کد خبر 1106370
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
نظر ۵ مرجع تقلید در خصوص نذری‌های محرم امسال

برخی این روزها باتوجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر توصیه به تغییر نذری‌های محرم به بسته های ارزاق و یا شیوه‌های دیگر این سوال را مطرح می‌کنند که از لحاظ شرعی امکان تغییر نذر وجود دارد؟

به گزارش مشرق، برخی این روزها باتوجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر توصیه به تغییر نذری‌های محرم به بسته های ارزاق و یا شیوه‌های دیگر این سوال را مطرح می‌کنند که ما نذر کردیم که ماه محرم غذا یا خوراکی توزیع کنیم. امسال با وجود کرونا از لحاظ شرعی می‌توانیم نذر خود را به چیز دیگری از قبیل مواد خام غذایی و یا لوازم بهداشتی تبدیل کنیم؟

پاسخ مراجع به این سوال را بخوانید:

مقام معظم رهبری:

اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی می‌توان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاه‌ها فرستاد.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و می‌تواند با رعایت ضوابط غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیاز نهادهای حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آن‌ها طبق نذر عمل نمایند.

آیت‌الله سیستانی:

فرد می‌تواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.

آیت‌الله وحید خراسانی:

نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد می‌تواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.

آیت‌الله نوری همدانی:

اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. می‌توان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا گردد و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا گردد و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.

اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرا نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • زهرا IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    1 1
    مراجع فرنودند اندازه خانواده بپزید بعد خامش را بدید تا در مریض شدن کسی ممسئول نباشید
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    4 1
    ما به فاصله ی ۱۴ روز دوتا قربانی داشتیم و گوشتُ به مردم دادیم ، میشورن و مبپزن ، ان شاءالله مشکلی پیش نمیآد خدا قبول کند
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    بهترین کاراینه که توسط خودافرادنه اشخاصی که تعین میشود بروندووسیله برای بیمارستانها بخرند وتحویل دهند که جان انسانی نجات پیداکند مطمئنناً خشنودی خداوندرابهمراه خواهنداشت
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    به جای پختن نذری خامشو بدن اونای که خیلی تو فقر زندگی میکنن ثوابش ۱۰۰برابر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس