کد خبر 1102470
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
لبنان| باز کردن پرونده کهنه ترور «حریری»؛ نمایش مضحک آمریکا برای فشار علیه حزب‌الله

آمریکا که از چند ماه گذشته در همه توطئه‌های خود برای تضعیف و نابودی حزب‌الله شکست خورد٬ این بار از خلال بازکردن پرونده فرسوده ترور رفیق حریری قصد ماهی گیری از آب گل‌آلود دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه القدس العربی خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری «لاهه» ویژه لبنان مجددا دادگاه مربوط به ماجرای ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید لبنان را مطرح کرده و قرار است در تاریخ جمعه 7 اوت 2020 مورد بررسی قرار گیرد.

سازماندهی‌کنندگان این دادگاه مدعی هستند که چهار نیروی حزب‌الله متهم به ترور رفیق حریری بوده و در این دادگاه حکم غیابی علیه آنها صادر خواهد شد.

دادگاه مذکور از زمان تاسیس آن 600 میلیون دلار برای لبنان هزینه داشته که بخش بزرگی از بحران اقتصادی این کشور مربوط به همان است.

بیشتر بخوانید:

«سعد حریری» نخست‌وزیر سابق لبنان و رئیس جریان المستقبل روز جمعه را روز حقیقت و عدالت برای لبنان خوانده؛ درحالی که مردم این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود هستند.

در تاریخ 14 فوریه 2005 صدای انفجاری مهیب بیروت را به لرزه انداخت و پس از آن خبر ترور «رفیق حریری» در رسانه‌ها پیچید. احزاب غربگرای لبنان در ابتدا نیروهای سوری مستقر در کشور را مسئول این حادثه معرفی کرده و درخواست خروج فوری آن‌ها را دادند. پس از آن تحت فشارهای ائتلاف بزرگی به رهبری سعد حریری و ولید جنبلاط و سمیر جعجع نیروهای سوریه لبنان را ترک کردند.

البته آمریکا یک سال قبل از ترور رفیق حریری برای خروج سوریه از لبنان برنامه‌ریزی کرده بود و در دسامبر سال 2004، پیشنویس قطعنامه‌ای را با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی به سازمان ملل داد که طی آن سوریه ملزم به ترک خاک لبنان بود که قطعنامه‌ای در این خصوص نیز تصویب شد اما در اجرا موفق نبود.

کمتر از یک سال بعد از ترور رفیق حریری، در سال 2006 رژیم صهیونیستی جنگ ویرانگری را ضد لبنان به راه انداخت که به جنگ 33 روزه معروف است و حزب‌الله در آن توانست همه معادله‌های قدرت را به هم ریخته و دشمن را حیرت‌زده و شکست‌خورده از خاک لبنان بیرون کند.

پس از آن حزب‌الله دشمن اول آمریکا و رژیم صهیونیستی در لبنان بود و بنابراین تلاش کردند تا سناریوی سوریه را ضد حزب‌الله نیز اجرا کنند. ادعاهای آمریکا و احزاب غربگرای لبنانی مبنی بر نقش داشتن حزب‌الله در ترور رفیق حریری هیچگاه اثبات نشد و علاوه بر آن در همان ابتدای ماجرا اسناد و مدارک موثقی به دست آمد که نشان می داد ایالات متحده و رژیم صهیونیستی مسئول این جنایت بودند.

اما اکنون پس از گذشت 15 سال از این اتفاق و درحالی که آمریکا سیاست فشار حداکثری را ضد حزب‌الله در لبنان پیش گرفته٬ خبر محاکمه غیابی متهمان ادعایی حزب‌الله منتشر شده است.

آمریکا که نتوانست از طریق سناریوهای متعدد خود طی ماه‌های گذشته٬ از سقوط دولت حریری گرفته تا تلاش برای سرنگونی دولت جدید لبنان و تشدید محاصره اقتصادی این کشور٬ حمایت مردمی را از حزب الله ساقط کرده و مقاومت را به زانو درآورد٬ در زمان کنونی تلاش دارد یکی از آخرین تیرهای خود را نیز با نمایش مضحک در یک دادگاه ساختگی پرتاب کرده و به نوعی از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس