بیروت لبنان نمایه

علیرغم اینکه شواهد اولیه دال بر آن است که انفجار اخیر در بیروت به دلیل یک آتش سوزی در انبار ترقه بوده ولی برخی مسایل پیرامون حادثه این تصور را ایجاد کرده است که این انفجار خیلی هم اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش مشرق، بخش فارسی‌زبان خبرگزاری اسپوتنیک در یادداشتی به قلم «عماد آبشناس» به بررسی احتمال عاملیت رژیم صهیونیستی در انفجار مهیب دیروز بیروت پرداخت و نوشت: مدتی بود که شرایط پر تنشی میان اسراییل و حزب الله لبنان وجود داشت و طبق اظهار نظر برخی شاهدان عینی یک هفته بود پروازهای مکرر هواپیماهای اسراییلی در منطقه مشاهده می شد.

ببینید:

عکس/ محل انفجار بیروت را از بالا ببینید

در ادامه این یادداشت آمده است: حتی برخی شاهدین عینی اظهار می داشتند که قبل از حادثه حرکت یکی دو جنگنده را مشاهده کرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده در یک توئیت مدعی شد که ماجرا بر اثر انفجار یک بمب در بندر بیروت رخ داده.

در شرایطی که هیچ کس حتی خود مسئولین لبنانی اطلاع ندارند چه شده وقتی که رئیس جمهوری آمریکا چنین تویتی می‌زند شبهه‌های زیادی به وجود می‌آید که چه اطلاعاتی در اختیار او بوده که در اختیار کسان دیگر نبوده؟

بیشتر بخوانید:

چرا مقامات تصور می‌کنند حمله بیروت خارجی بوده است؟

به هر صورت سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و متحدین آن در لبنان بسیار فعال هستند.

این نکته زمانی اهمیت پیدا می‌کند که برخی اسراییلی‌ها بلافاصله پس از انفجار اظهار خوشحالی کردند و برخی حتی این انفجار را "سلامی از نتانیاهو به نصر الله" و یا "پیغام اختیاری از اسرائیل به لبنان" عنوان کردند. دقیقا همان هایی که در زمینه ماجرای انفجار نطنز و یا آتش سوزی های ایران بسیار فعال بودند.

امری که این شبهه را ایجاد می‌کند که شاید حتی ارتباطی میان آتش سوزی‌ها در ایران و لبنان وجود داشته باشد و این آتش سوزی‌ها خیلی هم اتفاقی نبوده بلکه به دست برخی عوامل به صورتی راه افتاده که کسی متوجه عمدی بودن آتش سوزی نباشد.

ببینید:

عکس/ اقدام زیبای فلسطین‌ها برای مردم بیروت

به هر حال در چنین شرایطی نمی‌توان به تحقیقات اولیه که مرتبط با حادثه اکتفا کرد چون به دلیل بزرگ بودن فاجعه هنوز تحقیقات مستدلی انجام نشده و فقط مقامات لبنانی در حال تحلیل ماجرا هستند.

همچنین باید توجه داشت که به احتمال زیاد دولت لبنان هیچ تمایلی ندارد که ماجرا را غیر از یک حادثه عنوان کند چون در صورتی که ماجرا یک حمله باشد آنوقت ممکن است لبنانی‌ها هم به دنبال انتقام از اسرائیل باشند و جنگی رخ دهد که در شرایط فعلی لبنان به هیچ وجه تمایلی به وقوع آن ندارد.

همه این اتفاقات در حالی است که نتانیاهو در شرایط بسیار بحرانی داخلی قرار گرفته و تقریبا یقین پیدا کرده که ترامپ شانس انتخاب مجدد در آمریکا را ندارد و به همین دلیل سخت در تلاش است یک جنگ تمام عیار در منطقه راه بیاندازد و قبل از انتخاب رئیس جمهوری جدید در آمریکا پای این کشور را به یک جنگ بکشد تا هر رییس جمهوری جدیدی که می آید مجبور باشد ادامه دهنده روند جنگ باشد نه روند صلح.

برخی این انفجار را به زلزله و برخی دیگر به انفجار یک بمب هسته ای تشبیه کردند، به هر صورت طبق اظهار نظر برخی کارشناسان قدرت انفجاری ۲۷۰۰ تن نیترات سودیم معادل یک چهارم یک بمب هسته‌ای است فقط تنها تفاوتی که دارد این است که تشعشعات اتمی ایجاد نمی‌کند.

طبق گزارش های اولیه ترقه هایی که در این انفجار منفجر شدند مربوط به شرکت شخصی بنام آقای طباره هستند که از حامیان بزرگ آقای سعدالحریری و جناح موسوم به ۱۴ مارس است و با حمایت مالی عربستان سعودی و ایالات متحده حجم بالایی از ترقه هایی که تظاهر کنندگان لبنانی برای تفریح و آتش بازی نیاز داشتند را به صورت مجانی برایشان تامین می‌کرد.

ببینید:

عکس/ آثار انفجار بندر بیروت بر پارلمان لبنان

همچنین نیترات سودیم مصادره شده که از حدود شش سال پیش در انبارهای بندر بیروت ذخیره شده مربوط به شرکتی وابسته به شخصی تابع نیروهای فالانژ لبنان زیر مجموعه تیم آقای سمیر جعجع است و جریمه نگهداری این مواد در بندر را ماه به ماه این شرکت پرداخت می‌کرده است.

چند سال پیش هم دادستانی لبنان به دلیل اینکه این مواد می تواند در ساخت بمب ومواد تخریبی استفاده شود ومعلوم نبود شرکت وارد کننده به چه دلیلی چنین حجم بالایی نیترات سودیم وارد کرده این موارد را توقیف کرد و از آن زمان پرونده اختلافات بر سر این مواد در دادگاه های لبنان در حال پیگیری است.

جالب اینکه انبار ترقه های آقای طباره جای دیگری در بندر بیروت قرار دارد و حدود دو هفته پیش به بهانه اینکه انبار قبلی نم دارد و ممکن است ترقه‌ها خراب شود این ترقه‌ها را به انباری کنار سیلوی دوازده بندر بیروت که نیترات سودیم در آن ذخیره می شده منتقل کردند.

آیا انتقال این ترقه‌ها به کنار این سیلو تصادفی بوده؟

آیا آنهایی که ترقه ها را منتقل کردند خبر نداشتند که کنار ترقه ها انبار مواد شیمیایی است و یک آتش سوزی کوچک چه فاجعه‌ای می تواند راه بیاندازد؟ یا اینکه کاملا در جریان بودند و می دانستند چه کار دارند می‌کنند.

حدود یک ماه قبل هم کارشناسان بندر بیروت اخطار داده بودند که زمان زیادی از نگهداری این مواد، نیترات سودیم، گذشته و با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال آسیب دیدن آن زیاد است و باید فکری به حال آن کرد و کلا از لبنان خارج کرد اما با فشارهای سیاسی گروه های موسوم به ۱۴ و همزمانی این ماجرا با ماجرای افترای سفیر آمریکا در لبنان به مردم لبنان و جریان هایی که در پی آن پیش آمد صدای این گزارش خفه شد و بیشتر همه به ماجرای رفتارهای سفیر آمریکا در لبنان توجه کردند.

خوب حالا اگر همه این مسایل را کنار هم قرار دهیم آیا هنوز هم می شود تصور کرد که ماجرای آتش سوزی در بندر بیروت کنار انبار ترقه و سیلوی مواد شیمیایی یک اتفاق غیر عمد بیش نبوده؟

اسراییلی‌ها صدها حمله و عملیات نظامی در سوریه و لبنان و دیگر کشورها انجام دادند که در زمان انجام عملیات به هیچ وجه مسئولیت آن را گردن نگرفتند ولی بعد معلوم شد که کار کار آنها بوده است.

اگر مشخص شود در این جریان هم آنگونه که آقای ترامپ می گوید انفجاری در کار بوده، قطعا اسراییل در آن دخیل بوده است.

در این شرایط آیا می توان اطمینان داشت که ترامپ و نتانیاهو که هیچ ابایی از انجام چنین کاری ندارند حاضر نباشند از تسلیحات هسته‌ای که در اختیار آنها است بر علیه غیر نظامیان استفاده کنند؟

در این شرایط شاید وقت آن رسیده باشد که جهان بیش از پیش به خطر زرادخانه اتمی موجود در اسراییل توجه داشته باشد و مسئولیت خود در قبال خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل را انجام دهد چون این کشور نشان داده که هیچ اعتباری به مسئولین پذیری‌اش وجود ندارد و اگر منافع سیاسی شخص حاکم اقتضا کند حتی ممکن است دست به کارهایی بزند که می تواند فجایع انسانی به وجود آورد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    2 13
    دلایل وزارت علوم برای برگزاری کنکور موجه نیست...5ساعت تجمع با افرادی ک معلوم نیست کی ناقله...بر چه اساس میگویید کرونا پاییز بدتر میشه؟مگر غیر از اینه ک دارید به ضعف مدیریتی خودتون در آینده اعتراف میکنید؟..به جای تلاش برای کاهش مبتلایان و فوتی ها ک آمار دقیقشو خودتون میدونید اطمینان میدید ک وضع بدتر خواهد شد..تعویق کنکور هر چقدر هم پر هزینه باشه ارزش سلامت مردم رو داره..به خواسته اغلب مردم ک احترام نذاشتین..موافقین تعویقو ضد انقلاب جلوه دادین..حضرت مهدی ناظر بر اعمال شماست..آمار فوتی های ایران اسلامی عزیز باید کم بشه..همه ازینکه برای این ویروسی ک با جهش هاش برای کل جهان ناشناختست پروتکل بازدارنده ابتلا نیست واقفید..خدا شاهد اعمال شماست
    • قریشی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      5 0
      از جمله علایم منافقین در کامنت ها این است که مطالبشان هیچ ارتباطی به موضوع اصلی خبر ندارد، مطلب مربوط به احتمال دست داشتن صهیونیستها در جنایت لبنان است اینها از کنکور و آمار دقیق فوتی های داخلی سخن می گویند! متن خبر مربوط به آتش سوزی ناو امریکا بود، قیمت مرغ و تخم مرغ را در کامنت علم می کردند! ... دلم بحالتون میسوزه وقتی می بینم در کمپ زلزله زده آلبانی باید برای یه لقمه بخور و نمیر بصورت فله ای لایک و کامنت بذارید!
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    12 5
    این که نمیشه اونا از نطنز پارچین عراق لبنان هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهندهرجارا بخواهند بزنند وهر کس را بخواهند بکشندوشما برای جلوگیری از جنگ در منطقه هیچ چیز نگید این اخه شد حرف حساب
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    14 1
    یکی از دلایلی که انها دست به اینگونه کارها میزنند وهیچ ترسی هم به خود راه نمیدهند به خاطر این است که هیچ هزینه ای برای اسراییل ندارد وانهابه دلیل اینکه طرف مقابل قدرت پاسخ دادن را ندارد با خیال راحت چنین کارهایی را بدون در نظر گرفتن عواقب ان انجام میدهند
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    9 0
    مطابق فیلمهائی که توسط مردم بعد از انفجار اول و اندکی قبل از انفجار دوم گرفته شده پرتاب یک شی به سمت انبار موصوف و به فاصله دو سه ثانیه بعد از اصابت انفجار عظیم رخ میده مسلما اشراف اطلاعاتی از این مواد و هدف گیری آن توسط عوامل مربوطه حکایت از توطئه بسیار سهمگین در ایجاد قحطی مصنوعی در لبنان داره
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    6 0
    سلام و خداقوت. منظورتون سایت روسی بود دیگه؟ چون آقای آبشناس که ایرانیه.
  • رضا IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    1 8
    جک نوشتی ترامپ شانس نداره؟
  • خسرو IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    9 2
    خطر زرادخانه اتمی موجود در اسراییل وآمریکاباید توجه داشت و مسئولیت سازمان ملل در قبال خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل آمریکا انجام دهد چون آتش دراین مکان ها یعنی متلاشی شدن زمین و پایان زندگی در کره خاکی
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    15 1
    مطمئن باشید باز هم پای مثلث شرارت یعنی آمریکا و اسرائیل و عربستان در میان است، این شیاطین ثابت کرده اند برای پیشبرد اهداف خودشون از هیچ اقدام جنایتکارانه ای دریغ نمی کنند
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    12 0
    انفجاربیروت آغاز یک ماجراست که البته به خواست و طراحی دشمنان تمام نخواهد شد بلکه پایان آن‌نابودی‌ عوامل شیطانی آن خواهد بود انشاا..
  • سرباز IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    6 2
    عماد آبشناس ایرانیه
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      و صاحب یک قلم زیبا و حق نویس.به شخصه از مقالاتش بسیار بهره بردم.
  • US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    12 0
    ترامپ گفت حمله با نوعی بمب بوده و این حرف را به استناد ژنرالهای خود گفت!
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    خب چون جواب سلام واجبه پس زیاد منتظر نمیمونی نتانیاهو؛ "سلام علیکم"... شمارش معکوس...
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    اگر کار اسرائیل باشه، نشان دهنده پایان اسرائیل است
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    تحلیل آبکی و یک طرفه،،،،مثل حادثه هواپیمای مسافربری بازم تحلیل عجولانه و یکطرفه کردین ؟! نکنین اینم مشخص شدربطی به اسراییل نداشت
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    اینایی که شما تازه فهمیدین حالا اگر در قسمتی آمریکا بمب اتم بزنه اون کشور(مثل ژاپن) واسه کشته شدن آنی 400000نفر تسلیم آمریکا میشه؟؟ تازه ژاپن نیم میلیارد جمعیت داشت خوب از الان تسلیم بشین جان مادرتون
  • DE ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    ترقه هامال آقای طباره هستند که از حامیان بزرگ آقای سعدالحریری و جناح موسوم به ۱۴ مارس است و با حمایت مالی عربستان سعودی و ایالات متحده حجم بالایی از ترقه هایی که تظاهر کنندگان لبنانی برای تفریح و آتش بازی نیاز داشتند را به صورت مجانی برایشان تامین می‌کرد. معلومه این گروه 14 مارس فرمایشات موساد صهیونیست های ادمکش رو مو به مو انجام دادند تا مردم بیروت رو نابود کنن.اتش همه فتنه ها تو لبنان از زیر سر صهیونیست ها بلند میشه. هر بیسوادی اینو می تونه ببینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس