشت به ايمان فراخواند. پاپ همچنين از بنياد هاي مذهبي کشورهاي اروپايي خواست به موضوع " غيرت" ، در سال جديد ميلادي توجه بيشتري نشان دهند. رهبر مسيحيان کاتوليک با اشاره به بحران اقتصادي در کشورهاي اروپايي، تاکيد کرد ، نقش کلسيا در بازگرداندن ايمان جواناني که وضعيت وخيم مالي در کشورهايشان باعث سست شدن اعتقادات آنها شده ، بسيار مهم است.

جوامع غربي علاوه بر بحران اقتصادي ، با بحران اخلاقي نيز مواجه هستند. بروز بحران اقتصادي ، ناهنجاريهاي اخلاقي و بي توجهي به ارزشهاي انساني را تشديد کرده است. بي توجهي به ارزشهاي انساني و مذهبي ، حتي سياستمداران اروپايي را به واکنش برانگيخته است. ديويد کامرون نخست وزير انگليس چندي پيش به مناسبت چهارصدمين سالگرد انتشار ترجمه انگليسي انجيل موسوم به "انجيل پادشاه جيمز" در اين کشور ، گفت اصل " زندگي کن و بگذار ديگران زندگي کنند "، در انگليس تبديل شده به "هر کاري دوست داري انجام بده . " نخست‌وزير انگليس در اظهاراتي کم‌سابقه، با حمايت از مسيحيت و نيز اشاره به سقوط اخلاقي در اين کشور گفت: انگليس، کشوري مسيحي است و ما نبايد بابت حمايت از ارزش‌هاي مسيحي در مقابله با اين سقوط، ، نگراني داشته باشيم.

در نگاه ريشه اي به علل بروز بحرانهاي اجتماعي و اقتصادي در غرب ، دوري جوامع غربي از ارزشهاي اخلاقي و ديني ، يکي از علل بروز اين بحرانها است. ارزشهاي ديني و انساني در حوامع غربي هر روز در حال کمرنگ تر شدن است و در مقابل ما شاهد گسترش ناهنجاريهاي اخلاقي و سقوط ارزشهاي بنيادين خانواده هستيم. بحران اخلاقي ، اجتماعي و اخيرآ اقتصادي که جوامع اروپايي و ايالات متحده امريکا با آن مواجه اند ، يکباره به وجود نيامده است.

تاکيد نظريه پردازان سياسي در غرب بر نسبي بودن ارزشهاي اخلاقي و ديني و قانوني کردن بسياري از ناهنجاريهاي اخلاقي مانند همجنس گرايي ، از دلايل بروز بحران اخلاقي در جوامع غربي است.

 آمار خودکشي ، تجاوز ، تولد فرزندان نامشروع، خشونتهاي نژادي و رويگرداني مردم از مذهب ، نشانه هاي از هم گسيختگي جوامع غربي است. البته در اين زمينه مقامات کليسا نيز بسيار نقش داشته اند. نقش موعظه گرانه کليسا نه تنها باعث توجه پيروان مسيحيت به ارزشهاي معنوي و اخلاقي نشده است.

برعکس بي توجهي، مقامات کليسا به خصوص کشيشان به همان ارزشهايي که مردم را به آن دعوت مي کنند باعث رويگرداني بيشتر مسيحيان به کليسا شده است. افشاي رسوائيهاي اخلاقي گسترده کشيشان که در چند سال گذشته دامنگير کليساي واتيکان شده است يکي از دلايل عمده افزايش رويگرداني از کليساي کاتوليک در بسياري از کشورهاي اروپاي و امريکا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس