روحانی هیئت دولت نمایه

با اجرای طرح موسوم به گشایش اقتصادی دولت، در خوش‌بینانه‌ترین سناریوهای ممکن بدهی دولت آینده در سال ۱۴۰۱ معادل نیمی از کل منابع بودجه در این سال خواهد شد.

سرویس اقتصاد مشرق-  خبر انتشار اوراق سلف موازی نفت برای جبران کسری بودجه به عنوان گشایش موعود روحانی برای مردم در حالی اعلام شده که این طرح نه تنها گشایش نیست، بلکه آغاز مسیری بحران‌ساز برای کشور در آینده‌ای نزدیک است. بحران تورم و بدهی که ممکن است رقم آن به اندازه کل بودجه دولت افزایش یابد.

چهارشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی در جلسه هیئت دولت از اعلام یک گشایش اقتصادی بزرگ در هفته جاری خبر داد. رئیس دولت دوازدهم هفته گذشته اعلام کرد: «در جلسه سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود که گشایشی اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می‌شود.» پس از آن بود که گمانه‌زنی‌ها از محتوای گشایش موعود آغاز شد. با این حال یک فرضیه بیش از سایر فرضیه‌های مطرح درباره محتوای گشایش اقتصادی رئیس‌جمهور مطرح بود و آن هم چیزی جز «فروش اوراق سلف موازی نفت» نبود.

 با گذشت زمان، گمانه‌زنی‌ها درباره فروش اوراق سلف موازی نفت به مرور جدی شد تا آنجا که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این خبر را به طور رسمی اعلام کرد. محسن زنگنه در صفحه شخصی خود نوشت: دولت قصد دارد با فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت، بخشی از کسری بودجه را جبران کند. این که دولت به این نتیجه برسد که با مدیریت نقدینگی مشکلات کشور قابل حل است، امری است مبارک؛ اما این که دولت بدون کار کارشناسی و خارج از مسیر قانونی، قصد دور زدن مجلس را دارد، سنتی است ناپسند.» این اولین اعلام رسمی محتوای گشایش اقتصادی بود. گذشته از فرآیند بحث‌برانگیز «تصمیم‌گیری در جلسه سران قوا» و کنار گذاشتن مجلس از فرآیند تصمیم‌گیری، محتوای طرح مدنظر دولت به شدت برای کشور هزینه‌زا خواهد بود.

سازوکار طرح اوراق سلف موازی نفت چیست؟

سازوکار طرح اوراق سلف نفتی بدین شکل است که دولت در ابتدا اقدام به پیش‌فروش نفتی می‌کند که قرار است در آینده استخراج شود. مبلغ فروش هر بشکه نفت در اوراق سلف، با نرخ روز نفت خام در جهان و همچنین نرخ ارز روز (احتمالاً در بازار سنا) تعیین می‌شود. دولت همچنین متعهد به خرید این اوراق با نرخ سود مشخص در تاریخ سررسید می‌شود.

بنا بر اخبار منتشرشده از این طرح، دولت قصد دارد با فروش اوراق سلف موازی، نفت را به قیمت روز جهانی به فروش برساند. دولت با فروش اوراق سلف موازی به اندازه ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در سال (معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز)، معادل ریالی این مبلغ را از خریداران دریافت می‌کند. طبق اخبار منتشرشده، سررسید این اوراق دوساله است و دولت بعدی در تاریخ سررسید اوراق، می‌بایست طلب خریداران را پرداخت کند.

با فرض فروش اوراق سلف معادل ارزش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت و با در نظر گرفتن مبلغ ۴۱ دلار به ازای هر بشکه نفت و همچنین مبنا قرار دادن نرخ ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان برای هر دلار (مطابق نرخ سنا) مبلغی معادل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می‌شود. همچنین طبق اخبار منتشرشده در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند. به بیان دیگر اوراق سلف موازی نفت نه تنها فاقد هرگونه ریسک هستند، بلکه نرخ سود تضمین شده این اوراق «حداقل به اندازه سقف سود سپرده بانکی» است.

سود در نظر گرفته شده برای این اوراق آنچنان زیاد است که در صورت قطعی شدن این تصمیم و اجرای آن، ممکن است کشور را بزرگترین بحران بدهی در تاریخ پس از انقلاب اسلامی مواجه کند. چنانچه گفته شد، کمترین نرخ سود این اوراق برابر با سقف سود سپرده‌های بانکی است. با توجه به سررسید دوساله این اوراق و بنا بر نرخ‌های سود سپرده‌ای که بانک مرکزی در ماه گذشته اعلام کرد، نرخ سود این اوراق حداقل ۱۸ درصد (برابر با نرخ سود سپرده‌های دوساله) خواهد بود. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد دولت با فروش کل این اوراق و کسب ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد، دولت بعدی را متعهد به بازپرداخت حداقل ۲۶۵ هزار میلیارد تومان می‌کند. این رقم البته همانطور که گفته شد، کمترین رقمی است که دولت بعد باید در تاریخ سررسید اوراق (احتمالاً سال ۱۴۰۱) پرداخت کند.

تأثیر قیمت نفت بر رقم بدهی دولت بعد

با توجه به تعهد دولت به خرید این اوراق به قیمت روز جهانی نفت و همچنین بر مبنای نرخ روز ارز، سود این اوراق به احتمال قریب به یقین بسیار بیشتر از سقف سود سپرده‌های بانکی است. چراکه از یک سو احتمال افزایش قیمت نفت تا دو سال آینده بسیار زیاد است. با توجه به بحران فعلی کرونا و افت قیمت نفت، قیمت فعلی ۴۱ دلار به ازای هر بشکه برای نفت، رقمی حداقلی به نظر می‌رسد و انتظار افزایش این رقم به‌ویژه با ساخت داروی کرونا کاملاً وجود دارد.

به بیان دیگر قیمت کنونی نفت در محدوده کف قیمتی قرار دارد و صعود آن به کانال‌های ۵۰، ۶۰ و حتی بالاتر کاملاً وجود دارد. نگاهی به تاریخچه قیمت نفت در دو دهه گذشته نشان می‌دهد، قیمت کنونی ۴۱ دلاری نفت، رقمی حداقلی است و قیمت جهانی نفت در بیشتر موارد بیش از این رقم بوده است. درواقع قیمت نفت تنها در شرایط بحرانی (مثل بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، رقابت غول‌های نفتی در فتح بازارهای نفت در سال ۲۰۱۵ و بحران کنونی کرونا) به رقم ۴۱ دلار فعلی نزدیک شده و در شرایط عادی این رقم تجربه نشده است. ذکر مجدد این نکته ضروری است که قیمت فعلی نفت خام در جهان، به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید تقاضا پایین رفته و با خروج کشورها از این بحران و افزایش تقاضای نفت، صعود قیمت نفت قطعی است.

نمودار ۱- قیمت نفت خام WTI در دو دهه اخیر

تأثیر قیمت نفت به عنوان عامل اثرگذار بر سود این اوراق در جدول زیر نشان داده شده است. در این جدول، نرخ ارز ثابت و برابر با نرخ فعلی سنا (معادل ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است.

جدول ۱- سناریوهای مختلف رقم بدهی دولت با در نظر گرفتن قیمت‌های مختلف برای هر بشکه نفت (با فرض دلار ۲۱۷۰۰ تومانی)

سناریوهای محتمل قیمت هر بشکه نفت در سال ۱۴۰۱ (دلار)

مبلغ بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ (هزار میلیارد تومان)

۵۵

۲۶۲

۷۰

۳۳۵

۱۰۰

۴۷۵

طبق محاسبات انجام‌شده و با فرض ثبات نرخ ارز تا دو سال آینده، در صورتی که قیمت هر بشکه نفت خام تا تاریخ سررسید به ۵۵ دلار به ازای هر بشکه برسد، رقم بدهی این دولت معادل ۲۶۲ هزار میلیارد تومان و تقریباً برابر با رقم حداقلی در نظر گرفته شده بر مبنای سقف سود سپرده‌های بانکی (۲۶۵ هزار میلیارد تومان) است. با این حال عبور قیمت نفت از این عدد، رقم بدهی دولت را سنگین‌تر می‌کند به طوری که با قیمت ۷۰ دلاری هر بشکه نفت، رقم بدهی دولت به ۳۳۵ هزار میلیارد تومان و با فرض قیمت ۱۰۰ دلاری نفت، رقم بدهی دولت به ۴۷۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تأثیر افزایش نرخ ارز در رشد بدهی دولت بعد

عامل دیگر که نرخ سود این اوراق را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، نرخ ارز است. تجربه نشان داده که نرخ ارز در میان‌مدت و بلندمدت هیچ‌گاه نزولی نبوده است. از همین رو افزایش سود این اوراق از محل افزایش نرخ ارز حتمی است. با این حال میزان افزایش نرخ ارز تعیین‌کننده میزان سود مازاد تحمیل‌شده به دولت بعدی برای بازپرداخت تعهدات است. هرچند نمی‌توان آینده را به طور دقیق پیش‌بینی کرد اما محاسبه سناریوهای محتمل برای نرخ ارز، سود مازاد تحمیلی به دولت بعد برای بازپرداخت این تعهدات را نشان می‌دهد.

جدول ۲- سناریوهای مختلف رقم بدهی دولت با در نظر گرفتن نرخ‌های مختلف برای هر دلار آمریکا (با فرض نفت ۴۱ دلاری)

سناریوهای محتمل نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ (تومان)

مبلغ بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ (هزار میلیارد تومان)

۲۱۷۰۰

۲۶۵

۳۰۰۰۰

۲۷۰

۵۰۰۰۰

۴۵۰

مطابق فرضیه‌های موجود و بر مبنای محاسبات، اگر روند کنونی افزایش نرخ ارز تا دو سال آینده کنترل نشود، بدهی دولت بعدی رشدی تصاعدی خواهد داشت. یادآور می‌شود که ارقام موجود در جدول بر مبنای نرخ کنونی نفت در جهان (۴۱ دلار به ازای هر بشکه) محاسبه‌شده و فرضیه افزایش قیمت نفت در نظر گرفته نشده است.

تأثیر هم‌زمان نرخ ارز و قیمت نفت بر بدهی دولت بعد

با توجه به احتمال ضعیف ثابت ماندن نرخ ارز و قیمت جهانی نفت طی دو سال آینده و احتمال بسیار بالای افزایش این نرخ‌ها، در نظر گرفتن تأثیر هم‌زمان افزایش این دو عامل، تصویر دقیق‌تری از رقم بدهی دولت بعد در سال ۱۴۰۱ ارائه می‌دهد. جدول زیر چند سناریوی احتمالی از بیشمار سناریوی محتمل برای نرخ ارز و قیمت نفت در سال ۱۴۰۱ و در نتیجه رقم بدهی دولت بعد را نشان می‌دهد.

جدول ۳- سناریوهای مختلف رقم بدهی دولت با در نظر گرفتن نرخ‌های مختلف برای هر دلار آمریکا

نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ (هزار تومان)

قیمت هر بشکه نفت در سال ۱۴۰۱ (دلار)

رقم بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ (هزار میلیارد تومان)

۳۰

۵۰

۳۳۰

۳۰

۶۰

۴۰۰

۳۰

۷۰

۴۶۰

۴۰

۵۰

۴۴۰

۴۰

۶۰

۵۳۰

۴۰

۷۰

۶۲۰

۵۰

۵۰

۵۵۰

۵۰

۶۰

۶۶۰

۵۰

۷۰

۷۷۰

چنانچه مشاهده می‌شود، رقم بدهی دولت با افزایش هم‌زمان نرخ ارز و قیمت نفت (محتمل‌ترین حالت) به شدت افزایش می‌یابد و دولت یعدی در بزرگترین بحران بدهی در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی گرفتار خواهد شد. تخمینی از کل درآمدهای دولت در بودجه در سال ۱۴۰۱ می‌تواند تصویر بهترین تخمین بهتری از بحران احتمالی بدهی ارائه دهد.

با توجه به گزارش دیوان محاسبات از رقم ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی منابع عمومی و اختصاصی دولت در سال ۹۷ و با در نظر گرفتن نرخ رشد میانگین ۱۵ درصدی برای این منابع، کل درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ احتمالاً معادل ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که خوش‌بینانه‌ترین سناریوهای ممکن برای بدهی دولت در سال ۱۴۰۱ معادل نیمی از کل منابع بودجه در این سال خواهد شد؛ به عبارت دیگر دولت بعد در سال ۱۴۰۱ باید معادل نیمی از کل درآمدهای خود در بودجه را صرف بازپرداخت بدهی حاصل از اوراق سلف موازی نفت کند.

طبیعی است که امکان پرداخت چنین رقم سنگینی برای هیچ دولتی وجود ندارد. در نتیجه به احتمال فراوان این بدهی از طریق استقراض دولت از بانک مرکزی جبرانی می‌شود که نتیجه آن، تورمی احتمالاً بی‌سابقه برای کشور خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • دردمند IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    55 9
    یک نفر نیست که بگوید ، به کجا چنین شتابان .
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      26 0
      شتابان به سوی مین کاری زمین دولت بعدی با بورس متورم شده +بدهی سنگین دولتی+پایه پولی پنج برابر شده .میخواد از همین حالا دولت بدهی رو غرق کنه .ولی خدا جای حق نشسته ،انشاءالله که...........
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      30 0
      دولت بنفش قصدی جز سفید کردن روی مغولان در ویران کردن ایران ندارد
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      27 1
      یعنی حتی گربه های شهر هم می دانند هدف اصلاح طلبان از این طرح خائنانه با خاک یکسان کردن اقتصاد ایران و در واقع نابودی نظام انقلابی ماست.
    • FR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      0 10
      با تورم بی تورم روحانی متچکریم
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    54 4
    امیدورام مجلس جلوی این خریت رو بگیره
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    43 10
    ویرانی مغول از ویرانی این دولت اسلاحتلب کمتر بود
    • FR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      0 13
      مجلس باید تابع حسن روحانی باشه
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      12 1
      با این نظر احمقانه فقط دیکتاتور بودن دولت را تایید کردی
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    13 1
    بورس پولهای مردم را عارت میکنه بعد این شرکتهای خصولتی خودیهای مفسد وعیرشفاف وبورس جوابگوی مردم نخواهند بود-سپس مطالبات سهام وسودشو دولت مجبور میشه دوبارع پول مملکت را بی ارزش کنه تا شابد بتونه بدهیهای سهام وسود وپول مردم را این شرکتهای تاکارامد ودزد وعیرشفاف بدهند(بزک نمیر بهار میاد کمبزه وخیار میاد)
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    18 2
    خوب قانون جلوش رو بگیره!
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    8 0
    طی این چندسال با فروش سهام این ۵۵۰شرکت خصولتی دربورس وجدیدا فروش پته نفت وبنزین به مردم-نقدینگی وپولهای مردم ابتدا به سمت بورس...رفته ومیره-بعد چون این شرکتهای خصولتی(ناکارآمد،غیرشفاف،غیراخلاق کاری،غیرصادقانه،غیرکمی وکیفی،باندبازی،فک،فامیل،خودی وپارتی بازی وپربدهی،سواستفاده وامتیازگیریهای مختلف،خرابکاری،پرهزینه،وابسته به دولت،پرفساد،مفتخوری وغارت هستند)بورس،کارگزارهاواین شرکتها بعدازاینکه،پولهای مردم را به جیب زدندوبخشی ازبدیهاشونو با بی ارزش کردن پول دادند،عمدا واجبار سایتهای آنلاین بورس را آفلاین یا تعطیل میکنندتامردم نتوانند سهام وسودشونو معامله یاپس بگیرند وعملا هم ازسهامشون وهم از سود سهامشون خبری نخواهد بود-وبا بیکاری وبیگاری کشاندن مملکت،دوباره دولت مجبوربه چاپ کردن پول وبا این تورم و بی ارزش کردن پول ملی،باعث بی ارزشی(پول سهام وسودمردم میشند)سهام شرکتها دوباره گرون میشه ودوباره روز ازنو(فساد،غارت،تورم وبی ارزشی پول،گرانی ارز وطلا و...)!پس بخاطر رانت اطلاعاتی فقط خودیهاو(مسئولین وکارکنان حکومتی،دولتی،خصولتی ووابسته)ازاین اوضاع قاراشمیش میتونند هی پول رو پول بذارند که اطلاعاتی کاملی از(درآمدها،هزینه ها وموجودی شرکتها ودولت درهرزمان دارند ومیدانندچه زمانی دولت وشرکتها پولدارند که سهام بخرندوچه زمانی بدهی بالا میاورند ومیخواهند پول رو بی ارزش کنند که سهام قبلیشونوکه حسابی گران شده وسودبردند رادرزمان بازوآنلاین بودن سایت بورس، سهام بفروشند)وبه ایت تسلسل،انباشت ثروت وغارت مردم ادامه دهند
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    6 1
    تا(عدالت،ازادی بیان ورسانه ها،شفافیت،صداقت،اخلاق،راستگویی،شایسته سالاری،ارای عمومی واقعی مردم ومبارزه،برخوردوحذف جدی بافساد،پارتی بازی وباندبازی،خرابکاری،امتیازدادنها به خودیها وآقاها واقازاده ها....)درست نشه،هیچی وحتس تولید کمیت وکیفیت وثبات دراین مملکت رشد پیدا نخواهدشد
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      8 3
      الحمدلله که اقای رئیسی داره خوب ریشه فساد رو میزنه ،ولی مردم هم باید چشمشون رو باز کنند وببینند دارن به کی برای قوه مجریه رای میدن.
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    5 1
    تابطورسریع،صریح فراگیروانقلابی...(عدالت،ازادی بیان ورسانه ها،شفافیت،صداقت،اخلاق،راستگویی،شایسته سالاری،رقابت،ارای عمومی واقعی مردم ومبارزه،برخوردوحذف جدی بافساد،پارتی بازی وباندبازی،خرابکاری،رانت،سهمیه،بورس وامتیازدادنها به خودیها،آقاها،آقازاده ها،خودیها،مسئولین وکارکنان حکومتی،دولتی،خصولتی ووابسته...)درست نشه،هیچی وحتی تولید باکمیت وکیفیت وثبات... دراین مملکت رشد پیدا نخواهدشد
  • DE ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    7 0
    قانون کجا بود
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 9
    دیروز ما یه نفتکش رو توقیف و بعد آزاد کردیم ولی الان آمریکا امروز چهار تا نفتکش ما رو توقیف کرده این یعنی چی
  • محمد IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 1
    خیلی جالبه که این مقاله فقط به فکر دولته واز طرف اون خریدار که قراره پول نقد در برابر کالای نسیه با صد اما واگر رو بپردازه بحث نکرده
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    6 1
    یعنی قیمت ارز تا دو سال دیگه میشه 50هزار تومن خودتون دارید خط می دید
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      2 2
      تا ستل دیگه میشه ۱۰۰هزارتومان-چون طی این۴۰سال(هرسال ۱۰۰درصد)اضافه شده
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    2 2
    مشرق همه ی دو دو تا چهار تا ت درسته فقط نگفتی برای کسری بودجه بسیار زیاد فعلی چه کنیم آخه با طرح نماینده ها که حتی یک بشکه نفت هم فروش نخواهد چون اگر دولت تضمین نکند و شما نفت را به قیمت دلار ۲۱۷۰۰ خریدی و اگر بایدن رئیس جمهور امریکا شود احتمالا دلار تا ۱۵۰۰۰ پایین بیاید آنوقت شما دو ریسک کردی هم ریسک دلار هم ریسک قیمت نفت پس خواهشا یک راه حل جایگزین و منطقی بدهید البته در هر صورت بیشتر از ۵۰ هزار میلیارد تومان نباید دولت استقراض کند این منطق که بدهی به دولت بعدی میافتد بذات درست نیست چون ما الان در شرایط خاصی هستیم که امید است تا سال آینده بهتر شود بهرحال اگر دولت این کار هم نکند پول چاپ خواهد کرد که اوضاع را اسفناک تر خواهد کرد فقط سقف استقراض بهر عنوان چه نفت چه اوراق بدهی باید محدود باشد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    6 0
    به عهد پارینه سنگی برگشتیم، میخواد دولت بعدی رو ورشکست کنه، بگن دیدید ما بهتر بودیم
  • امیر IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 1
    فکر کنم با این وضع پیش بره دو حزب کشور ریاست جمهوری دور بعد رو به یکدیگر تعارف میکنند . اصولگرایان خطاب به اصلاح طلبان : نه به خدا نمیشه شما بفرمایید رئیس جمهور بشید . اصلاح طلبان خطاب به اصول گرایان : نه قربون شما ما هشت سال بودیم حالا شما بفرما ........ کلا آقایون دوست دارن کشور رو در وضعیت گل و گلاب تحویل بگیرین .
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    7 4
    دلار هفت تومانی که یادش بخیر با ناشکری مردم تا چند سال اینده به هفتاد هزار تومان هم ممکنه برسه
  • احسان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 3
    نگران نباشید دولت بعدی دبه میکنه و یک بخشنامه میده میگه باید مالیات بدین. مثل مالیات بر سکه های پیش فروش قطعی بانک مرکزی!!
  • بختیاری IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    6 0
    چرخ ،سایه شوم جنگ*تضمین،گلابی*کاسبان تحریم(منهای حسین خودمون و..)*ضرر میلیاردی عدم توافق برجام*دنیای گفتمان(بااستخر وجت اسکی)*جاسوسان هسته ای*آمار ازدستمون در رفته ! دولت محترم قصد داره ضرر همه اینهارو یکجا از جیب ملت برداشت کنه بعد هر اتفاقی بیوفته مهم نیست چون آشــــــــوب و شــــــــورش هم از خواستـــه ها و ارزوهـــای ســــــــعید و تـــاج گونه ای هست که بر سر خــــائــــنین زشــــــت کــــــلام میگذارند.که به گور خواهند برد این ارزوهای پلید رو !
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    5 1
    حالا نمیشه با کاهش هزینه ها کسری بودجه را جبران کرد ؟
  • جواد IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    1 2
    این طرح درصورت تصویب ماحصل تصمیم نظام خواهد بود چرا که شورای هماهنگی ۳ قوه و اختیارتش فراتر از قانون اساسی است و اگر کسی مخالف آن است باید الان به صورت رسمی با آنو ابدا مسموع نخواهد بود مخالفت کند. حرفهایی مانند من کارشناس نیستم و ... عین بی مسئولیتی و فرافکنی است
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    1 0
    داستان روباه وزاع ۲۴۲۳
  • DK ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    2 1
    اقایان در این شرایط خطیر وارد بازی جناحی نشوید فروش نفت خام باعث مهار نقدینگی میش دوما دودت بجای استقراص یا چاپ پول بدون پشتوانه که تورم زاست از مردم استقراص نموده که عیر تورم زاس به علاو فرص کنید دولت یک وام خارجی گرفته ایا ممنوع چون برای دولت اینده تعهد میاره به نط ر من اگر دولت سود۱۹ درصد را تضمین بکنه به عنوان کف حد اقل سود بازار جدابی خواهد بود چون قیمت نفت بر اساس دلار مشتری بجای خرید دلار ویا سکه نفت میخرد وکسانی که به دنبال حفظ سرمایه خود میباشند به هدف خود میرسند وازسویی با افزایش قیمت نفت بازهم مشتری سودناشی ازقیمت نفت نصیبش میشه واز سویی در صورت هیچ سودی حاصل نشه دولت با سود۱۹ درصد جلوی ضرر مشتری را میگیره نتیجه اولیه ان هم سوق دادن نقدینگی به سمت نفت است این بهترین تصمیم به نفع کشور است حماقت ممنوع
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    3 0
    یعنی مجلس نمی خواد بااین طرح وحشت ناک مخالفت کنه مثل پیش فروش سکه ها که خزانه روخالی کرد یک تومن فروخت حالا باید دو تومن بده تا بتونه بخره
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      0 0
      باید ده تومن بده تا پس بگیره نه دو تومن
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    خودتون رو به خریت نزنید گشایش اقتصادی دولت رایزنی برای رفع تحریم‌ها توسط دولت با محوریت آلمان هست
  • DK ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    اولا کسی از ما نفت نمیخره مگر زیر قیمت و تحویل در منزل یعنی هزینه انتقال هم با ایران است و تازه پولش رو هم بلوکه میکنند نمی دهند ولی در عوض ما این مردم خوب رو داریم که میتونیم نفت با دلار ۲۲۰۰ تومان و نفت بشکه ای ۴۱ دلار بهشان بفروشیم .خدا این ملت رو از ما نگیره که لنگه اش پیدا نمیشه والا
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    سکه را می فروشند بعد مالیات
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    مصرف نفت چند سال بعد کم میشود و انرژی نو زیاد میشود. نباید به اینده و قیمت افزایشی ان امیدوار بمانید
  • مهدی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 2
    وقتی همینطوری حقوق کارمندان ومعلمان را زیاد میکنی معلومه کسری بودجه میاری حالا حقوق یه عده مفخور باید از جیب مردم پرداخت بشه
  • ایرج IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    اینکه این طرح چند روز پس از مطرح شدن کنار گذاشته شد نشان می دهد که امکان اجرای آن و یا سود مند بودن آن درست بررسی نشده بوده است . ایشان مدام می گوید که ما در سخت ترین شرایط کشور را اداره می کنیم . درست است که شرایط سخت است تحریم اقتصادی وجود دارد و نفت و گاز را براحتی نمی توانیم بفروشیم ولی ایشان بفرمایند ایران کدام مشکل را طی سه سال گذشته داشته است که سوریه آن مشکل را با درجه بزرگتری نداشته است؟ لیر سوریه در تابستان 96 برابر با هشت تومان بود و تابستان99 به پنجاه تومان رسیده است . چرا ارزش پول ملی ما در برابر لیر سوریه اینقدر افت کرده است ؟ چطور بشار اسد و تیم اقتصادی اش توانسته اند کشور سوریه را با شرایط سخت اداره کرده و جلوی افت ارزش پول ملی سوریه را بگیرند و دولت و تیم اقتصادی اش نتوانسته اند ؟ چه مشکلاتی ایشان و تیم اقتصادی اش داشته اند که سوریه نداشته است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس