کد خبر 1104702
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
سالمندان آلزایمری مبتلا به کرونا

در روزهای کرونایی سالخوردگان آلزایمری به دلیل نقص شناختی که دارند، بیش از سایرین نیازمند مراقبت هستند.

به گزارش مشرق، آلزایمر مهمان ناخوانده‌ای است که کسی از آمدنش به زندگی سالمندان خوشحال نمی‌شود.

بالا رفتن سن در برخی از سالمندان با ظهور بیماری آلزایمر همراه شده و ابتلای فرد سالمند به فراموشی، ضرورت افزایش مراقبت بیش از پیش از او را ایجاد می‌کند. حفظ سلامتی بیمار دچار شده به آلزایمر مسئله‌ای فراتر از مراقبت از سالمندان عادی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت کرونا در تهران

مصرف خود سرانه دارو و خطر مرگ!

کاهش توانایی سالمند در به یادآوری خاطرات زندگی گذشته خود و همچنین غریبه شدن نزدیکان و دوستان او برای فردی که به آلزایمر مبتلا شده است و به عبارتی به سرقت رفتن بانک خاطرات ارزشمند فرد سالمند به دلیل آلزایمر، او را کلافه و دچار افسردگی می‌کند.

ناتوانی سالمندان آلزایمری در بهداشت فردی، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

بیمار مبتلا به آلزایمر به دلیل فراموشی ایجاد شده، در بسیاری از موارد حتی کوچکترین توانایی در مراقبت از خود ندارد و از این رو نیازمند دیگر مراقبتی اطرافیان و نزدیکان خود می‌شود، بر خلاف گذشته که فردی مستقل بوده است، در این دوران باید به دیگران تکیه کند.

احسان شریفی‌پور متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک گفت: به طور نسبی سالمندان یکی از بیشترین گروه‌هایی هستند که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و  در این میان سالخوردگان مبتلا به آلزایمر به دلیل نقص شناختی که به آن دچار هستند، بیش از سایر سالمندان به مراقبت نیاز دارند.

او اضافه کرد:  سالمندانی که دارای آلزایمر هستند در بسیاری از موارد بهداشت فردی را به درستی رعایت نمی‌کنند و همچنین به رعایت مراقبت‌های اجتماعی نیز توجه چندانی ندارند که این معضلات آن‌ها را بیشتر در برابر خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار می‌دهد.

این پزشک متخصص تاکید کرد: وجود بیماری آلزایمر و فراموشی  در برخی از سالمندان باعث می‌شود تا نتوانند به درستی وجود درد، ناراحتی و علائم بیماری کرونا که در خود حس می‌کنند را بیان کنند و در بسیاری از موارد دچار افت هوشیاری و ضعف شدید شده و در نهایت به بیمارستان منتقل می‌شوند.

شریفی پور تصریح کرد: عوامل مطرح شده درباره بیماران آلزایمری که به کرونا مبتلا می‌شوند ضرورت رسیدگی و مراقبت از آن‌ها را نسبت به دیگر سالمندان دو چندان می‌کند و اعضای خانواده یا پرستاران چنین افرادی باید دقت بیشتری در امر نگهداری از آن‌ها صرف کنند.


درصد بالایی از مرگ و میر بیماران کرونایی مربوط به سالمندان است

شریفی‌پور گفت: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی در مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر و ابتلای او به بیماری کرونا، احتمال طولانی شدن دوره درمان و فوت او وجود دارد. در حال حاضر کشورهایی مثل انگلستان و سوئد با این معضل مواجه هستند.

او تاکید کرد: تا بهبود شرایط فعلی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرده است باید مراودات و رفت و آمدهای سالمندان با دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

این نورولوژیست همچنین بیان کرد: متاسفانه درصد بالایی از مرگ و میر بیماران کرونایی به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی در خانه سالمندان رقم خورده است و این اتفاق تلخ، توجه بیشتر مسئولان شاغل در حوزه سالمندان به حفظ و تامین بهداشت آن‌ها را می‌طلبد.

ضرورت اجرای طرح‌های ویژه برای مراکز نگهداری از سالمندان

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: سالمندان مبتلا به آلزایمر به ویژه در مراکز نگهداری از سالمندان، باید در شرایط ایزوله و حساب شده‌تری نگهداری شوند و پرسنل چنین مراکزی باید به طور مستمر آموزش‌های بهداشتی و مراقبتی خود را فرا گرفته و نسبت به بیماران آلزایمری با آگاهی بیشتری اقدام کنند.

او در ادامه تصریح کرد: نمی‌توان از بیمار مبتلا به آلزایمر توقع داشت که از حرکاتی چون ورود دست و یا برخی از اجسام محیط پیرامون خود به دهانش خودداری کند و چنین مواردی بر اهمیت حفظ بهداشت محیط نگهداری سالمندان می‌افزاید.

این نورولوژیست اظهار کرد: پایش مستمر و مرتب سالمندان در چنین شرایطی که بیماری کرونا به وجود آورده است از دیگر موارد مهمی به شمار می‌رود که در پیشگیری از ابتلا آن‌ها به کرونا و جلوگیری از پیشرفت بیماری نقش موثری دارد.

شریفی‌پور تاکید کرد: انجام غربالگری و ویزیت‌هایی با فاصله‌های زمانی کوتاه توسط پزشکان متخصص و انجام مراقبت‌های درمانی پرستاران مجرب حوزه سالمندان بهترین راه جلوگیری از ابتلای آن‌ها به کرونا محسوب می‌شود.

تا کنون درمان و داروی موثری در خصوص بیماری آلزایمر ارائه نشده است و تنها مراقبت‌های جانبی کسانی که با چنین بیمارانی زندگی‌می‌کنند و همچنین استفاده به موقع و به اندازه از داروهایی که به تجویز پزشکان برای سالمندان تعیین می‌شود، می‌تواند در نگهداری هر چه بهتر از آن‌ها موثر باشد.

در حال حاضر که موضوع ابتلای بیشتر سالمندان به بیماری کرونا به نسبت سایر گروه‌ها به اثبات رسیده است، متولیان امر در حوزه نگهداری از سالمندان باید مهارت‌های پرسنل مربوط در این حوزه  را افزایش داده و از بروز فاجعه مرگبار که در برخی کشورها فوت تعداد زیادی از افراد سالمند را به دنبال داشته، جلوگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس