کد خبر 1105271
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
3 روایت از شبی که کنکور سراسری به تعویق افتاد/ سازمان سنجش لو نرفتن سوالات کنکور را تضمین نکرد

کنکور سراسری ۹۹ با یک میلیون و ۴۰۰ هزار داوطلب، دیشب با تصمیم مشترک وزرای بهداشت و علوم و نمایندگان مجلس به تعویق افتاد. ۳ روایت از شب اتخاذ این تصمیم سرنوشت ساز شنیده می شود.

به گزارش مشرق،  دیشب وزیر بهداشت از پیشنهاد تعویق کنکور سراسری با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و وزیر علوم هم این پیشنهاد را پذیرفت. این تصمیم با نظر مشترک نمایندگان مجلس اتخاذ شده است.

کنکور سراسری ۹۹، یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و قرار بود در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی برگزار شود. پیش از کنکور سراسری، ۲ کنکور دکترا و کارشناسی ارشد برگزار شده است.

بیشتر بخوانید:

*کمپین هزاران داوطلب برای تعویق کنکور سراسری به نتیجه رسید

با تشدید نگرانی ها بابت شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور، هزاران داوطلب کمپین‌های متعددی برای تعویق کنکور سراسری به ثبت رساندند. آنان قصد دارند با این کار صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. حتی برخی از داوطلبان پیشنهاد تعویق یا برگزاری دو نوبته کنکور سراسری را مطرح کردند.

تعداد امضاهای این کمپین ها از ۲۷ هزار امضا فراتر رفته است و تعداد امضاهای این کمپین ها برای تعویق کنکور ۹۹ هر روز در حال افزایش است.

سردبیر جدی ترین کمپین برای تعویق کنکور سراسری گفت: پیگیری افزایش تعداد امضاهای سوژه تا رسیدن به ۵۰ هزار امضا و طرح موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ادامه می دهیم.

وی که خود را نماینده جمع کثیری از داوطلبان کنکورهای مقاطع مختلف تحصیلی سال ۱۳۹۹ معرفی کرد، گفت که گلایه های خود از وزیران علوم و بهداشت به ویژه وزیر علوم را نزد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می برد تا آنان این موضوع را در صحن علنی مجلس بررسی کنند. 

سرانجام پس از چندین ماه تلاش، کمپین هزاران داوطلب برای تعویق کنکور سراسری به نتیجه رسید و کنکور سراسری به تعویق افتاد.

*ماجرای تعویق کنکور سراسری از زبان وزیر بهداشت

دیشب سعید نمکی وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز عصر مجدد با حضور  ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم. وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند.

*موافقت روسای کمیسیون های آموزش و بهداشت مجلس با تعویق کنکور

وی افزود: در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که رییس محترم کمیسیون های آموزش و بهداشت نیز در این مورد  کاملا همراه و موافق بودند. به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

*روایت وزیر علوم از ۲ دلیل تعویق کنکور سراسری ۹۹ 

غلامی به دلایل تعویق آزمون سراسری اشاره کرده و گفته: افزایش فاصله گذاری اجتماعی از یک متر و ۶۰ سانت به ۲ متر، یکی از دلایل اصلی تعویق کنکور سراسری است و سازمان سنجش برای اعمال این فاصله گذاری نیازمند وقت بیشتری است.

وزیر علوم، دلیل دیگر تعویق کنکور سراسری را باز کردن دفترچه های سوال کنکور ۹۹ در قرنطینه اعلام کرد و گفت: به دلیل افزایش حوزه های کنکور سراسری، دفترچه سؤالات باید در قرنطینه، باز و دوباره بر اساس حوزه های جدید بسته شود که سازمان سنجش در این فاصله، قادر به انجام چنین کاری نبود. سازمان سنجش برای این موضوع، حداقل وقتی را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که ابتدا باید در این ستاد به تأیید برسد که فکر می کنم تا شنبه به طول انجامد.

*روایت رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دلایل تعویق در برگزاری کنکور ٩٩

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم دلایل تعویق در برگزاری کنکور ٩٩، توضیح داد: طی چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. این در حالی بود که سازمان سنجش بسته بندی سوالات کنکور  را تمام کرده بود و در مرحله  ارسال آن به استان‌ها و شهرهای محل برگزاری کنکور  براساس پروتکل های کارشناسی ارشد بود.

وی گفت: اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند، که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.
خدایی افزود: در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سوالات باز می شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می یافت.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در این شرایط سازمان سنجش نمی تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو نرفتن سوالات را تضمین نمی‌کنم.

*برگزاری کنکور زمان سراسری به چه زمانی موکول شد؟

اگرچه وزارت علوم صحبتی از زمان جدید برگزاری کنکور سراسری نکرده اما وزیر بهداشت گفته که پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.

بنابراین ستاد ملی کرونا درباره زمان جدید برگزاری کنکور سراسری ۹۹ تصمیم گیری خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کیان IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    17 30
    خدا لعنت کنه مسببان این امر رو که باعث سرخوردگی جوانان می شود 1 سال است این بچه های مردم دارن زحمت میکشن بعد باید برخوردهای سیاسی باعث این مسئله بشه
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      9 14
      وقتی مدیریت نباشد همشون هم مدیر با حقوق مزایای میلیونی اند
    • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      34 4
      خدا لعنت کنه اونایی که برای برگذاری دست به هر کاری میزنن. آزمون دکترا و ارشد کلی غایب داشت. فقط که سر جلسه نیست کنکور چهار برابر بیشتر از ارشد جمعیت داره فاصله گذاری هام نسبت به سال قبل اصلا تعقیر نکرده بود. من خودم بار دوم دارم کنکور میدم.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      26 4
      کیان ببند گاله رو!!!!!! خدا تو رو لعنت کنه که حاضری ملت تلف بشن. بی پدر بشن باز بری کنکور پارتی. احمق جون اگه زرنگ و باهوش بودی ملت رو نفرین نمیکردی. 20 روزانه 60 درصد شبانه و هشتاد درصد دوره های آزاد به صورت جذب باسابقه تحصیله. بعدشم تو یا فرزندت میخواین چه کاره مملکت بشین که انقدر نفرت و بغض و نفهمی تو وجودتون موج میزنه. جوانها به کنکور نیاز ندارن به کار احتیاج دارن. 90 درصد در غیر رشته مرتبط جذب میشن.
    • کیان IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      5 17
      اونی که باید درگاله رو ببنده تویی نه من.نفهم اگه تویه سال درس نخوندی یه ماه دیگه اصلا نمیخونی.تواگه نگران سلامتیت هستی نیا
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 12
    بله بذارید بعد محرم که کرونا کاملا اوج گرفت.
  • مهسا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 24
    خدا نگذره از مسببش اصلا مشخص بود اونایی که مخالفن همونایی هستن که دائم تو خیابون میچرخن از تنبلی بود من تعجب میکنم از نمایندگان کار مهمتر ندارن حالا این کارا یک ماه وقت میخواست شما رو به جان عزیزانتون قسم میدم یک هفته بیشتر عقب نندازید
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      17 1
      به دعای گربه سیاه بارون نمیباره.
    • ش م IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 0
      جون بچه های مردم مهم نیست شما حتی محل برگزاری بیشتر ندارید چه برسه به فاضله گذاری بچه من یک سال درس خونده ولی الان دغدغه من سلامتیش هست ا ظرفی آینده کاریش هم به دادن کنکور هست بزارید لااقل شرایط بهتر بشه
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    6 29
    حدود 2 ساله دارم میخونم و آماده ام، حالا باید به خاطر جمعی از داوطلب ها که نخوندن و مطمئنا هر سال بیشتر از خونده ها هستن باید کل زندگی و آیندم تحت تاثیر قرار بگیره، جالبه مسئولان هم این رو میدونن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    8 27
    نه به تعویق کنکور
  • عزیزه US ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 25
    سلام. واقعا لعنت بر کسانی که بچه‌های با استعداد رو سرخورده و افسرده می‌کنند و به حرف یه سری بچه‌هایی که هیچی براشون مهم نیست و فقط میخوان جلوی دانش‌آموزان خوب رو بگیرند، گوش میدن. خدا نگذره ازشون. کرونا رو بهانه کردن. هرکسی دوست نداره میتونه امتحان نده چرا خودتونو می‌کشید برای اینکه جلوی بچه‌های بااستعداد رو بگیرید.لعنت به مسببان تعویق. اگر۱۳تیر امتحانو گرفته بودند خیلی بهتر بود.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      20 2
      نادان!!!!!!!!! کشورداری به محتویات مغز کوچولوی تو نیست. در کل ببین چی پیش میاد اگه خودت تلف شی یا لستگانت به خاطر کرونا. چراااااااااااااااااااااا نمیفهمی؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    5 21
    خدا لعنت کنه مسبب تعویق کنکور. بخدا این درخواست دانش اموز و اولیا نیست
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      22 1
      ماسک هم اضافه هست درسته؟ ببینم تو فامیل ترامپ نیستی؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟
  • مادر کنکوری IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 13
    اخه چطوری می تونید اینقدر راحت با سرنوشت بچه ها بازی کنید خودتون بچه ندارید متاسفم برای خودم که تو کشوری مثل ایران زندگی میکنم که پول و پست حرف اول می زنه
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      6 1
      خیلیییییییییییییی جلبکی! اصلا فهم مهم یُخدی. خخخخ
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      6 1
      هر دو موردی که گفتی پول و پست اینجا بیمصداق بود. واقعا بلدی تفکر کنی؟
    • یه کنکوری بدبخت IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      تعویق کنکور خواهشا تعویق ماگرمسیریم نمیتونیم تو این شرایط تو رابه خدا تعویق بندازید چرادارید اینحوری به سرمون میارید روانی شدیم انقدر خوشحالی کردیم وقتی تلویزیون گفت1ماه تعویق،حالا کلا زدین تو ذوقمون ،ما گرمسیریم توروخدا فکر ماهم باشین
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    5 1
    یه نادون فحاش اینجاست که بویی از ادب و فهم نبرده یه بار میشه عزیزه، یه بار مهسا یه بار.. به انحای مختلف پیام میده تا فتنه بندازه. کسی که درد و رنج مصیبت زده ها رو درک نمیکنه چون خودش مبتلا نشده، به درد لای جرز میخوره.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 2
    پس جناب وزیر بهداشت به نظر میاد که کسی دیگر باید بجای شما بیاید چون بچه های مردم خانواده هاشون روانی کردید انون از آزمون ارشد که اکثرن ناراضی وعواقبش چند وقت دیگه باید دید دید این هم از آزمون سراسری آیا مردم مسخره ی شما هستند جناب نمکی با عرض پوزش شما اصلا به فکر جون مردم نیستید باید یکی بجای شما بیاید که گفتار وعملش یکی باشد بنده بسیار گله مندم جوونای مردم موش آزمایش گاهیند!؟برای شما وهم مسولین سنجش برایتان متاسفیم!!
  • مهدی احمدی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    17 1
    سلام بر همه شما کادر درمانی ، وزارت بهداشت ، و وزارت علوم و عرض خسته نباشید باید خدمتتون عرض کنم من یک کنکوری هستم تهرانی هم هستم عاقلانه تصمیم گرفتید و گامی موثری برای ایران برداشتید از همون اول هم بایستی کنکور رو به ماه های خنک می انداختید چون ببینید استان های جنوب کشور الان دمای 45-55 رو داره به عنوان مثال اگر 30مرداد برگزار میشد داوطلب بایستی گه گدار ماسکش رو بر می‌داشت تا نفس تازه کند با این اوضاع حتمٱ کرونا می‌گرفت اون هم که کرونا هرروز قدرتش بیشتر میشه از طرفی هم حدود1میلیون و400هزار نفر نیز در این آزمون شرکت میکنند حساب کنید هر حوزه حتی اگر 1نفر داشت منتقل میشد خیلی سریع) کارتون عاقلانه بود انشالله که همه دولتی قبول بشند بروند رشته ای که میخوان آغاز کنند هر کی که داره متن منو میخونه هر کسی که نخونده تا حالا از همین الان شروع کنه پر قدرت به خودش امیدواری بده به قول قدیمی‌ها ماهی رو هروقت از آب بگیری تازه است قطعا میتونی و اونایی که خواندند آماده اند بازم جمع بندی کنند همه میتونیم پیش به سوی پیروزی
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      13 0
      خدا حفظت کنه و احسنت که چیز فهم و عاقلی. انشالله بهترینها برات پیش بیاد و هرگز حقی ازت ضایع نشه.
  • خانواده کنکوری IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 15
    لطفا کنکور رو به تعویق نیندازیدببخشید اقای دکتر مگر فاصله اجتماعی در مجلس و یا ادارات و حتی امتحانات نهایی دو متر بود که حالا این رو سد برگزاری کنکور قرار دادین یک کم به فکر ماباشید و اینقدر کرونا هراسی نکنید ممنون
    • نا شناس IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 0
      واقعا برات متاسفم نه اینکه وضع مملکت خیلی خوبه و کسی هم کرونا نگرفته .تو اصلا خانواده کنکوری نیست فقط یه علاف به درد نخوری اومدی پلاس شدی نظر چرت میدی حتی جون ادما رو هم به سخره گرفتی
  • نرگس IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    یعنی اینهمه میگن رعایت پروتکل بهداشتی، پروتکل بهداشتی، بعد فاصله رو ۱ متر و ۶۰ در نظر گرفتن!!!! آخه این چه پروتکلی هست؟؟؟!!!
  • علیرضا IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    دیگه حالم داره از این کشور بهم میخوره مثل ادم بگن برگزار میشه دیگه
  • ali IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    هیچ خبر دارین چند جوون کنکوری توی همین 24 ساعت خودکشی کردن؟؟؟ میفهمی ؟؟؟ به خاطر حرف شما خودکشی کردن؟؟ شما چطور دیشب تا حالا راحت خوابیدی؟
  • maede IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    خدا لعنتشون کنع به حق همین محرمی کع داره میاد
  • مهین IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    لطفاً کنکور به تعویق بندازید
  • لیلا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    لطفا کنکور روبه ماهای خنک بیندازیدمامنطقه گرمسیریم بچه هامون مریض میشن شماروبخدا رحم کنید،حداقل ازروی استعدادیابی بچه ها رو به دانشگاه ببریدکنکور خودش استرسه بعدش بااون محیطی که همه پیش همن اگه یه نفرمریض باشه براحتی انتقال میده
  • ی دوست IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    کیان من کنکوری نیستم ولی استدلالت احمقانه است !!! حداقل خواهر زاده خودمو ازش مطمئنم ک درس خونده و ازمون ازمایشی هم میده ولی چون پدرش شیمیایی هست میترسه !!! و همچنین میگ تقلب زیاده !! رو ارشد و دکترا !
  • .... IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    خب تو سالن ها و مصلی ها و هر جایی ک ممکنه برگزار کنن اینقد ب تعویق نندازن بخدا سهو همشون سکته رو میزنن فقط ۴ ساعته ک
  • شاكي IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا لعنتشون كنه كه با اين بازيهاي سياسي و كشمكش قدرت دارن با روح و روان بچه هاي مردم بازي ميكنن صبح ميگن لغو شب ميگن لغو لغو.
  • ا IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    یا بگیرید یا ما رو انقدر سر کار نگذارید خسته شدیم دیگه
  • هستی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    فقط تعویق
  • سپهر IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    خداکنه تک تک بچه هاتون کرونا بگیرن تا درک کنید پدرمادرایی که دلبندشونو میخوان بفرستن پیشواز مرگ بادستای خودمون داریم بچه های کشورمونو میکشیم چراانقد خود خواهید بچه ها چه گناهی کردن که شما تصمیم گیرنده مملکتشون هستید این ها همه حق ناسه خدا ازتون نگذرخ بی فکر ها بی عقل ها شما چه جوری مقام گرفتید دارای رتبه اجتماعی شدید متاسفم براتون که اندازه آمیب هم درک وشعور ندارید
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    داوطلب کنکور یعنی سه هزار نفر اول کشور درساشونو خوندن جمع بندی اشونم انجام دادن دانشگاشونم انتخاب کردن رتبه اشونم تخمین زدن الان دارن تورق می کنن نفس راحت می کشن با دمشون گردو می شکنن و تفریح اشونم شروع کردن.براشون هیچ فرقی نداره این هفته یا هفته ی بعد یا ماه بعد انقد خوندن و مرور کردن توپ هم تکونشون نمیده ....دوست خودم رتبه سنجش یه ماه قبل کنکور ۳۹ بود دیگه درس نخوند فقط تورق رتبه کنکورش شد ۶۰.....پس انقد ادای بچه درس خونارو درنیارین که الان تو فضا سیر می کنن ....تموم دوستای خودم که تجربی بودن و پزشکی قبول شدن یه ماه آخر کنسرت و سینما و کوه وتفریح بودن .... بچه هایی که تازه یکی دوماه اخر به خودشون میان الان دارن از استرس میمیرن بنده خداها ....
  • کنکوری DE ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    1 0
    #روحانی_امید_تعویق_کنکور
  • مهدی IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    1 0
    کاش کنکور به تعویق می افتاد نه برای اینکه کنکوریها درس بخونن بله برا خاطر اینکه مطمئن می شدیم لا اقل فضای بیشتری تدارک می دیدن کاه البته برای دولت مهم نیست کیا وچقدر از مردم بمیرن جون به راحتی بادستکاری امار فوتی بیماران می تونن خودشون تبرئه کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس