مسعودی مقام

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده برخی از مدیران سابق بانک مرکزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش مشرق، چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

امید اسدبیگی، مهرداد رستمی، مجتبی کحال زاده، جواد بصیرانی، مهرداد رستمی، اکبر لارنجامی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمد حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسن زاده، محمدرضا قائدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری متهمان این پرونده هستند.

در ابتدای جلسه مسعود شاه محمدی نماینده دادستان با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص اظهار کرد: آقای صالحی ۲۰۰ هزار دلار به عنوان رشوه دریافت کرده است و بر اساس صحبت‌های آقای دربانی او با اجبار و اکراه ۲۰۰ هزار دلار را پرداخت کرده است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای دریافت و فروش ۱۰۰۰ سکه و ۵۰۰ هزار دلار

وی ادامه داد: آقای صالحی مدعی است که افراد به دلیل تخصصی که داشته با او سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دادند، اما خود آقایان مدعی هستند که با اجبار و اکراه این پول‌ها را به آقای صالحی پرداخت کرده‌اند، یعنی آقای صالحی در بانک مرکزی گردنه اخذ وجوه برای خود ایجاد کرده بود.

پیش بینی آقای تئوریسین از افزایش قیمت دلار در روزهای آینده

در ادامه جلسه دادگاه متهم صالحی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: من تئوریسین ارز هستم و این موضوع را در جهان ثابت کرده‌ام و پولی برای رشوه نگرفتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما که تئوری‌ها را خوانده‌اید باید بدانید که این گونه ارز نباید وارد کشور شود.

متهم صالحی گفت: بازداشت من و دیگر مدیران باعث شد بانک مرکزی شاهرگ خودش را بزند و همین موضوع سبب شد که قیمت دلار اکنون بالا برود و باید منتظر دلار ۳۲ هزار تومانی هم باشیم.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم صالحی گفت: شما خودتان گفتید و اظهارات آقای حسین زاده موجود است، شما در اردیبهشت ماه از آقای حسین زاده دریافتی داشته‌اید.

وی ادامه داد: دلایلی که ما داریم و همچنین اظهارات متهمان دیگر می‌گوید شما اصلاً پول را وارد قسمتی که باید می‌کردید، نکردید.

شاه محمدی گفت: آقای صالحی شما نمی‌توانید بنده را دروغگو خطاب کنید و کیفرخواست را کذب بدانید و اظهاراتی که کارمندان خودتان گفتند را به ما منتسب کنید. مهدی امرالله می‌گوید شما در قزوین بیش از یک میلیارد از همان ۲۰۰ هزار دلار را سرمایه‌گذاری کرده‌اید دریافت این مقدار ارز توسط شما ثابت شده است.

نماینده دادستان گفت: شما می‌گویید ۲۰۰ هزار دلار برای پولی بوده که برای کارمندان بانک می‌خواستید، اما در مواجهه حضوری متوجه شدیم که شما دو مرتبه ۲۰۰ هزار دلار گرفته‌اید که یکی را در سال ۹۶ برای کارمندان بانک مرکزی و دیگری را در سال ۹۷ از آقای دربانی گرفتید و در دامداری سرمایه گذاری کرده‌اید.

وی بیان کرد: شما وجهی را از آقای حسین زاده گرفته اید و بدون آن که مجوز سبدگردانی داشته باشید آن را سرمایه‌گذاری کرده‌اید، آقای حسین زاده می‌گوید در اردیبهشت ماه به شما ۳ میلیارد پول داده، اما شما می‌گویید در تیرماه سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

شاه محمدی با اشاره به حسین زاده گفت: ارتباط متهم صالحی با حسین زاده یکی در حوزه خرید سهام و دیگری در حوزه تغییر ریت بوده است. ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای سرمایه گذاری در بازار بورس به شما پرداخت شده و به واسطه تغییر ریت، وجوهی به صورت دلاری پرداخت شده است.

نماینده دادستان گفت: آقای صالحی می‌گویید قرارداد نداشتید، اما شما به صورت شفاهی این کارها را انجام می‌دادید و ۵۰ درصد از سود را به عنوان ما به ازا دریافت می‌کردید.

وی گفت: آقای صالحی مدعی است که تغییر نرخ ارز ممکن نیست، اما سه نفر از کارگزاران که به آن‌ها سود رسیده می‌گویند که آقای صالحی به آن‌ها گفته که نرخ ارز را برایشان تغییر می‌دهد و بانک مرکزی هم همین ادعا را دارد، اما آقای صالحی می‌گوید این کار را نکرده است.

متهم صالحی تصریح کرد: جمعا سه مرتبه از آقای حسین زاده ۳ میلیارد به حساب بنده آمد و اسناد موجود است، پس از آن که پول گرفتم دقیقا همان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون را به عنوان سهام خریدم و ردیابی‌های آن موجود است.

وی گفت: شاید الان بتوان تمام این مبلغ را به عنوان سهام خرید، اما در آن زمان نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. من سهام را طی چندین مرتبه خریداری کرده‌ام و ظرف یک هفته، از پول ایشان، بر اساس اسناد دقیق موجود، سهام خریداری شده است و یک ریال آن جابه جا نشده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: این حسابی است که فقط ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در آن است.

متهم صالحی گفت: من ۷ حساب در بانک پاسارگاد دارم و یک حسابم را خالی کردم که این پول وارد آن شود.

وی ادامه داد: از صرافی آقای دربانی در سال ۹۶ هیچ ارزی خریداری نشد.

قاضی مسعودی مقام گفت: وجوه پرداختی برای ارز ۲۰۰ هزار دلاری را چگونه دادید و ریال را چگونه دادید؟

متهم صالحی گفت: چون باید ثبت ثنا شود، کارت کشیدند.

قاضی مسعودی مقام گفت: برای اولین بار چه زمانی سهام خریده‌اید؟

متهم صالحی گفت: ۳ میلیارد تومان در ۶ خرداد ماه خریداری شد.

قاضی مسعودی مقام گفت: اما قراردادتان ۱۰ خرداد ماه بوده، یعنی ابتدا پول را گرفته‌اید و خرید کرده اید و سپس قرارداد بسته اید.

متهم صالحی گفت: بله، چون ایشان در تهران حضور نداشتند و تا آمدند، من امضا گرفتم.

قاضی مسعودی مقام گفت: پس چرا در قراردادتان ننوشتید که در تاریخ ۱۰ خرداد ماه این میزان سهام خریده‌اید و ننوشتید که ۴۰ درصد آن متعلق به من است.

متهم صالحی گفت: اینکه گفته می‌شود من ۵۰۰ میلیون تومان از سیفی گرفته‌ام، صحیح نیست. در لایحه دفاعیه‌ام گفته‌ام که او به حساب دختر و همسرش دو کد بورسی به مبلغ هر کدام ۲۵۰ میلیون تومان باز کرد. این را هم باید بگویم که بر اساس قانون بورس و قانون کشور، فردی که کد بورسی گرفته باشد، شخص ثالث نمی‌تواند در آن تصرفی داشته باشد و این موضوع ۵۰۰ میلیون تومان کاملاً کذب و بی‌اساس است.

وی ادامه داد: درباره رشوه ۲۰۰ هزار دلاری هم باید بگویم این مبلغ ۱۱۰ هزار دلار بوده و مربوط به زمانی است که ارز مسافرتی ۱۰ هزار دلار بوده است. او برای ۱۱ نفر ۱۱۰ هزار دلار گرفته و این کار به صورت قانونی بوده است.

نماینده دادستان گفت: آقای صالحی ما را ناآگاه فرض می‌کند. سئوال ما این است آیا شما مجوز سبدگردانی داشتید، نه نداشتید.

شاه محمدی تصریح کرد: صالحی می‌گوید من سیفی را در روز به اتاق ارزی راه نمی‌دادم. بله درست است، او در طول روز راه نمی‌داده است، به علت اینکه شب‌ها در فضای مجازی از موهباتی که صالحی برای او فراهم می‌کرده، استفاده ناصحیح می‌کرده است.

دریافت رشوه ۲۰۰ هزار دلاری در یک کوله پشتی توسط آقای مدیر

شاه محمدی درباره رشوه ۲۰۰ هزار دلاری اظهار داشت: شهریار دربانی مدعی است که ۲۰۰ هزار دلار به صالحی پرداخت کرده است، متهم صالحی می‌گوید ریت ارز قابل تغییر نبوده است، اما این موضوع از مسئولان بانک مرکزی نیز قابل استعلام است که ریت ارز در اتاق ارزی قابل تغییر است، متهم صالحی یک ۲۰۰ هزار دلار از دربانی دریافت کرده و این از ۲۰۰ هزار دلار دیگر جدا است.

نماینده دادستان ادامه داد: این ۲۰۰ هزار دلاری که صالحی به صورت رشوه دریافت کرده، در یک کوله‌پشتی بوده است و در روزی که دربانی این ۲۰۰ هزار دلار را به صالحی داده، کارمندش نیز حضور داشته است. جالب اینجاست زمانی که دربانی کارمندانش را معرفی می‌کرده، یک نفر را از قلم می‌اندازد و این موضوع از چشم ضابطان دور نمی‌ماند و پس از تحقیق و بررسی متوجه می‌شوند که یک فرد یا یک کارمند در لیست اعلامی کم است. جالب اینکه مشخص می‌شود که همان یک نفر فردی بوده که در زمان پرداخت ۲۰۰ هزار دلار داخل یک کوله‌پشتی، به همراه دربانی بوده است.

نماینده دادستان گفت: آنچه که مشخص است، این است که تغییر ریت انجام شده و شما تبحر داشتید که ارتشا را به صورت دلاری انجام داده‌اید.

وی ادامه داد: آقایان می‌گویند که دلار را داده‌اند، آقایان اسدبیگی، دربانی و حسین زاده همه این موضوع را مطرح می‌کنند، نماینده دادستان گفت شما گفتید که بنز اس ۵۰۰ نمی‌خواهم، زیرا بی ام و می‌خواستید. در جلسات سابق گفتید که می‌خواستند از تخصص من استفاده کنند، اما امروز گفتید می‌خواستند من را حفظ کنند.

شاه‌ محمدی گفت: پیام‌های شما همه موجود است و پذیرفتید این پیام‌ها با آقای فرجام استخراج شده است. شما در قبال تعیین ریت به نفع خریدار هدیه دریافت کرده‌اید و بیرون بانک مرکزی با ایشان ملاقات داشته‌اید. شما در فضای مجازی با او تماس می‌گرفتید تا ردی از ارتباطتان باقی نماند.

متهم صالحی گفت: درباره بی ام و باید بگویم که اسناد خرید متعلق به من نیست.

قاضی مسعودی مقام گفت: چگونه سند به نام شما نیست، اما ماشین دست شما بوده است. تاریخ دستگیری شما، تاریخ خرید و فروش همه نزدیک به همدیگر هستند. تاریخی که شما می‌گویید بعد از تشکیل پرونده و فعل و انفعالات آن بوده است، سندی که شما ارائه می‌کنید برای مهر سال ۹۷ است، اما شما احضارتان قبل از آن بوده و تشکیل پرونده هم قبل از آن انجام شده است.

متهم صالحی گفت: من مهر ۹۷ از سوئیس برگشتم و این خودرو به نام آقای حسینی بوده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: پس چرا می‌گویید من این را برگرداندم و آقای حسینی آن را برنگردانده است. این‌ها غیر قابل باور هستند، نمی‌توان ماشینی خرید به فرض اینکه بعداً در ماه‌های آینده پول آن را داد، اگر شما خودتان قاضی بودید این‌ها را قبول می‌کردید؟

متهم صالحی گفت: خودرو با خودرو بر به دفتر آمد و از دفتر رفت، زیرا من نتوانستم پول آن را بدهم و خودرو به همان فروشنده تحویل داده شد.

قاضی مسعودی مقام گفت: برخی متهمان آمدند و گفتند که صحبت می‌کنند، اما در جلسه علنی حرفی نمی‌زنند. ما به شما تذکر می‌دهیم صداقت را به عنوان وظیفه خود رعایت و حقیقت را بیان کنید، چراکه می‌تواند به شما کمک کند.

متهم صالحی گفت: من سندهای دروغگویی نمایشگاه دار را به شما ارائه دادم.

قاضی مسعودی مقام گفت: برای ما مهم این است که شما این خودرو را از چه بابت گرفته‌اید، اینکه شما بگویید سایر افراد چه گفتند، برای ما مهم نیست، برای ما مهم این است که شما خودرو را از چه لحاظ گرفته‌اید؟ آیا از باب ارتشاء بود یا از باب خرید و فروش؟

وی گفت: ما با کسی رودربایستی نداریم و متهمان باید در دادگاه حاضر شوند و اگر متهمی حاضر نشود و وکیل خود را بفرستد، ما وثیقه او را ضبط می‌کنیم. آقایان آل علی و مخبر در دادگاه حاضر نیستند و تمام متهمان را ممنوع الخروج می‌کنیم. تمام تحقیقات را انجام می‌دهیم، ممکن است برخی از متهمان یا مطلعان اظهاراتی داشتند و اکنون اظهارات دیگری داشته باشند که بر آن‌ها ارزیابی‌هایی صورت خواهد گرفت.

قاضی مسعودی مقام گفت: مستندات متهمان دال بر دریافت‌ها و پرداخت‌ها موجود است و اگر این موارد محرز شود، متهمان محکوم خواهند شد.

نماینده دادستان گفت: نتایج‌کارشناسی در بخش‌های مختلفی فرآیند را ذکر کرده و برای تعیین نرخ ریت بوده است و پرونده آقای صالحی ارتشا است.

شاه‌ محمدی بیان کرد: آقای سواران عیناً بیان کرد که متهم صالحی نرخ ارز را تغییر می‌داده است.

در ادامه قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات مدیران سابق بانک مرکزی متعاقباً اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    16 2
    عجب متهمان متوهمی!!!!!!!معلوم نیست تو جنسشون چی بوده
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    5 2
    پس 32 خواهد شد
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    نگران نباش، چه دلار 3 هزار بشه چه 3 میلیون، جنازه تو بالای داره دزد خائن
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    خب کاری نداره یه ماه ازادشون کنین اگه تونستن دلاررو بکنن پنج تومن همین هارو بکنین رئیس جمهور
  • GB ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    4 0
    سیف و بهمنی کجان؟
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    2 3
    همین حالا هم دلار بیشتراز ۷۵هزارتومانه-ولی دولت روری جلویش را گرفته-ولی قیمت مواد خوراکی ومیوه تا۵برابر افزایش داشته اما دلارفقط ۵۰درصد افزایش داشته
  • احمد IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    0 0
    بی شرفها چه شاخ و شونه ای هم می کشن. خودش داره میگه منو دستگیر کردید دلار رفت بالا. ذخائر ملت رو وام میدن یه اینا، اینا هم میشینن از خونشون قیمت تعیین می کنن و فردا میشه قیمت بازار. بعد زبونشون هم داره. بذار دارش بزنیم ببینیم چی میشه. کل دارودسته رو. اول همه هم حسین فریدون و مهدی جهانگیری رو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس