شاه‌حسینی: رانت باعث انباشته شدن بدهی مالیاتی فوتبالیست‌ها می‌شود/ آیا این امتیازات برای عوام هم وجود دارد؟

کارشناس مسائل حقوق فوتبال گفت: سو مدیریت،مسامحه، کم‌کاری و یا توافقاتی که طبق قانون نیست، باعث انباشته شدن بدهی‌های مالیاتی می‌شود.

به گزارش مشرق، عبدالرحمن شاه‌حسینی در مورد این که آیا فوتبالیست‌هایی که مالیات نمی‌دهند با دیگر اقشار جامعه فرق دارند اظهار داشت: هیچ تفاوتی ندارند. همه در برابر قانون یکسان هستند.

وی در مورد پرداخت نکردن مالیات توسط برخی از اهالی فوتبال تصریح کرد: در یک دوره زمانی، یک دهه قبل فرار مالیاتی حرفه‌ای انجام می‌شد. به این شکل بود که قرارداد واقعی با آنچه که در سازمان لیگ نوشته می‌شد تفاوت فاحش داشت و به همین خاطر بازیکن یا مربی مالیات کمتری را نسبت به قرارداد واقعی که بسته بود پرداخت می‌کرد. در سال 1396 با تعاملی که بین رئیس سازمان مالیاتی، مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به وجود آمد قرار شد مبالغ واقعی در قراردادها ثبت شود و اگر هم کسی تخلف کرد، شامل جرایم قانونی شود.

کارشناسان حقوقی فوتبال ادامه داد: این کار تأثیرگذار بود اما یک سری مسامحه باعث شد که برخی از پرداخت مالیات فرار کنند و بدهی‌های مالیاتی انباشته شود. سیستم مالیاتی در صدور و اجرای احکام مسامحه کرد و اگر ابزارهایی مانند ممنوع‌الخروجی یا توقیف اموال را به کار می‌گرفتند این بدهی‌ها انباشته نمی‌شد. خطاب ما به کسانی نیست که خوش حساب هستند و مالیاتشان را به موقع پرداخت می‌کنند، بلکه در مورد کسانی است که بدهکار هستند. اگر اداره مالیات از ابزار قانونی خودش در مقابل فوتبالیست‌ها مثل مردم و کارمندان استفاده می‌کرد، این همه بدهی انباشته نمی‌شد. بعضی از شهرت‌ها باعث شد که با افراد مسامحه کنند.

بیشتر بخوانید:

مدیر بازداشتی حق ورود به باشگاه پرسپولیس را ندارد

شاه حسینی در مورد این که آیا اداره مالیات می‌تواند از پس فوتبالیست‌ها بربیاید، گفت: می‌توانند از پس آن‌ها بربیایند ولی مسامحه می‌کنند. قدرت مطلق خدا است اما قدرتی که یک قاضی در کشور ما دارد قدرت خوبی است. مالیات همان قاضی را از حقوقش کم می‌کنند. سو مدیریت،مسامحه، کم‌کاری و یا توافقاتی که طبق قانون نیست، باعث انباشته شدن بدهی‌های مالیاتی می‌شود. این کار صد درصد توهین به مردم و تضییع حقوق مردم است. چون مالیات قرار است به خزانه مملکت برود و برای مملکت خرج شود. در این بحث باید با اشخاصی که مسامحه می‌کنند و با مدیران متخلف برخورد شود.

کارشناس حقوقی فوتبال در گفت‌وگو با برنامه آفساید، در مورد اینکه در مواردی بازیکنان تیم ملی قادر به خروج از کشور نبودند و با فلان آقازاده یا فلان شخص در راس امور تماس گرفته شده و با یک تلفن مشکل را با سیستم مالیاتی حل کرده‌اند، عنوان کرد: اقدامات این چنینی نقض قانون و تخلف است. یکی از بازیکنان مشهور ما که مشمول بود با همین ریش سفیدی از مملکت خارج شد و رفت که رفت.

رئیس سابق کمیته انضباطی تصریح کرد: آیا از رانت‌های این چنینی برای افراد عادی جامعه هم استفاده می‌شود؟ فوتبالیست خوش حسابی که مالیاتش را به موقع پرداخت می‌کند باید تشویق شود و کسی هم که در پرداخت مالیات بدحسابی می‌کند باید تنبیه شود. آیا این امتیازات و رانت‌ها برای عوام و مشاغل دیگر هم هست؟ ما در مورد آن‌ها مرّ قانون را اجرا می‌کنیم، اموالش را توقیف می‌کنیم، او را ممنوع‌الخروج می‌کنیم، از همه ابزارها استفاده می‌کنیم و او را نیمه فلج می‌کنیم تا مالیاتش را پرداخت کند. اما من خودم دیدم کسی که بدهکار بوده به آنجا رفته و کارمند آنجا شروع به عکس گرفتن با او کرده است!

شاه حسینی در مورد پر کردن اظهارنامه مالیاتی توسط فوتبالیست‌ها گفت: اظهارنامه را مجبورند پر کنند. ما در مقام اجرای مالیات‌ها مشکل داریم نه تعیین آن. مالیات را تعیین و اعلام می‌کنند اما انباشته شدن آن به خاطر مسامحه و استفاده از رانت‌ها است. اگر قانون اجرا شود، مالیات وصول می‌شود. الان تبعیض وجود دارد. افراد زیادی را در فوتبال داریم که همیشه مالیاتشان را پرداخت کرده‌اند. حتی با یکی از بزرگان فوتبال که صحبت می‌کردم، می‌گفت چرا من باید مالیاتم را به موقع پرداخت کنم اما برخی به راحتی از آن فرار می‌کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس