شهید محسن حججی

فکر کنم همان شب بود که ناگهان دیدم خبر ۲۰:۳۰ عکسی را نشان می‌دهد که از همان فیلم گرفته شده بود! عجب عکسی! دود و آتش و خیمه و دشنه حرامی و ...

به گزارش مشرق، یکی از فعالان فرهنگی در مطلبی نوشت:

محسن از بچه‌های موسسه شهید کاظمی در نجف آباد بود. همان انتشارات شهید کاظمی که کتاب‌های من را منتشر می‌کند.

القصه! آن روز زنگ زدم به حمید خلیلی، مدیر انتشارات. گفت: «حالم خوب نیست! یکی از بچه‌های‌مان اسیر داعش شده‌. دعا کن براش»

سر ظهر دوباره زنگ زدم. گفت « داعش یه فیلمی ازش منتشر کرده! می‌تونی روی فیلم یه آهنگی بزاری؟! ازش یه عکس هم بنداز، میخوام بگذارم در کانال موسسه‌» گفتم: «حاجی من تو متروام»

فکر کنم همان شب بود که ناگهان دیدم خبر ۲۰:۳۰ عکسی را نشان می‌دهد که از همان فیلم گرفته شده بود! عجب عکسی! دود و آتش و خیمه و دشنه حرامی و ... درست تداعی قتلگاه عصر عاشورا بود. زنگ زدم به خلیلی گفتم «این عکس را چطور انتخاب کردید؟»

با گریه گفت «نمی‌دانم والا! همین ‌طوری یه جایی از فیلم رو استپ زدیم! می‌بینی خدا چه عزتی داد به این بچه؟»

عکس جهانی شد و میلیون‌ها قلب گریست!
صدها شعر بیت در وصفش سروده شده!
ده‌ها هزار توییت و دل‌نوشته در رثای سر بریده‌اش نگاشته شد.
میلیون چشم، خیره صلابت چشم‌های او شد.
ده‌ها هزار نفر را به تشییع پیکر بی‌سرش کشاند حتی رهبری را!
ایران تمام قد برای این نخلِ بی‌سر به خروش آمد تا سردار به حلقوم بریده او قسم یاد کند که داعش را نابود خواهد کرد. اما کسی قصه این عکس را نمی‌داند!

نوشتم که ثبت شود که هیچ طراحی رسانه‌ای پشت این عکس نبود! هیچ سازمان و ارگانی صحنه‌گردانِ نمایش این تراژدی تلخ نبود.این عکس هیچ کارگردانی نداشت! و هیچ دکوپاژی نشده بود! در پسِ این دگرگونیِ قلب‌ها، هیچ رسانه‌ای نبود!

ممکن بود من آن روز در مترو نبودم و لحظه‌ای دیگر از فیلم را استپ می‌کردم که این نمادها در آن نباشد. اما آن روز کارگردان خدا بود.

او بود که تصویر جوانی شهرستانی را دست به دست و به پهنای قلب‌های دنیا چرخاند. او بود که دلش خواست این لحظه از فیلم، در تاریخ ثبت شود تا لحظه عاشورای ۱۴۰۰ سال پیش را در عصر مدرنیته برای ما زنده کند.

امروز سالگرد شهادت شهید حججی بود. هر کجای دنیا بود این روز ثبت ملی می‌شد. نه به عنوان شهادت شهید، بلکه به عنوان یک رخداد فرهنگی - اجتماعی که چگونه با یک عکس جامعه‌ای به خروش درآمد.

اما افسوس که قدر نمی‌دانیم و درست مثل روز تشییع تاریخیِ غواصان دست بسته و آن خروش میلیونی که بازهم در تاریخ گم شد. هرکجای دنیا بود ده‌ها فیلم و کتاب فقط برای ثبت این خروش‌ها تولید می‌شد.

اما افسوس که همیشه بازنده جنگ روایت‌ها هستیم. گرچه هنوز هم دیر نشده. ارگان‌ها که هیچ! آتش‌ به ‌اختیارها آستین بالا بزنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    42 14
    هالیوود از تخیلات و دروغ های خودش قهرمان می سازه و مرد عنکبوتی به خورد مردم می ده ما هم اینجا دل و قلوه و 2030 اجرا می کنیم! رسانه ی ملی؟! :/
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      14 49
      رسانه ملی در تسخیر هوادارانه مشرقه . همون هایی که مدعی دین و ایمان هستن
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      3 0
      اگه میبود نمیشد جولانگاه سلبریدی های برعنداز.
  • ب IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    47 12
    این صحنه یادآورواقعه کربلا بود برای مردم ایران باذکرصلوات برای همه شهدا
  • PT ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    9 54
    «نمی‌دانم والا! همین ‌طوری یه جایی از فیلم رو استپ زدیم! می‌بینی خدا چه عزتی داد به این بچه؟»! بچه خودتی و جد و آبادت شماها به گرد پای این بزرگان هم نمی رسید.. همه اش این هست که یه مشت حقیر مثل شما، به یک مشت عزیز میگید بچه در حالی که شماها احقر هستید و بی ارزش ترین موجودات داداش محسن انتخاب شد چون همه فکر می کردن پایینه، اما بالاتر از شما و نسل شما تا حضرت آدم بود..
    • مجتبی IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      0 0
      به جای پرچم ایران زده اسپانیا! فقد بگو فارسی از کجا یاد گرفتی حالا اینا رو ولش تو بهتر نبود ساکت مینشستی؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    18 33
    اوهو !!! (شهید) حججی کیه ؟ ما در پی ثبت یادمان و جشن تولد برای مهناز جون !!! بهداد جون !!! و سایر جونها !!! هستیم و توهمات کارگردان شهیر !!! اصغر فرهادی با جوایز اسکارش برامون الگو هست !!! کی میخواهید یاد بگیرید ؟
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    44 8
    قهرمان و خادمان واقعی ملت ...روحت شاد
  • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    46 6
    روح شهید حججی شاد
  • پ IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    3 0
    حالا مخلمباف فیلم اکتور سینما ناصرالدین شاه میسازه بعد میگه ما مدیون غربی ها هستیم که با دوربین ما را تربیت کرد خب راست هم میگفت یک جورایی ولی الان انقلاب وعاشورا باعث شد دوربین انسان ساز بشه ولی حیف کسی قد نمیدونه از فرصت استفاده نمیکنه بازهم بیشتر از این آدرس میخواین
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 0
    عزیز دلم هستن ایشان،از ما ب زینب نزدیکتر هستن ایشان،واسطه منو زینب هستن ایشان،حوایج منو ب زینب میرسونند ایشان ،خودم قربونش برم ،عزیز دل حسین وزینب هستن ایشان ،از ایشان بخواین که از زینب بخواد حاجاتتون رو از خدا بخواهد ایشان ،قربرنت برم که همنشین حسینی حالا که کنار حسینی با سر از بدن جدا ،تو رو بخدا ازحسین زهرا بخواه حاجات همه رو ،حسین از خدا بخواد ،روحت شاد
  • سنا IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 1
    همه چی می گی بچه شهرستانی که انگار بچه تهرانی ها ذاتا یه چیزی بیشتر از بچه شهرستانی ها هستند
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    4 0
    اون کسی که حججی رو شهید کرد خیلی قیافه نجس و متعفنی داره لعنت بر داعش وسازندگان داعش
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    4 0
    واقعا ضعفمون تو رسانه دردناکه ما سوژه‌های فوق‌العاده و بینظیری دازیم ولی عرضه استفاده ازشون رو نداریم صد حیف و صد افسوس واقعا
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    6 0
    خداوند این شهید بزرگوار را رحمت فرماید و مد را نیز در ره ایشان قرار دهد.
  • کمیل IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    شهید مظلوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس