تصاویر با کیفیت از انفجار بیروت / انفجار لبنان

بندر بیروت، در پایتخت لبنان درحالی شاهد انفجاری مهیب بود که همچون گذشته برخی جریانات سیاسی وابسته، در تلاش‌ هستند مقاومت حزب الله را به این انفجار مرتبط کنند.

سرویس جهان مشرق - ساعت  ۱۸:۳۰ دقیقه روز سه شنبه منابع خبری از وقوع یک انفجار مهیب در بیروت خبر دادند؛ هنوز خبر تکمیل نشده بود که اعلام شد، انفجار در نزدیکی خانه «سعد الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان روی داده است ... هنوز پرده دوم پایان نیافته بود و همه در انتظار انتشار خبری از وضعیت سعد الحریری بودند که تصاویر و اخباری از انفجار دوم در بندر بیروت منتشر شد که جهان را در بهت و حیرت فرو برد.

شدت انفجار دوم به حدی بود که تصاویر و فیلم هایی که از انفجار، امواج انفجار و خرابی ها و ویرانه های برجا مانده از آن، نه تنها قابل باور نبود، بلکه آدمی را به یاد صحنه هایی از فیلم های آخر الزمانی می انداخت ... در اینجا هم هنوز پرده سوم پایان نیافته بود و مردم دنیا از بهت خارج نشده بودند که پرده بعدی اجرا و اعلام شد، عامل انفجار ماده بسیار سریع الاحتراق «نیترات آمونیاک» بوده که در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌شده است.

«حسن دیاب»، نخست وزیر لبنان در سخنانی کوتاه ضمن تایید انفجار به دلیل ماده نیترات آمونیاک، گفت که این ماده چند سال قبل از یک کشتی توقیف شده و از آنجا که حمل نیترات آمونیاک بسیار خطرناک و غیر قانونی، این محموله ضبط و به بندر بیروت منتقل شده و در طول این سال ها در مخازن گمرک بندر نگهداری می شده است.

واژه های توقیف کشتی، محموله خطرناک و غیر قانونی، ماده قابل انفجار و نیترات آمونیاک کافی بودند تا رسانه های مغرض و دشمنان مقاومت اولین زمزمه ها را مبنی بر مرتبط بودن این انفجار با حزب الله شروع کنند، در حالی که اطلاعات رسمی و موثق موجود درباره قضیه محموله آمونیاک ضبط شده وجود هرگونه ارتباط بین این محموله با حزب الله را رد می کند.

در این ارتباط روزنامه لبنانی الاخبار نوشته است: «عامل انفجار بندر بیروت را کشتی "روسوس" رقم زد ... همان کشتی که اکتبر سال ۲۰۱۳ به دلیل نقص فنی در بندر بیروت لنگر می اندازد تا حین تعمیر آشکار شود، این کشتی با تابعیت «مولداوی» حامل ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیاک از کشور گرجستان به مقصد کشور موزامبیک در آفریقاست ... پس از شناسایی محموله و به دلیل عدم رعایت پروتکل های ایمنی و امنیتی؛ کشتی روسوس توقیف و محموله نیترات آمونیاک آن از بیم انفجار و سریع الاحتراق بودن این ماده به سرعت به یکی از مخازن بندر بیروت منتقل می شود ... بدون اینکه در تحقیقات بعدی مشخص شود، این محموله با چه هدفی از گرجستان به موزامبیک برده می شد».

بنابر آنچه الاخبار و دیگر رسانه ها نقل کرده اند، آشکار می شود، نه این کشتی و نه محموله آن و نه ذخیره سازی آن ارتباطی با مقاومت حزب الله ارتباطی پیدا نمی کند.

اگر اظهار نظرهای غیر رسمی که درباره توقیف کشتی ها و ضبط محموله های آنها به طور خاص در فضای مجازی مطرح شده اند، را بررسی کنیم، باز هیچ ارتباط منطقی نمی توان بین آنها با حزب الله لبنان پیدا کرد، از جمله اظهارات فردی به نام «یوسف شحاده» یا «یوسف سعاده» است که خود را کارمند گمرک بندر بیروت معرفی می کند و می گوید که «انفجار بندر بیروت به دلیل ذخیره و نگهداری محموله نیترات آمونیاک کشتی "فتح الله ۲" در مخزن شماره ۱۲ بندر بیروت بوده است».

در اینجا هم اطلاعات موثق تاکید می کند که «محموله کشتی فتح الله ۲  ماه آوریل سال ۲۰۱۲  در بندر بیروت توقیف می شود ... این کشتی از مبدأ لیبی به مقصد سوریه در حرکت بوده و قرار بود، محموله خود را که شامل سلاح و مواد بسیار خطرناک منفجره بوده، از طریق طرابلس لبنان به دست معارضین سوری برساند، اما در بندر بیروت محموله شناسایی و ضبط می شود».

بر اساس این توضیحات رسمی و مستند در اینجا نیز مسئله ارتباط داشتن حزب الله به قضیه محموله کشتی فتح الله ۲ نیز منتفی می شود.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که پیش فرض ارتباط حزب الله با انفجار بندر بیروت رد می کند، از جمله :

* اظهارات رئیس دستگاه امنیت ملی لبنان

 اولین اظهار نظر درباره انفجار از سوی سرلشکر «عباس ابراهیم»، رئیس دستگاه امنیت ملی لبنان صورت گرفت. اهمیت این اظهار نظر تنها به این دلیل نیست که عباس ابراهیم رئیس دستگاه امنیت ملی لبنان است، بلکه در این است که وی یکی از مقامات ارشد نزدیک به حزب الله لبنان است. همچنین وی مهمترین شخصیت شیعی در لبنان است که دارای منصب ارشد امنیتی است. لذا وقتی اعلام می کند که انفجار ناشی از مواد منفجره ذخیره شده در بندر است، راه را بر پیش فرض‌های دیگر می بندد و اجازه نمی‌دهد، بوق های مزدور و وابسته علیه جریان و جناحی جو سازی کنند.

* اشاره به مدت زمان نگهداری ماده منفجره

سرلشکر عباس ابراهیم که سومین شخصیت شیعی لبنان پس از «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان محسوب می شود، در ادامه اظهاراتش درباره فاجعه بندر بیروت توضیح می دهد که «انفجار در اثر مواد منفجره ای رخ داده که سال ها قبل مصادره و در بندر بیروت نگهداری می شده است».

همین شفاف سازی کوتاه و مختصر به سرعت باب اتهام زنی و سوء ظن را بسته، آن را به سمت دلیل واقعی حادثه سوق می دهد، یعنی «نحوه نادرست ذخیره و نگهداری این ماده، آن هم در منطقه ای مسکونی و برای مدت چند ساله ... در این شرایط روی سخن و طرف پاسخگو دولت لبنان خواهد بود، نه حزب الله است».

* اظهارات سرلشکر ابراهیم و سناریوها

اگرچه کارشناسان تاکید دارند که سرلشکر عباس ابراهیم عجولانه و شتاب زده وارد موضوع شده و به آن پرداخته که می تواند، ناشی از بیم باز شدن باب های اتهام زنی به مقاومت لبنان باشد، اما خاطر نشان می کنند، این سخنان ناشی از عدم اشراف به قضیه نیست، بلکه او از معدود مسئولین لبنانی است که اطلاعات موثق و لازم از قضیه را در اختیار دارد.

همان طور که اشاره شد، برداشت می شود، سرلشکر ابراهیم در این سخنان تلاش دارد، پوششی دفاعی برای جنبش امل و بیشتر جنبش حزب الله ایجاد کند.

* تایید اظهارات سرلشکر ابراهیم

همان طور که گفته تا قبل از اظهار نظر سرلشکر عباس ابراهیم، هیچ مسئول لبنانی دیگری درباره این حادثه سخن نگفته بود و به نوعی اینکه وی پیش قدم شده تا اولین نفری باشد که درباره این فاجعه صحبت کند، نشان از جرأت و اطمینان خاطر از درستی و صحت گفته هایش دارد، موضوعی که در اظهارات دیگر مسئولین لبنانی دیده شد.

وزیر کشور لبنان اگرچه با تاخیری قابل توجه، اما دومین مقام رسمی بود که بعد از اظهارات سرلشکر عباس ابراهیم، درباره این فاجعه صحبت کرد و گفته هایش هیچ تعارض و مغایرتی با اظهارات ابراهیم نداشت و به نوعی تایید آن بود.

* سناریو تهدید سعد الحریری و المستقبل

درحالی که برخی منابع سناریو دست داشتن حزب الله در این انفجار را مطرح  و ادعا می کنند، انفجار اقدامی از سوی حزب الله بوده تا به جریان «المستقبل» و رهبر آن «سعد الحریری» پیشاپیش درباره حکم دادگاه بین المللی لاهه در قضیه ترور «رفیق الحریری»، نخست وزیر پیشین لبنان که قرار است جمعه پیش‌رو صادر شود و چند تن از اعضای حزب الله متهم به دست داشتن در آن هستند، هشدار دهد.

آنها در گفته خود به وقوع انفجار در نزدیکی خانه «سعد الحریری» استناد کرده و مدعی هستند، این انفجار به نوعی حادثه ترور «رفیق الحریری» در ۷ مه ۲۰۰۸ را در اذهان زنده می کرد.

درحالی که صاحبنظران مسائل لبنان بر این باورند که حزب الله برای رساندن پیام خود آن هم در داخل لبنان آن اندازه احمق نیست که دست به انفجاری شبه اتمی بزند و یک بندر را که وارد کننده ۷۰ درصد مایحتاج مردم لبنان است، نابود کند.

این درحالی است که سعد الحریری اوایل هفته در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده بود که هیچ گونه اتهامی در حادثه ترور رفیق الحریری متوجه حزب الله نیست و حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته بود که ما در قبال سوریه مرتکب خطا شدیم.

* وجود مخازنی از آن حزب الله در بندر

در این میان بودند افرادی که سناریو انفجار غیر عمد به دلیل وجود مخازن حزب الله در بندر بیروت را مطرح کردند، اما کارشناسان منطقه این سوال را مطرح می کنند، در جایی که حزب الله خود در جنوب لبنان دارای چند بندر است و تاکنون همواره نیازهای خود حتی نیازهای تسلیحاتی و نظامی را از این بنادر با خیالی آسوده و بی‌خطرتر از مسیرهای دیگر تامین کرده، چرا باید چنین موادی را در بندر بیروت ذخیره و نگهداری کند.

** آیا رژیم صهیونیستی و آمریکا پشت این انفجار هستند؟

مروری کوتاه بر اتفاقات یک ماه اخیر و تعرض ها و تجاوزاتی که رژیم صهیونیستی از یک سو و آمریکا از سوی دیگر، نه تنها علیه مقاومت حزب الله که علیه محور مقاومت از ایران گرفته تا غزه مرتکب آن شده، می تواند، گویای همه چیز باشد؛ از سقوط هواپیمای جاسوسی صهیونیستی در خاک لبنان و تعرض به مرزهای جنوبی لبنان که در این اواخر مکررا صورت می گرفت، تا هدف‌گیری رزمندگان مقاومت در سوریه که طی یک ماه اخیر شهادت دو نفر از فرماندهان مقاومت حزب الله را در پی داشت.  

از آن سو، آمریکا و تحریم های اقتصادی و اجرای قانون قیصر و هدف گیری اقتصاد و ارزش واحد پول لبنان و درج مقامات و شخصیت های لبنانی و مقاومت و جنبش حزب الله به فهرست تروریسم و هدف گیری ... واقعا منطق و عقل سلیم کدامیک را عامل این فاجعه می داند.

چگونه است که وقتی هنوز دولت لبنان به طور رسمی موضع خود را در قبال این فاجعه اعلام نکرده، آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال لبنان موضع گیری کرده اند؟

سوال این است که حزب الله چه سودی از نابودی بندر بیروت می برد؟ چه کینه ای و چه انتقامی در دل حزب الله می تواند، باشد که آن را به چنین اقدامی علیه مردم خود که برای حفظ امنیتشان هزاران شهید داده‌است، وادار کند؟

بندر بیروت روزانه با ۳۰۰ بندر دنیا در ارتباط بود و سالیانه پذیرای حدود ۳۱۰۰ کشتی بود. ۷۰ درصد کالاهای مورد نیاز مردم لبنان (که حزب الله و هوادارنش نیز جزو همین مردم هستند) ‌از این بندر تامین می شد. در این بندر سیلوهای گندم و ذرت وجود داشت که غذای مردم لبنان را تامین می کرد. در یک کلام بندر بیروت شاهرگ حیاتی لبنان بود، در این شرایط نابود کردن آن آیا برای حزب الله سودمند است یا آمریکا و رژیم صهیونیستی که ماه هاست، درگیر بحران های داخلی هستند که آنها را تا مرز فروپاشی پیش برده است.

آیا «بنیامین نتانیاهو» که در بحران های نفس گیر داخلی به نفسش به شماره افتاده یا «دونالد ترامپ» که روزی را بدون جنجال آفرینی و تنش زایی نمی تواند، به شب برساند، از نابودی بندر بیروت سود می برند، یا حزب الله که تمام تحریک ها و تنش زایی‌های آنها را با خویشتن داری و هوشمندی دفع کرده است؟

به نظر می رسد، نتانیاهو و ترامپ باید بدانند، برای فرار از بحران کرونا، ورشکستگی اقتصادی، اعتراضات مردمی، سر پوش گذاشتن بر بی کفایتی و بی لیاقتی و بر مفاسد اخلاقی و مالی و حفظ مقام و قدرت، ترفند «فرار به جلو» کارآمدی خود را از دست داده و باید دنبال ترفند دیگری باشند.

پرواز ۴ هواپیمای جاسوسی آمریکا در سواحل لبنان و سوریه هنگام انفجار

اگر غیر از این بود، در همین دوره اعمال فشار حداکثری به لبنان هیچ گاه مسیحیان لبنان به دفاع از سید مقاومت برنمی خواستند و یا وقتی خبرنگار مزدور شبکه وهابی «العربیه» به سراغ یکی از شهروندان لبنانی می رود تا درباره انفجار با او مصاحبه کند، شعار «مرگ بر آل سعود» را سر نمی داد.

نتانیاهو بارها به بندر بیروت اشاره کرده و مدعی شده بود، حزب الله در نقاطی از این بندر دارای انبارهای تسلیحاتی است، این اتهام در حالی وارد می شد که همه می دانند، بندر بیروت یک منطقه غیر نظامی است، همچنین می دانند، بندر بیروت چقدر برای مردم لبنان حائز اهمیت است. ایده حمله به بندر بیروت ایده یک شبه ای نبوده که در ذهن اسرائیل و آمریکا باشد.

اگر سخنرانی سال ۲۰۱۸ نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل را به خاطر بیاوریم، می بینیم که وی تصویری از بندر بیروت را به رهبران دنیا نشان می دهد که نقاطی روی آن به ادعای اینکه انبارهای تسلیحاتی حزب الله هستند، مشخص شده است. آیا نباید تصور کرد که نقشه نابودی بندر بیروت از همان سال در حال تهیه و آماده سازی بوده است؟

آنچه در پایان باید گفت، دلایلی از این دست بسیارند که بیان همه آنها از حوصله این گزارش خارج است، اما خویشتنداری حزب الله و محور مقاومت در برابر فتنه‌ها آستانه‌ای دارد و آن زمان که این آستانه لبریز شود و زمانش فرا رسد، روز و روزگار برای فتنه‌گران گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    36 36
    به مسئولین ذیربط خیلی سریع برسانید، کشورهای غربی در پوشش کمک رسانی به لبنان، نیروهای امنیتی و احتمالا جوخه های ترور را به منظور زدن سید حسن نصرالله گسیل کرده اند. حزب الله مراقبت هایش را بیشتر کند. جو گیر فضای احساسی کمک رسانی نشوند. امدادرسانی رو انجام دهند ولی گارد محافظتی خود را باز نکنند. همین امشب اطلاع بدهید بهتر است.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      24 7
      به مسئولین رساندیم خیلی تشکر کردن و از این همه هوش و درایت انگشت به دهان ماندند.توظئه بزرگی را خنثی کردی.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      22 8
      موضوع نگران کننده درباره این حادثه این است که همه میدونند این انفجار کار اسرائیل است اما مدرکی ندارن و این میتونه الگویی برای حوادثی مشابه در لبنان و سوریه و حتی ایران در مقیاس بزرگتر باشد بدون اینکه هیچ ردی از خودشون به جای بذارن و نگران انتقام هم نباشن چون کسی نمیتونه ارتباطش با خودشون ثابت کنه. در واقع حادثه نطنز هم به همین صورت بود و شاید واکنش نشون ندادن ایران باعث انفجار بیروت شد و منفعل بودن در مورد این حادثه هم میتونه به فجایع بزرگتری ختم بشه. باید فکری کرد و باید کاری کرد...
  • Mohammad Reza US ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    49 31
    عاقلان میدانند که سازمانهای موساد و سیا پشت این حادثه دلخراش هستند، اگر به همین زودی ها به منافع صهیونیستها و امریکای ها ضربه جدی زده نشود ضربات بعدی این ملعونها را باید در عراق و سوریه و ایران انتظار کشید،
  • عصمت شمال نصب IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    39 21
    لعنت خدا ونابودی ابدی بر امریکا واسرائیل
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      8 14
      نابودی ابدی بر امریکا؟ خخخخخخخ
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 3
      آمریکا خودش سیفون سقوط رو برا خودش کشیده کمتر بی بی سی نگاه کن تا واقعیت را ببینی
  • اسد IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    28 26
    برای تبدیل تهدید به فرصت؛ حضور ایران در بازسازی بندر بیروت و سرمایه گذاری در این طرح ها الزامیه
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      23 30
      چرا پول ما اونجا خرج بشه؟؟
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 4
      کل خاور میانه داره له له میزنه مشارکت کنه. چرا ایران نکنه حرف بیحساب نزن
  • عباس IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 6
    میشه لطفا نظر کارشناسان را درباره تصویر پرتاب بمب اتمی تاکتیکی دلیله از سوی اسرائیل رو بررسی کنید؟ لینکش در سایت وترانز تودی هست.... https://www.veteranstoday.com/2020/08/05/breaking-israel-nukes-beirut/
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    11 18
    نویسنده این تحلیل کی بوووود؟ بیا بغلم. واقعا حزب الله یک تنه داره تمامیت ارضی خود لبنان، سوریه، عراق و ایران و در یک کلام کل منطقه رو حفظ میکنه، بعد خودش بزنه خرابش کنه؟ و تو، آره خود تو که منکر این کلامِ جنابِ منی، خود خری، نه اینکه مثل خری، اصن مصدریه، خر بودن تویی.
    • طرفدار جوجه تیغی بدنساز IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      2 0
      عالی،آفرین.
  • کورش IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    25 13
    لعنت به اسراییل؛ این غده سرطانی که تمام منطقه از وجود نحسش آسیب می‌بینند.تنها راه رسیدن به امنیت و آسایش جدا کردن این عارضه از پیکر منطقه خصوصا پیکرامت اسلامی است..به امید آن روز
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 4
    آمونیوم نیترات یکی از قوی‌ترین بمب‌های دست‌ساز است. ساخت آن به آسانی امکان‌پذیر بوده و استفادهٔ آن نیز راحت است. در مورد خواص این ماده می‌توان گفت که از نظر امنیت نگهداری ایمن‌ترین ماده منفجره شناخته شده‌است. بعد از انفجار سنگینی در ایالات متحده که به وسیلهٔ این ماده انجام پذیرفت به نام بمب اوکلاهاما معروف شد. نکتهٔ جالب و قابل توجه این است که حتی اگر آمونیوم نیترات در زیر بالشتان هنگام خواب وجود داشته احتمال انفجار آن بسیار کم است. مواد اولیه برای ساخت آن آمونیاک و اسید نیتریک غلیظ است که به راحتی قابل دسترسی است. شاید سؤالی پیش آید که چرا هرکسی در صدد ساخت و استفاده از آن بر نمی‌آید. درجواب باید این نکته را توضیح داد که مواد منفجره به دو دسته کم‌انفجار و پرانفجار تقسیم می‌شوند. سرعت انفجار و قدرت انفجار رابطه عکس دارند. ازین رو پایه‌های اصلی یک ماده منفجره را یک ماده کم انفجار با قدرت زیاد و یک پرانفجار با قدرت کم تشکیل می‌دهند. پرانفجارها همان چاشنی‌ها هستند. نیترات آمونیوم نیز که یک‌کم انفجار با قدرت بالاست فقط در کنار یک چاشنی قوی منفجر خواهد شد. wiki
  • حسام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 9
    با وجود دست داشتن آمریکا واسرائیل در انبار نترات ها ودر اختیار بودن این بندر بدست دشمنان مقاومت از جمله حریری وفالانژها چرا مقاومت منفعلانه عمل وسعی در رفع اتهام می کند این بندر هرگز در اختیار مقاومت نبوده انفجار آن یعنی کسانیکه می توانستند این فاجعه را رقم بزنند تا لبنان را زیر چتر اسرائیل وآمریکا بکشانند. این انفجار خباثت دنیای غرب است که هدف وسیله را توجیه وکشتار مردم مانعی برای رسیدن به اهداف نیست وقابل توجه غربگدایان که شما هم مانند رهبر فالانژهای لبنان قربانی خواهید شد وفرزندانتان در سواحل فرانسه وانگلیس بی پول گشته ودر سواحل آنجا تن فروشی ونوکری کنند تا زنده بمانند.
  • شیرین LB ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 3
    گزارشتون بد نبود اما از خط اولش ایراد داشت، انفجار مهیب ساعت ۶ و ۱۰ دقیقه عصر بود، چشمم ب ساعت بود و کنار پسرم دراز کشیده بودم ک خونه لرزید، شبیه زلزله ۷ ریشتری! ما ۸ و نیم کیلومتر با محل حادثه فاصله داریم
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 3
      نگفته انفجار چه ساعتی بوده، گفته منابع خبری ساعت ۱۸:۳۰ اعلام کردند
  • حسام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 5
    کشتار مردم عراق سوریه لیبی افغانستان ویمن می توان براحتی به قساوت آمریکا واسرائیل پی برد وجای هیچ تعجبی ندارد که بندر بیروت را ویران کنند ولی تعجب از ضعف تبلیغاتی نیروهای مقاومت در این افشاگری هاست.
  • ABC SE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 3
    چرنوبیل خاور میانه چند سوال ساده 1-چه جایی کجا2- چه وقت (کی ) 3-چگونه (چه طور) 4- چرا 5- چه کسی 6- با چه کس یا کسی نتیجه مواد منفجره ار کجا و به کجا قرار بودن برسد مالک کشتی مولداویایی که بود اگرچه با پرچم مولداوی حرکت می کرد مواد داخل کشتی مولداویایی چرا در لبنان پیاده شده بااینکه بسیار خطرناک بود چه کسانی در توقیف کشتی دستداشتند و چرا مالکس ادعای برگرداندن نکرد یا اصلا تقاضای برگشت محموله یا خسارت ان را نکرد از دولت لبنان چرا دولت ها یاکشوری که مقصدش کشتی بود به آفذیقا نرفت و یا کشور آفریقایی مذکور موزامبیک ادعای محموله را نکرد چرا تا کنون این مورد حساس نیترات آمونیوم هم در کشاورزی و هم در بمب سازی کاربرد دارد. چه کسانی مسئول یا مالک نگهداری محموله در لبنان بودند اکنون جواب های ساده با توجه به گزارش 1- به یقین مالک کشتی یا محموله آن کسی یا کسانی از لبنان بوده اند 2- از زمان تخلیه به ظاهر و توقیف آن در مالکیت مالک ر بند بیرون بوده است (2750) تن نیترات عدد ساده ای نیست که نگهداری شود یا برای مصارف کشاورزی باید بکار میرفته از 2013 تا 2020 خیلی زمان زیادی است که تکلیف یک محموله مشخص شود پس به یقین این محموله برای کاربرد نظامی به کار میرفته یا نگهداری می شده باید ببینیم مالک اصلی محموله دولت لبنان است یا حزب الله بندر یا ساختمانی که محموله در آن نگهداری می شود در تملک یه اجاره کیست دو مساله پیش می آید اهمال یا عمد درنگهداری محموله خطرناک در یک منطقه یا بندر تجاری که اگر بدانیم 2750 تن ایم محموله برابر 0.1 قدرت بمب اتمی هیروشیما یا ناکازاکی را داشته اشت اگر این محموله وارد شده به یقین پس از 2011 نا آرامی های سوریه و با اهداف نظامی بوده و نه با اهداف کشاورزی و اقتصادی در هر صورت این فاجعه آنقدر خسارت وارد کرده که نمی توان برای کشوری مثل لبنان به این راحتی قابل جبران باشد و حادثه ای مثل چرنوبیل است که دراروپا نظر بسیاری سیاستمداران و شرایط حادثه 2 پس از هیروشیما بود و آثار محیطی و اجتمای منفی زیادی می گذارد باید بدانیم که اسرائیل در چندین سال قبل در دریای مرده 5000 تن مواد منجره را آزمایش کرد که در یک کنطقه ای بود که تا 30 کیلومتری آن مسکنی نبود و دریای مرده فاقد حیات است و پوسته ای سخت ضد زلزله دارد درباره انفجار لبنان حقیقت هر چه بیشتر بگذرد مشخص می شود
  • حسام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 4
    ترقه های انفجاری که برای در گیرهای خیابانی بیروت از جانب آل سعود به دست حریری رسید ودر کنار منزلش به دور از چشمان دیگران برای مخدوش کردن چهره مقاومت به کار گرفته می شد وهیچ کس جز مخالفان مقاومت از آن اطلاعی نداشتند چرا منفجر وحریری آسیب ندید ونیترات های انفجاری را منفجر کرد مقاومت باید از جریان حریری سعودی در باره اغتشاشات وانفجارات توضیح بخواهد مقاومت باید همچون نبرد ۳۳روزه در میدان بجنگد تا دستتان پلید آل سعود و اسرائیل در کشتار مردم بیگناه آشکار شود.به نظرم نیروهای مقاومت کم کاری می کنند چون دستان خون آلود آل سعود هنوز برای مردم لبنان مشخص نشده است .لعنت بر دستان آغشته به خون آل سعود که ابائی از کشتن حجاج مهمان خدا ومردم مسلمان یمن ولبنان ندارد.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 3
      شاید موقعیتش رو ندارند .شاید توان درگیری داخلی رو ندارند. شاید توان جنگ داخلی رو دارند ولی مصلحت نمی بینند . جنگ داخلی 15 ساله که لبنان رو خیلی عقب انداخت از 1975 تا 1990 بود. هنوز که هنوزه کلی نیروی حافظ صلح در لبنان هستند که باقی مانده از همون ایامه .
  • RO ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 5
    در خصوص پاراگراف آخر: خخخخخ
  • سعید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    9 4
    ایران بایدبه عنوان مدافع مقاومت نقش آل سعود در این انفجار رابرای مردم بیان وآشکار کند که چرا جان مردم دستمایه حکومت ظالمانه ومجرمانه آل سعود گشته.
  • محمد AU ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    14 4
    با بررسی استعفای ناگهانی و شگفت آور سعد حریری در سال گذشته و مقایسه ی آن با وضعیت ناگوار اقتصادی لبنان در اثر فشارها و عوامل خارجی و سرانجام انفجار بیروت، اکنون می توان دریافت که آن استعفای غیر مترقبه و مشکوک بی ارتباط با سلسله حوادث منتهی به انفجار کنونی نبوده و این سناریوی دقیقی بوده که از یکسال قبل به وسیله سرویس های اطلاعاتی آمریکا و عربستان و اسراییل طراحی و در دست اجرا بوده است تا آوار تمام ناکامی های اقتصادی و سرانجام این حادثه ی انفجار بر سر دولت نزدیک به حزب الله خراب شود. کشانده شدن کشتی سرگردان حامل مواد شیمیایی قابل انفجار به بندر بیروت و توقیف و ذخیره شدن بی سر و صدای محموله های خطرناک آن هم بخشی از این سناریو بوده که با همکاری برخی عناصر نفوذی و اجیر در دستگاه دولت و اداره بندر بیروت تکمیل شده است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم این دولت های بیگانه به بهانه بازسازی و اعطای وام های مالی مشروط، چگونه نقشه های خود را برای تسلط بر کشور و دولت لبنان پیاده می کنند تا آن را از محور مقاومت جدا کنند.
  • سعیدمرزجونی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    7 5
    لبنان کشور کوچکی است چرا اینهمه ترقه باید انبار کند وسعد حریری در کنار منزلش آنها را جاسازی کند ؟ عربستان چی از جان مردم لبنان می خواد؟
  • محمد AU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 3
    با بررسی استعفای ناگهانی و شگفت آور سعد حریری در سال گذشته و مقایسه ی آن با وضعیت ناگوار اقتصادی لبنان در اثر فشارها و عوامل خارجی و سرانجام انفجار بیروت، اکنون می توان دریافت که آن استعفای غیر مترقبه و مشکوک بی ارتباط با سلسله حوادث منتهی به انفجار کنونی نبوده و این سناریوی دقیقی بوده که از یکسال قبل به وسیله سرویس های اطلاعاتی آمریکا و عربستان و اسراییل طراحی و در دست اجرا بوده است تا آوار تمام ناکامی های اقتصادی و سرانجام این حادثه ی انفجار بر سر دولت نزدیک به حزب الله خراب شود، نه دولت سعد حریری. کشانده شدن کشتی سرگردان حامل مواد شیمیایی قابل انفجار به بندر بیروت و توقیف و ذخیره شدن بی سر و صدای محموله های خطرناک آن هم بخشی از این سناریو بوده که با همکاری برخی عناصر نفوذی و اجیر در دستگاه دولت و اداره بندر بیروت تکمیل شده است. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم این دولت های بیگانه به بهانه بازسازی و اعطای وام های مالی مشروط، چگونه نقشه های خود را برای تسلط بر کشور و دولت لبنان پیاده می کنند تا آن را از محور مقاومت جدا کنند.
  • سعید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    9 5
    مشرق شما را بخدا بنویسید وبنویسید عربستان چی از جون مردم لبنان می خواد؟
  • صادق IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 3
    نباید اینبار در چنین جنایتی اجازه فرار به آل سعود داد ترقه هایی که در شورش های خیابانی در کنار مقر حریری جاسازی شده بود سبب انفجار مهیب انبار آمونیاک گشته واز کشته پشته ساخته. چرا باید این جانیان آشوب طلب دست برتر داشته باشند وفرافکنی کنند باید بپذیریم که قلم رسانه ها در این دوران سیاهی نمایی افضل از خون شهداء است باید رسانه ها به وظیفه خود عمل کنند وغربگداها اربابشان را بشناسند.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    13 4
    اینکه حزب الله متهم میشه و میگن حزب الله در بیروت! انبار سلاح داشته بیشتر شبیه جکه!!! ولی به نظرم انفجار بیروت یه اتفاق تصادفی برنامه ریزی شده هست!! که قطعا آمریکا و اسرائیل کارگردان این سناریو هستن. به قول انیشتن: هیچ چیز تصادفی در این دنیا وجود نداره...
  • مهدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    15 6
    این کار توسط سیا و موساد انجام گرفته آنهم خیلی زیراکانه که ذهنها متوجه آنها نشود و همه ذخایر آمونیاک را عامل اصلی انفجار بدانند ولی صدردصد کار سیا و موساد است.
  • شمس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 16
    يادتونه سيد حسن هم وقتى اسرائيل رو تهديد كرد گفت : بندر حيفا و كارخونه شيميائى اسراييل بهترين هدف ما خواهد بود ؟! عبرت :
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 3
      هنوزم این جاهایی که گفتی بهترین هدف هستن
    • شمسی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      0 2
      باهاتون موافقم. اونا هم باید دقیقا همین کارو تو اسرائیل انجام بدن تا براشون درس عبرت شه.
  • GR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 3
    فی الواقع اگر این انفجار به این بزرگی دسیسه اسراییل هم بوده باشه این نشون میده یک خلع بزرگ امنیتی در لبنان هست که پایتختش رو زده . فرق بندر طرطوس با بیروت حضور روس هاست... و وقتی اینا تنف رو گرفتن مرز سوریه عراق راه خشکی محور مقاومت رو گرفتن از طریق هوا هم که به هواپیما ی ماهان تعرض کردن بنظرم به دنبال ایجاد یک محاصره هستند
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 2
    تصاویر ادعایی برخورد موشک چقدر صحت داره ؟لطفا بررسی کنید
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 3
    اگر ممکنه عکسهای نتانیاهو در حال نشان دادن نقشه را هم بگذارید. همینطور عکسهای بندر بیروت قبل از انفجار هم گذاشته شود تا عمق فاجعه مقایسه گردد. اگر عکسهای نتانیاهو درحال نشان دادن نقشه به طور واضح باشد و در فضای مجازی لبنانی ها نشر گردد میتوان بهره برداری خوبی از این قضیه نمود متهم اصلی را به حرف آورد.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 3
    نه.!!!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 1
    کشتی رسوس با 2750 تن نیترات آمونیوم با پرچم مولداوی از باتومی گرجستان عبور کرده و مقصد نهایی موزامبیک است اما به دلیل نقص فنی خود خوانده در ساحل بیروت پهلو می گیرد در صورتی که اصلا بیروت در مسیر کشتی به سمت موزامبیک نیست با بررسی کشتی متوجه می شوند که بار نیترات آمونیوم هست بار در انبار شماره 12 بندر بیروت دپو می شود در گزارش بندر بیروت آمده است که کشتی اصلا نقص فنی نداشته و از صاحبان و وکلای کشتی درخواست شده که کشتی بارگیری شده و به سمت موزامبیک حرکت کند اما آنها از بارگیری کشتی سر باز میزنن و بار در انبار شماره 12 بیروت باقی میماند، دو شبکه سعودی العربیه و ایندیپندنت اعلام می‌کنند کار اسرائیل بوده و دلیل آن وجود حزب الله در لبنان است، ترامپ با سعد حریری نخست وزیر برکنار شده لبنان تماس میگیرد و بعد از این تماس سعد حریری دولت لبنان را مقصر قلمداد میکند، در صورتی که ترامپ باید با همتای قانونی خود حسن دیاب تماس میگرفت، وزارت دفاع رژیم اشغالگر صهیونیستی اسنادی را منتشر میکند که بندر شماره 12 بیروت جز اهداف رژیم صهیونیستی جهت بمباران در سال 2018 بوده، اما چون بمباران مستقیم هزینه بر بوده و به رویاروئی و تقابل به مثل می انجامد دست به چنین کاری زده، انفجار تروریستی آمریکایی اسرائیلی بیروت توسط حزب الله بی جواب نخواهد ماند.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    8 3
    تعدادی از دانشمندان هسته ای ما را در طرح هایی از پیش طراحی شده شهید و مجروح می کنند بعد از اشغال عراق چه تعداد از دانشمندان عراقی را که ترور نکردند انفجار در مرکز روی زمینی پیشرفته در حال ساخت نطنز اتفاق می افتد شهر دمشق و شهر های دیگر سوریه مورد تجاوز و هدف روزمره قرار می گیرند در این مدت و سال های اخیر تجاوزات مکرر پهبادها و جنگنده های رژیم صهیونیستی برفراز لبنان و سوریه هستیم که گاه گاه مردم لبنان و سوریه شهید و زخمی شده و ساختمان ها را مورد هدف قرار می دهند شاهد جنگ ویرانگر یمن با حمایت صهیونیست ها هستیم که چه فجایعه ای که بر مردم یمن نگذشته که ده ها هزار نفر از مرده یمن شهید و زخمی شده اند و زیرساخت های اقتصادی این کشور پرجمعیت با حمایت صهیونیست ها نابود گشته و چه رنج ها و مصیبت هایی که بر مردم یمن به وجود آوردند چه رنج هایی که بر مردم فلسطین وارد نشده و.... در چند ماه اخیر و قبل از اینکه پایگاه عین اسد که مرکز راداری و پهبادی ترور سردار دلاور ما بود چه تعداد زیادی از انبارهای مهمات و تجهیزات پایگاه های نیروهای عراقی منفجر شدند و گفتند عوامل آن به صورت دقیق مشخص نشده و... چه تعداد آتش سوزی های مشکوک به اشکال متنوع و متعدد در ایران عراق و سوریه و لبنان اتفاق می افتد چه بر سر افغانستان آورده اند فتنه ایجاد داعش یادمان نرفته چه کودتاهای ضد مردمی که در کشورهای سودان و مصر و لیبی و... در کشورهای اسلامی ایجاد نکرده اند و از آن حمایت نکردند طراحی حمله به برج های دوقلو هم یادمان هست همه اینها از یک جا منشا می گیرد آیا وقت آن نیست که دیگر سرجایشان بنشینند ویا نشانده شوند آیا وقت آن نرسیده که حیفا وتل ابیب با خاک یکسان شود و به مردم منطقه این قدر ظلم نکنند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 2
    مرگ بر ترامپ
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    با سلام حادثه بندر بیروت سومین حادثه بزرگ جهان است و در جغرافیای مقاومت پس از حادثه اسپایکر بی نظیرترین حادثه است. گزارش این خبرگزاری بدلیل مشی خلاقانه تان در پردازش دقیق موضوعات ضروری و قابل توجه است ولی در جمع بندی این گزارش بنظر می رسد نویسنده یک مقداری" بی حوصلگی " از خود نشان می دهد و با عنوان کردن " شواهدی از این دست ... " سعی کرده بسرعت مطلب را خاتمه دهد. کم و یا زیاد بودن ادله در کشاکش یک اتفاق سهمگین باداهمیتذاست ولی مهمتر از آن تبیین این ادله و در بطن خود درگیری و روابت ها است. امیدوارم شاهد پایداری بیشتر گزارش ها در تقدیم ادله ها و توضیح مبسوط آنها باشیم.
  • UA ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 2
    این مقاله را بخوان وجعرافیای منطقه و اخبار اسراییل و حزبالله و دیگر خبرگزاریها را درچند ماه گذشته مرور کن وضعیت سیاسی و نطامی منطقه را در نظر داشته باش بعدا نتیجه گیری کن که هرچه در فهم تو آید ان بود مفهوم تو
  • UA ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    19 3
    زنیکه لبنانی اومد گفت چرا مردم ایران ناراحتن که ما پولشونو میخوریم در عوض ما به جای آنها در منطقه میجنگیم
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 4
    هنوز که معلوم نشده کار کیه .....مثل قضیه هواپیمای اوکراینی که بعد از چند روز حقایق معلوم شد ..... ولی اگه کار یهودی ها باه ... که چه قشنگ زدن که هنوز نمیتونن ثابت کنن کار کی بوده
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    در فرانسه که باتوجه به حساسیتی که نسبت به موضوع دارند چنین شایعاتی مطرج نیست معلوم نیست چرا ما در ایران خودمان سوژه درست کرده ایم
  • هادی US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 3
    اولین بمب اتمی رو امریکا زد به ژاپن الان هم اسرائیل شبهه اتمی زده به لبنان بعد چقدر این صهیونیستها بیشرفن که میگن ما نبودیمو بعد عکس پرچم لبنان رو روی ساختمان میندازن یعنی پلیدتر از امریکا اینا هستن دعا کنید که منجی زودتر بیاد و این پلید قلبهارو از بین ببره ترحم به اینا بخدا که حرومه یک سال فبل از ظهور یک سال قحطی
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    این میتونه یک هشدار به ایران باشه که میتوند حوادثی رخ بده که هیچ سرنخی نداشته باشه تو ایران برای مراکز حساس باید مراقبت فوق العاده گذاشته بشه لعنت به قوم بنی اسراییل که برای رسیدن به خواسته هاشون دست به هر جنایتی میزنند
  • کارشناس IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    18 0
    حالا تکلیف سید حسن چی میشه؟ از کجا میخواد سلاح تهیه کند؟
  • وسلام برتو ای بیروت زخمی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 2
    حزب الله؟؟؟؟ آیا کسانی که به خدا ایمان دارند وبه رسولش وفادارند وبه ائمه اطهارش مقیدند می توانند اینگونه کارهایی را انجام دهند؟؟ سوگند به خداوندی که جانم در مقابلش می ایستد حزب الله لبنان از اینکه مورچه ای توسط آنها آسیب ببیند خودرا ملامت خواهند نمود آن وقت نابودی کامل یک شهر که بسیاری از آنها رسما از برادران وخواهران حزب الله هستندرا بخواهد ؟؟؟ خیر این کار؛کار صهیونیست های از خدا بی خبر است ولن غیر اما اگر جبهه مقاومت ساکت بنشیندپایشان را دراز تر خواهند کردبه عنوان مثال اگر با صهیونیست ها درگیر شویم از این بیشتر می توانند به جبهه خودی خسارات وارد کنند؟؟ من بارها گفته ومی گویم اگر دولت وارتش سوریه در مقابل حملات صهیونیست ها ساکت نمی نشست وچند موشک به تل آویو وحیفا می زد دیگر جرات نداشتند اینگونه در روز روشن به دمشق ودیگر نقاط سوریه حمله کنند چه اتفاقی خواهد افتاد اگر سکوت نکنیم؟؟؟ واقعا از این بدتر خواهد شد؟؟؟ اصلا از این بدتر هم بشود که چه؟؟؟ مگر نه آن بود که امام حسین علیه آلاف السلام جان خود وبهترین عزیزانش را فدای نهضت پیامبر صلوات الله علیه وعلی آله المنتجبین نمود؟؟ جان ما در مقابل جان امام حسین علیه السلام مگر ارزشی هم دارد؟؟ پس بیاییم با نام خدا شروع کنیم وبا یک یا علی گفتن باردیگر دروازه خیبر را از جا برکنیم تا جهان بداند ابوتراب علیه السلام کیست؟؟؟ وامام حسینی علیه السلام چه کسانی هستند؟؟؟؟؟
  • بیتا فاطمی AU ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    9 2
    این آدم کشی ها و نقشه ها مال اون بوزینه های سعودی و اسراییل و امریکا ... بیچاره حزب الله ...خدا خودش طرفدار حزب الله است حق و عدالت و حمایت پشت سر آنهاست آن.. و خدا کوبنده این ستمگران است وقت این سه بوزینه شیطانی هم تموم میشه مرگ بر آنها
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 3
    سازمانهای عریض و طویل اطلاعاتی ما چرا عرضه ترکوندن بندر حیفا به این شکل بدون بجا گذاشتن ردی از خودشون را ندارن ؟! :/
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    خوب ماهم یک جای مهم اونارو بزنیم
  • سيد IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 0
    احمق ها بندري كه 70 درصد مايحتاج مردم لبنان در آن نقل و انتقال ميشه بايد سالها انبار مواد خطرناك بشه؟ مسئولي كه اين كار را كرده يكي مثل آخونديه كه در وزارت مسكن فاجعه به بار آورد
  • کمال IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 3
    مکر خدا بالاتر از مکر کفار است انشاءا...که زمینه سقوط آل سعود و صهیونیسم ملعون زودتر فراهم میشود ما هم کنار رزمندگان مخلص حزب ا...آماده جان فشانی هستیم کاش این اتفاق بیفتد
  • UA ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 3
    درختان سبز درسراسرجهان در اثر گرما آتش میگیرند حالا کدام احمق ویا احمقانی این مواد را به مدت 6سال انبار کرده دشمن دانا بلندت میکند .برزمین میزند نادان دوست
  • SE ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 2
    در این فاجعه بسیار تلخ و غم انگیز کسانی که اول از همه و هنوز ابعاد مسئله روشن نشده دنبال متهم میگردند همانها پشت این فاجعه هستند. انگار دارن خط میدن که جهت دهی دلخواه شون بسرعت اتفاق بیفته. تو این فاجعه وحشتناک اول از همه ترامپ کم حوصله خودش رو لو داد و صحبت از یک حمله کرد بعد بقیه متحدین امریکای تروریست مثل رژیم منحوس سعودی و رژیم صهیونیستی و بعد پادوهای کوچکترشان. البته اگر دقت کردید ترامپ بخاطر تبعات شک برانگیز افکار عمومی و اینکه رئیس جمهور آمریکا چگونه فهمیده حمله بوده است بسرعت حرفش را پس گرفت ولی این نشان میدهد هم اظهار نظر در باب حمله بودن و هم منکر شدن موضوع حمله هدف دار و بسیار مشکوک است. در واقع او‌در قامت بزرگ جبهه استکبار خط را به بقیه داد تا شروع به اظهار نظر و تهییج فضای فشرده و جنگ زده خاورمیانه بکنند. اینکار ترامپ دقیقا مانند این است که روی شعله های آتش خاورمیانه عامدانه بنزین بیشتری بریزد. من مطمئن هستم اینکار عمدی صورت گرفته است و چون عمدی در آتش افروزی در میان است بنابرین شک و تردیدها و گمانه زنی ها در پشت صحنه ی احتمالی ابن انفجار عجیب و مهیب نیز بسوی خود آمریکا و متحدینش مانند رژیم صهیونیستی و عربستان نشانه میرود. نکته حائز اهمیت اینست که خوشبختانه حزب الله و جبهه مقاومت بسیار هوشمندانه وارد بازی کثیف جبهه اسنکبار تا پیش از تکمیل تحقبقات نشده اند.
  • sasan NL ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    2 0
    جناب اگر هم کشتیها حامل این مواد منفجره خطرناک بودند آنهم در سال ۲۰۱۲ که توقیف شدند ولی امسال ۲۰۲۰ است پس چرا باید یک مواد منفجره چندین سال آنهم در یک بندر و نزدیک خانه های مردم ذخیره شود ولی نباید به این زودی و شتابان نتیجه گرفت بلکه آنچه از لحاظ سیاسی لمس می شود اعتراضات کل حکومت را نشانه گرفته است که رییس جمهور فرانسه هم از نزدیک شاهد بود بنظر من تحولات در اینده سیاسی لبنان همراه با تصفیه حسابها اتفاق خواهد افتاد چرا که اینبار پای یک کشور اروپایی درمیان است که نظارت بکند و مردم لبنان با دولت فرانسه هیچگونه مخالفتی برای تحول سیاسی در لبنان ندارند بلکه آنرا از دل و جان پذیرا هستند من این مقاله را با تردید به آن نگاه میکنم و باید تحولات آینده را دید اینکه تقصیر این نبود و آن مقصر بود کاری از پیش نمی برد
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    1 2
    خیلی اشکاروواضح است بعدازچهل سال تجربه وخیانت وخباثت واثبات ذات کثیف صحیونیست وامریکا وعربستان ونوکران خوشخدمت ازجمله فرانسه درمونده وپوشالی که اکنون سیلی خوذده های دلاوران ظلم ستیز مقاومت هستند ودراینده ای نه چندان دور سیلی های بزرگتری هم خواهند خورد. وخوب میدانند که ان دورانهای استسمار گذشته امروز برهمه اشکاراست دانایان اگاهان ومردم ازاده جهان هیچ شکی نیست خباثت وجنایت صددرصد کاراسراییل ودگر حلقه به گوشانشش است وبا همدستی وپشتوانه وبرنامه این جنایت را انجام دادن که خدا رسوایشان خواهد کرد وانتقام سخت گرفته خواهد شد .
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 3
    همه میدانند کاراسراییل است البته اسراییل که عددی نیست ومنظور ازاسراییل وهم جرمان ونوکران خوش خدمت وحلقه به گوش مثل عربستان امریکا وفرانسه درمونده وروبه پایان .دوستان میگفتن همه میدانن کاراسراییل ولی مدرک نیست باید به عرض دوستان برسانم خدا عظیم وناظر واگاه است وجای حق .شک نکنید خدارسوایشان خواهدکردمثل بقیه خباثت هاشون صددرصد خون بیگناهان پایمال نخواهدشد امروز را به ذهن بسپارید وقدرت وعظمت خداراخواهیددید که چگونه مثل بقیه جنایتها اسراییل ودگرنوکران فرومایه دستشان روخواهدشد ورسواخواندشد وامکان اغاز پایان اسراییل شاید ازهمین جا کلید بخوره
  • امیر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 3
    ترامپ اولین اظهارات گفت موشک بوده. مثل هواپیمای ایران.یهو سکوت کرد
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    1 3
    هیچ ارتباطی به حزب الله ندارد وکارکاراسراییل وایادی حلقه بگوشش ایت واین اولین واخرینشم نخواهدبود .مزدوران ازترس حزب الله واز ظلم ستیزی حزب الله وازاقتداروعظمت حزب الله ازکرامت ومحبوبیت حزب الله به هرجنایتی متوسل میشن واین کار چهل ساله اونهاست که همیشه هم شکست خوردن وخواهند خورد وهم رسوامیشن که خواهند شد.
  • ahmad BE ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    ای آقا مالک واقعی انبار نیترات سعد حریری بود که در ماجرای ساختگی چند سال قبل سفرش به عربستان با فشار این مثلث شوم اسرائیل و آمریکا و عربستان خبیث بیروت را روی هوا برد دلایل این کار را هر شخصی میداند و بی خود نیست که مردم لبنان به سمت حریری قوطی و بطری های خالی پرت کردند این خبیث می دانست که چه وقت استعفا بدهد و زهرش را به مردم لبنان بریزد
  • راضیه IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    نتانیاهو خبر داشت که نتیرات امونیوم در بندر بیروت توقیف شده، بخاطر همین از این نقطه ضعف لبنان را مورد هدف قرار داد تا حمله ی خودش را به بیروت به گردن حزب الله بیندازد مردم عادی که فرق بمباران هسته ای را با اتش گرفتن نیترات امونیوم نمی دانند فقط تعجب می کنم رهبران به ظاهر دلسوز لبنان چرا فرق این دو را نمیدانند یا خودشان را به خاطر کسب امتیاز از امریکا واسراییل به نفهمی زدند اگر امریکا انهارا دوست دارد بروند در امریکا واسراییل زندگی می کنندوبیروت را ویران می کنند سرنوشت انها مثل شاه ایران وصدام خواهد بود مردم امریکا هم هزینه ی سکوتشان در اتش اسوزی جنگلها ی می مردازند وبا اوارگی وویرانی شهرهایشان حال مردم جنگ زده ی خاورمیانه را می پردازنند.خدا بزرگ ادمهای رورگو را مجازات می کند چوب خدا صدا ندارد.رهبران غربی براستی روح خودرا به شیاطین فروخته اند. مکرون ، ترامپ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس