کد خبر 1104458
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کرونا حرف مداح‌ها را به کرسی نشاند!

یک عمر در مجلس روضه، این جمله را از زبان ذاکر و مداح و نوحه‌خوان ‌شنیدیم که «در مجلس سیدالشهدا (ع) تماشاچی نباشید». بعد این همه سال، حالا کرونا، این ویروس کوچک به ما یاد داده تا تماشاگر نباشیم.

به گزارش مشرق، اعلام دستورالعمل‌های بهداشتی محرم امسال نشان می‌دهد که اصل عزاداری و سوگواری سالار شهیدان، به شرط حذف حاشیه‌ها و اضافاتش، امکان‌پذیر خواهد بود.

هنگامی که حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی داشت خلاصه‌ای از دستورالعمل‌های محرم امسال را در اخبار ساعت ۲۲ شبکه سوم سیما توضیح می‌داد، بر حذف دسته‌روی‌های معمول و ایستا بودن هیأت‌ها تأکید داشت.

خلاصه دستورالعمل ۱۰ ماده‌ای نیز که میانه‌های هفته گذشته رسانه‌ای شد، نشان می‌دهد که عزاداری‌های امسال، بدون هیچ کم و کاستی برگزار می‌شود و آنچه از آن حذف خواهد شد، شاخه‌هایی است که پیش از این هم می‌شد آن‌ها را هرس کرد. اضافاتی چون نواختن سنج و طبل، هرچند به شکوه و عظمت مجالس سوگواری کمک می‌کرد، اما بیش از آن‌که مصیبت و سوگ را تبیین کند، باعث تجمع تماشاگران می‌شد و دسته‌روی‌ها را شمایلی نمایشی می‌بخشید.

مروری بر این دستورالعمل‌ها نشان می‌دهد، همان‌که ما سال‌ها از زبان نوحه‌خوان و ذاکر و مداح می‌شنیدیم که می‌گفتند: «در مجلس اباعبدالله علیه‌السلام تماشاچی نباشید»، امسال با شیوع کرونا در حال تحقق است و مجالس، ساده‌تر، صادق‌تر، بی‌ریاتر و حزن‌آلودتر از گذشته برگزار خواهد شد.

عزیمت هیأت‌ها به مدارس، پادگان‌ها و سایر فضاهای روباز و جدا شدن از خیابان‌ها و کوچه‌ها، ما را از برخی رفتارهای متظاهرانه و نمایشی و دسته‌روی‌های مرسوم، همچنین علامت‌کشی و نواختن آلات موسیقی پرهیز خواهد داد تا به اصل قیام اباعبدالله علیه‌السلام و مصیبت تنهایی و بی‌کسی حضرتشان بیش‌تر توجه کنیم.

کرونا امسال به ما یاد داد که تماشاچی نباشیم؛ هرچند این جمله را سال‌ها شنیده بودیم!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس