کد خبر 1105371
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
کتابگردی - فروشگاه به نشر - حامد صلاحی

مدیر کتاب‌فروشی به‌نشر گفت: امیدواریم طرح‌های فصلی و باقی برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد به خوبی پیش برود؛ باید با این مسکن‌ها دوران کرونا را بگذرانیم.

به گزارش مشرق، بعد از اعلام لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از برنامه‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد از ناشران و کتاب‌فروشان برگزاری دو طرح فصلی کتاب با افزایش اعتبار نسبت به دوره‌های قبل و تسویه حساب زودهنگام با کتاب‌فروشی‌ها عنوان شد.

در همین راستا طرح تابستانه آغاز شد و حالا سه روز از اجرای طرح تابستانه کتاب ۹۹ با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» می‌گذرد.

 شروع طرح تابستانه کتاب و رونق نسبی بازار کتاب

میثم رشیدی مهرآبادی، مدیر کتاب‌فروشی به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) درباره برگزاری این دوره از طرح فصلی کتاب گفت: روزهای اخیر و در موج دوم شیوع کرونا خیابان انقلاب و اساساً راسته کتاب‌فروشی‌های این خیابان از نظر حضور و تردد مردم بسیار کم‌رنگ شده و این به دلیل رعایت مردم برای مبارزه با ویروس کرونا است. این حضور کم مردم روی فروش کتاب بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما امید داشتیم با فروکش کردن موج ویروس کرونا دوباره به کتاب‌فروشی‌ها و بازار کتاب رونق برگردد اما کاملا این‌گونه نشد؛ اظهار کرد: شروع طرح تابستانه کتاب و پایین آمدن جان باختگان ناشی از کرونا یک رونق نسبی را در این چند روز رقم زده است که هم به صورت حضوری و آنلاین خرید می‌کنند.

هیچ برنامه‌ای جای نمایشگاه کتاب را نمی‌گیرد

این نویسنده با اشاره به لغو برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۹ ابراز کرد: صدمه‌ای که لغو نمایشگاه کتاب تهران به ناشران زد هیچ اقدام دیگری نمی‌تواند جبران کند. اما همین که وزارت ارشاد و تشکیلات مرتبط با کتاب در این وزراتخانه کمک کنند تا ناشران بتوانند این بحران را راحت‌تر بگذرانند، امیدوارکننده است. اگر تلاش‌های وزارت ارشاد مبتنی بر قول و قرارهایی که اعلام کرده است پیش برود بسیار امیدوارکننده است.

رشیدی مهرآبادی بیان کرد: در همین چند وقت اخیر ما با افزایش قیمت چندباره کاغذ روبه رو بودیم و این معضل برای ناشران آزاردهنده است. حل مشکل کاغذ به تنهایی می‌تواند خیلی از کمبودها را جبران کند. حل این مشکل خیلی به منابع مالی هم نیاز ندارد و به سیاست گذاری ها و تغییر در ریل‌گذاری‌ها مربوط می‌شود. درعین حال می‌تواند به پایین آمدن دغدغه‌های ناشران، انتشار بیشتر و کاهش قیمت کتاب منجر  شود و در این ایام به اوضاع کتاب کمک کند.

برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد مسکنی برای عبور از بحران کرونا

خبرنگار حوزه کتاب در پایان با تأکید بر اینکه همه این اقدامات نمی تواند جای خالی نمایشگاه کتاب را بگیرد، خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح‌های فصلی و باقی برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد به خوبی پیش برود؛ چاره‌ای نیست و باید با همین مسکن‌ها این دوران را بگذرانیم و تلاش کنیم تبعات منفی کرونا بر بازار کتاب کمتر شود.

*خبرگزاری آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس