کد خبر 1103970
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
همه اما و اگرها درخصوص انبار سوخت شهران

هرچند که برخی از مدیران شهری انبار سوخت شهران را تهدیدی برای شهر تهران قلمداد می کنند اما از سوی دیگر مدیران نفتی امنیت این انبار را مطلوب ارزیابی کرده و وجود آن را برای تهران ضروری می دانند.

به گزارش مشرق، چند روز قبل بود که انفجار مواد شیمیایی در بندری در شهر بیروت باعث شد تا بخشی از این بندر مهم تجاری و استراتژیک از بین رفته و شمار زیادی از شهروندان بیروت کشته و زخمی شوند.

تنها چند ساعت پس از این حادثه دلخراش مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به موضوع واکنش نشان داده و در پستی اینستاگرامی مدعی شد تهران هم می تواند حادثه ای دلخراش تر را تجربه کند.

امکان وقوع حادثه دلخراش تر از بیروت

وی نوشت: تجربه انفجار بیروت تجربه ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تاثیرات منفی آن دهه ها در بطن لبنان خواهد ماند. فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته ها و عبرتهای آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتما در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می شود که از این پس باید یه عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطر آفرین تر است. اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در تهران و دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه ریزی برای خروج این بمب های ساعتی از شهر را بایست از دولت ومدیریت شهری طلب کنیم.

عدم رعایت پروتکل های نگهداری و انباشت مواد شیمیایی در شهر می تواند در یک لحظه تمام نظامات یک جامعه و شهر را بر هم بریزد لذا موضوع خروج تاسیسات پرخطر از شهر تهران بیشتر از گذشته باید در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با کمک دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.

فقط به عنوان یک‌ مثال به انبار نفت محله شهران که یک‌ بمب هیدروژنی داخل شهر و روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم

انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.

چهارشنبه هفته پیش رو تصمیم نهایی گرفته می شود

اما چند روزی از این اظهار نظر فراهانی نگذشته که وی در پستی توئیتری خبر از تشکیل جلسه برای بررسی آخرین وضعیت انتقال انبار نفت داده است.

مجید فراهانی که گفته شورایعالی شهرسازی قبلا در مصوبه ای خواستار انتقال انبار نفت شهران به بیرون شهر شده بود نوشته است روز چهارشنبه هفته آینده به اتفاق رییس کمیسیون شهرسازی شورا در جلسه ای میزبان مسئولان وزارت نفت و شورایعالی شهرسازی خواهیم بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران وعده داده در این جلسه آخرین وضعیت انتقال انبار نفت و ایمنی انتقال را بررسی خواهند کرد.

انتقال انبارهای شیمیایی به عهده شهرداری نیست

اما این در حالی است که رضا کرمی محمدی، ‌رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به خطری که وجود این انبارها در داخل شهر دارد، گفت: انبارهای مواد شیمیایی که در داخل شهر تهران هستند در ابتدای ساخت، خارج از شهر محسوب می‌شدند اما با گسترش شهر تهران آنها هم داخل شهر قرار گرفتند و حال وجود آنها خطرناک است.

وی افزود: وجود انبارهای مواد شیمیایی داخل شهر تهران مسئله مهمی است که چندبار در شهرداری آن را پیگیری و در این خصوص تذکراتی ابلاغ کردیم اما متاسفانه تاکنون توجهی نشده است.

کرمی در مورد نهادهای مسئول در برابر انتقال انبارهای شیمیایی تصریح کرد: تخلیه و انتقال این انبارها برعهده شهرداری نیست بلکه مربوط به نهادهای مرتبط با آن انبارها می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: وظیفه ما این است که خطرات وجود آنها را شناسایی و به این نهادها تذکر دهیم که تاکنون چندبار این کار را کردیم اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد انجام نشده است.

انبار نفت شهران ایمنی کامل را دارد 

اما در سوی دیگر این موضوع کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه مثلث حیاتی سوخت رسانی در شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: این مثلث شامل سه انبار نفت جنوب، انبار نفت ری جنب پالایشگاه و شمال غرب تهران کن و شمال شرق تهران قوچک می شود.

وی با اشاره به اهمیت وجود انبارهای نفت در تهران، تصریح کرد: طی سالیان گذشته مکاتباتی انجام شده و جلسات کارشناسی و مدیریتی درون و برون سازمانی با هماهنگی و همکاری دستگاه های ذی ربط انجام شده که در تمامی این جلسات با مباحثی که مطرح شده ضرورت وجود انبار نفت در آن نقطه و رعایت استانداردهای فنی وایمنی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، در نهایت تمام تصمیمات منجر به این شده که انبار نفت شهران با توجه به اینکه یکی از انبارهای نفت حیاتی جهت سوخت رسانی در کلان شهر تهران بوده و استانداردهای لازم را دارد، وجود آن نیز برای سوخت رسانی پایدار و ایمن و با کمترین تردد ناوگان نفتکش در سطح شهر بسیار ضروری است.

وی در واکنش به اظهارات اخیر در مورد ناایمن بودن انبار نفت شهران گفت: انبار نفت شهران استانداردهای ایمنی لازم را دارد و وجود آن برای سوخت رسانی ایمن و مطمئن درسطح تهران حیاتی است.

کلام آخر!

هرچند به نظر می رسد که موضوع سوخت رسانی در شهر بزرگ تهران موضوعی مهم است اما نباید از ضرورت افزایش ایمنی شهروندان در قبال مخاطرات طبیعی موجود غافل شد.

به هر ترتیب هیچ عقل سلیمی ضرورت وجود انبار سوخت در هر شهری را نفی نمی کند اما در کنار آن عقلای جهان به ضرورت پرداختن به موضوع ایمنی هم توجه کرده اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    خوب گرا میدن برخی حضرات. تا حالا کور بودن!؟
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام. ورود کشتی های حاوی بنزین به بندر فریدونکنار را هم فراموش نکنید. این بندر در وسط مناطق مسکونی قرار داره. این کشتی ها هم میتونه مثل کشتی حامل نیترات آمونیوم، نقش اسب تراوا را برای ضربه به ما توسط صهیونیستها بازی کنه.
  • پری IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    بدانید دشمن برایش نقشه ها دارد
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    اینقدر دست دست کنید تا زبونم لال یک فاجعه رخ بده
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    این حرف ها خدای نکرده ... گرا دادن به دشمن نباشه انشاالله...
    • عاشق سردار دلها IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      0 0
      چرا برادر عزیز اتفاقا هست ولی اینجا ایران لبنان یا هیچ کشور کوچک دیگری نیست کوچکترین اشتباه آنها آخرین اشتباهشان خواهد شد
  • شکارچی مفتخورا NL ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    این موضوع چه ربطی به رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران دارد؟
  • خبرنگار NL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رسولی، ابراهیم امینی و مجید فراهانی 3 عضو شورای اسلامی شهر تهران در چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با انتقاد از ثبت تصاویر اعضا در جلسات به ویژه هنگام مذاکرات 2 نفره که از آن با عنوان «شکار لحظه ها» یاد کردند گفتند که خبرنگاران فقط عکس های ما را در حالات خاص ثبت کنند
  • داود IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    قیمت خانه ها و املاک و آپارتمان های شهران منبعد رو سقوط میره..جرات میخواد از این به بعد دونسته بری ازراف بمب اتم زندگی کنی ..هر چند دولت باید سریعا برای انتقال مخازن سوخت به خارج از شهر اقدام کنه..نکنه باید خدایی ناکرده اتفاقی رخ بده بعد به فکر بیوفتن و ...؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس