بیروت 1.jpg

بیروت همچنان در شوک است و عامل اصلی انفجار هفته گذشته مشخص نشده اما این که کدام دولت ها از فاجعه به وجود آمده سود می برند، سرنخ هایی را در اختیار افکار عمومی قرار می دهد که راحت تر قضاوت کنند.

سرویس جهان مشرق؛ بیروت پس از انفجار مهیب عصر روز سه شنبه هفته گذشته (چهاردهم مردادماه) هنوز از شوک خارج نشده است و این سوال برای مردم بهت زده لبنان و افکار عمومی جهان بی پاسخ مانده که عامل اصلی فاجعه به وجود آمده چیست؟

برای نزدیک شدن به جواب این پرسش بسیار مهم باید شاخص های مختلفی را مدنظر قرار داد و در این میان مرور خط رسانه ای خاص که در همان ساعت اولیه این انفجار به وجود آمد و همچنان جریان دارد، می تواند تصویر روشن تری از آنچه که اتفاق افتاده در اختیار مخاطب قرار دهد.

در حالی که پس از انفجار کم سابقه همه مردم بیروت در خلاء فرو رفته بودند و حتی از انجام هرگونه واکنشی ناتوان مانده بودند و در بیرون از لبنان هم کسی نمی دانست به طور دقیق چه اتفاقی روی داده، احزاب، سیاستمداران و رسانه های نزدیک به ریاض با یک آمادگی کامل قابل تامل! به سرعت وارد عمل شدند.

کارشناسان و رسانه های وابسته به سعودی در همان ابتدا با چند سناریو به میدان آمدند که البته یک خروجی مشترک داشت و حزب الله لبنان را در تمامی برنامه ها نشانه گرفتند و متهم کردند که بندر بیروت را در کنترل داشت و به انبار سلاح تبدیل کرده بود و مقصر اصلی است.

رسانه های محور غربی، عبری، عربی اندکی پس از انفجار وقتی نتیجه سناریوی نخست نخ نما شده را دیدند و دریافتند یک افتضاح است و در شبکه های اجتماعی از سوی کاربران عرب زبان مورد عتاب قرار گرفتند تغییر موضع دادند و اعلام کردند اسرائیل از وجود سلاح در بندر آگاه شده و حمله کرده اما در جمع بندی باز هم حزب الله را عامل وضعیت به وجود آمده و خسارت های وارد شده به مردم معرفی کردند.

سه شنبه شب زمانی که به صورت قطعی اعلام شد انفجار مهیب نتیجه حادثه (نامشخص) در انبار «نیترات آمونیوم» بندر بیروت بوده به نظر می رسید سعودی ها دست از تحقیر خود بردارند اما رسوایی برای آنان مرزی نداشت و با وقاحت هر چه تمام که نمایشی از ناشی گری محض بود اعلام کردند ایران محموله های نیترات آمونیوم را برای ساخت سلاح در اختیار حزب الله قرار داده است.

رسانه های سعودی که در ارائه سناریوهای مضحک رقیبی ندارند، مدعی شدند تهران این محموله ها را به بیروت منتقل کرده تا حزب الله به صورت مستقل سلاح بسازد و خطر انتقال مستقیم تسلیحات از ایران را به حداقل برساند اما زمانی که رسانه ها اعلام کردند این انبار متعلق به تاجر روسی بوده و از سال ۲۰۱۳ در بندر بیروت دپو شده دیگر مجبور به تغییر راهبرد شدند که بیش از این مورد تمسخر و خشم افکار عمومی قرار نگیرند.

سناریوی های نخ نما و تکراری این رسانه ها در سال های گذشته به خوبی آشکار شده و پس از انفجار بندر بیروت هم اگر حزب الله هدف حملات قرار نمی گرفت مایه تعجب بود اما نباید فراموش کرد موضوعی که باعث شده این رسانه ها بدون سند به فرافکنی های خود ادامه دهند و بخشی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند، استفاده نکردن از ظرفیت های موجود برای پاسخ به موقع به این دروغ های رسانه ای بوده است.

در ابتدای این گزارش تاکید شد برای نزدیک شدن به پاسخ این پرسش که عامل اصلی فاجعه بیروت چیست باید شاخص های متعدد از جمله خط های رسانه ای دنبال شود که بخشی از آن مورد تحلیل قرار گرفت و از سویی دیگر باید دقت داشت رسانه های مستقل و حرفه ای تاکنون از گمانه زنی درباره علت اصلی انفجار خودداری کرده اند و ترجیح داده اند کار را براساس گزارش های تحقیقی پیگیری کنند و پیش ببرند اما نکته مهم تری که باید مدنظر قرار گیرد و بررسی شود این است که کدام رژیم ها و دولت ها از این انفجار و ویرانی سود می برند؟

در توضیح این مطلب باید کمی به عقب بازگشت و انتخابات پارلمانی سال گذشته را مرور کرد جایی که جریان های نزدیک به آمریکا، فرانسه و عربستان شکست سنگینی را متحمل شدند و حزب الله به همراه همپیمانان (حزب مسیحی جنرال میشل عون، حزب امل و ...) بیشترین کرسی های پارلمان  را به دست آوردند و پیروز شدند.

با پیروزی حزب الله، حزب میشل عون و حزب امل در انتخابات پارلمانی، جایگاه مهم نخست وزیری از چنگ جریان های نزدیک به محور غربی، عربی درآمد و همین مسئله آمریکایی ها و متحدانش را به شدت خشمگین کرد چرا که نفوذ چندین ساله خود را در یکی از مهم ترین کشورهای منطقه غرب آسیا تا حدود زیادی در حال از دست دادن می دیدند.

البته نباید فراموش کرد میراث جریان های نزدیک به غرب که در سال های گذشته قدرت را به طور کامل در دست داشتند برای مردم لبنان چیز جزء بدهی چند ده میلیارد دلاری به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و فروپاشی اقتصادی نبود و حتی دولت نالایق سعد الحریری در فاصله زمانی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ توان جمع کردن زباله ها را از سطح پایتخت نداشت که باعث خشم و اعتراض های گسترده مردم شد.

از سویی دیگر، رسانه های معارض داخلی و بیگانه در حالی با وقاحت واقعیت ها را تحریف و حزب الله و سایر گروه های سیاسی لبنان که تا همین سال قبل در دستگاه اجرایی قدرتی چندانی نداشتند، متهم می کنند که اشاره ای به دریای فساد احزاب پیشین نمی کنند و توضیحی نمی دهند چرا بدهی های خارجی یک کشور کوچک با جمعیت کمتر از ۸ میلیون باید چند برابر بیشتر از کشورهای به مراتب پرجمعیت و بزرگ تر باشد.

در حال حاضر، بدهی های سنگین دولت لبنان به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به ده ها میلیارد دلار رسیده که از زمان نخست وزیری رفیق حریری آغاز و تا نخست وزیری پسرش سعد الحریری ادامه یافت و نتیجه آن یک اقتصاد ورشکسته شده است.

تظاهرات ساکنان بیروت در سال ۲۰۱۹

آمریکایی ها که علاقه ای ندارند نفوذ خود را در لبنان از دست دهند در ماه های گذشته فشار را بر دولت این کشور به بهانه های مختلف و با وضع تحریم های جدید که نتیجه ای آن محاصره اقتصادی بود، چند برابر کردند و در این میان رسانه های بیگانه مسئولیت تطهیر فشارهای کاخ سفید را بر عهده داشتند اما دولت لبنان زیر بار نرفت و درخواست های دوباره برای قرض از صندوق بین المللی پول را نپذیرفت و واشنگتن را در رسیدن به هدفش ناکام گذاشت.

همزمان با فشارهای اقتصادی آمریکا، سعودی ها نیز به مانند گذشته بسته کمک مالی چشمگیر و چند میلیارد دلاری را پیشنهاد دادند اما دولت لبنان که از تجربه های پیشین به خوبی درس گرفته بود و دریافته بود وعده های ریاض دروغ است، تسلیم نشد و با وجود تمام سختی های به وجود آمده سیاست میانه ای را در پیش گرفت هر چند که می‌دانست کار بسیار مشکل و دشوار خواهد بود.

براساس اطلاعات به دست آمده، «حسان دیاب» در زمان نخست وزیری حتی برای خروج از بحران گزینه همکاری با سایر کشور از جمله چین را هم بررسی کرده بود اما انفجار مهیب و مشکوک بندر بیروت برنامه ریزی های قبلی انجام شده را معلق کرد.

با وضعیتی که برای شهر بیروت به وجود آمده، خیال آمریکایی ها و متحدانش به ویژه فرانسوی ها و سعودی ها تا حدود زیادی راحت تر شده چرا که با حجم خسارت های فعلی امکان نزدیک شدن به چین وجود ندارد و از سویی دیگر راه برای فشار به دولت فعلی و بعدی لبنان برای وام گرفتن از صندوق بین المللی پول باز شده و باید توجه داشت این قرض همراه با پذیرش شروط صندوق عملی می شود که نتیجه آن وابسته تر شدن اقتصاد و حاکمیت ملی لبنان است.

انغجار هفته گذشته و نابودی بندر بیروت امیدهای از دست رفته آمریکایی ها را زنده کرده چرا که تا حدود زیادی به اهداف ثانویه (جلوگیری از برقراری از رابطه با چین و دریافت وام) نزدیک شده اند و حالا هم سیطره دوباره بر لبنان که هدف اصلی و نهایی است را دست یافتنی تر می بینند.

 آمریکایی ها خوب می دانند که برای به کنترل درآوردن دوباره لبنان باید دولت این کشور را از حزب الله و ایران دور و جدا کنند و به همین دلیل همه احزاب فاسد شکست خورده مخالف دولت را با دلارهای سعودی به خط کرده اند که مدیریت اعتراض های مردمی که از سال ۲۰۱۹ شروع شده را در دست گیرند تا اگر نتوانستند ضربه نهایی را وارد آورند، حداقل از جریان پیروز انتخابات پارلمانی سال قبل امتیاز بگیرند و بهره برداری سیاسی کنند.

در روزهای گذشته که اعتراضات مردمی به ناکارآمدی دولت و فاجعه به وجود آمده افزایش یافت، جریان های لبنانی نزدیک به محور غربی تمام قدرت خود را به میدان آوردند و با پنهان کردن خود پشت سر معترضان خسارت هایی را وارد کردند و پس از استعفای نخست وزیر همچنان تلاش می کنند راه را برای ادامه اجرای پروژه آمریکایی ها در لبنان باز کنند.

به گزارش مشرق، با چیدن تعداد زیادی از قطعات پازل انفجار شبه اتمی هفته گذشته برای همگان روشن شده ویرانی بیروت تاکنون به سود دشمنان ملت لبنان (به سرکردگی آمریکایی ها) بوده و به یک باره اذهان افکار عمومی را به این نتیجه می رساند که فاجعه امروز بسیار شبیه به حادثه سال ۲۰۰۵ است که با ترور رفیق حریری راه برای خارج کردن ارتش سوریه از لبنان و حمله سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی هموار تر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    عالیه لبنان داره ازاد میشه.چی میشد ارتش ازادی بخش ایالات متحده و ناتو ایران رو میذاشتن بعد از لبنان
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      76 16
      توی آلبانی صبحانه بهت دادن؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      48 17
      اتفاقا منتظر فرمان تو بودیم. می خوای بگیم یمنی ها یه بار دیگه ریاض رو بزنن؟ پس واق واق نکن..
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      44 17
      بدبخت بی شعور اینا خیلی غلط میکنن با تو و امثال تو که بخوان ایران رو بزنند.وطن فروش بی مغز بی غیرت نباش
    • LB ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      29 8
      ببند دهانت رو که از مخ آزادی. عمرا اجازه بدیم سگهای وحشی استعمار برگردند. یکبار بیرونشان کردیم، باز هم بیرونشان می کنیم. فرقش این است قبلا مقاومت ضعیف بود و دشمنان نیروی نظامی در لبنان داشتند، الان مقاومت بسیار قوی است و دشمن نیرویی هم ندارد
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      32 18
      ما را از جنگ می ترسانید مادرتان به عزایتان بنشیند مگر نمی‌دانید ما فرزندان خمینی کبیر و فرمانده فرزند خلف امام حسین علیه السلام است .باشد تا آن روز برسد
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      20 15
      ارتش آزادی بخش که هیچی ولی اعضای ناتو بعلاوه ارتش سرخ شوروی هم حتی اگر اول انقلاب هم حمله میکردند در مقابل ملت انقلابی ایران توانایی خوردن هیچ غلطی نداشتند چه برسه به الان که ایران قطب نظامی خاورمیانه است پس الکی بدلت صابون نزن. بهت قول میدم ناتو حتی از پس حوثی های یمن هم برنمیاد حتی اگر با تمام قوا حمله کنه.
    • بیسیمچی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      29 12
      نتیجه مصرف مواد مخدر با معده خالی به عنوان صبحانه !!
    • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      15 14
      به همین خیال باش تا بمیری
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      11 15
      8:26 محض اطلاعت بگم اونی که لبنان رو ازاد کرد حزب الله بود اگه حزب الله نبود لبنانی وجود نداشت، لبنان شده بود جزو خاک صهیونیستا، تو کجا بودی وقتی صهیونیستا رو سر مردم لبنان بمب خالی میکردن؟ ولی حزب الله بود. حزب الله لبنان رو لبنان کرده خودشم براش تصمیم میگیره شما برو شکمتو سیر کن.
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      8 8
      8:26 مثل همیشه همه کارها رو گروه مقاومت انجام میده جونشونو میگیرن کف دست اما موقع حرف زدن چهار تا بی مخ میان وسط میشن مدعی، وقتی داشتن میجنگیدن کجا بودی؟ تو برو پشت مامانت قایم شو.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      16 12
      یک مثل بود قدیمی ها می گقتند که: .... که شاخ و دم ندارد ، مصداقش همین توهم زده مفلوک است !!! که تروریستهای شیطان بزرگ آمریکا و غرب را ارتش آزادی بخش می ببیند .خاک بر سر ملعون و ذلیلتان کنند که خبیث به دنیا آمدید ، منافقانه زندگی کردید و با خواری و ذلت می میرید. خدایا توبه
    • ارتش مردمی بختیاری IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 5
      عجله نکن،بزودی خودت رو به گور خواهیم برد و خودت و قبیله اروپا و آمریکا رو کشت و کشتار می کنیم.
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    18 22
    بيخود كرديد ويلا رو توقيف كرديد بايد فورا اين كشتي را پر از سوغاتي كنيم و راهي آب هاي بين المللي كنيم .
    • FR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      10 5
      خخخخخ سوغاتی را خوب اومدی
    • درس مقاومت IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 14
      معلم: اگر قرار بود سوغاتی براشون بفرستیم، فکر میکنید بهترین گزینه کدوم باشه؟ گز اصفهان؟ قطاب یزد یا سوهان قم؟ دانش آموز : آقا اجازه من بگم؟ لاشه متعفن افسادطلبان تا بفهمن که عناصر داخلیشون همگی بدرک واصل شدند و همه امیداشون نا امید شه. معلم : آفرین فرزندم نمرت بیسته.
  • CA ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    27 87
    مهم نیست کی سود میبره، مهم فقط اینه که حزب الله خلع سلاح بشه، که باعث میشه لبنان شروع به پیشرفت کنه
    • حامی حزب الله IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      55 13
      زهی خیال باطل - شتر در خواب بیند پنبه دانه .... چقدر کوته فکرند کسانی که حزب الله لبنان را مانع پیشرفت این کشور میداند به خود آیید بد بختانی که خوراکتان بی بی سی است و ...
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      6 10
      8:43 لیبی خلع سلاح شد وضعیتشو دیدی؟ اگه منظورت از پیشرفت وضعیت لیبیه پس تقصیر تو نیست تقصیر اون مخ استعمار زدته، لبنان اروم به نفع صهیونیستا نیست اگه واردش بشن لبنان یک روز خوش نخواهد داشت
    • حامد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      4 18
      از منافقین زنا زاده بیشتر از این هم انتظاری نیست
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 11
      ای خوک ولدالزنا لبنان بقای خودش را مدیون حزب‌الله است اون وقت تو پیشرفت اونرو در نابودی حزب الله میبینی؟
  • بنیامین IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    13 31
    اگر ساخت و نگه داری نیترات مثل بمب اتمی حرام اعلام میشد قطعا چنین فاجعه ای پیش نمی آمد...
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      10 12
      حرام چرا ؟ این ماده همان کود شیمیائی است که به همین صورت یا بعد از خیساندن در گازوئیل به عنوان آنفو در معادن مختلف برای انفجار کوه و جاده سازی و ... هم استفاده می شود پس باید استفاده مجاز از آن بشود
  • امیر حسین IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    9 13
    رسانه,های,محور,عربی,عبری,اول,حزب,الاه,متهم کردند بعد نخ نماشد اسراییل مقصر حمله شد چی میگی چ تفسیری خودشون محکوم کردن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      21 10
      آلبانی هوا چطوره؟؟ چی زدی داداش؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 11
      خودشون درد گور پدرتو محکوم کردن اگه شک داری برو به آرشیو خبریشون یه نیگا بنداز تا حساب کار دستت بیاد.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    12 14
    مایه تاسفه که دولت هیچ واکنشی نسبت به دخالتهای فرانسه در لبنان انجام نداد
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      14 5
      وقتی خود مقامات لبنان جرات ندارن برن میون مردم و مکرون بین مردمه و محبوبه دولت ما چیکار میتونه بکنه
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      7 15
      در دیکشنری های کمپ تیرانا واژه مردم اینطور معنا شده: الف)مردم لبنان: مخالفان حزب‌الله. ب)مردم فرانسه: حامیان نظام سرمایه داری. ج)مردم آمریکا: حامیان تبعیض نژادی. د)مردم فلسطین: صهیونیست های غاصب. ه)مردم ایران:اراذل و اوباش اجاره ای. و)مردم سوریه : تروریست های داعش و جبهه النصره. ز)مردم جهان: بردگان و خدمتگزاران استکبار. و البته هر کسی که مخالف این قاعده باشه میشه تروریست و یا در حالت ملایم تر عامل جمهوری اسلامی.
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    26 12
    باید الان هم با بستن قراردادی بازسازی بندر بیروت را به چینیها سپرد تا غرب ورژیم صهیونیستی را نقره داغ نمود
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    14 8
    اگر اسراییل بار دیگر تهدید کند بندر بیروت را باخاک یکسان میکنیم
    • علی خدایی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 17
      برادر مثل اینکه اشتباه گفته ای بیروت نه بندر حیفا
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    18 10
    اینهایی که فقط بلدند بگن البانی شما فکر نکنم تا حالا سربازی رفته باشین که ببینین چه ادم هایی داخلش است( وارد دنیای واقعی بشید)
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      3 20
      البانی یه اصطلاحه منظور از البانی نشین یعنی منافق که تو کشور کم نداریم ما در جریانیم ولی مثل اینکه شما نیستی
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    14 6
    فاجعه امروز بسیار شبیه به حادثه سال ۲۰۰۵ است که با ترور رفیق حریری راه برای خارج کردن ارتش سوریه از لبنان و حمله سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی هموار تر شد. مشرق جان، معلومه از همین الان دستاتو بالا بردی
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    18 13
    مشکل ماها اینه که فکر می کنیم با قلدری میشه جلوی قلدر قوی تر از خودمون رو بگیریم یه دفعه از خواب پا میشیم می بینیم که هست و نیستمون رو به فنا داده ای کاش از صلح حدیبیه پیامبر (ص) درس می گرفتیم تا فتح خاک سفید میسر می شد
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      8 17
      فقط خفه شو و نام مبارک حضرت محمد ص را ضمیمه زر مفت زدنت نکن. پیامبر در صلح حدیبیه تسلیم نشد و هیچ امتیازی به کفار نداد و و در موضع ضعف فرو نرفت تنها به کفار مهلت داد که در سیاست هاشون تجدید نظر کنند که نکردند و نتیجه اش هم دیدند. ولی ننگنامه برجام احمقانه ترین و خائنانه ترین تصمیم ممکنه برای دولت لیبرال حماقت و یأس بود که سرمایه مملکت را به یغما برد و چرخ توسعه مملکت را پنچر کرد و ما سالهای سال باید بدویم تا در خوشبینانه ترین حالت به سال های پیش از برجام برگردیم و آنقدر حکام کاخ سفید را گستاخ کرد که بزرگترین مقام مملکت بعد از رهبری را در صحرای بغداد به شهادت رساندند و... پس خیال مذاکره با آمریکا را با خودتان به جهنم ببرید که شما افسادطلبان همگی در به شهادت رساندن سردار دلها با ترامپ همدست هستید و ای بسا از شما جماعت افسادیه که در دل به ترامپ دستخوش گفتید.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      5 12
      شما یکم دقیق تر تاریخو بخون ببین کجاها بوده که هست و نیست بفنا رفته. اونجاهایی که بیدار بودیم و ایستادگی کردیم یا اونجاهایی که خواب بودیم اومدن اتش زدن خوردنو بردن.
  • کارشناس IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    20 12
    من خیلی خوشحالم. ملت ایران بیشترین سود را میبرند
  • FR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    12 10
    منتظر انتقام سخخخخخخخخت هستیم
    • FR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      14 4
      انتقام س خخخخخخخخخخ ت !!!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 20
      یه انتقام سخخخخخخختی ازتون بگیریم که خخخخخخخخخشتک به دندان راهی جهنم شوید.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    14 13
    تحلیل پخته جامع و منصفانه ای بود.ممنون
  • A.M IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    30 14
    سالها با رهبری امام خامنه ای تو دهنی سختی به شما غربگداها زدیم حالاهم که کلیدسازهای غربگدای اصلاح طلب دستشون رو شده رسما شما و اربالانتون هیچ غلطی نمیتونید بکنید.حداقل این دفعه به امید خدا جریان تحریف هم شکست میخوره و کارتون تمومه
  • ebi IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    4 15
    در هر اتفاقی در خاورمیانه پای اسراییل در میان است .... و بدون شک برای تغییر دولت و بعد از اون تضعیف حزب الله است ....
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    3 15
    پروژه امریکا و اسرائیل و نخودی های داخلی، با انفجاری شبیه به هسته ای انجام شد و هدفشان متهم کردن حزب الله بود ، ولی صحبت سید این اتهام را بر هم زد .. فعلا ... ولی بد میخورن ..بد
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    5 22
    مظلومیت سید حسن نصرالله و حزب اللهی ها ، آدم را یاد مظلومیت امام حسن (ع ) و یاران اندک ایشان می اندازد .
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      2 9
      حتی اگه یاران حزب الله کمتر باشن بازهم یکیشون هزارتای دشمنو حریفه پس مهم نیست مهم ایمانه که حزب الله ایمانش بیشتره
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    15 2
    به من چه که در لبنان چه میگذره...
    • FR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 6
      کبکی که به برف رفته می گفت ... این گفته ی او نمی شود گفت !
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 2
      تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
  • FR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 13
    انقدر در گرفتن انتقام تعلل کردند تا یک کاری دستشان داد که دیگر مجالی برای انتقام گرفتن نباشد
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 2
      ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است و من اگر جای لبنانی ها باشم کار بازسازی بندر بیروت رو به دشمنان غرب واگذار میکنم چون هم کارشون تمیز تر ، منظم تر و متعهدانه تره و هم حسابی دهن غربگدا ها سرویس میشه.
  • ارتش مردمی بختیاری IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 17
    باید بگم که: اونایی که طرفداری از امریکا و اروپا می کنند،بدونند که فکر می کنم که مرگشون،دیر یا زود می رسه.
    • دلسوز IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      7 1
      مردم نه آمریکا رو میخوان و نه اروپا رو، فقط فضایی سالم برای زندگی، رفاه نسبی، راهی برای پیشرفت، جامعه ای مهربان تر و صد البته عدالت اجتماعی. امثال شما به جای شنیدن حرفهای مخالفانتون، با خط و نشان کشیدن اونها رو به اروپا و آمریکا وصل میکنین، و البته مشخصه دلیلش چون راه دیگه ای بلد نیستید. به جای کمی تفکر به حال این جامعه ی بیمار فقط به فکر بزرگنمایی آمریکا و اروپایید، با پلید جلوه دادن اونا، که البته من هم موافق ناراستی شون هستم، مدام در حال کاشت تخم نفرتید و این هم از بیانتون که مشخصه پدران شما به مرحله ی میوه دادن نفرت رسیدن. شما و هم فکرای شما راه رو دارید غلط میرید دوست عزیز، بزرگ دیدن رو تنها در اولدورم اولدورم برای آمریکا و اروپا میبینید نه در پیشبرد جامعه از یک ژاپنی پرسیدن که شما با اینکه آمریکا بمب اتم بر سرتون ریخت یک بار هم نگفتید مرگ بر آمریکا، در جواب گفت همین که تلفن روی میز رییس جمهور آمریکا ساخت ژاپنه یعنی ما پیروزیم. حالا شما برید و همه جا پرچم آمریکا رو علم کنید و اونها رو، گرچه خودتون فکر میکنید دارید تخریبش میکنید، در نظر همه شناخته تر کنید.
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 0
      اگه بری تاریخ روابط بین ایران و غرب رو به روایت خودشون مطالعه کنی میبینی همش تنها سو استفاده و غارت و تحقیر بوده. از جدا کردن قسمت های مختلف از ایران گرفته تا تحمیل قرداد های تاسف‌بار تا انواع و اقسام کودتا ها و جنگ ها و کشتار ها و ترور ها و تحریم ها. اما ما بارها در مقابل آنها حسن نیت نشان دادیم و از بد قولی ها و ستم هایشان چشم پوشی کردیم ولی اونها هربار شدید تر از قبل به ما خیانت کردند و از پشت خنجر زدند. اما از نظر شما حتماً حکومت هایی که اینقدر خصمانه با یک ملت رفتار کرده اند لایق منفور شدن در قلب آن ملت نیستند! نه جناب به اصطلاح دلسوز . اجدادما نفرت پراکن نبودن. ما خودمون عقل سلیم و چشم بینا داریم و میبینیم که آمریکا در همین سالیان اخیر نه فقط مثل یک خائن بلکه مثل یک جانی باما رفتار کرده. ما جنگ طلب نیستیم و خواهان آغاز هیچ جنگی نمیباشیم ولی در برابر هر تهدیدی قاطعانه و تا آخرین قطره خون برای حفاظت از خاک و ناموسمون میجنگیم. وقتی بی رحم ترین و لا مروت ترین نظامیان و تروریست ها به بهانه های واهی دور تا دور کشورت رو محاصره کردن مجبوری برای اینکه شب ناموست دلش نلرزه به پیشرفته ترین تسلیحات مجهز باشی و جنگ رو کیلومتر ها دور تر از خاکت نگهداری. این اسمش دفاعه نه جنگ طلبی.
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 4
      ایرانی ها و ژاپنی ها به یک اندازه از حکام آمریکا متنفراند ولیکن ایرانیان به دلیل داشتن روحیه انقلابی تمایل بیشتری به برائت جستن از سردمداران کاخ سفید دارند. این هیچ مشکلی ندارد. مشکل اصلی نداشتن نظم و پشتکار است که آنهم ریشه در سرکوب روحیه انقلابی مردم توسط غربگرایان دارد. اینرا بفهم ای دلسوز
    • درس مقاومت IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      0 0
      نه جناب دلسوز. اجداد ما نفرت پراکن نبودن. ما خودمون عقل سلیم و چشم بینا داریم و میبینیم که غرب چه در گذشته و چه در سالیان اخیر با ما نه فقط مثل یک خائن بلکه مثل یک جانی رفتار کرده. اگه بری تاریخ روابط بین ایران و غرب رو به روایت خود غربی ها مطالعه کنی میبینی همش تنها سو استفاده و غارت و تحقیر بوده. از جدا کردن قسمت های مختلف از ایران گرفته تا تحمیل قرارداد های تاسف‌بار تا انواع و اقسام کودتا ها و جنگ ها و کشتار ها و ترور ها و تحریم ها. اما ما بارها در مقابل آنها حسن نیت نشان دادیم و از ستم هایشان چشم پوشی کردیم ولی اونها هربار شدید تر از قبل به ما خیانت کردند و از پشت خنجر زدند. اگر کوچکترین روزنه امیدی وجود داشت که سردمداران غرب در رفتارشون تغییری بدن کنار گذاشتن کینه ها کاری نداشت ولی چیزی که مارا خشمگین میکند اینست که آنها نه تنها از رفتار گذشته شان پشیمان نیستند بلکه به آن افتخار میکنند و حتی بر اجرای شدید تر آن اصرار دارند. اما ظاهراً از نظر شما حکومت هایی که اینقدر خصمانه با یک ملت رفتار کرده اند لایق منفور شدن در قلب آن ملت نیستند! ایرانی ها ، ژاپنی ها ، ویتنامی ها ، عراقی ها ، افغانی ها و ... همگی به نوعی زخم خورده این سیاست های آمریکا و غرب هستند و ملت هر یک به نوبه خود از آنان متنفر هستند ولی علت اینکه ژاپن چنان است و افغانستان چنین، تنها اینست که مردم ژاپن نظم و امید و اعتماد به نفس دارند ولی مردم افغانستان -باز هم بنابر سیاست های غرب- خیر. بله ژاپنی ها خیلی پیشرفت کردند و این پیشرفت مربوط به نظم و خود باوری و خود اتکایی است که آنها سال ها و بلکه دهه ها پیش از جنگ جهانی دوم به اون دست پیدا کرده بودند و همین باعث شد تا در جنگ جهانی دوم به چنان فتح الفتوحی دست یابند که آمریکا تنها راه توقف آنرا استفاده از سلاح هسته‌ای دید. ولی آنان خود را نباختند و با همین تفکر توانستند کشورشان را در عرض دو دهه احیا کنند و به عظمت روز های قبل از جنگ برگردند. شما که داعیه دلسوزی داری یه سر برو پیش اصلاح طلبان و بهشون بگو یکم ژاپن رو الگوی خودشون قرار بدهند و دست از تحقیر روحیه ملی و توانایی داخلی و ایضا گدایی کدخدا ترامپ بردارند. ژاپن از گدایی آمریکا به اینجا نرسید.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    بله ژاپنی ها پیشرفت زیادی کردن و این پیشرفت مربوط به نظم و خود باوری و خود اتکایی است که آنها قبل از جنگ جهانی دوم بهش دست پیدا کرده بودن که سبب شد آنها در جنگ جهانی دوم به چنان فتح الفتوحی دست یابند که آمریکا تنها راه توقف آنرا استفاده از سلاح هسته‌ای دید. با این حال آنها خودشون رو نباختند و با همین تفکر توانستند در عرض دو دهه مجددا کشورشان را احیا کنند و به عظمت روز های قبل از جنگ برگردند. شما که آنقدر به ما تهمت ناروا زدی و مارو به ناحق کینه جو و جنگ طلب عنوان کردی یه سر برو پیش هم پالگی هات و بگو دست از تحقیر روحیه ملی و توان داخلی بردارند و بقول خودت یکم ژاپن رو الگوی خودشون قرار بدهند و دست از گدایی کدخدا ترامپ بردارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس