کد خبر 1104958
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
پیرغلامی که در نوکری خستگی‌ناپذیر بود/ مداحان تبریز یتیم شدند

یک مداح اهل بیت گفت: زمانی که همراه حاج فیروز زیرک‌کار به حرم امام رضا می‌رفتیم، صحن به صحن برای مردم روضه می‌خواند.

به گزارش مشرق، مهدی قربانی، مداح اهل بیت(ع) با اشاره به درگذشت حاج فیروز زیرک‌کار پیرغلام اهل بیت(ع) در تبریز معروف به فخرالذاکرین به ویژگی‌های شخصیتی او پرداخت و اظهار داشت: اخلاص و خستگی‌ناپذیری دو مشخصه شخصیت حاج فیروز زیرک‌کار در نوکری اهل بیت (علیهم‌السلام) بود.

ببینید:

فیلم/ قطعه‌ای از شعرخوانی مرحوم حاج فیروز زیرک کار

جلوه‌ای از خستگی‌ناپذیری زیرک‌کار در مسیر نوکری اباعبدالله

وی تصریح کرد: در سفرهای مشهد که محضر ایشان بودیم، صحن به صحن حرم مطهر کنار جمع‌های مذهبی نقاط مختلف کشور که عزاداری می‌کردند، به واسطه محبت و علاقه‌ای که نسبت به ایشان در عموم مردم وجود داشت، می‌نشستند، روضه می‌خواندند و اشک می‌ریختند. یک بار خدمت ایشان عرض کردم: استاد خسته شدید، کمی هم استراحت کنید. فرمودند: در آینده زیاد استراحت خواهیم کرد، الان وقت نوکری و خدمت است. 

قربانی با اشاره به اینکه حمایت‌های معنوی و حضور دائمی ایشان در جلسات زیارت عاشورا و سایر برنامه‌های کانون فرهنگی مذهبی نورالحسین (ع) همواره مشوق جوانان بود، تصریح کرد: در تبریز نیز مشی اجتماعی ایشان به همین منوال بود. از روضه خواندن، اشک ریختن و عزاداری برای ائمه اطهار (علیهم السلام) خسته نمی‌شدند. ظرفیت عجیبی در ایشان بود که انسان به عین، سیری ناپذیر بودن این علاقه را در وجودشان می‌دید. 

مداحی که شناسنامه جامعه حسینی آذری‌زبان بود

این مداح اهل بیت(ع) اضافه کرد: ایشان با همه اقشار مردم، بی‌اعتنا به موقعیت و مقام، ارتباط حسنه داشتند. در منتهی الیه حاشیه‌گریزی بودند که این خصوصیت ایشان برای همه ما درس بزرگی بود. 

وی گفت: ایشان به معنای حقیقی کلمه، یکی از شناسنامه‌های جامعه حسینی آذری زبان بودند. بلااستثناء در همه ارتباط‌های مجازی، تلفنی و حضوری با حسینی‌های دیگر شهرها، همیشه نامی از ایشان بود. 

منزلی که مامن و ملجا مداحان بود

قربانی با بیان اینکه منزل ایشان صبح و شب، همواره مامن و ملجا مردم و اولین مقصد میهمانان مذهبی بود که از نقاط مختلف کشور به تبریز می‌آمدند، تصریح کرد: تک تک افراد این بیت حسینی، بالاخص همسر ایشان آینه تمام و کمال خستگی‌ناپذیری بودند. گاهی اتفاق می‌افتاد روزی چند بار به همراه میهمانان منزل ایشان می‌رفتیم، در نحوه پذیرایی از میهمانان آخر با میهمانان اول به اندازه سر سوزنی تفاوت وجود نداشت. ذره‌ای خستگی و بی‌حوصلگی در چهره همسر ایشان مشاهده نمی‌شد. ‌

مداحان تبریز یتیم شدند

این مداح اهل بیت (ع) که امسال دیدار مداحان با مقام معظم رهبری به مدیحه‌سرایی پرداخت، با بیان اینکه ایشان صرفا یک مداح و ستایشگر نبودند، بلکه آیینه تمام نمای سبک زندگی حسینی بودند، گفت: منزل ایشان برای حسینیان تبریز، به نوعی منزل پدری بود و بی‌تعارف همه ما با رفتن ایشان، یتیم شدیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس