کد خبر 1103895
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
وزارت بازرگانی

رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی به بهانه تنظیم بازار، کارشناسی شده نیست وگرانی‌هایی هم که اخیرا در بازار مرغ و نهاده دامی وجود دارد.

به گزارش مشرق، علیرضا الوندی رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی در واکنش به دور جدید تلاش مسئولان دولتی برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با توجه به وضع نابسامان ارزی کشور، تاسیس وزارت بازرگانی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه تجربه وجود وزارت بازرگانی در گذشته نشان می‌دهد که تشکیل این وزارتخانه موجب افزایش واردات می‌شود.

وی افزود: با تاسیس وزارت بازرگانی مقدار زیادی از ارزهای حاصل از فروش نفت به جای این که صرف زیرساخت‌های کشور شود، صرف واردات و اعطای رانت می‌شود و با ایجاد انحصار، دست عده‌ای برای سوء استفاده از بیت المال باز می‌شود.

بیشتر بخوانید

روحانی با تعلل در معرفی وزیر صمت هزینه‌سازی اقتصادی می‌کند

رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی ادامه داد: تنها در یک شرایط می‌توان به تاسیس وزارت بازرگانی رضایت داد آن هم این که وزارتخانه‌ای با محوریت صادرات تشکیل شده و مثلا وزارت صادرات و واردات نامیده شود و صرفا صادر کنندگان در مقابل صادرات خود، آن هم به صورت مختصر اجازه واردات داشته باشند.

*تاسیس وزارت بازرگانی کارشناسی شده نیست

الوندی خاطر نشان کرد: تشکیل وزارت بازرگانی به بهانه تنظیم بازار، کارشناسی شده نیست و گرانی‌هایی هم که اخیرا در بازار مرغ و نهاده دامی وجود دارد اساسا ربطی به تشکیل شدن یا نشدن وزارت بازرگانی ندارد. علت اصلی افزایش قیمت محصولات دامی به آزاد شدن ارز نهاده‌های دامی و مواد مصرفی مانند علوفه بر می‌گردد و طبیعی هم هست که وقتی هزینه‌های کشاورزان یا مرغداران افزایش پیدا کند، قیمت محصولات هم افزایش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی افزود: اگر دولت بخواهد با ابزارهای تعزیراتی قیمت مرغ و فراورده‌های لبنی را به صورت ناعادلانه پایین نگه دارد، در نهایتا به ضرر تولید و تولیدکننده تمام خواهد شد و تولیدکننده هم دیگر تولید نخواهد کرد.

الوندی با اشاره به عدم تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی بر قیمت مرغ و محصولات دامی گفت: الان در بحث قیمت مرغ هم بعد از فشار تعزیراتی و روانی که دولت به تولیدکننده‌ها وارد کرد، عرضه مرغ برای مدتی کم شد و همین موضوع هم بر قیمت مرغ  منفی تاثیر گذاشت. بر همین اساس هم من به مجلس پیشنهاد می‌دهم که سازمان تعزیرات را از دست دولت خارج و آن را زیر نظر قوه قضائیه قرار دهد.

*نقض قانون تمرکز توسط دولت اشتباه بود

رئیس هیئت مدیره کانون خبرگان کشاورزی با انتقاد از نقض قانون تمرکز و انتقال اختیارات به وزارت صمت خاطر نشان کرد: تنها راهکاری که وزارت صمت برای تنظیم بازار در دوره‌های مختلف انجام داده است صرفا انجام واردات بوده است که این تصمیم هم بر تنظیم بازار موثر نبوده است.

الوندی اضافه کرد: وقتی جریان واردات در کشور تقویت می‌شود عملا تولید داخلی ضعیف شده و سرمایه‌های کشور هم به جای این که در جهت شکل گیری تعاونی‌ها و شرکت‌های تولیدی هزینه شود به دست یک عده رانتخوار می‌افتد. برای مثال تا وقتی کشور وارد کننده روغن خام باشد، هیچ وقت کشور از لحاظ دانه‌های روغنی به خودکفایی نخواهد رسید زیرا در اثر واردات روغن اساسا ظرفیت روغن کشی در کشور به وجود ندارد که حال بخواهد دانه‌های روغنی وارداتی یا کشت شده در داخل را روغن کشی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 0
    وزارت واردات
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    3 0
    هیچ وقت درک این دوستان به فهم مباحث اقتصادی زنجیره تامین و بازار نمیرسه متاسفانه...همینه که تجارت رو مساوی واردات میدونن یه چیزی از وزارت بازرگانی شنیدی و همینطوری تکرار میکنید...
  • عباس IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 0
    متاسفانه دلیل کارشناسی بر عدم تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد, مگر در شرایط فعلی نمیتوان واردات انجام داد. بحث عریض و طویل بودن وزارت صمت فعلی است که وزیرفرصت کمی برای پرداختن به وضعیت تجارت داخلی وخارجی دارد, بازار و قیمتها رها شده هرکسی کالایش را به هرقیمتی که بخاهد میفروشد. بکارگیری وزارت واردات در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی, غیرکارشناسی است. تشکیل وزارت بازرگانی با شرط استفاده از نیروهای فعلی و عدم مجوز استخدام, در شرایط فعلی کشور ضروریست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس