کوشکی صمدی

در بررسی حادثه انفجار بندر بیروت اگرچه شواهد امر بر کوتاهی در نگهداری ماده نیترات آمونیوم تاکید دارد، اما در دل این پاسخ شفاف و روشن رازهای بسیاری نهفته است.

سرویس جهان مشرق - بعد از ظهر روز سه شنبه برابر با ۱۴ مرداد جاری (۴ اوت ۲۰۲۰) رسانه های لبنانی و جهان ابتدا از وقوع یک انفجار در انبار مواد محترقه و آتش بازی در بندر بیروت خبر دادند.  

هنوز دقایقی از این انفجار نگذشته بود که انفجاری مهیب به دنبال انفجار اول رخ داد که شکل و ماهیت ابتدایی این انفجار، آثار برجای مانده از آن، دود ناشی از احتراق مواد محترقه و شعاع آن بسیار سوال برانگیز بود.

آنچه نگاه ها را به خود جلب کرد، دود ناشی از انفجار بود که در ذهن تداعی کننده انفجار اتمی دو شهر ژاپنی «ناکازاکی» و «هیروشیما» بود. ساعتی بعد از انفجار اگرچه رسانه ها اعلام کردند که انفجار ناشی از احتراق ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیم ذخیره شده در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت بود.

پایگاه خبری مشرق در این خصوص گفتگویی با دکتر «کوشکی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل منطقه درباره این انفجار و دلایل و عوامل پشت پرده انجام داده است.

آنچه در پی می آید، حاصل این گفتگو با اقای دکتر کوشکی می باشد که در همان ابتدای امر تاکید می کنند، در ارتباط با انفجار بیروت باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

- انفجار؛ مکمل محاصره آمریکا علیه مردم لبنان

این انفجار مکمل محاصره جدی اقتصادی آمریکا علیه ملت لبنان برای به زانو در آوردن این ملت و در راس آن حزب الله محسوب می شود. در حقیقت آمریکا تلاش دارد، با ابزار محاصره مردم و تحت فشار شدید گذاشتن دولت، حزب الله را به زانو درآورد.

این محاصره و تحریم، مشکلات جدی را برای مردم لبنان ایجاد کرده بود، از جمله اینکه موجب کاهش ارزش پول ملی و رشد تورم و بیکاری شده بود و از آنجا که اقتصاد لبنان اقتصاد خودکفایی نیست و نیازهای خود را از بیرون تامین می کند، لذا این محاصره به شدت مردم را نگران می کرد و آزار می داد و این انفجار دقیقا مکمل این تحریم هاست، چون لبنان کشوری است که ۸۰ درصد گندمش وارداتی است و این انفجار دقیقا جایی اتفاق می افتد که مرکز سیلوهای آنهاست، لذا به نوعی برداشت می شود که آمریکا درحال تهدید منابع غذایی آنها و حتی از بین بردن این منابع و گرسنگی دادن مردم لبنان است.

در اینجا این سوال مطرح می شود، چرا این انفجار در این منطقه یعنی در نزدیکی مرکز سیلوهای گندم و در این مقطع زمانی رخ می دهد. بیش از ۶ سال است که این محموله نیترات آمونیوم در این بندر نگهداری می شود، بدون اینکه مشکلی برایش پیش آمده باشد. چرا در طول این مدت منفجر نشد، اما در این مقطع زمانی منفجر می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، چون برای آمریکا و اسرائیل این مقطع زمانی بهترین مقطع به شمار می آید. در واقع انفجار لبنان حلقه محاصره مردم این کشور را کامل و فشار روی آنها را دو چندان می کند. آمریکا و رژیم صهیونیستی به این طریق امیدوار هستند، تحت فشار شدید گذاشتن مردم لبنان از آنها به عنوان اهرم فشار علیه حزب الله استفاده و مقاومت را وادار به تسلیم کند.

در اینجا سوالات دیگری مطرح می شود که انگشت اتهام را در این انفجار به طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی نشانه می گیرد، چون اگر صهیونیست ها یا آمریکایی ها به طور مستقیم و یا حتی غیرمستقیم می آمدند و تاسیسات بندر بیروت و این انبارها و ذخایره را بمباران می کردند، بی شک موجب وحدت و یکپارچگی مردم علیه آنها می شد.   درحالی که دیدیم آنها چگونه بندر را هدف گرفتند و آن را نابود کردند، بدون اینکه کوچکترین ردی از خود باقی بگذارند.

نکته ای که در اینجا باید به آن توجه داشت، این است که آمریکایی ها و صهیونیست ها تنها مخزن نگهداری از آمونیاگ را هدف نگرفتند، بلکه یک انبار بزرگ حاوی داروهای مورد نیاز کشور را هم در بندر هم نگهداری می کردند که در این انفجار به طور کامل نابود شد، به ویژه داروهای بیماران خاص مثل بیماران سرطانی که به دلیل تحریم ها و عدم امکان تهیه آنها توسط دولت با مشکلات جدی روحی و روانی مواجه می شوند، حالا با تمام این توصیفات که گفتم، می بینید آنها دست به چه جنایاتی زنده اند، بدون اینکه به ظاهر در این انفجار اصلا دست داشته باشند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی داشتند، چنان برنامه انفجار بندر بیروت طراحی و پیاده سازی شود که در همان برداشت اولیه نگاه ها و انگشت های اتهام متوجه کسانی شود که در نگهداری از ماده نیترات آمونیوم کوتاهی کرده باشند.

در این نقشه هیچ کس آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در این انفجار متهم نمی کند و این دقیقا همان چیزی است که آنها خواهان آن بودند، یعنی بدون اینکه نامی از آنها برده شود، اقداماتی را تدارک دیدند تا تحریم ها نه تنها همچون گذشته بلکه شدیدتر و جدی تر از قبل ادامه یابد.

آنچه در این مقوله لازم به ذکر است، این است که عدم امکان تهیه کالاهای مورد نیاز به ویژه دارو، آن هم از نوع خاص آن که باید حتما از خارج تهیه شود، نه تنها بار روانی منفی روی فرد و جامعه دارد، بلکه در بعد اقتصادی نیز موجب افزایش سرسام آور تورم  و گرانی می شود.

بنابراین آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانستند، چنین اقدامی را در قالب و به شکل یک تهاجم و اقدام تروریستی مستقیم و علنی دست به آن بزنند.

اما این حرکتی که انجام دادند، باعث انفجاری شد که بعد از دو انفجار هیروشیما و ناکازاکی از آن به عنوان بزرگ ترین انفجار تاریخ بشریت نام برده می شود، انفجاری که همه ساکنان بیروت را تحت الشعاع خود قرار داد و ساکنان پایتخت لبنان دستکم به شکل شکسته شدن شیشه ها و ریختن روی خود را تجربه و از آن آسیب دیدند.

- خروج رژیم صهیونیستی از برزخ انتقام حزب الله

بی شک هیچ کس به اندازه نظامیان رژیم صهیونیستی و ارتش این رژیم از شنیدن خبر انفجار خوشحال نشد، چون آنها دو هفته بود که در انتظاری کشنده بسر می بردند و نگران انتقامی بودند که حزب الله از آنها خواهد گرفت، به خصوص با ماجرای خود زنی هفته گذشته که نشان دهنده اوج این آشفتگی و نگرانی بود، اما حالا با این انفجار می دانند، حداقل برای مدتی از انتقام حزب الله در امان خواهند بود، علاوه بر اینکه درحال حاضر اولویت اول حزب الله کمک به مردم و کشورشان است تا از آثار و پیامدهای این انفجار تا جای ممکن بکاهند.

لذا ارتش رژیم صهیونیستی اکنون به خوبی می دادند، امکان انتقام گیری و حمله به آنها برای حزب الله فراهم نیست و تا بیروت بخواهد به شکل و شمایل سابق و گذشته خود باز گردد، مدت زمان قابل توجهی نیاز دارد و این بهترین زمان است که بابت حملات حزب الله آسوده خاطر باشند.

با توجه به آنچه گفته شد، آمریکا و رژیم صهیونیستی با ارتکاب این جنایت دو هدف خود را محقق کردند، اول تمام کردن حلقه محاصره  و تحریم علیه مردم لبنان و دیگری آسوده خاطر کردن ارتش رژیم صهیونیستی از حملات حزب الله و این جز فرصت طلبی و سوء استفاده از شرایط نامساعد دیگران معنای دیگری نخواهد داشت و اوج این فرصت طلبی را می شود در «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مشاهده کرد که به محض انتشار خبر انفجار به امید بستن قراردادهای جدید اعلام کرد که به بیروت سفر می کند. اگرچه پیشتر وزیر خارجه فرانسه را برای باز کردن راه جهت سفرش به بیروت فرستاده بود و متاسفانه برخی از لبنانی ها از این سفر ابراز خوشحالی کرده بودند.

اینجاست که هم جای خالی مقامات کشور ما آشکار می شود و اینکه چقدر خوب بود، به جای مقامات فرانسوی مسئولان ما به لبنان سفر می کردند و اینکه واقعا چرا مقامات کشور ما به چنین برنامه ای فکر نکردند. بنابراین می بینیم در بی خبری مسئولان ما فرانسوی به سرعت خودشون را به میدان بیروت رسانده اند تا شاید روزنه ای بیایند که از طریق آن بتوانند، به گذشته استعماری خود باز گردند.

اما اینکه چه نشانه هایی دال بر مشارکت رژیم صهیونیستی در این جنایت وجود دارد، ابتدا می توانیم به یکی از نمایندگان سابق این رژیم در کنست اشاره کنیم که نه تنها ابراز خوشحالی کرده بود، بلکه خاطر نشان کرده بود که حتی اگر هم در این جنایت ما دست داشتیم هم من دست میزدم و ابراز خوشحالی می کردم.

البته این یکی از خصوصیات یهودیان است که وقتی مرتکب جنایتی می شوند، آن را انکار می کنند و بعد کم کم به دست داشتن در آن اعتراف می کنند، نمونه اش هم ترورهایی بود که علیه دانشمندان هسته ای ما انجام دادند. در ابتدا نمی پذیرفتند، اما بعد کم کم به این جنایت اعتراف کردد، حالا در خصوص بندر بیروت هم به همین ترتیب ابتدا انکار می کنند، اما بعد از مدتی به دست داشتن در این جنایت اذعان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • فارسی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    چه تحلیل ابلهانه ای
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      46 23
      استاد شما تحیل بفرما.بسم الله
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      56 30
      آره همه ابله هستن غیر از تو و ارباب آدم کشت
    • DE ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      24 16
      پروفسور ! شما تحلیل کنید . ببینیم شما ابلهه هستید یا نه
    • یاسر IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      30 25
      ابله تویی که اول حرف میزنی بعدشم دوباره حرف میزنی یعنی کلا فکر نداری که بکنی
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      30 20
      از نظر صهیونیست های فارسی زبان
    • شاهرخ IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      26 15
      ابله امثال شما کاسه لیسان هستند، که خودتون رو به خواب زدید، بله بیشترین منفعت رو از این جنایت وحشیانه همون اربابنت(آمریکا، رژیم صهیونیستی و همدستتانشون) می برند. همین چند روز قبل وزیر امور خارجه فرانسه جهت فشار به دولت لبنان برای انزوای حزب الله با مقامات لبنان ملاقات کرد و دست خالی برگشت. تنها راه اخراج آمریکایی ها از منطقه و گوش مالی اساسی به رژیم صهیونیستی و نوچه هایش امارات و عربستان است.
    • حامد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      14 14
      تحلیل منطقی بود کامنت شما اوج بلاهت بود
    • ایلامی ساسانی IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      7 9
      بلاهت از سر و روت می باره.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      4 8
      ابله تویی فسیل.
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      4 10
      شما بفرمایید ابر تحلیل گر!! بعدا که تق اربابهاتون در آمد معلوم میشه احمق کیه. با این جنایتهایی اسراییل نجات پیدا نمی کنه.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    23 12
    لبنان هم مقصر که همیچن چیز خطرناکی کنار جاهای حیاتی نگه داشت قبولکنید که بی خیال هستیم و دشمن از این بیخیال کمال بهره را میبره میشه بگید چرا لبنان وارد کننده گندم زمانی که اب کافی برا تولیدداره میشه بگید چرا حزب الله دست روز دست گذاشته و کار های کشاوری نمیکنید میشگه بگید چرا هیشه میگیم دشمن زمانی که خودمون کم کاری میکنیم و دشمن استفاده
    • سرباز IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      26 5
      لبنان اگر بخواد هم نمی تونه کشاورزی کنه چون زمین مناسبی برای کشت گندم نداره و اکثر خاکش کوهستانیه....در مورد نظر نویسنده هم بگم اخوی کجای کاری مثل اینکه حسن آقا قسم خورده به دو تا کشور اصلا سفر نکنه لبنان و سوریه یعنی هشت ساله دور دو تا از بزرگترین متحدینمون خط کشیده...امنیت عراق و سوریه و لبنان رو ما تامین کردیم و براش هزینه دادیم اونوقت دولت دست روی دست گذاشته تا فرصت اقتصادیش به ترکیه و روسیه و... برسه ای کاش دولت به جای سیاست تقابل با سپاه و سیاست منطقه ای کشور با اینها همراهی میکرد تا هم سیاست منطقه ای مون بهتر پیش بره هم وضع اقتصادمون بهتر شه
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      15 5
      آره لبنان مقصره چون استقلال نگه داشتن مواد خود رو هم نداره این نتیجه ی اعتماد کاذب به غرب اینو لبنان الان نفهمه بدترشم سرش میاد
    • حامد GB ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      13 2
      برای اینکه اونجا هم افرادی هستند که بگند ما باید گندم رو از خارج بیاریم
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    17 21
    یه طوری میگی خرو ج اسراییل از انتقام که یکی نفهمه میگن میخواستید چکار کنید یک خودرو ی زرهی را نهایتا میخواستن هدف قرار دهند وتوی ای چند هفته چند بار اسراییل نیروهای حزب را هدف قرار داده
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      9 12
      خوب زوزه میکشی سگ صهیونیست جدیدا خیای فعال شدید تو مشرق اربابتون جیره داده
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      9 5
      شاید هم یک ساعر 5 را میزدند اخه 14 سال قبل چند بار این کار را کردند در ضمن انتقام اصلی همین است که الان باید نیل تا فرات و فراتر تا شیراز و تخت جمشید زیر پرچم مثلث میبود اما الان در همان چند کیلومتر فلسطین پشت دیوار مونده
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    6 6
    اسراییل دو هفته در اشفتگی بود و الان حزب الله به قول شما مدت مدید و ماهها باید اشفته و مشغول بیروت و هجمه های سیاسی باشه. به این میگنن تعلل در کار. هرچند سخته اما باید صبر کرد تا اینکه اگه امریکا با شکست ترامپ شکست خورد اونوقت خودبخود جبهه مقاومت جبران میکنه و اگه ترامپ پیروز شد اونوقت کار سختتره چون اعتماد بنفس ترامپ بالاتره.شاید بهتر این باشه که صبر کرد تا ترامپ شکست بخوره اما تجربه تسخیر سفارت امریکا نشون داد برای شکست دادن امریکا باید بهشون ضربه بزنی نه اینکه صبر کنیم. حقیقت اینه که وقتی شاخت را میشکنن(ترور سردار) تو باید شاخ بشکنی نه اینکه طرف را منتظر بذاری و منتظر ضربه ی بعدی باشی. فقط نگو عین الاسد که حتی رهبر هم گفت فقط سیلی بود. تعلل حزب الله تجربه شد برای اینده.تعلل در انتقام سردار سلیمانی هم به صلاح نیست و البته بنظر من کسی دنبال انتقام نیست و رهبر هم توی این زمینه تنهاست البته از حیث اطرافیان وگرنه مردم که پای کارند.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 6
    توهم
  • ساسان IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 6
    نتانیاهو تحت فشار داخلی هست و یه درگیری مختصر با حزب الله موقعیتش رو به خطر می انداخت با این کار و چاشنی تبلیغات ضد حزب الله در افکار عمومی لبنان خیالش از بابت درگیری احتمالی راحت شد
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    9 6
    آخه نه اینکه خودمون مشکل اقتصادی نداریم و همه چی خوبه راست میگید الان ما باید در صف اول کمک باشیم
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 3
    رفتن ماکرون به بیروت اتفاقا کار احمقانه ای است که طرفداران بستن با کدخدا در بیروت را همانند برجامیان ما از انحراف اخلاقی و سیاسی غرب آگاه میکند، کمی بایست تحمل کرد وبجای جمع کردن غنیمت به فکر کم کردن غم ملت مقاوم لبنان بود
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    21 11
    کدوم برزخ انتقام؟ به جایی رسیدیم که اونا از ما شهید میگیرن و ما به اینکه اونا از انتقام ما میترسن، افتخار میکنیم؟!!! بین حرف و عمل، فاصله بسیار است
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    25 15
    مثلا میخواست چه انتقامی را از اسراییل بگیره این که هر روز نیروهاش دارن توسط اسراییل هدف قرار میگیره
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    8 24
    اعتراف میکنم که من یک آدم مومن نیستم و سراپا گناه و سیاهی هستم ولی با انجام یک سری ریاضت اسلامی که از استاد عرفان اسلامی یاد گرفتم مکاشفاتی برام اتفاق افتاد و مسائلی رو با گوش قلبم از عالم ملکوت شنیدم((پس از یکسال تمام ریاضت «پرهیز از غیبت کردن پشت سر مومنین» و پرهیز از موسیقی و پرهیز از معاشرت غیرضروری و بعضی ریاضتهای خاص دیگه)) که اگر اون مطالب رو بیان کنم 80درصد مردم من رو تکفیر میکنن و بقیه هم متزلزل میشن......ضمنا من یک زمانی مخالف سیاست و مخالف نظام بودم اما بعدها با یک سری مکاشفات و همچنین دلایل علمی و عقلی و ریاضی با کمک موازین محکم عقلانی حکمت و فسلفه صدر المتألهین(ره) (حکمت متعالیه ایرانی اسلامی) برام ثابت شد که حقیقت متافیزیکی نظام «جمهوری اسلامی» مرکز ثقل کل دنیا محسوب میشه چون حقیقت «جمهوری اسلامی» مرتبه ای از مراتب حقیقت مهدویه(عج) در ملکوت جهان هستیه که به صورت مجموعه نظامهای یک نظام کلی حاکم بر مجموعه عناصر انسانی و سایر اشیاء جامعه اسلامی محقق و واقع شده و حقیقت ولایت فقیه دقیقا همون حقیقت ولایت مهدویه(عج) و ولایت علویه(ع) و ولایت محمدیه(ص) هست یعنی مرتبه ای از مراتب حقیقت آنها در عالم ملک و ملکوت جهانه...... به همین علت هرگونه فعل و انفعال خطاوار در مقابل فتنه ها در «جمهوری اسلامی» ایران و جامعه اسلامی ((حتی فتنه های فکری محض و صرفا شناختی-معرفتی)) در کل جهان هستی تغییر ایجاد میکنه و اثر میگذاره و معادلات و مقدرات جهان رو تغییر میده........ و حتی در نظام کهکشانها و نظام ستارگان و نظام آنتروپی کیهانی تغییراتی ایجاد میکنه......... من ذات و حقیقت برجام لعنتی و آمریکای لعنتی رو به عینه دیدم و شناختم و با گوش قلبم شنیدم.... ذات برجام و ذات فتنه و ذات کرونا و ذات آمریکا و اسرائیل و سعودی و منافقین و سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت WHO و سایر ایادی آمریکا در ساختار پوسیده بین الملل رایج امروزی وکل نظم نوین جهانی امروزی
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 3
      همینکه اینهمه از خودت متشکری یعنی آنکه آن به اصطلاح ریاضتها نتیجه ای جز افزایش عجب و خودپسندی در تو نداشته است.
  • بختیاری IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    7 4
    همیشه وحشی های غربی و اسرائیل بزدل کثیف در هرجنایتی مسئول هستند.بهمراه گاو شیرده خائن عربستان آل یهود.بی شک باعث وبانیان این جنایت جواب درخور دریافت میکنند چه از طریق نیروهای مقاومت و یا چوب خدا که همیشه حق مظلوم را از حلقوم ظالم وجنایتکاران بیرون کشیده این بی وجدان های وحشی ثابت کردند هیچ ارزشی برای زندگی وجان زن ،مرد ،کودک وانسانیت قائل نیستند .لعنت به حقوق بشر غربی لعنت به شیطان بزرگ ****************************** مــــــــــــــــــــــــرگ بــــــــرآمــــــــریــــکای وحــــــــــــشی تــــروریــــــــــــست وسایر وحشی های غربی مــــــــــــــــــــــــرگ بــــــــر اســـــــــــــــرائــیــل بـــــــــزدل نـــــجـــس مــــــــــــــــــــــــرگ بــــــــر آل یــــــــــــــهـــــــود خـــــــــــائن الــــــــحـــرمــــــــیــن
  • الف IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 13
    شما هم يك حسين شريعتمداري ديگري هستي ، در هرزمينه اي بايد إظهار نظر كني واقعا تحليلتان بي سر و ته بود اصلا لبنان به شما مربوط ميشه خود لبناني ها به هرنتيجه اي برسند اعلام مي كنن
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    12 5
    یعنی واقعا نمی دونم چطور این همه چیز رو اینقدر آبکی به هم ربط دادین. آقای کوشکی تحلیل بسیار قوی تری از شما انتظار داشتیم
  • ناشناس IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 6
    وکماکان از جبهه مقاومت سکوت و سکوت وسکوت
  • ساکن یه شهر کوچک در بوشهر IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 4
    انتقامشو از عربستان بگیرید کتاب بولتون بخونید تو همین مشرق ....کوچکترین کار ترامپ میخواد بکنه میگه پولش عربستان بده شما با تاجر طرفید گرفتشو از دادش کمتر کنید مشکل تاحد قابل قبولی حل میشه پیشنهاد من زدن پدافنداشون با پهباد های خیلی کوچیکه بدون کشته اما خسارت مالی زیاد اونها ماتریالیست هستن ایدئولوژی ندارن و ضرر مادی تغیر رویه میدن
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 3
      انوقت خیلی خوش به حال اسرائیل میشه که .....شهر کوچک دقیقا کجاست ...
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    8 4
    "بدون اینکه کوچکترین ردی از خود باقی بگذارند" در حالیکه نمی دانستند دکتر کوشکی ردشو پیدا کرده.
  • حامد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 3
    انبار مواد منفجره توقیفی چیز مخفی نبود. اسرائیل از محل آن اطلاع داشت. از آنجا که صهیونیست ها برای رسیدن به اهداف خود به مردم عادی هم رحم نمی کنند و اعتقاد دارند مسلمانان و غیر یهودی ها انسان نیستند با خراب کاری توانستند انبار را منفجر کنند. در خود ایران و لبانان خائن های زیادی وجود دارند که با گرفتن پول حاضرند دست به چنین خراب کاری هایی بزنند و قبلا سابقه هم داشته است. بارها به تأسیسات هسته ای ایران حمله سایبری کردند . این اواخر هم خراب کاری در نطنز صورت گرفت. در صنایع نفت هم خراب کاری های زیادی کرده اند. در لبنان که مرکز جاسوسان اسرائیل است و عوامل زیادی دارند کار خود را پیش بردند. کاملا مشخص است که کار اسرائیل بود. چون این انفجرا صد در صد به نفع اسرائیل و صد در صد علیه حزب الله و لبنان بود. با یک خراب کاری کوچک افنجاری کم سابقه در تاریخ بشریت به وجود آوردند که بزرگ ترین ضربه را به بیروت وارد آورد طوری که با ماه ها جنگ نمی توانستند چنین ضربه ای را بزنند و کاری بدون هزینه برای آنها بود. در ایران هم باید مواظب بود چون همیشه دنبال چنین کارهایی در ایران هستند. البته رسانه های آنها هم از قبل آماده اند که کار تروریستی اسرائیل و آمریکا و عربستان را به خود نظام ایران و حزب الله بشار اسد و شیعیان نسبت دهند. اگر نصف چنین اتفاقی در آمریکا رخ می داد به چند کشور حمله کردند مانند 11 سپتامبر.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 1
    هواپیمای جاسوسی روزقبل حادثه دان نقطه چکار میکردن کاملا بانظم اولیک بمب منفجر شد بعد نیترات اونم شبیه بمب اتم
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    6 1
    برنامه ازقیل طراحی شده که همه چیز شبیه حادثه بشه ولی هواپیمای جاسوسی روز قبل که دان منطقه بودند وبمب که اول منفجر ونیترات بعدش اینقدر بانظم شییه بمب اتم بود جاسوس سابق امریکا گفت بمب بود
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 7
    اگر اون حادثه لعنتی هواپیما سال قبل اتفاق نیفتاده بود سپاه این قدر محافظه کار نمیشد و اسرائیل هم آن قدر پر رو
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      13 6
      قبل از اون حادثه هم سپاه هیچ عکس العملی به حملات هفتگی صهیونیست ها نداشت که بعدش داشته باشه
  • UA ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 1
    من تحلیل کنم که سورت در میاد جوجه
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 1
    این ها قصد دارن اعتشاش کنند. اول خواستن هواپیمای ایران رو پدافند سوریه بزنه تا مثل حوادث زمستان ایران لبنانی ها به خاطر مسافران لبنانی هواپیما علیه سوریه تظاهرات کنند و الان هم همین هدف را داشتن.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 6
    لبنان به ما چه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 0
    ول کن؟خخخخ
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 6
    فرانسه دوباره داره نقش پلیس خوبه رو بازی می کنه.اینا همه شون سود می برند و برد کرده اند.فعلا گروه مقاومت رفته اند تو آمپاس (کیش-گارد)
  • DE ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 4
    باید هر چه سریع تر کار این رژیم جعلی کودکش و حرامزاده را یکسره کرد و تمام شان را به طریق خاصی قتل عام کرد تا بشریت روی آرامش به خود ببیند . مرگ بر امریکا و صهیونیست کثیف جهانی
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    15 9
    خصوصیت یهودیان !!!یهود ستیزی به چه قیمتی واقعا متاسفم برادران حزب مائو!
    • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      4 3
      لعنت بر یهود
  • DE ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 0
    لبنان، کشور مافیای سیاسی. هرکس بیشتر پول بده به اون سمت گرایش داره. جمعش کنید بابا. ترجیح میدم به تاجیکستان و افغانستان کمک کنید
  • کارشناس IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    6 0
    تحلیل باید علمی و منطقی باشد. تحلیلگران ایران همیشه خصمانه اظهار نظر میکنند و خوشبختانه همیشه با تحویل چرندیات رسوا میشوند
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 0
    حیف اون همه دیسکو که ویران شد
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    آهان دنبال این بودم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 0
    چرا باید ناراحت بشویم سیل کشور را برو سالها گذشت و کمکی نشد ولی دود انفجار لبنان نصف راه بود که چهار هواپیما ی ما رسید بیروت
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 0
    حماقت مسوولان بیشتر اینجا نمود دارد ‌‌‌..البته که به نفع دشمنان لبنان هم شده ..‌!! اما بی سند حرف زدن و گمانه زنی درست نیست !!
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    فیلم لحظه ی اصابت موشک به این انبارها در اینستاگرام وجوددارد.پس تحلیل صحیح است
  • Masih IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 3
    جایی که سفارت آمریکا باز باشه،دنبال کمک آمریکا موس موس میکنن،سفیر آمریکا از نخست وزیر بالاتره،بهتر از انفجار و کشته شدن چیزی نصیب ملت نمیشه،لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت
  • raya IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 2
    لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین (ع) است .
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 4
    مطمعنأ کار اسرائیل بوده امریکا واسرائیل کارنامشون از این جنایات پر هستش خدا لعنتشون کنه امیدوارم قبل از اینکه عمرم به پایان برسه نابودی صهیونیستهای کثیف رو ببینم
  • یکی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    5 3
    حتی یک استدلال هم برای دست داشتن اسرائیل ندیدم.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 1
    منابع خبری ویدئویی از انفجار بیروت منتشر کردند که با دوربین‌های حرارتی ضبط شده و نشان می‌دهد علت انفجار برخورد موشک با نقطه‌ای است که گفته می‌شود نیترات آمونیوم در آن دپو شده است. می تواند موشک هایپرسونیک باشد که از فاصله دور از هواپیمای آمریکایی یا اسراییلی شلیک شده است
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      0 0
      حتی اگر فیلم ساختگی باشه باز نمی توان برخورد موشک هایپرسونیک را منتفی دانست چون اینقدر سریع است که فقط با دوربینهای خاص با فریم ریت بالا قابل رویت خواهد بود
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 3
    قطعا اسراییل به دستور اربابش آمریکا برای انحراف اذهان جهانی از شهادت حاج قاسم و جرج فلوید و بزرگنمایی اختلاس حجه الاسلام و المسلمین قاضی منصوری و برادر طبری به این اقدام شنیع دست زده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس