کد خبر 1104629
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
برایان هوک

برایان هوک، در اقدامی ناگهانی از پست خود استعفا داد و به بخش خصوصی بازگشت و ابرامز نماینده ویژه آمریکا در ونزوئلا جایگزین وی شد مساله ای که تحلیلگران را به بررسی دلائل و اهداف این رفت و آمد واداشت.

به گزارش مشرق، گفته می شود هوک در جلب تایید محافل بین المللی برای موضع آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند که قرار بود بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ در اوریل آتی لغو شود. این مساله ترامپ و پومپئو را به اعمال فشار بر وی برای استعفا و آوردن شخصیت معروف تندرو و راستگرایی چون آبرامز واداشت.

بیشتر بخوانید:

واکنش سفیر ایران در ونزوئلا به انتصاب آبرامز

پیام برکناری «برایان هوک» چیست؟

روشن است که استعفای هوک تاکیدی برناکامی این مرد در ماموریتش نه در جلب تایید بین المللی موضع امریکا در خصوص تمدید ممنوعیت سلاح های کلاسیک، بلکه در ماموریت اصلی در به زانو دراوردن ایران به روش گرسنه نگاه داشتن است. ناکامی که بیانگر ناکارامدی دولت ترامپ در برخورد با ایران است . بنابراین ترامپ و پومپئو چه پیام هایی از این تغییر در نظر دارند در حالی که امریکا با انتخابات ریاست جمهوری فقط دوماه و نیم فاصله دارد.

بدون شک ترامپ و پومپئو خواستند با این تغییر پیام هایی به جامعه بین المللی و به ویژه اعضای شورای امنیت بین المللی به ویژه روسیه و چین بدهند که امریکا با انتخاب ابرامز گزینه جنگ را بر روی میز گذاشته و باید میان تمدید ممنوعیت ایران یا جنگ؛ یک گزینه را انتخاب کند.

ترامپ که طی ۴ سال گذشته و علیرغم حضور بزرگترین مدعیان جنگ و هرج و مرج در دولتش، از ترس تبعات فاجعه امیز، جرات جنگ با ایران را نداشته اکنون نیز جرات نمی کند زیرا زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است.

بیشتر بخوانید:

رسوایی آمریکا این بار توسط چه کسی بود؟

برخی معتقدند ترامپ شاید برای بالا بردن شانس انتخاباتی خود، با ایران بجنگد و همه نظر سنجی ها بیانگر این است که وی در برابر جو بایدن رقیب دموکرات خود خواهد باخت به ویژه که آبرامز یکی از مهم ترین مهندسان جنگ عراق و بارها در صدد سرنگون کردن نظام ونزوئلا بود اما اگر ترامپ در فکر جنگ با ایران بود جان بولتون که عاشق جنگ با ایران است را از دولتش کنار نمی گذاشت ، افزون بر اینکه ابرامز نیز تاکنون در ساقط کردن نظام نیکولاس مادرو رئیس جمهوری ونزوئلا ناکام مانده در حالی که از نظرجغرافیایی فقط چند مایل با ان فاصله دارد .

بیشتر بخوانید:

توهمات هوک و ایبرامز درباره ایران +فیلم

ترامپ می تواند برای تغییر نتائج انتخابات جنگ به راه بیاندازد ولی آیا نتایج به دلخواه وی خواهد بود ؟ تا هرگونه که خواست به آن پایان دهد؟ بدون شک ایران مکان مناسبی نیست تا ترامپ از آن به نفع خود و به ضرر جو بایدن امتیاز کسب کند؟ زیرا هر ماجراجویی ابلهانه ای به سرنگونی وی منجر خواهد شد.

در پایان باید گفت دسته بندی شخصیت های امریکا از سوی امریکایی ها فایده ای ندارد زیرا هوک از نظر افراطی گری و جنایت و اقدامات تروریستی از آرامز کم ندارد و این دو نیز از ترامپ و پومپئو کمتر نیستند. نه دولت ترامپ بلکه همه دولت های پیشین امریکا اگر یقین داشتند که می توانند ایران را به جنگ وادارند، جنگ چند دهه پیش رقم می خورد . جمله باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا راست بود که می گفت اگر می توانستم آخرین میخ برنامه هسته ای ایران را بردارم ، برمی داشتم اما این مساله محقق نمی شود.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 0
    برن با دادشاشون بیان
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 0
    دنبال فتنه ی داخلی و مشغول کردن کشور بخودشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس