بخش های مارب.jpg

سکوت شکننده در استان مارب بالاخره پس از چند ماه شکسته شد و قبایل معترض با نیروهای ائتلاف درگیر شدند تا زنگ خطر برای خاندان آل سعود به صدا درآید که در وضعیت سخت تری قرار گرفته است.

سرویس جهان مشرق؛ در حالی که جبهه های نبرد در شمال غرب، غرب و جنوب مارب نسبتا آرام بودند و درگیری میان رزمندگان یمنی و نیروهای ائتلاف سعودی تا حدود زیادی کاهش یافت، اتفاقات جدیدی در این استان رقم خورد و آرامش نسبی برقرار شده را تحت تاثیر قرار داد.

براساس اطلاعاتی که یک منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته است، در روزهای گذشته تعدادی از قبایل استان مارب با نیروهای تحت فرمان ائتلاف سعودی درگیر شدند و تحولات میدانی را در این استان وارد مرحله جدیدی کردند.

این منبع میدانی که تحولات را در استان مارب از نزدیک دنبال می کند به جزئیات و چرایی درگیری ها اشاره کرد و گفت: قبایل عبیده (الدماشقه) و آل سمره به بازداشت شماری از افراد خود توسط نیروهای منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) معترض هستند.

وی با بیان این که دو ماه از بازداشت اعضای این دو قبیله می گذرد، افزود: «عبدالجبار العراده» یکی از مسئولان ائتلاف سعودی وعده داده بود که افراد دستگیر شده به زودی آزاد می شوند اما این اقدام عملی نشد و همین مسئله مقدمه ای برای تشدید اختلاف ها شد.

به گفته این منبع میدانی، درگیری ها میان نیروهای قبایل عبیده و آل سمره در منطقه «الرویک» در شمال شرق استان مارب (مناطق هم مرز با استان الجوف) به وقوع پیوست و شماری از طرفین در این محور کشته و زخمی شدند.

این منبع میدانی از مسدود شدن جاده بین المللی «مارب - العبر» توسط نیروهای این قبایل خبر داد و گفت: درگیری ها میان نیروهای ائتلاف سعودی و قبایل ۴۸ ساعت به طول انجامید و طرفین به سوی یکدیگر خمپاره شلیک کردند و ۷ تانکر حامل بنزین و مشتقات نفتی در آتش سوختند.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای ائتلاف سعودی آغاز کننده درگیری ها در منطقه «الرویک» بودند و به اعضای قبایل معترض «الدماشقه» که جاده را مسدود کرده بودند حمله ور شدند و در ادامه نیز مناطق تحت مسکونی کنترل قبیله «آل سمره» را هدف قرار دادند.

همزمان نیز جنگنده های ائتلاف بر فراز آسمان منطقه «الرویک» به پرواز درآمدند و برای اهالی رعب و وحشت ایجاد کردند و قبایل نیز در مقابل به این تهدیدات و حملات صورت گرفته واکنش نشان دادند و به نیروهای ائتلاف حمله کردند.

اگرچه با مداخله و وساطت برخی قبایل، درگیری ها تا حدود زیادی فروکش کرده اما قبیله های «عبیده و آل سمره» اعلام کرده اند که اگر اعضای بازداشتی آزاد نشوند و نیروهای ائتلاف عقب نشینی نکنند، حملات را با قدرت بیشتری از سر خواهند گرفت.

براساس توافق صورت گرفته مقرر شده قبایل به تانکرهای حامل سوخت در جاده «مارب - العبر» اجازه حرکت دهند و در مقابل ائتلاف سعودی پذیرفته اعضای دستگیر شده قبیله را آزاد کند؛ تاکنون قبایل به توافق متعهد بوده اند اما ائتلاف همچنان عهدشکنی می کند.

به گفته منابع میدانی، توافقی که در حال حاضر ائتلاف پذیرفته پایدار نخواهد بود چرا که سعودی ها به همراه نیروهای منصور هادی و سایر گروه های مزدور تحت فرمان قصد دارند عملیات بزرگی را علیه قبایل معترض از جمله «عبیده» انجام دهند.

ائتلاف سعودی در تلاش است قبیله معترض «عبیده» را به طور کامل سرکوب کند و براساس برنامه های ریزی های صورت گرفته حملات از منطقه «شروره» آغاز خواهد شد و تا منطقه «الرویک» در شمال شرق استان مارب امتداد می یابد.

پیشروی گسترده ماه های گذشته رزمندگان یمنی در غرب و شمال غرب استان مارب و نزدیک شدن آنان به شهر مارب (مرکز استان) با همکاری برخی از قبایل، خشم ائتلاف سعودی را برانگیخته چرا که در معرض از دست دادن بزرگترین پایگاه در مرکز یمن هستند.

ائتلاف سعودی فشارهای زیادی را بر قبایل استان مارب وارد کرده که نه تنها با نیروهای یمنی همکاری نکنند بلکه نیروهای خود را برای کمک بیشتر به میدان بیاورند چون به خوبی می دانند اگر شهر مارب را از دست دهند با شکست بزرگ و غیر قابل جبران مواجه می شوند.

براساس اطلاعات به دست آمده، تعداد زیادی از قبایل استان مارب که به شدت از سیاست های ائتلاف سعودی ناراضی هستند با درخواست اعزام نیرو برای جنگ با رزمندگان یمنی مخالفت کرده اند و  در انتظار یک فرصت هستند علیه ریاض و نیروهای مزودر تحت فرمانش وارد عمل شوند.

به گزارش مشرق، قبایل «الجدعان و جهم» در غرب و شمال غرب استان مارب با رزمندگان یمنی همکاری خوبی دارند و برخی قبایل دیگر از بیم حملات موضع مخالف با ائتلاف سعودی را رسمی نمی کنند؛ قبایل جنوبی از جمله «مراد» نیز با توجه به پیشروی های اخیر مردد شده اند و قصد دارند به جبهه مقاومت انصارالله بپیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    11 31
    خاورمیانه و جهان اسلام هیچوقت روی آرامش نخواهند دید. چه گناهی کردیم که باید یه همچین جایی متولد بشیم؟؟
    • بی نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      3 14
      منم همین میگم ای کاش اینجا به دنیا نمی آمدم
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      11 3
      آقایون به آینده ایران امیدوار باشید.2233
    • بی نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      1 12
      هیچ امیدی نیست
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      3 0
      سلام.حالا اونطرف که،وقتی عصبانی میشن! در عرض چند سال،چندده میلیون ادم میکشن..(البته اینقدرش رو اطراف کردن!) زیاد کش نمیدن. کشتار وسیع جنگ جهانی با 100 ها میلیون کشته و زخمی و مفقود فراموش نشود..
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      0 0
      اشتباهی + دادم
  • حسام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    6 4
    به عنوان کارشناس ادیان و جامع شناس سیاسی با صراحت میگم قبل از تصرف صنعا توسط شباب المومنین یعنی همان قبیله همدان که شهرت به الحوثی ها دارند واخیرا به نام انصارالله شناخته می شوند ائمه جماعت زیود یمن از وهابیون آمده از عربستان که با تکتف نماز برای شعیعیان زیدی بدون تکتف بر گزار می کردند باید پذیرفت که وسعت تبلیغات وهابیون بیشتر از قبیله همدان وهم پیمانانش است پس همراه سلاح امکانات تبلیغاتی ورسانه ای برابر لازم داریم.
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      5 0
      اقاحسام بلاخره نتیجه حرفات چه شد. کلام باید نتیجه دهد تا مخاطبو ساکت کنه. =نتیجه دهنده باشه. ارنتیجه حرفات چیزی نفهمیدم
    • rq170 IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      4 3
      من بخوام بگم منظورش حالا نمیدونم دقیق فهمیدم یا نه ولی این برداشت کردم که اون مفتی های که توی یمن هستن دارن بیشتر از انصارالله کار فرهنگی میکنن انصارالله باید فعالیت فرهنگی کنه تا مفتی ها نتونن مذهن مردم یمن رو خراب کنن
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    0 0
    راهی جز نابودی آل سعود نیست و هرکس با این حرومزاده ها بخواد دوست بشه و مذاکره کنه خائن به همه انسانهای عدالت خواه و مسلمانان دنیا و مردم منطقه و مردم ایران و یمن و عراق و...... هست مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود مرگ بر آل سعود
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اینا که کل یمنو اشغال کردن که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس