کتاب الگوی ارتباطات کلامی در نهج‌البلاغه چاپ شد

کتاب «حرفی به قدر کفایت (الگوی ارتباطات کلامی در نهج‌البلاغه)» نوشته حمید شکری اویلق و سید بشیر حسینی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «حرفی به قدر کفایت (الگوی ارتباطات کلامی در نهج‌البلاغه)» نوشته حمید شکری اویلق و سید بشیر حسینی به‌تازگی و همزمان با عید غدیر خم، توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

در این‌اثر تلاش شده تقریبا تمامی نقطه‌نظرات حضرت علی (ع) درباره پدیده ارتباط کلامی و نیز شیوه‌های ارتباط کلامی ایشان بر اساس تحلیل محتوای کیفی، جمع آوری و تحلیل شود. به ادعای نویسندگان اثر می‌توان گفت این‌کتاب اولین اثری است که علوم ارتباطات را به نهج البلاغه پیوند می‌زند و از دل آن، سعی در ارائه مدلی به‌عنوان  پدیده ارتباط کلامی دارد.

این کتاب شامل سه فصل کلی و مرتبط است که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: «تحلیل و پردازش مضامین مرتبط با ارتباطات کلامی نهج‌البلاغه»، «مفاهیم، تعاریف و دیدگاه‌های نظری» و «استنباط و تدوین مدلی برای ارتباطات کلامی».

در فصل اول تمام اطلاعات، داده‌ها و واحدهای معنایی مورد نظر و مطلوب همراه با تحلیل مضمونی نسبتا ساده و خلاصه استخراج، جمع بندی، کدگذاری و دسته‌بندی شده‌اند.

در فصل دوم هم مفاهیم، تعاریف، دیدگاه‌ها و نظریات مرتبط با موضوع ارتباط، ارتباط کلامی، مدل‌های ارتباطی، که حاصل تفکر اندیشمندان شهیر بوده‌اند ارائه شده‌اند تا درباره ادبیات نظری موجود و دیدگاه‌های مختلف در حیطه موضوع و یافته‌های کتاب آگاهی و شناخت بهتر و کامل‌تری پیدا شود. در واقع در فصل اول، نگاه، نگرش و تعریف حضرت امیر (ع) از موضوع کتاب ارائه و در فصل دوم بر این‌موضوع تمرکز شده که اندیشمندان و عالمان متخصص در این‌زمینه چه نظر و تعاریفی دارند.

سومین فصل کتاب «حرفی به قدر کفایت» هم با تکیه بر مطالب دو فصل پیشین، عصاره‌ یافته‌ها و جمع‌بندی بحث ارتباط کلامی در قالب مدل استنباطی و اکتشافی است. 

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

در بخش دلالت‌های گفتاری اشاره شد که موضوعیت اخلاق در کنار مضمون ارتباطی درخصوص شیوه‌های ارتباطی هم صادق و قابل طرح است؛ چراکه خود تکنیک ارتباطی یا همان نحوه ارائه پیام، بخشی از پیام ارتباط‌گر خواهد بود و عملا پیام‌ساز است. درنتیجه شیوه و تکنیک، یک‌جزء خنثی و بی‌اثر قلمداد نمی‌شود.

وقتی فرد جوانی به یک کهن‌سال همان‌گونه ارتباط برقرار می‌کند که به اعضای خانواده خود؛ ما این شکل از ارتباط و پیام را از منظر اخلاق نادرست تعبیر می‌کنیم. اما در اینجا نقطه نقد ما و نقطه اتهام ما، مضمون ارتباط که همان کلمه و نماد قراردادی نیست؛ بلکه نقد ما متوجه شیوه ارتباط فرد و نحوه پیام اوست. چراکه نحوه ارائه و تکنیک ارتباطی در تعامل با مضمون خود پیام‌ساز می‌شود و معانی متفاوت را تداعی می‌کند.

نکته استنتاجی آخر از بخش دلالت‌های عملی این است که هرکسی شیوه ارتباطی مخصوص به خود را دارد و این شیوه ارتباطی منحصربه‌فرد مرهون عوامل بسیاری است که به یک بخش از آن‌ها ذیل مقوله عوامل تاثیرگذار اشاره شد. در حالت کلی شیوه ارتباطی هر فردی متاثر از چهار عامل کلی شخصیت خود منبع، مخاطب، پیام و محیط ارتباطی است.

این‌کتاب با ۲۹۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوجه تیغی بدنساز CH ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 7
    گرونه، نمیخرم، با عشق
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 3
    جناب بشیر حسینی اگه نهج‌البلاغه رو درک کرده بود نمی‌رفت تو عصر جاهلیت داور بشه
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      2 0
      اونوقت میشه بگید به چه دلیل جناب پروفسور؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس