عراق | واکنش‌های شدید به تداوم تجاوزهای ترکیه به منطقه کردستان

گروه‌ها و مقامات سیاسی عراق به شدت، حمله روز گذشته ترکیه به منطقه کردستان و کشتن چند افسر نظامی ارشد مرزبانی عراق را محکوم کردند و خواستار اقدام فوری بغداد برای توقف این تجاوزها شدند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های عراقی عصر دیروز از حمله یک پهپاد ترکیه‌ به نشست نیروهای مرزبانی عراق با عناصر «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در شمال این کشور خبر دادند و در این حمله دست‌کم ۱۶ نفر از جمله دو افسر ارشد مرزبانی و دو سرباز عراقی کشته شدند.

در پی انتشار این خبر، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، خبر حمله هوایی ترکیه به منطقه «سیدکان» واقع در شمال عراق را تایید کرد و ضمن محکوم کردن آن گفت که موضوع را با منطقه کردستان بررسی می‌کند.

 «حسن الکعبی» معاون رئیس پارلمان عراق نیز این حمله را محکوم کرد و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست برای توقف سریع این حملات وارد عمل شود.

بیشتر بخوانید:

وزارت خارجه عراق نیز این حمله ترکیه به منطقه «سیدکان» در استان اربیل را نقض آشکار  حاکمیت این کشور و تجاوزی بر خلاف قوانین المللی توصیف کرد و هشدار داد که تکرار حملات ترکیه موجب بازبینی در میزان همکاری میان دو کشور خواهد شد.

این وزارت‌خانه همچنین سفر برنامه ریزی شده روز پنجشنبه «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به عراق را لغو کرد و سفیر ترکیه در بغداد را نیز فراخواند.

بیانیه شدیداللحن جنبش عصائب اهل الحق

جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، امروز طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، تجاور ترکیه به اراضی عراقی را محکوم کرد و از گروه‌های سیاسی خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات، موضع واحد و یکپارچه‌ای مقابل تجاوزها و حملات ترکیه اتخاذ کنند.

در این بیانیه، آمده است: این رفتار ترکیه که هر روز بر بی‌پروایی و خطرناک بودنش افزوده می شود بیانگر مقاصد از پیش تعیین شده آن است و نقض آشکار حاکمیت و کرامت کشور همسایه به شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه تاکید شده که چنین رفتارهایی از سوی آنکارا به روابط دیپلماتیک عراق و ترکیه و اصول حسن هم‌جواری آسیب زیادی وارد می‌کند.

«جنبش عصائب اهل الحق این تجاوز را محکوم می‌کند و از دولت عراق می‌خواهد موضع شجاعانه، شفاف و مناسب در قبال این تجاوز اتخاذ کند و به تداوم تجاوز ترکیه به حاکمیت عراق پایان دهد زیرا این دولت است که مسئول حفظ حاکمیت  کشور است.

این جنبش در ادامه چند پیشنهاد برای متوقف کردن حملات ترکیه به خاک عراق مطرح کرد که عبارتند از:

۱- ارجاع پرونده تجاوزهای غیرقابل توجیه و تنش آفرین ترکیه به جامعه بین‌الملل و بازخواست آنکارا بر اساس حقوق بین‌الملل

۲- استفاده دولت از کلیه برگه‌های فشار موجود و حتی بیشتر از آن برای اعمال فشار بر ترکیه با هدف بازدارندگی آن

۳- واکنش قاطع و قدرتمند عملی بر اساس اصل چشم در برابر چشم، در صورتی که راه‌های مسالمت آمیز برای متوقف کردن تجاوزهای ترکیه به حاکمیت عراق جواب نداد.

ریاست‌جمهوری عراق خواستار توقف فوری تجاوزهای ترکیه شد

سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری عراق نیز شب گذشته طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه» منتشر شد، حمله پهپادی ترکیه به منطقه «سیدکان» در منطقه کردستان را محکوم کرد.


در این بیانیه آمده است: «حملات نظامی مکرر ترکیه به اراضی عراق، نقض خطرناک حاکمیت عراق و مخالفت صریح با قوانین و منشورهای بین‌المللی و روابط مبتنی بر حسن هم‌جواری است. ما این اقدامات خصمانه را که به شهادت شماری از شهروندان بی‌گناه و افسران قهرمان مرزبانی عراق منجر شد، محکوم می‌کنیم و خواستار توقف فوری این تجاوزها هستیم.»

در ادامه این بیانیه از ترکیه خواسته شد تا با طرف عراقی بر سر میز مذاکره بنشیند تا مشکلات مرزی میان دو کشور از طریق راه‌های مسالمت آمیز که حافظ امنیت و ثبات منطقه است، حل شود.

بررسی تجاوز ترکیه و حضور نظامیان خارجی در نشست شورای امنیت ملی عراق

دفتر اطلاع‌رسانی «قاسم الاعرجی» مشاور شورای امنیت ملی عراق نیز اعلام کرد که اعضای این شورا تجاوزهای ترکیه به اراضی عراقی را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش قاسم الاعرجی که ریاست چهارمین نشست شورای امنیت ملی عراق را برعهده داشت با حضور همه اعضای این شورا از جمله نمایندگان وزارت‌خانه‌های خارجه، دادگستری، کشور، دبیرخانه هیأت دولت، سرویس امنیت ملی، سرویس مبارزه با تروریسم، سرویس اطلاعات ملی، ریاست ستاد مشترک ارتش و سایر طرف‌های امنیتی مسأله تجاوز ترکیه به خاک عراق را بررسی کرد.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» نوشت که حاضران در این نشست، بندهای درج شده در دستورکار خود را بررسی کردند و پیشنهادها و توصیه‌های لازم درباره آنها را ارائه کردند و درباره تجاوزهای ترکیه به عراق و حضور نیروهای خارجی در کشور رایزنی کردند.

«سید عمار الحکیم» خواستار احترام ترکیه به اصول حسن هم‌جواری شد

 «سید عمار الحکیم» رئیس ائتلاف تازه‌تاسیس «عراقیون» نیز از دولت عراق خواست تا تصمیمات لازم را برای حفظ حاکمیت کشور اتخاذ کند. 
وی طی پستی در توییتر، نوشت: حمله هوایی ترکیه به منطقه سیدکان کردستان را که به شهادت شماری از شهروندان و فرماندهان مرزبانی منجر شد، محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می‌خواهیم که تصمیمانت لازم برای حفظ حاکمیت ملی را اتخاذ کند و از طرف ترکی نیز می‌خواهیم که به اصول حسن هم‌جواری و روابط متقابل احترام بگذارد.

وزارت داخلی منطقه کردستان عراق: ترکیه و پ.ک.ک درگیری‌ خود را به خارج از عراق و اقلیم انتقال دهند

وزارت داخلی منطقه کردستان نیز ضمن محکومیت این حمله ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از ظهر سه شنبه در منطقه «برادوست» نیروهای مرزبانی دولت فدرال عراق در حالی بررسی نحوه دور کردن تنش ها و درگیری‌ها از منطقه بودند که یک هواپیمای نظامی ترکیه خودروی حامل نیروهای مرزبانی را هدف قرار داد و دو افسر ارشد به نامهای سرتیپ محمد رشید سلیمان فرمانده تیپ دو مرزبانی و سرهنگ زبی حالی تاج الدین فرماندهی هنگ سوم مرزبانی به شهادت رسیدند و سرهنگ حسام‌الدین عبدالرحمن حسن نیز زخمی شد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر تکرار می‌کنیم که ترکیه و حزب کارگران کردستان باید منازعه خود را به خارج از اراضی منطقه کردستان و عراق انتقال دهنتد در غیر این صورت ملت مل قربانی این درگیری خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    5 5
    آخر نفهمیدیم مشرق موافق ترکیه هستی یا مخالفش
    • علی خدایی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 1
      تنها چیزی که میگوید این است که ترکیه دایما حریم هوایی عراق را نقض میکند و حتا حریم زمینی اش را اشغال کرده این نابخشودنی است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 8
    یه سوال. پ ک ک الان کجا پناهگاه و دفتر و دستک داره؟؟؟ پاسخ. عراق و سوریه. الان کی باید اینارو بیرون کنه از خاکش؟؟؟ عراق و سوریه. چرا نمیکنن؟؟؟ چون یا نمیتونن یا نمیخوان. چاره کار؟؟؟؟ حمله ترکیه به خاک عراق و سوریه و کشتن این تروریستها. حالا عراقیها و سوریها و دیگران سر راه نباشن تا کشته نشن.
  • بهزاد IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    12 8
    چشم در برابر چشم کنید تا غضب توران را تا اعماق وجودتون حس کنید.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      5 10
      ایران ،عراق،سوریه،ارمنستان،یونان.بین دشمنان تان محاصره شدید.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      12 15
      عرض و طول تورانتونو یکی می کنیم.
    • علی خدایی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      3 2
      ما توران و موران حالیمان نیست شما بوزقوردچی های که نماد تان را گرگ های وحش که میکنید در برابر شیران ایران نا پدید میکنیم در هر کجا که باشد . شما همان دلقک های هستید که میگید در دنیا چهل میلیارد ترک هست واقعا که شاید از میت ترکیه آمده باشی و یا جاسوسش اما بدان که روزگارت سیاه است بدبخت
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 1
      فعلا که توران پوستتون رو داره میکنه. اون از ادلب این از عراق.
    • فردین IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 0
      توران واسه چند کشور جیقولی که نفر دوم هم شمرده دستشو گرم نمیکنه
    • بهزاد NL ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 2
      تبعیدتون می کنیم به همون سیبری که ازش اومدید شما آریایی ها رو. یوغ توران از گردنتون برداشته شد هار شدید.
  • ایران IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    تنها را نجات الحاق کردستان عراق به ایران هست
  • برادر شهید مرزبانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 4
    ما از ترکیه به خاطر گرفتن انتقام شهدای مرزبانی از تروریست های پ ک ک و پژاک تشکر می کنیم
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 3
    خب ترکیه حمله نکنه میتونید پ ک ک رو از عراق بیرون کنید؟ اصلا پ ک ک کجارو داره که بره از ترکیه فرار کردند عراق بهشون امان داده پس طبیعی هست که جنگ در عراق خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس