کد خبر 110439
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۰

وزیر علوم گفت: مشکل اساسی دانشگاه‌های کشور این است که در پاره‌ای از موارد به صورت غربی عمل می‌کنند و ریشه‌ای غربی دارند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، کامران دانشجو وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاحیه پارک علم و فناوری استان قم و نخستین مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی کشور در این استان با اشاره به مرکزیت علم و دین یعنی علم توامان با دین گفت: جهانیان مخصوصاً غرب در پاره‌ای از موارد در برابر دانش کشور با ما به مقابله می‌پردازند. زیرا می‌دانند پایه این علم علوم انسانی اسلامی است.

وی افزود: با توجه به گذشت حدود 30 سال از انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی، سؤالی که مطرح است این است که آیا در دانشگاه‌ه تحول ایجاد شده است یا خیر؟ یا هنوز به جای نحوه اندیشیدن، ‌اندیشه غرب را در دانشگاه‌ها ترویج می‌کنند؛ باید گفت مشکل اساسی دانشگاه‌های کشور این است که در پاره‌ای از موارد به صورت غربی عمل می‌کند و ریشه‌ای غربی دارند و می‌دانیم در زمان پهلوی این غربگرایی به غرب ستایی تبدیل شده بود و در آن زمان بدون هیچ گونه تغییری دانشگاه‌هایی به سبک کشورهای غربی در ایران ایجاد می‌شد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه لازم است در دانشگاه‌ها بومی سازی در هر دو بعد مناسبات و محتوا و بدون تقلید از غرب صورت گیرد، گفت: 30 سال از انقلاب می‌گذرد اما متاسفانه حرکت مناسبی در این عرضه صورت نپذیرفته است و اگر همین الان بخواهیم چند منبع اسلامی برای علوم انسانی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم ما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

دانشجو با توجه به سخنان آیت‌الله جوادی آملی علم را یاری کننده انسان به معلوم دانست و گفت: از دید غرب معلوم، طبیعت است. یعنی خالق و صفات او مطرح نیست اما در دید اسلامی معلوم خلقت است و این تفاوت در دیدگاه و نوعی تناقض میان نحوه دیدگاه غرب با علوم اسلامی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در بحث سیر علوم در غرب به اساس "چه بود؟" و "چه هست؟" و "چه خواهد شد؟" توجه شده است. اما در دید اسلامی علاوه بر اینکه سیر افقی تعریف می‌شود سیر عمودی نیز با مضامین "چه کسی خلق کرد؟" "چرا خلق کرد؟" مطرح می‌شود. زیرا علم با دید اسلامی برای تعالی بشر مطرح می‌شود اما از دید غربی علم ابزاری برای تسلط بر بشریت محسوب می‌شود. زیرا آنها اصالت را بر لذت می‌گذارند و قدرت را نوعی لذت می‌پندارند.

دانشجو اظهار داشت: در دید مادی باید و نبایدی وجود ندارد زیرا تنها لذت است که معنا دارد. اما در دید الهی و اسلامی باید و نباید مطرح می‌شود و در اینجا مشکلات ما به تدریج به وجود می‌آید و لازم است در علوم انسانی تحول صورت می‌گیرد.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: وقتی هستی‌ شناسی از دید مادی مطالعه شود نباید انتظار تحول در بدنه فکری و دانشگاهی و مراکز آموزش عالی را داشته باشد. ضمن اینکه وقتی صحبت از علم اسلامی می‌شود، کسی با علم مخالف نیست بلکه علم با ایمان را می‌پذیریم زیرا علم توام با ایمان جهت را مشخص می‌کند و در مناسبت و در ظاهر و شکل به علم جهت الهی می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در استان قم 51 هزار دانشجو که 10 هزار نفر از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، حضور دارند و هزار عضو هیئت علمی در این دانشگاه‌ها به تحصیل می‌پردازند که طی سال‌های آتی باید به 4 هزار نفر برسند. زیرا قم باید مرکزی برای تحقق علوم انسانی و زیربنای سایر علوم همواره مطرح می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس