محرم امسال فرصتی برای احیای روضه خانگی/ جلسات در طول روز برگزار شوند

حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: محرم امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی است و اعضای خانه می‌توانند روضه‌خوانی را دعوت کنند تا در فضای منزل برای آن‌ها روضه بخواند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق سخنران مذهبی و استاد اخلاق با ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری جلسات عزاداری محرم باتوجه به شیوع مجدد ویروس کرونا اظهارداشت: در گام اول باید از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تمکین کرد که این قطعاً نشان‌دهنده عقلانیت است البته باید این ستاد هم به موضوعات دینی نگاه تخصصی داشته باشد و از نگاه سیاسی و جناحی بپرهیزد. این ستاد با حضور متخصصین باید پروتکل‌های لازم برای برگزاری جلسات تعیین کند که مقام معظم رهبری نیز برای شب‌های قدر توصیه داشتند که از متخصصین امر دعا و دین برای تنظیم پروتکل‌ها و تصمیم برای برگزاری جلسات استفاده شود.

کاهش ساعت برگزاری جلسات

وی افزود: زمان برگزاری جلسات باید مختصرتر شود و نسبت‌ به سال‌های قبل اگر دو ساعت بود باید یک ساعت  و یا یک سوم سال‌های قبل شود. جلسات را هم باید در طول ساعات روز تقسیم کرد و از بعد نماز صبح تا آخر شب جلسات برگزار شود که موجب تقسیم تراکم جمعیت شود.

موسوی‌مطلق تصریح کرد: عزاداری امسال حتی فرصتی برای ترک و رفع بسیاری از اعمالی است که موجب وهن مذهب بود. برخی از شیوه‌های عزاداری و اعمال موجب، وهن مذهب بود که در شرایط خاص امسال ترک خواهد شد. همچنین امسال فرصتی برای احیای مجالس سنتی است که در آن ابتدا دعاخوانی، سپس روضه‌ای قرائت می‌شد و نهایتاً واعظ سخنرانی می‌کرد البته این به معنای حذف شور حسینی نیست بلکه احیای شیوه‌های گذشته است.

دسته های عزاداری امسال رونق یابد

این استاد اخلاق افزود: دسته‌های عزاداری طبق رسم همیشگی دارای فاصله اجتماعی هستند. عاشورا و عزاداری باید به خیابان بیاید و هیاهو داشته باشد و این یادگاری از گذشتگان است که باید با رعایت فاصله در میان تماشاکنندگان این سنت را حفظ کرد.

محرم امسال فرصتی برای احیای روضه خانگی

وی افزود: فرصت دیگر برای احیای روضه‌های خانگی است و اعضای خانه می‌توانند روضه‌خوانی را دعوت کنند تا در فضای منزل برای آن‌ها روضه بخواند.

توجه به توصیه‌های طب سنتی در محیط حسینیه

موسوی مطلق گفت: در فضای مجالس نیز می‌توان استعمال گلاب، دود کردن اسپند و کندر را رواج داد که از توصیه‌های طب سنتی است و خاصیت ضدعفونی کننده دارند. نذری‌ها امسال باید بیشتر شود زیرا غذای تبرکی امام حسین کمک کننده به زندگی مردم است البته برپخت و پز و آماده‌سازی باید نظارت شود و در نوع تقسیم نیز باید مدیریت کنند تا موجب ازدحام نشود. نذری‌ها را در خانه‌ها توزیع کنند و یا با کمک گروه‌های جهادی برای نیازمندان ببرند.

صرف نذری‌های محرم برای کمک به نیازمندان

این استاد اخلاق گفت: اگر نذری‌ها دارای صیغه و محل مصرف خاصی ندارد و یا نذر جدیدی صورت می‌گیرد، می‌تواند به سمت حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده کرونا ببرند و یا اقلام بهداشتی توزیع کنند.

وی گفت: در ماه محرم باید چهره شهر عوض شود و نشان دهد که محرم شده است زیرا محرم از شعائر و اصول ماست و مسئولان باید پای کار بیایند تا فضای شهر تغییر کند و حزن‌آلود شود.

رسانه‌ملی سطح برنامه‌های خود را گسترش دهد

وی افزود: رسانه‌ها به خصوص رسانه‌ملی امسال برنامه‌های ویژه‌تری در ایام ماه محرم برگزار کنند و تریبون را در اختیار مداحان و سخنران با طیف وسیع‌تری قرار دهند تا سلایق مختلف را بتوانند پوشش دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس