شولتس

محتمل است که باز شاهد یک نوع از عملیات ایذایی دیپلماتیک از سوی اروپایی‌های فریبکار هستیم تا با نشان دادن در باغ سبز و وارد شدن از در دوستی، بخواهند دولتمردان ایرانی را به خود مشغول سازند.

سرویس سیاست مشرق- در سی و یکمین نشست مطبوعاتی سخنگوی قوه قضاییه، اسماعیلی ضمن اعلام خبر دستگیر ۵ جاسوس و قطعی شدن حکم ۲ جاسوس، درباره فردی به نام «مسعود مصاحب»، دبیرکل انجمن دوستی ایران و اتریش، خبر داد:

" مسعود مصاحب فرزند محمود به عنوان دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش به اتهام همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد که اطلاعات مختلفی را در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای، نانو و درمان در اختیار می‌گذاشت که به ده سال حبس محکوم شد و این حکم قطعی شده و در حال اجراست. "[۱]

طبق آن‌چه که از سوابق مصاحب(عمدتا در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور) منتشر شده، مسعود مصاحب پیش از انقلاب و در سال ۱۹۶۵ به اتریش رفت. ۱۰ سال بعد دکترای مهندسی مکانیک خود را از «دانشگاه فنی وین» (TU Wien) گرفت. مصاحب سال ۱۹۸۰ شهروندی این کشور را به دست آورد ولی ناگهان صاحب روابطی بسیار نزدیک با سفارت جمهوری اسلامی در وین شد، به شکلی که پس از پایان جنگ و بیش از ۲۰ سال با صنعت هواپیمایی ایران همکاری داشت. طبق ادعای همین رسانه‌ها، ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری و همین‌طور تجهیزات مخابراتی از اروپا به ایران، یکی از فعالیت‌های اقتصادی مسعود مصاحب در پیوند با ایران بود.

مسعود مصاحب

طبق همین گزارش‌ها، او یکی از نزدیک‌ترین افراد به فردی به نام «بقاالله وثوق» (بهایی‌تبار[۲] و تاجر اتریشی-ایرانی) به حساب می‌آمد. جولای سال ۲۰۱۰ میلادی، پلیس اتریش خبر ترور وثوق را تایید کرد. وثوق مدیر شرکت اتریشی «سراگ» (Cerag) بود که به ایران و به ویژه برای پروژه‌های نفتی «پارس» و «عسلویه» قطعات ارسال می‌کرد. روزنامه بریتانیایی تلکراف حتی مدعی شده بود که طبق برخی اخبار، شرکت وثوق، در تامین قطعات برای تاسیسات هسته‌ای ایران نیز نقش داشت. [۳] این امر با توجه به زمینه اعلامی جاسوسی مسعود مصاحب(حوزه هسته‌ای) جای بررسی دارد. حتی این امکان که شرکت متعلق به وثوق و فرد مرتبط با او(مسعود مصاحب) در انتقال قطعات آلوده به چرخه انرژی اتمی ایران نقش داشته‌اند، به ذهن متبادر می شود.

بقاء الله وثوق

پلیس اتریش اعلام کرد ضارب شخصی بوده است به نام «صمد» که پیش‌تر به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده بود. صمد پس از تیراندازی به بقاالله وثوق، با اداره پلیس تماس گرفت و خودش را تسلیم کرد. هرگز مشخص نشد انگیزه‌ او از قتل وثوق چه بوده است اما شرکت سراگ قرار بود پس از وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران، مورد تحقیق قرار بگیرد.

روزنامه اشتاندارد، چاپ وین، در گزارش آگوست ۲۰۱۹ خود درباره مسعود مصاحب، مدعی شده بود که مسعود مصاحب به همراه هیاتی از مدیران شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود که بازداشت شد. این شرکت، یک مجموعه اقتصادی چند تابعیتی است  که عمده سهام ان در اختیار دولت اتریش و شرکت‌های روسی است.

روزنامه «Die presse» چاپ اتریش در مورد دایره فعالیت‌های این شرکت می‌نویسد:

"مد آسترون(MedAustron) یک مرکز تحقیقاتی اتریشی در زمینه اشعه درمانی است. این مرکز به تازگی شعبه‌ای در نزدیکی تهران دایر کرده بود. "

ظاهرا منظور از شعبه تهران این شرکت، مشارکت آن در تاسیس مرکز ملی یون درمانی سرطان ایران است. این مرکز در ۲۵ اردیبهشت ۹۶، یعنی در آستانه انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری با حضور محمدجواد ظریف، علی اکبر صالحی(رییس سازمان انرگی اتمی)، سفیر اتریش، یکی از شهرداران اتریش(احتمالا به نمایندگی از بخشی از سهامداران مدآسترون) و مسوولان شرکت مدآسترون افتتاح شد. [۴]

 افتتاح این مرکز، از سوی رسانه‌های حامی دولت به عنوان یکی از دستاوردهای برجام در ان مقطع تبلیغ می شد. [۵] البته وقتی حالا به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره زمینه‌های جاسوسی مصاحب(موشکی و هسته‌ای و نانو و درمان) دقت می کنیم و این که او را ظاهرا در سفر به همراه مسوولان مدآسترون در ژانویه ۲۰۱۹ به ایران دستگیر کرده‌اند، ماجرا جالب‌تر می شود.

گفتنی است که در سال ۲۰۱۶، یک تبعه اتریشی ایرانی‌تبار به اسم «کامران قادری»، که در حوزه واردات تجهیزات الکترونیک و رایانه‌ای از اتریش به ایران فعالیت می کرد، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به جرم جاسوسی و همکای با دول متخاصم به ده سال زندان محکوم شده بود.

او در سال ۲۰۱۵، به همراه یک هیات تجاری از اتریش به ایران سفر کرده بود. اعلام محکومیت قادری همزمان با خبر محکومیت جاسوسانی چون باقر و سیامک نمازی و نزارزاکای لبنانی-آمریکایی در مهر ۹۵ بود که در حوزه شبکه‌سازی و جاسوسی در ایران فعالیت می کردند.

کامران قادری

همزمان، در تیرماه ۹۷، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان منافقین در خاک آلمان بازداشت شد. این اقدام غیرقانونی در حالی بود که آقای اسدی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود و پلیس آلمان به صورت غیرقانونی او را بازداشت و بعد به بلژیک مسترد کرد.

بازداشت آقای اسدی درست در آستانه سفر روحانی به اتریش و سوییس صورت گرفت و متاسفانه نه آقای روحانی در آن سفر به این اقدام نامشروع و غیرقانونی اعتراض کرد و نه دستگاه دیپلماسی ما اقدام جدی برای آزادی دیپلمات دربند خود صورت داد. این در حالی است که در همان مقطع شایعاتی مطرح شد که یک مقام ارشد ایرانی برای دیدار با دختر خود (که ۲۵ سال است در اتریش زندگی می کند) به اتریش سفر کرده بود!

اسدالله اسدی

همزمان با این تحولات در روابط دو طرف، در هفته‌های اخیر، تحرکات سفیر اتریش، اشتفان شولتس، به نحو محسوسی افزایش یافته است.

آقای شولتس روز ۱۲ مرداد به چهارمحال بختیاری سفر کرد. او به مدت دو روز از جاذبه‌های گردشگری، صنعت و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری دیدن می‌کند.

اشتفان شولتس


اشتفان شولتس در این سفر دو روزه با استاندار چهارمحال و بختیاری،  شهردار شهرکرد و از پتروشیمی لردگان دیدن می‌کند و در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی حاضر می‌شود.

همزمان، اظهارات آشکارا «غلوآمیز» او درباره روابط ایران و اتریش هم زیاد شده است. شولتس در همان سفر به یاسوج،  ایستادگی و مقاومت ایران را در برابر دو چالش مهم «تحریم» و «کرونا» قابل ستایش توصیف کرد و تحریم های غرب علیه ایران را «ناعادلانه» دانست!

 او روز ۱۸ مرداد، در برنامه رویداد موسیقایی ایران و اتریش نیز گفت:

"  کشور اتریش رابطه خیلی ویژه و خاصی با ایران دارد. نظیر چنین پیوندی میان دو ملت ایران و اتریش را به ندرت می‌توان میان دیگر ملت‌ها دید. ما بیش از ۷۰۰ سال روابط مستند، بیش از ۵۰۰ سال مشارکت و ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک داریم. این امر چهارچوبی را برای به وجود آوردن روابط مبتنی بر اعتماد میان دو کشور به وجود می‌آورد. "[۶]

اما او در سفر به چهارمحال و بختیاری، نکته‌ای گفت که اکنون با اعلام قطعی شدن محکومیت دبیر انجمن دوستی ایران و اتریش به جرم جاسوسی، قابل تامل می شود. شولتس گفت با توجه به شرایط کرونا دنبال راه‌حل هوشمند هستیم تا بین دانشمندان ایرانی و اتریشی در شرایط کرونایی ارتباط علمی برقرار شود. [۷]

اگر بناست که در این ارتباطات علمی، انتقال یکطرفه و جاسوسی علمی صورت بگیرد، لاجرم باید چشم و گوش نیروهای امنیتی درباره این سنخ ارتباطات باز و حساس باشد.

شولتس در آبان گذشته، سخن قابل‌تامل دیگری گفته بود. او درباره سیاست‌های جذب دانشجوی ایرانی توسط اتریش گفت:

"  ۲ سال پیش ۱۶۰۰ دانشجوی ایرانی در اتریش داشتیم. با در نظر گرفتن هزینه این افراد برای دولت اتریش می‌توان گفت که این عدد بسیار بالایی است. این رقم یک سرمایه گذاری بزرگِ ۱۰ میلیون یورویی روی نسل آینده ایران و همکاری با ایران و گسترش ارتباطات است. همچنین امکان گسترش این همکاری‌ها با اتفاقات اقتصادی و اتخاذ تصمیمات در آینده وجود دارد. "[۸]

این مساله را که اتریش چه منافعی در «سرمایه‌گذاری روی نسل آینده ایران» دارد، شاید از روی روابط عمیق آن با رژیم صهیونیستی بتوان درک کرد.

درباره اتریش ذکر این واقعیت لازم است که یکی از نزدیک‌ترین روابط را با رژیم صهیونیستی دارد و یکی از سفت و سخت‌ترین قوانین مربوط به انکار هالوکاست در این کشور اعمال می شود(تا ده سال زندان). به عنوان یک مصداق، در همین ۱۴ مرداد امسال، دولت اتریش اعلام کرد  به هزاران اسرائیلی شهروندی و گذرنامه اتریشی خواهد داد.

هانا لیکو، سفیر اتریش در تل‌آویو، با تایید گزارش رسانه‌های رژیم اسرائیل در این باره افزود که این روند از اول سپتامبر آغاز می‌شود و تمامی خدمات آن نیز رایگان است.

به‌نوشته یدیعوت آحرونوت (رسانه صهیونیستی)، این تصمیم دولت اتریش گام دیگری در راستای «کاهش آلام کسانی است که از حکومت نازی‌ها رنج برده‌اند».

نکته قابل تامل این که دولت اتریش این اعطای تابعیت را حتی به نسل‌های بعدی یهودیان هم تعمیم داده است که این کار برای اولین بار در کشورهای غربی صورت می گیرد. [۹]

گفتنی است که دولت اتریش در سال ۹۷ حاضر نشد میزبانی ساز و کار ارتباط مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس(که کاملا صوری و اصطلاحا سرکاری بود) را بپذیرد. درست همزمان با اعلام رد میزبانی توسط اتریش، صدراعظم وقت اتریش، سباستیان کورتس، به اظهارات حسن روحانی در سی و دومین اجلاس کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، که اسراییل را «غده سرطانی» خوانده بود، به شدت واکنش نشان داده بود و این اظهارات را محکوم کرد. صدراعظم اتریش در راستای همین موضع، در توئیتی نوشته بود:

" من اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روحانی علیه اسرائیل را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم. تردید درباره حق موجودیت اسرائیل یا درخواست برای نابودی اسرائیل قطعا غیرقابل قبول است. "

سباستیان کورتس

کورتس افزود:

"اتریش یک مسئولیت ویژه در قبال مقابله با همه اشکال یهودی‌ستیزی و حمایت از اسرائیل دارد و حمایت ما از اسرائیل موضوعی برای مذاکره نیست. "[۱۰]

همین صدراعظم در دیدار خرداد ۹۷ خود با بنیامین نتانیاهو، متعهد شد که با اقدامات "ضدیهودی" مبارزه کرده و امنیت اسرائیل را افزایش دهد. [۱۱] گفتنی است که آقای کورتس بعد از یک وقفه چند ماهه، دوباره از دی ماه سال گذشته صدراعظم اتریش شده است.

 درراستای همین معاشقه‌ی حکومت اتریش با رژیم صهیونیستی بود که در ۱۱ خرداد امسال، پارلمان اتریش در قطعنامه‌ای از دولت خواست که فعالیت سازمان حزب‌الله لبنان را در خاک این کشور ممنوع کند و علاوه بر آن، برای ممنوعیت فعالیت حزب‌الله در سایر نقاط اروپا هم ابتکار عمل را به دست بگیرد. این امر مورد استقبال شدید کنگره جهانی یهودیان و دولت آمریکا قرار گرفت. [۱۲]

حال با این سابقه حکومت اتریش، فعال شدن سفیر اتریش و اظهارات «اغراق‌آمیز» و سنت‌شکن او را درباره «شاخص» بودن پیوند میان وین و تهران و تحسین «مقاومت» مردم ایران در برابر تحریم، قطعا باید با نگاه دقیق و تیزبین زیر رصد داشت، چرا که در تاریخ ۴ دهه‌ای عمر جمهوری اسلامی، از این دست «سر بریدن‌های با پنبه» که از خباثت اروپایی‌ها برمی آید، کم ندیده‌ایم.

به عنوانی یک گمانه، می توان این مساله را در نظر داشت که با جدی شدن بحث قرارداد راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، که آشکارا ناراحتی و خشم دولت ایالات متحده، رژیم اسراییل و دشمنان منطقه‌ای ایران را به دنبال داشته، باز شاهد یک نوع از عملیات ایذایی دیپلماتیک از سوی شرکای اروپایی محور تل‌آویو-واشینگتن هستیم تا با نشان دادن در باغ سبز و وارد شدن از در دوستی، بخواهند دولتمردان ایرانی را به خود مشغول سازند تا از آن قرارداد راهبردی غافل شوند.

متاسفانه، این سناریو از سوی اروپایی‌های مکار و فریبکار قبلا به کار گرفته شده و متاسفانه «خوش‌بینی مفرط» و اعتماد کودکانه به اروپا، هم در تحمیل برجام به شکل فعلی و هم ایجاد سردی و وقفه با متحدان قدیمی، تاثیر خود را گذاشته است(نمونه آن، اقدامات زنگنه در مقابل شرکت‌های چینی در فضای سرمستی حاصل از برجام). امیدواریم دست‌کم این‌بار دولتمردان و دستگاه دیپلماسی ما از تجربه‌های تلخ همین چند سال اخیر، اندکی درس گرفته باشند و دل به این نوع مانورهای ایذایی طرف‌های رسوای اروپایی نبندند.


[۱] https://www.iribnews.ir/fa/news/۲۷۸۹۶۰۲/

[۲] https://zamaaneh.com/news/۲۰۱۰/۰۷/post_۱۳۸۶۰.html

[۳] https://www.balatarin.com/permlink/۲۰۱۰/۸/۲/۲۱۴۰۶۵۴

[۴] https://www.eghtesadonline.com/n/vWC

[۶] https://www.isna.ir/news/۹۹۰۵۱۸۱۳۱۳۸

[۷] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۹/۰۵/۱۲/۲۳۱۹۴۸۵

[۸] https://www.tabnak.ir/fa/news/۹۳۲۱۲۳

[۹] https://www.radiofarda.com/a/austria-gives-passport-citizenship-thousands-israeli/۳۰۷۶۵۷۳۰.html

[۱۰] https://fa.alalamtv.net/news/۳۹۱۴۲۲۱/

[۱۱] https://www.isna.ir/news/۹۷۰۳۲۲۱۰۰۲۱

[۱۲] https://p.dw.com/p/۳d۴۹M

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    49 14
    سفیر اتریش : " این رقم ( رقم سرمایه گذاری روی دانشجوهای ایرانی در اتریش ) یک سرمایه گذاری بزرگِ ۱۰ میلیون یورویی روی نسل آینده ایران و همکاری با ایران و گسترش ارتباطات است." پ. ن ، گربه برای رضای خدا هیچوقتی موشی نگرفته
    • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      22 8
      در این که دول اروپایی به انحاء مختلف سعی دارند در بدنه علمی و صنعت ایران نفوذ کرده و مانند موریانه آن را از درون استحاله کنند و یا با رخنه دادن جاسوسان شان بتوانند زمینه سرنگونی نظام مقدس ما را ایجاد کنند هیچ تردید و شکی نیست و در این که اگر اطلاعات سپاه پاسداران نبود با وجود این دولت چلمنگ تاکنون به اهداف شان رسیده بودند هم همین طور!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      17 10
      اروپای مکار مثل ایالات متحده فاسده فاسقه
    • BE ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      36 6
      می نویسم و شما منتشر نمی کنید! از این حرامزاده ها هرچه می گویید کم است. آنها شیطان را آموزش می دهند....داخل و بیرون آنها یکسان است ... آنها مار هستند ...
    • با سلام BE ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 7
      ۱۰:۵۳ دل به دل راه داره ، شیطون حسوده یا شرمنده ، به این سؤال باید پاسخ داده شود ،با تشکر اینجانب مؤمن مسجد ندیده هستم
    • BE ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 2
      سلام خدمت با سلام ! شیطون حسوده اصلا شرمنده نیست ! او افتخار می کند که قادر به ایجاد آشفتگی در زندگی انسان روی زمین است
  • نصر IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    27 15
    بعضی ها فکر میکنند اتریش یک کشور کاملا آزاد است که هیچ نیروی پلیسی در خیابان هایش دیده نمیشود و پلیس ها بجای اسلحه و باطوم گل در دستانشان هست . در صورتیکه این کشور با شگرد های پلیس مخفی سختی اداره میشود که حتی صحبت های افراد خانواده ها را هم کنترل و اجازه نمیدهد فرزندان به توصیه پدران در صورتیکه خلاف خواسته صهیونیست ها باشد گوش فرا دهند و خانواد ها جرات تکلیف کردن خواسته خود به فرزندان را ندارند.قیافه صدر اعظم آن نشان میدهد که او یک عروسک خیمه شب بازی بیش نیست وصحنه گردان اصلی ،کسان دیگر هستند. در واقع سفارت اتریش را باید همان سفارت آمریکا و یا اسرئیل بحساب آورد منتهی به اسم دیگر.
    • BE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 3
      آفرین!
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    27 10
    آقا باور کنید تو این شهرهای بظاهر دور از چشم و بلحاظ گردشگری بنام موقعیت مناسبی برای دیدارهای لازم هستند . چند وقت پیش بود گزارشی از سفرشان به چهار محال و سخنان و توصیه های ایشان تعجبم کرد . گفتم چقدر خوب چه سفیر با حالی . خوب میچرخه . و چه سخنانی از سابقه طولانی روابط نزدیک بین دو کشور که همیشه در کنار ما بوده اند و قس علیهذا . اینها را مانند تاسیسات هسته ای باید بپائی تا هر گونه انحرافی منجر به تداحافطی و تعلیق مراودات . تا گوشی دستشان بیاد که ما هشیار و بیداریم و سعی نکنند فریب بدهند و یا بهتر فریب خورده های دستگاه های جاسوسی بیگانه را روانه ایران کنند . چون خودشان آسیب میبینند . با صدای بلند اعلام کنید . مراقبت نمایند و انتظار خارق العاده ای نداشته باشند . بعضی فکر میکنند داخل ایران که می آیند با یک مشت کور و کر و ابتدائی روبرو میشوند . در حالیکه روابط دول با دیگران از جمله اسرائیل خود گویاست . که کجا چکاره اند . ببو
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      32 6
      ایشان اولین سفیر(بخوانید جاسوس) اروپایی نیست که در این زمینه ها فعال است.قبلا سفرای آلمان ،سوئد و.. نیز همچنین سفرهایی داشته اند..سوال اینجاست آیا سفرای ایران در خارج از کشور هماین چنین سفرهایی دارند؟ یا بیشتر بفکر در آمدهای دلاری 4 سال ماموریت هستند؟؟شاید هم با این سفرهای اروپایی همکاری!! میکنند؟
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 10
    امام نصحیت میکرد که هر وقت ازت تعریف کردند بدان که میخوان کلات را بردارن . یا خودمونی بگم خرت کنن و سواری بگیرن. مثل بعضی که ما خیلی براشون قابل توجهیم و هی از دوستی و هنداونه های زیر بغلت تعریف میکنند . از قدیم بما میگفتند این نفت های بو گندو و مثلا سینی و کاسه و دیگ های مس سنگین و بدرد نخور را میبریم. عوضش ظرف های سبک نیکل و پلاستیکی و ملامین قشنگ را بهت میدهیم .
  • CA ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    23 76
    تو چیکاره ای مشرق که واسه دولتمردان تعیین تکلیف میکنی، راستی از خلع سلاح حزب الله چه خبر
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      34 7
      03:26 تو خودت چیکاره ای واسه مشرق تکلیف تعیین میکنی؟؟ حزب الله هم خوبه سلام میرسونه، دارن نقشهٔ اتوبان تهران بیروت رو میکشن!! از اعتراضات پورتلند چه خبر؟ چند نفرو تاحالا خفه کردین؟ حالا اومدیم اونجا حسینیهٔ بزنیم کشته ها رو هم می‌شماریم!!!
    • US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      22 11
      برو شنا تمرین کن قربونت برم. تا کی می خوان بی بی بی سی دیدن رو ادامه بدید؟ 40 سال گذشت بیچاره ها، سر عقل بیایین دیگه :/
    • ایرانی JP ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      13 11
      مردم اربابند و مسئولین نوکر. مشرق هم جز مردم هست. حالا فهمیدی؟
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      16 11
      رسانه به گوش تو نخورده! - رسانه! - دوره دیکتاتوری دیکته نوشتن رسانه ها بهمن 57 به اروپا عودت داده شد تا با اشغالگرش یانکی جماعت باهم دیکته نوشتن تمرین کنند
    • avdt IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      15 9
      تو به چرات در کشور کانادا حامی سارقان اموال مردم ادامه بده !.
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      15 8
      دولت‌مردی که بر علیه منافع مردم و کشورش با دشمن همکاری کند خائن است و باید محاکمه و مجازات شود توهم خلع سلاح حزب الله هم لاف در غریبی شماست
    • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      16 11
      آرزوی خلع سلاح حزب الله را مثل اربابانت به گور میبری انشاالله
    • بختیاری IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 8
      شما خیلی ابله و نفهم تشریف دارید عزیز جان!
    • با سلام BE ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 2
      البته به اندازه کافی سخنان گهر بار در وصف شما نوشته شده ، میخواستم بپرسم آیا شما مریضی ؟
  • US ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    22 5
    دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی و ظریف کاملا منفعل و واداده هستند. ۸ سال جنگ تحمیلی عراق به ایران و تو صف کوپن ایستادن اینقدر ملت را معذب نکرد که مدعیان دیپلوماسی نه دیپلماسی در این هفت سال ملت را با سیاست احمقانه عذاب دادند، بعد از اتمام دوره، همه تشریف خواهند برد خارج
  • DE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    32 10
    مشرق جان ، کجای کاری؟ بنیانگذار صهیونیسم « آقای تئودور هرتسل » یک اتریشی بود و همه ادارات اسرائیل موظف اند عکسش را نصب کنند .. این رشته سر دراز دارد
  • Icm IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    23 10
    نابودی قریب الوقوع هیمنه اسرائیل.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    24 8
    جاسوسی و حکم حبس؟ کسی که امنیت ملی یک کشور رو به خطر میندازه باید بره زندان؟ یعنی من از سر کوچه یه پفک دزدیده بودم دست کم مدت حبسم بیشتر از اینا بود. طبیعیه اصلاح طلبا این همه فاسد داشته باشن. وقتی با جاسوس اینطور برخورد می شه چرا ما نخوریم و نبریم؟!!!
  • US ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    24 12
    حقیتا جبهه ی اصلاحات و در راسشون ظریف نماد تحقیر ملی هستن. از ایرانی بودنم بدم میاد وقتی می بینمشون، احساس بدبختی و کوچکی بهم دست میده(در این حد)
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    9 17
    گزارش چرت مشرق. فکر کنم نفوذی های داخلی میخوان شبکه خرید و دور زدن تحریم رو بزنند تا ایران تسلیم آمریکا بشه
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      حرف مفت نزن
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    33 6
    خدا این مملکت را از شر امثال ظریف حفظ کند
  • CA ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    12 7
    بنظر من چند تا سفارت هست که بایستی درشون کاملا تخته بشه که یکی همین اتریش هست و البته سه سفارت انگلیس فرانسه و آلمان که برجام بی سرانجام رو امضا کردند. بعلاوه چند سفارت وابسته به این کشورها. والا مشکلات بسیاری توی ایران حل خواهد شد مگر اینکه این کشورها رفتارشون رو تغییر بدهند. شکر خدا مجلس انقلابی و جهادی در حال کار هست و میتواند این دولت بی کفایت رو سرجاش بنشونه.
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    21 7
    وقتی میبینن ایران داره قرارداد باچین رونهایی میکنه تازه یاد روابط دیرینه با ما میفتن، یکبار برای ابد کلک رو بکنید، ازین پدر سوخته های کثافت ابی برای ملت ما گرم نمیشه
    • CA ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      5 2
      غرب آسیا بایستی از لیبرالیسم پاکسازی بشه بخصوص این پدرسوخته های اروپایی که از آمریکایی ها حتی کثافت تر هستند. مخصوصا این کشورهای امضا کننده برجام که به جز فریب مردم ایران چیزی دیگه بلد نیستند چون اساس کارشون بر نیرنگ و دروغ است. این سفارتخانه های بدرد نخور بایستی تخته بشند
  • تهرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    15 47
    آخه شما چقدر توهم توطئه و فتنه دارید...عاقلانه ترین کار روابط دیپلماتیک با همه کشورهاست
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      17 5
      فعلا برو با برجام برقص تا روابط دیپلماتیک بعدی هم از راه برسه. بعضیا لیاقتشون همینه بهشون پراید 90 تومنی بندازی. با وجود برخی احمق ها تا 900 میلیون هم برسه طبیعیه. برای طرف به اتهام جاسوسی 10 سال حکم بریدن اونوقت.... لا اله الا الله :/
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      21 9
      روابط دیپلم ماستی ، باعث خرجام شد
    • CA ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      4 4
      اینها سفارت خونه نیستند بلکه مرکز شر و فتنه هستند و بایستی بسته بشند بخصوص بخش بازرگانی این کشورها مگر اینکه رفتارشون تغییر بکنه. در ضمن این خواسته بیشتر مردم هست چون متفکرین مورد اعتماد مردم دقیقا چشم مردم هستند و به این نتیجه هر موقع برسند مردم نیز پشتیبان آنها خواهند بود.
    • ناشناس NL ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      7 2
      در جواب تهرانی میگم که توهم توطئه کلید واژه طرح استعمار برای رسانه هاشونه تا مردم رو در سراسر جهان (مخصوصا خاورمیانه و ایران با منابع عظیم و دارای درصدی از غربگرایان که اکثرا حرف رسانه های غربی را حقیقت میدونن و رسانه های ملی شون رو توهم ) از فکر کردن به مسایل مهم جهانی خارج از کانالی که اونا میخوان باز بداره و روزی که به این مهم برسن براحتی برنامه هاشون رو بدون اینکه کسی فکرش به اونا برسه جلو می برن .
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      8 4
      مشکلی نیست ، ما با همه کشورهای مستقل و انسان دوست جهان مذاکره می کنیم اما با کشورهای حامی رژیم اشغالگر قدس هیچ مذاکره ای نداریم. افتاد
    • با سلام BE ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 3
      در تمامی کتابهای آسمانی در مورد فتنه نوشته شده ، انسان ممکنه خدای نکرده در خانواده خودش هم قربانی فتنه بشه ، آیا اگر فتنه ای در کار نبود چند میلیارد مظلوم گرسنه تو این دنیا بود ، اونایی که سیب زمینی و پیاز و گندم و .....حتی جوجه رو میریزن تو ظرف آشغال فتنه گر نیستند ؟ نظام سرماه داری خودش یک فتنه هست ، کشورهای غربی ما رو به چشم مصرف کننده نگاه میکنن ، البته برای کسانی که از غرب برای خودشون بت ساختن فهمیدن این مسئله مشکله
  • لیلا IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    8 5
    دولتمردان ما باید خیلی حواستون به این دشمنان در لباس دوست باشد،بقوله قدیمیا دوبار که نباید پاشون توی کت موش بیوفته.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    7 11
    بارها گفته ام که در رفت و آمدها و ارتباطات علمی و مهندسی و پزشکی با اروپائیان و غربی ها بخصوص آمریکایی ها و حتی برخی کشورهای دیگر ، همیشه انگیزه های سوء جاسوسی و نفوذ و تخریب پایه های نظام وجود دارد. هیچگاه به شرکت اساتید اروپایی و آمریکایی در سمینارها و همایش ها و مهاجرت اساتید ایرانی به دانشگاههای خارج از کشور خوشبین نبودم و همیشه نقاط مشکوکی را در این میان می دیدم.
  • سیامک IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 0
    شما هنوز فرق استان چهارمحال بختیاری و کهگیلکیه وبویراحمد رو نمیدونید
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    5 5
    سزای کسی که روی رنج و آلام مردم بزرگ ایران رمین نان حرام میخورد و جاسوسی میکند اعدام است لیکن حضرات بخاطر تابعیت کثیف این شخص .... آزادش کنید ! ده سال سزایش نیست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    8 5
    اتریش صهیونیستی
  • علی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 4
    چه عجب!یعد از چند ماه تحلیل های آبدوغ خیاری از سوی مشرق(م+شرق) دوباره یه تحلیل استخون دار درست حسابی دیدیم مرخصی میرین نگاه کنین کی رو جاتون میزارن!
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 3
    چی داری میگی؟!! یعنی فکر می‌کنی آن جماعت که حماسه سلفی حقارت را آفریدند، شبها خواب تحصیل و زندگی فرزندانشان را در چین می‌بینند یا اروپا و آمریکا؟!! آنان تا رانت یا پورسانتی نصیبشان نگردد آبی برای مملکت و مردم گرم نخواهند کرد.
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    6 8
    همه دنیا بد هستند فقط ما خوبیم توهم توطئه دارید
    • CA ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 7
      اساس لیبرالیسم بر توطئه هست پس نمیتونه در اقتصاد غرب آسیا حضور داشته باشه یعنی ما ولایت مداران اجازه این کار را نخواهیم داد
  • صدای حق IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    5 3
    صدراعظم جوجو ظاهرا خانم تشریف دارن
  • حسن FR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 2
    باید مواظب تیره غرب زده ها بود زیرا دل به دشمن خوش کرده اند و از فریب دشمن بی خبرند
  • زارع IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 2
    جواب بده اقای رئیس جمهور اینقدر رگ گردنت بالا نزنه تا بهت میگن قلبت برای غرب می تپد نه زبانت
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    6 3
    جناب سفير در حداقل دو سال گذشته بسيار فعال و به بسياري از استانها سفر و مصاحبه علني با مسولين آنها دارد حتي در تهران با شهردار محترم فعلي. توصيه ميكنم 1) سوابق و تاريخچه سفرهاي اخير ايشان و نيز سابقه و رزومه سفير را بررسي و مطالعه كنيد تا به نتايج جالبي برسيد
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 2
    لعنت بر ساده لوحی دستگاه دیپلماسی
  • راستگو AT ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    9 0
    اتریش کشوری است که برای منافع اقتصادی و بدست آوردن اطلاعات در زمینه های فن آوری/نظامی و غیره حاضر است تن به هرکاری بدهد»»این کشور به ظاهر آزاد با سیستم پلیسی اداره میشود>برای نمونه برای اعتراض یا راهپیمای(حتی چند نفر) باید مجوز گرفته شود و ساعت و مکان راهپیمایی دقیقا مشخص باشد در غیر اینصورت تظاهرات ممنوع است.>>اگر۱۰ نفرمجوز برگزاری اعتراض را بگیرند برای هر نفر۱ پلیس مستقر میشود>>بیشتر مردم اروپا و اتریش نژادپرست هستند ومثلا اگر یک خارجی(به ویژه از خاورمیانه بخواهد آپارتمان اجاره کند به راحتی امکان پذیرنیست(مگر اینکه پولدار باشد و ضمانت بدهد)>یک ایرانی به من گفت که مدت زیادی است که دنبال آپارتمان اجاره ای میگردد و چون لهجه ی اتریشی ندارد به بهانه های مختلف جواب رد میدهند(مثلا می پرسند اهل کدام کشوری و وقتی میگویی ایران بیشترشان جواب منفی میدهند>>اروپایی ها به ویژه اتریشی ها واقعا دورو و نژادپرست هستند>>درست است که در اروپا اعدام و شکنجه و کتک زدن نیست و ممنوع است ولی معترض را با پنبه سر میبرند و به شیوه های دیگر(شکنجه روحی و...) از هستی ساقط میکنند.../در زمینه ی مالیات مو را از ماست میکشند/اگر به هر دلیلی مثلا ۵ یورو به دولت بدهکار باشی اگر نپردازی باید معادل ۵ یورو به زندان بروی...>>در پایان میخواستم بگویم قدر مردم ایران را بدانید و تا میتوانید بهشان خدمت کرده و باری از دوششان بردارید>مردم ایران شایسته ترین مردم جهان هستند.
  • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    7 2
    عملکرد قاجارگونه دولت در برابر اروپارامحکوم میکنیم
  • علیرضاا GB ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    8 0
    مگر جمهوری اسلامی غیر از قدرتمند کردن اسرائیل و حرکت در مسیر منافع اسرائیل که بتواند خود را به دنیا محق نشان دهد مسئولیت دیگری هم دارد؟
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      زر نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس