از جمله موضوعاتی که در فقه و حقوق اسلامی در رابطه با خانواده ویژه زوجین مطرح می شود، موضوع طلاق است.طلاق پایانی بر زندگی مشترک زن و مرد است که به علل مختلف واقع می شود.

اساسا طلاق در عقد ازدواج دائم مطرح می شود.: طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در منقطعه (در اصطلاح عموم صیغه) با انقضاء مدت (تمام شدن مدت) یا بذل آن (بخشیدن مدت به زن) از طرف شوهر از زوجیت خارج می شود.

مراحل تشریفاتی طلاق از حیث مراجعه به دادگاه به این صورت است که مرد می تواند با رعایت شرایط زیر به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق همسر خود را بنماید.  برای توضیحات بیشتر در ادامه با وکیل نادری همراه باشید...

برای استفاده از این حق شوهر باید از دادگاه گواهی عدم امکان سازش بگیرد که این گواهی مستلزم ارجاع به داوری، تعیین تکلیف مهریه، نفقه و جهزیه می باشد و ثبت آن در دفتر اسناد رسمی است.

ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح، اعم از بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط از سوی دادگاه مجاز است.

در صورتی که طلاق توافقی یا به درخواست زوج باشد دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به در خواسته زوجه باشد الزام زوجه به طلاق با احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می نماید، ، در واقع دادگاه حکم طلاق می دهد .

مدت اعتبار حکم طلاق ۶ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی فرجامی یا انقضای و مهلت فرجام خواهی است و مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر ازدواج و طلاق ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ قطعی یا قطعی شدن رأی است. (اگر گواهی عدم امکان سازش به حکم قانون از اعتبار ساقط شود کلیه توافقات قبلی هم از بین می رود)

در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند و دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رأی صادر و چناچه آن را نپذیرد نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.

داوران معرفی شده باید متأهل و حداقل ۳۰ سال داشته باشند و آشنا به مسائل شرعی، خانوادگیو اجتماعی باشد. (محارم زوجه که همسرشان فوت کرده یا از هم جدا شده با احراز شرایط می توانند داور باشند)

در نکاح موقت بذل مدت به اراده شوهر واقع می شود و به هیچ تشریفاتی نیاز ندارد و رجوع از آن در مدت عده ممکن نیست زیرا ما تنها طلاق رجعی داریم نه بذل مدت رجعی . در ازدواج موقت ما با دو اصطلاح انقضا مدت و بذل مدت برخورد می کنیم . انقضا به معنی پایان یافتن عقد موقت است.

نکته : بذل مدت به معنی بخشیدن مدت باقی مانده از طرف مرد به زن است. در ازدواج موردی هم به نام فسخ داریم که به معنای به هم زدن عقد از جانب یک طرف است.

فرق طلاق و فسخ:

تفاوت های فسخ وطلاق به شرح ذیل است :

1 فسخ نکاح دارای تشریفات طلاق مثل صدور گواهی عدم سازش و...نیست .

2 طلاق باید در طهر غیر مواقعه (زن عادت نبوده و نزدیکی نشده باشد)  باشد اما در فسخ این شرط لازم نیست.

3طلاق اگر رجعی باشد حق رجوع دارد ولی در فسخ این حق نیست.

4 طلاق از سوی شوهر می باشد ولی فسخ از سوی هر دو طرف است

5اگر طلاق سه مرتبه متوالی واقع شود موجب حرمت است ولی در فسخ  تعدد فسخ موجب حرمت نیست؛

6 موجبات طلاق و فسخ متفاوت است

طلاق برای عقد دائم است ولی فسخ برای هر دو عقد دائم و موقت می باشد.

 شباهتی که بین فسخ و طلاق وجود دارد در هر دو ده ۳ طهر است .

مرد می تواند با رعایت شرایطی به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق همسر خود را بنماید.

شرایط طلاق دهنده

برای آنکه طلاق واقع شود، باید طلاق دهنده دارای اهلیت باشد.

حق طلاق با شوهر است و آن یکی از حقوق مدنی است و

طلاق دهنده  باید بالغ و عاقل وقاصد و مختار باشد .

وکالت در طلاق

طلاق از اموری نیست که قائم به شخصی باشد و الا نماینده قانونی  شوهر نمیتوانست ان را واقع سازد بنابراین شوهر می تواند به دیگری وکالت و وکالت در توکیل غیر دهد تا زن او را طلاق گوید

همچنان که میتواند زن را وکیل و وکیل در توکیل قرار دهد تا خود را مطلقه سازد.

حضور دو شاهد

بنابر توضیحات موجود در وب سایت مشاوره حقوقی وکیل نادری https://vakilnaderi.com/ طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع شود.برای جلوگیری از کثرت طلاق قانون  تحقق ان را مشروط به تشریفاتی قرار داده که بدون ان طلاق محقق نمی گردد.طلاق تنها موردی در قانون است که درستی ان منوط به تشریفات است که با نبودن ان طلاق باطل است.علت این امر ان است که هرگاه بدون تشریفات طلاق واقع گردد ممکن است شوهر در اثر عصبانیت هر زمان بتواند زن خود را طلاق بدهد و این امر موجب سستی خانواده می شود .تشریفات مزبور علاوه بر صیغه مخصوص حضور دو مرد عادل است که صیغه طلاق را بشنوند.

اقسام طلاق

طلاق رجعی

در یک تقسیم بندی اولیه و کلی طلاق به دو قسم رجعی و بائن تقسیم می شود.

معنی طلاق رجعی طلاقی است که در زمان عده زوج حق رجوع به زوجه و از سرگرفتن زندگی مشترک را بدون نیاز به عقد نکاح وجود دارد .منظور از عده مدتی است که شامل دوره عادت زنانگی زن میشود و در این مدت زن به دلایلی که مهم ترین ان اختلاط نسب است حق ازدواج مجدد ندارد .

طلاق بائن

طلاق بائن در مقابل طلاق رجعی قرار دارد یعنی در زمان عده زوج حق رجوع به زوجه را ندارد و چنانچه خواستار زندگی مجدد با زوجه مطلقه اش باشد باید تا پایان مدت عده صبر کرده و بعد از ان با عقد نکاح مجدد او را به همسری مجدد خود دراورد . در واقع با وقوع طلاق رابطه نکاح به طور قطعی از بین می رود .در این مورد زن عده ندارد .

وکیل طلاق

با توجه به مطالب فوق خانواده در عرف جامعه ما از جایگاه والایی برخوردار است و هر کسی برای ازدواج  و تشکیل خانواده باید انتخاب دقیقی داشته باشد اما گاهی پیش می اید که افرد انتخاب اشتباهی کرده که همین امر باعث بروز اختلافات میگردد .پس در صورت بروز هر گونه اختلافات خانوادگی می توانید با وکیل  متخصص خانواده مشورت کنید زیرا وکیل با تجربیات خود در این زمینه می تواند به بهترین شکل از حقوق موکل دفاع کند .

در صورت نیاز از طریق راه های ارتباطی با وکیل پایه یک دادگستری – وکیل نادری  تماس بگیرید.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس