حسن رسولی

برخی اعضای شورای شهر در آستانه ایام محرم و صفر در تلاش هستند تا موتور محرکه فعالیت‌های فرهنگی-آیینی پایتخت را خاموش کنند.

سرویس سیاست مشرق - ماجرا از زمانی آغاز شد که کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، شهرداری تهران را وادار کرد  چارت اصلی و سازمانی خود را تغییر دهد و تعداد معاونت‌های خود را از ۹ معاونت به ۶ معاونت تقلیل دهد.

شهرداری تهران تلاش کرد زیربار تصمیمات شورای شهر در پروژه کوچک‌سازی نرود، اما پیروز این تصمیمات، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بود و البته معاونتی که شورای شهر تهران پروژه حذف آنرا را بیش از همه دنبال می‌کرد، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری بود.

با وجود مخالفت شهرداری تهران با حذف معاونت فرهنگی اجتماعی، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با جدیت حذف معاونت فرهنگی اجتماعی را دنبال می‌کرد.

گفته می شود یکی از دلایل عزم شورای شهر برای حذف این معاونت، عدم پیروی مطلق دکتر محمدرضا جوادی یگانه، از برخی تصمیمات خاص کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران است.

اما سوال مهم این است که چرا معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر طی سال‌های اخیر هدف قرار گرفت؟ مهمترین ماموریت محوری معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران گسترش فعالیت‌های مذهبی اعم از اربعین، راهپیمایی‌های مردمی، مراسم‌های مذهبی اعم از سوگواری‌های ماه محرم، برگزاری نماز جمعه تهران و اعیاد مذهبی در همکاری بسیار نزدیک با نیروهای مردمی انقلابی است و این معاونت دامنه‌ همکاری‌های خود را طی شش ماه اخیر با نیروهای مردمی بسیار گسترش داد؛ اما مخالفت بنیادی شورای شهر و کمیسیون برنامه و بودجه با فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران (بویژه فعالیت های آیینی)، شورای شهر با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و اربعین حسینی، تغییر ساختار سازمانی را در دستور کار قرار داد.

در نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران که خبرنگار مشرق به آن دست پیدا کرده است، مقاصد و اهداف کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از پروژه کوچک‌سازی و حذف فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری روشن می‌شود.

نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا

 نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا
 بخشی از نامه دکتر محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا

با خواندن متن کامل نامه می‌توان دریافت که کمیسیون برنامه و بودجه قصد دارد تمامی فعالیت‌های فرهنگی شهر تهران را متوقف کند. این حرکت با توجه به فرارسیدن ایام محرم بسیار مشکوک است. تضعیف معاونتی که با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است مهمترین ابزار تقویت برگزاری مراسم‌های مذهبی در شهر تهران شود، بسیار سئوال برانگیز است.

با این حرکت جدید شورای شهر بسیاری از نیروهای و پرسنل معاونت فرهنگی شهرداری تهران بیکار می‌شوند و در بهترین حالت، کنش‌گری خود را از دست می‌دهد. در شرایطی که مهمترین دغدغه رهبر انقلاب همواره توجه ویژه به حوزه فرهنگ بوده و همه نهادها و نیروها از جمله بخش فرهنگی شهرداری تهران ماههاست تمام توان خود را بر برگزاری باشکوه مراسم محرم و اربعین حسینی متمرکز کرده‌اند آیا این ترفند نتیجه‌ای جز کمرنگ کردن و تضعیف برنامه‌های دستگاههای متولی برای جبران محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا نخواهد داشت؟

بخشی از نامه معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران

در حالی که اداره سلامت شهرداری در ذیل این معاونت قرار گرفته و نیروهای داوطلب مردمی کنش‌گری خود را قبل از ماه‌های عزاداری برای تست کرونا و خدمات بهداشتی آزموده‌اند، اقدام شورای شهر تهران در تجزیه و انحلال بازوی فرهنگی شهر تهران، در آستانه ماه محرم و مراسم اربعین، چه معنایی دارد؟ البته مرور برخی اظهارنظرها و عملکرد اعضای شورای شهر تهران به فهم بهتر موضوع کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بیشترین بی‌انضباطی مالی طی ۳ سال اخیر در بخش‌های تابعه شهرداری رخ داد

بررسی سوابق برخی نمایندگان شورای شهر نشان می‌دهد یک جریان مشکوک در شورای شهر تهران علیه بدنه انقلابی باقی مانده در شهرداری تهران فعال شده  و علی رغم مخالفت حناچی، حسن رسولی از بازداشتی‌های عاشورای ۸۸ ، قائم مقام اسبق بنیاد باران که بر اساس شنیده‌ها همچنان با این بنیاد همکاری دارد، به دنبال حذف فعالیت‌های فرهنگی این معاونت است.
 


وی همواره هزینه‌های صرف شده در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران حتی در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف را غیراخلافی توصیف می‌کردند که اعتراض به مشارکت شهرداری تهران در برگزاری مراسم اربعین از جمله این اقدامات بود.

بهاره آروین

یکی از دیگر از مخالفان فعالیت‌های فرهنگی و آیینی در شهر تهران، خانم بهاره آروین از فعالان اصلاح‌طلب و عضو شورای پنجم است. همکاری نیروهای مردمی - انقلابی و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی شهرداری از جمله نقاط اختلاف این این عضور شورای شهر تهران با مدیران شهری است که به همراه رسولی، تمام تلاش خود را معطوف به تعطیلی این فعالیت ها کردند.

در شرایطی که نهادهای متولی فرهنگ با توجه به شیوع کرونا وظیفه سنگین‌تری برای جبران محدودیت‌های این دوره دارند و بخشی از محدودیت‌ها با تغییر فضای کلی شهر و عاشورایی کردن آن، می‌توانند حسینیه‌ای به وسعت یک شهر برپا کنند، برخی افراد در این مسیر سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند که باید با جدیت جلوی چنین جریانات ناهماهنگ با فرهنگ عامه مردم، گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    78 29
    با آل علی هر که درافتاد ورافتاد این اصلاح طلبان ومنافقان حال بهم زن نفوذیشون دارند میخ آخر را به تابوتشون میزنند ومنفورتر میشوند
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      37 4
      شورای شهر اصلاح طلب توانایی اداره تهران را ندارد
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      38 4
      تا صحبت از یزیدیان افساداتی به میان آمد. اتباع مریم رجوی بدکاره منفی زن او از آلبانی به جنبش درآمدند. هههههههههههه
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      15 3
      احسنت به شما دقیقا همینطوره.!!!
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      9 2
      مولایمان درعاشورا ،برای ابدمحکی غیرقابل محو شدن ،بین حق وباطل ایجاد کردند.همه یزیدیان به عاشورا که میرسند ،نفاقشان را بی اختیار ،لو میدهند.مثلا فتنه گران 88.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      4 1
      به کوری چشم افساد طلبان مراسم عزاداری حسینی امثال با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی با شکوه تر از سالهای قبل برگزار خواهد شد.
    • حمید IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      3 0
      بله کاملا درسته ولی اینم نمیشه فقط شعار بدیم هر که با.....باید یه تو دهنی بخورن اخه محرم صفر مال کل ملته خب امروز تهران فردا تبریز پس فردا شیراز پسین فردا هم چادر از سر خانواده ما هم برمیدارند برخورد میکنیم دولت هم میاد با ما برخورد میکنه که چرا از ناموست دفاع کردی دیگه یا رومی رومی یا زنگی زنگی-این دیگه بحث کرونا نیست تیشه به ریشه است نهادهای فرهنگی البته خواب نیستن میدونیم ولی خب بدشان هم نمیاد کاسه کوسه محرم و صفر و این قسم مقولات برچیده بشه چهل ساله خوردیم میلیاردر شدیم دیگه بسمانه دیگه یکمم بریم دوره گردی خرج کردن پولها و صفا سیتی-نه عزیزان این باباورهای ما طبقات پایین نمیخونه نمیدونم شاید من اشتباه میکنم ولی ما که باور کردیم
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      5 0
      اینها جز وراجی کاری بلد نیستند ۴ هفته طول کشید طرح ترافیک را بتوانند حذف کنند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    29 23
    این دست و پا زدن های کرم های اسلاحتلب یک پروژه جدید است نهادهای امنیتی بهوش باشند
  • احمد IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    33 4
    دو ماه اومدن درباره روز قدس حرف زدن، آخرش هم برگزار نشد. دهن اینا که بسته نشد. الان هم چسبیدن به محرم. بعد اون هم میرن سراغ اربعین، بعدش هم هر چی گیرشون بیاد. هر چند بار هم ضایع بشن، از رو نمیرن.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    18 4
    جریان تحریف همه جا هست زبل خان اینجا زبل خان آنجا زبل خان همه جا
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    21 3
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱) مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾ دارايى او و آنچه اندوخت‏ سودش نكرد (۲) سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ بزودى در آتشى پرزبانه درآيد (۳) وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ و زنش آن هيمه‏ كش [آتش فروز] (۴) فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾ بر گردنش طنابى از ليف خرماست (۵) یعنی همان زن ابولهب آتش بیار معره و هیزم کش جهنم
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    18 5
    هیچ کسی جز یک نطفه حرام دانسته و عمدا جلوی دستگاه امام حسین سنگ نمیاندازه
  • علی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 2
    ماهمه ارادتمند آقامون، سرورمان حضرت سید الشهدا امام حسین هستیم. وواقعا دوستش داریم. حالا امسال شرایط به گونه ای شده که نمیتونیم مثل سال های قبل درمسجد وتکایا عزاداری کنیم. مراجع عظام تقلید ورهبری هم فرمودند تابع نظرات ستاد کرونا باشید. درخانه بمانیم واز تلویزیون وشبکه های مجازی سخنرانی وعزاداری ومداحی ببینیم. انشالله سال های بعد اگه عمری بود دوباره پرشور عزاداری می کنیم. پرستاران وپزشکان عزیزمان خسته وفرسوده شدندوچه قدر شهید شدند. افراط گرایی را کنار بگذاریم. همه نوکران ارباب هستیم ودرمنزل زیارت عاشورا وقرآن بخوانیم. به خدا چندین ماهه فقط برای خرید ضروری بیرون می رویم. مسافرت که هیچی. اللهم عجل لولیک الفرج، اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 6
    عزادارى فردى نزد الله و اولياء الله و انبياء الله و ائمه اظهار پسنديده ترين است. در ايام سوگوارى در خانه بمانيد به تنهايى عزادارى كنيد بيشترين ثواب را بدست اورديد از تلاوت قران شروع كنيد زيارت نامه و أدعيه مخصوص را بخوانيد و به معانى انها ببانديشيد و عنداللزوم توبه كنيد. با خلوص نيت هرچه بخواهيد خدا بشما ميدهد : ادعوني استجب لكم / عزادارى فردى را بديگران هم توصيه كنيد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      5 1
      عزاداری جمعی در فضای باز و با رعایت کامل موازین بهداشتی را به دیگران توصیه کنیم. شما هم بهتره از خودتون شروع کنید برای توبه و به ما بپیوندید. صدبار اگر توبه شکستی بازآ
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      5 0
      اسلام دین رهبانیت نیست عزیز دلم.
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      8 0
      در کنار شعور حسینی داشتن شور حسینی هم لازم است در واقع هر دو مکمل هم و لازم و ملزوم همدیگرند خواندن ادعیه و قرآن و زیارات در خلوت امر پسندیده ای است ولی به وقت لزوم باید در میانه میدان بود . اقامه عزای حضرت سید الشهدا البته با رعایت موازین بهداشتی باید صورت بگیرد
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 8
      یکی از موازین بهداشتی دوری از اجتماعات هست
  • و در ادامه IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    و اگر توان خواندن را نداريد يك سوره كوچك از قران را بخوانيد. و تكرار كنيد صلوات بفرستيد و با زبان خودتان از خدا تشكر كنيد و از راه قلب و مغز بخدا نزديك شويد امرزيده خواهيد شد.
  • ناخدا IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 1
    طبق فرموده ی حضرت زینب سلام الله علیها هیچ قدرتی (سران کفروالحاد)قادرنخواهدبود مانع برگراری واقامه عزای اباعبدالله الحسین بشه.....براشون گرون تموم میشه،،،،،،طبق فرموده حضرت آقا.بارعایت پروتکل های بهداشتی امسال عزای ارباب بی کفن مونو اقامه خواهیم کرد....لبیک یاحسین
  • سید IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    7 0
    چو ایشان بُوَند عضو شورای شهر/ نه از آسمان رحمت آید نه بحر!
  • عبدالهی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 0
    توقف فعالیت های عاشورایی ربطی به ادغام دو نهاد پر هزینه و کم یازده معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری ندارد
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 1
    عزاداری فقط باید به شکل خواندن دعا برای قرب الهی باشه نه داد و بیداد و خودزنی و تبل و آواز و بالا پایین پریدن. این بلاهایی که بر سر این کشور میاد همه ناشی از ربا خواری و بدعت گذاری در دین و تغییر احکام الهی است
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      بر وهابیت تخم یزیدی لعنت
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 4
    مرده شور فرقۀ ضاله و فاسد و منفور اصلاح طلبی رو ببرن . کثافتهای برانداز
  • DE ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 1
    داداش من مخالف سرسخت اصلاحات وهمین عناصر رانتخوار هستم و عاشق ولایتذوحزب الله ،ولی در این شرایط مخالف تجمعات هستم ،آقا دعا کنید گذر تان برای این بیماری منحوس کرونا به بیمارستان نکشید من بیمارم با آنکه جوان بود داشت در بیمارستان بعلت نبود تخت بیمارستانی خالی وامکانات خفه می شد بقدری اورژانس بخش کرونا شلوغ بود و صحنه های دلخراشی شاهد بودم بعد از ده ساعت لول خوزدن مابین بیماران کرونایی به هزار زحمت بخش زنان را تخلیه و به کرونا اضافه کردند اگر ظرف یکربع به بیمار من اکشیژن نمی رسید خفه می شد ، مگر حضرت آقا نفزمودند معیار ستاد کرونا است و اگر ،،،،،بیمار را ساده بگیریم آن سرش نا پیدا ،
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      متن رو خوندی؟ داره میگه نمای شهر رو هم متناسب با محرم نکردن.. نمیگه بیاین تجمع کنید که!
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 1
    اصلاح طلب ها برای همیشه از تاریخ سیاسی کشور حذف شدند
  • CA ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 3
    همین محرم و صفر هست که انقلاب را زنده نگه داشته. این کلام امام رحمت الله علیه رو بایستی روی تمامی سربرگهاشون چاپ کنند و علیه نظام موضع گیری نکنند. بنظر من مجلس و قوه قضائیه بایستی به این قضیه ورود کنه.
  • پرویز IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 2
    خدا نگذردازسیدمحمدخاتمی فتنه گرکه این شوراها با هزینه های سرسام آور وبی بهره را بجان مردم انداخت خدا میداند اگر شوراهای شهر تعطیل شوند چرخ اداره شهرها بهترمیچرخد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 2
    افساد طلبان
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 2
    چرا اینا رو رد صلاحیت نمیکنن؟
  • حمید IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    2 3
    دیگه چطور بگن ما ضد انقلابیم دیگه ملاحظه کاری در این مملکت دیگه به جاهای باریک میکشه امام حسین نباشه محرم نباشه صفر نباشه دیگه فقط میمونه حکومت کردن دیگه پایه و اساس انقلاب ما محرم صفر بود که این و هم دارن میگیرن کسی هم انگار تو مملکت نیست شورا مگر در چارچوب قوانین این مملکت تو انتخابات شرکت نکرده پسر خدا هم نیستن اگه نمیتونین برخورد کنین بسپارین به مردم ما خوب میدونیم با اینا چکار کنیم یه پخ بکنیم خیس کردن بقول ان عزیز ما ملت امام حسینیم واقعا نهادهای فرهنگی اگه نمیتونن بدین دست ما مردم یه چلگوز امریکا پرست امده برا ملت شریف تصمیم گیری میکنه-ملاحظه بیش از حد تورا در نظر دیگران احمق جلوه میدهد مثل خودمانه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 1
    تندرو؟! مفاهیم انگار عوض شده
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 2
    انقلاب اسلامی ما با محرم وصفر وعاشورا متولد شده وقطعا با تأسی از عاشورا به پیش می‌رود وتا آخر حسینی می‌ماند و هیچکس نمی تواند حرکت عظیم عاشورا را متوقف کند تا ابد.!!!! ما توروضه های امام حسین علیه السلام پرورش پیدا کردیم وتا آخر بفضل الهی حسینی میمانیم.!!!
  • ازاد IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    جمع کنید این شعبده بازیهای خیابانی را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس