کد خبر 1106043
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
فرانسه و آمریکا درباره تغییر ماموریت «یونیفل» در لبنان اختلاف نظر دارند

برخی منابع دیپلمات در آمریکا فاش کردند که فرانسه در جلسه‌ای پشت درهای بسته درخواست آمریکا مبنی بر تغییر مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) را رد کرده است.

به گزارش مشرق، برخی منابع دیپلمات در نیویورک در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» خبر دادند که فرانسه درخواست آمریکا درباره اعمال تغییرات شدید در وظایف نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) از جمله کاهش تعداد، بودجه یا زمان حضور این نیروها را قاطعانه رد کرده است.

طبق این گزارش، یک منبع دیپلمات که در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد (پشت درهای بسته) در خصوص بررسی قطعنامه ۱۷۰۱ و تمدید حضور نیروهای یونیفل در لبنان حضور داشت، فاش کرد: «آمریکا به‌صورت جزئی [در این مسئله] از حمایت بریتانیا برخوردار است. واشنگتن بر این باور است که در خصوص مأموریت یونیفل، ساختار و تأمین مالی آن به موازات بهبود عملکرد، اثرگذاری این نیروها بایستی تجدیدنظر صورت بگیرد».

بیشتر بخوانید:

این منبع در ادامه گفت: «تمام کشورها تقریبا از تجدید وظایف محوله به یونیفل دفاع کردند و فرانسه به اعضای شورای امنیت اطلاع داد که پیش‌نویسی را برای بررسی عملی متن قطعنامه موردنظر ارائه خواهد کرد».

منبعی دیگر در این خصوص فاش کرد که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) «روز دوشنبه جلسه‌ای برگزار کردند که در این جلسه پیش‌نویس اولیه طرح قطعنامه یادشده میان اعضا توزیع شد».

این منبع افزود: «اختلافات میان طرف فرانسوی و آمریکایی در ارتباط با پیشبرد فرایند تجدید مأموریت یونیفل بسیار زیاد بود».

طبق گزارش الشرق‌الاوسط، آمریکا با توجه به اختلاف نظر با فرانسه، پیشنهاد «کوتاه کردن مأموریت یونیفل به شش ماه را پیشنهاد کرده که فرانسه این پیشنهاد و پیشنهاد مربوط به کاهش تعداد نیروها و بودجه یونیفل را رد کرده است».

طبق گزارش این منبع، فرانسه در عین حال تأکید کرد که «آماده است اصلاحاتی در فصل ششم قطعنامه ۱۷۰۱ اعمال کند».

طبق گزارش مذکور، «یان کوبیس» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لبنان اعضای شورای امنیت را در جریان «موضع‌گیری‌ها و خواسته‌های اعضای پارلمان، سیاستمداران و همچنین جامعه مدنی و شخصیات‌های بارز لبنانی درباره تحولات و چالش‌های کنونی لبنان» قرار داده است.

در ادامه این گزارش آمده است که یان کوبیس در جلسه یادشده تأکید کرده که دولت لبنان بایستی هرچه سریعتر در این کشور تشکیل شود و نباید مدت طولانی در این کشور دولت وجود نداشته باشد.

 روسیه، گفته هماهنگ‌کننده سازمان ملل درباره اینکه «بخشی از درخواست‌های مردم لبنان مربوط می‌شود به اجرای تحقیقاتی بین‌المللی درباره حادثه انفجار بیروت» را قاطعانه رد کرده و در عین حال، تأکید کرده که این مسئله مربوط به حاکمیت لبنان است.

منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که آمریکا خواهان اعمال اصلاحاتی در وظایف محوله به نیروهای یونیفل است که این تغییرات شامل کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد این نیروها و تجدیدنظر در وظایف محوله است به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی داده شود.

آمریکا با درخواست اجازه برای ورود به ملک‌های خصوصی در جنوب لبنان قصد دارد، از چگونگی فعالیت حزب‌الله در این منطقه از لبنان بیشتر آگاه شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس