کد خبر 1104803
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
نظر نماینده عراقی درباره بهره‌برداری ترکیه از اختلافات بغداد-اربیل برای احیای امپراتوری عثمانی

نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به تحرکات اخیر ترکیه در کشورهای عربی دلیل این امر را تلاش آنکارا برای احیای میراث امپراتوری عثمانی در منطقه دانست.

به گزارش مشرق، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به تحرکات اخیر ترکیه در منطقه عربی واکنش نشان داد و این تحرکات را در چارچوب تلاش آنکارا  برای احیای میراث امپراتوری عثمانی توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تا زمانی که میان بغداد و اربیل هماهنگی و برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، بمباران‌های ترکیه علیه روستاها و مناطق مختلف اقلیم کردستان متوقف نخواهد شد زیرا آن از اختلاف نظر میان بغداد و اربیل استفاده می‌کند و ادعا می‌کند که مجاز است در عمق خاک عراق با حزب کارگران کردستان بجنگد. امری که هیچ توجیه منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد و خلاف قوانین حسن هم‌جواری است.

بیشتر بخوانید:

اقدام جالب نظامیان روسی برای مقابله با ترکیه در جنگ لیبی

اهداف اردوغان از تغییر کاربری ایاصوفیه چیست؟ +عکس

این نماینده عراقی گفت: دخالت‌های ترکیه در منطقه عربی از جمله عراق، لیبی و سایر کشورها با هدف بازگرداندن میراث [امپراتوری] قدیم عثمانی در منطقه صورت می‌گیرد. عراق نیز برای متوقف کردن این بمباران‌های مستمر راه‌های زیادی دارد که ارجاع این مسأله به سازمان‌ملل، اتحادیه عرب و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای تضمین حقوقش از جمله آنهاست.

ترکیه  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد. 

پ‌.ک‌.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    19 2
    خوب کاری میکنه. عراق شده پناهگاه تروریستها.
  • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    7 5
    بزن .اربیل را ترکیه و سلیمانیه را هم باید ایران به خودشان الحاق وراحت شود منطقه
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 8
    جلگه های جنوب عراق سرزمین اصلی کردهاست که در اشغال عربهاست . کردها بجا تجزیه طلبی به جنوب عراق مهاجرت کنن و زبان رسمی عراق رو به کردی تغیبر بدن . تمدن بابل و سومر و آشور و ... عرب نبودن که .
    • iran IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      دوران کهن و باستان عراق هم عرب نبوده ..
    • ایرانی RU ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 0
      نظرت راجع به هندوستان چیه تاریخدان
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    6 1
    پناه دادن به تروریستها برای حمله به کشور همسایه مطابق کدام یک از قوانین بین الملی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس