کد خبر 1099948
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان جزئیات کشف تونل زیرزمینی دوران باستان در شهر رومشکان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، سید امین قاسمی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با موضوع کشف تونلی زیرزمینی در شهر رومشکان منتشر شد که ابهامات زیادی را به دنبال داشت، لذا برای بررسی دقیق این موضوع، کارشناسان باستان‌شناسی این اداره کل به محل اعزام شدند و ضمن مستندسازی و بررسی محل، گزارش علمی و جامعی را ارائه کردند.

ببینید:

تصویری زیبا از طاق بستان

وی با اشاره به اینکه تپه باستانی «چغابل» رومشکان در بین باستان‌شناسان ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در سال ۱۳۹۴ مجوزی به منظور ایجاد فضای سبز در بخش سطحی تپه «چغابل» به شهرداری آن شهر داده شده که اکنون زمان آن به اتمام رسیده، بنا بر این ادامه کار و هرگونه فعالیت مجدد، منوط به اخذ مجوز جدید از وزارت میراث فرهنگی است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اسکلت‌های کشف شده در گورهای بندرترکمن چه بود؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ضمن اشاره به انتشار اخبار کذب در خصوص حفاری قاچاق، کشف اشیا عتیقه و دفینه باستانی در این تپه بیان داشت: تنها اثر منقول کشف شده در حین ریزش دهانه میله قنات، یک ظرف سفالی بوده که تحویل امین اموال اشیا فرهنگی شده است.

قاسمی گفت: تونل مکشوفه متعلق به یک رشته قنات از دوران باستان است که کوره قنات در جهت شرقی - غربی دشت رومشکان امتداد دارد و در گذشته نیز آثار برخی از میله چاه‌های این رشته قنات پدیدار و گزارش شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این باره گفت: تپه‌ی باستانی «چغابل» رومشکان در نخستین پروازهای هوایی که در سال ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ میلادی بر فراز شهرهای باستانی ایران توسط هیئت معروف به «هلمز» انجام شد، شناسایی و توسط همان هیئت به سرپرستی «اریخ اشمیت» مورد کاوش و گمانه زنی قرار گرفت، این اثر از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی دارای حیات فرهنگی قابل ملاحظه‌ای است.

جلال عادلی با اشاره به بررسی دقیق تمام زوایای مکشوفه گفت: دیواره کوره قنات، در بافت کمپرس شده خاک و به صورت «دست کند» ایجاد شده و فاقد دیواره چینی است.

وی افزود: این بخش از قنات در دوران باستان، تماماَ در بافت باستانی و از میان نهشته‌های فرهنگی در لایه‌های زیرین تپه «چغابل» کنده شده است، به گونه‌ای که در بررسی‌های اولیه یک ظرف سفالی مربوط به عصر برنز به دست آمد.

این کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: متأسفانه برخی اهالی بعد از ریزش دهانه میله چاه، علیرغم خطرات موجود و به دلیل کنجکاوی و احیاناَ سودجویی، وارد قنات شده و اقدام به انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی کرده بودند، لذا برای جلوگیری از ورود افراد سودجو و خطرات احتمالی همچون ریزش، دهانه قنات مسلوب شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • علی US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    66 24
    الان پانترک های بی هویت تاریخ درست میکند
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      9 38
      نه حتما مال شما کوروش پرست هاست
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      3 3
      تو چرا همیشه آویزونی
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      18 3
      البته پانترکهای بی ریشه همیشه تحریف تاریخ و جعل هویت می کنند؛ ولی موضوع این خبر چه ربطی به پانترکها داشت؟!
    • سعید SG ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 19
      اول دهن نجس خودتو پاک کن بعد در مورد قوم بزرگ تُرک حرف بزن
    • امیر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      3 3
      هویت هموطنت همون هویت تو هست . اگه اینو درک نمیکنی بدون که خودت بی هویتی . البته ما دیگه عادت کردیم به اونایی که با اسم هموطن و پرچم امریکا پست ضد ایرانی میزارند و میدونیم آبشخورشون دقیقا کجاست!
    • فرزند ایران IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      0 1
      این حرف و حرفای بعد از آن مشکوک است
    • رامین IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      1 4
      تا اونجایی تاریخ نشون داده هرکجا خلا و کمبود اسناد تاریخی هستش این کورائشه پرستان هندی تبار نژاد پرست ربطش دادن به تخت جمشید و هخامنشیان .... بطوری که کانال سوئز و اختراع آتش و چرخ که هیچ، شق القمر هم توسط این متوهمان انجام گرفته است و حتی من شنیده ام که در تنظیم محل سیاره های منظومه شمسی نیز نیاکان این هخامنشیان نقش اساسی داشتند
    • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 0
      هویت من تهاجم کشتار زوزه گرگ برافراشتن پرچم بیگانه تحریف خلیج فارس و تاریخ ایران نیست بچاب مشرق
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    1 0
    کاش تو این بحث تاریخی سپاه وارد می شد. این بی هویت های یهودی و بهایی به ظاهر مسلمان شده. غارت کردن بخشی از تاریخ و فرهنگ ما رو.
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 1
    حالا غارتش میکنند
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    19 3
    نه پس اتیلا و اتاتورچ و گورگ.وکافتار پرست و تورچیه پرست باشیم ؟!؟!؟ خخخخ
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      1 6
      بد جور فشار ت دادن زبونت کلا گیر کرده، زیادی پارس نکنی درست میشه
  • DE ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    2 0
    احتمالا قبل از همه پسر مرحوم خاطره رفته اونجا و همه چی رو خارج کرده.
  • اهبرخان IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    41 4
    ايران نه متعلق به تورچ هاست نه متعلق به فارس هاست. ايران متعلق به تمام ايرانيان است. فارس و كرد و عرب و ترك و آذري و ... ندارد. پس جمع كنيم بساط نژاد پرستي متوهمانه را كه به جز نفرت چيز ديگري به بار نخواهد آورد.
    • امرایی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      16 1
      درود بر شما . اینها ی مشت بی فرهنگ هستند که این صحبت ها رو میکنند.
    • افتخار AU ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      12 1
      احسنت که زدی تو خال
    • US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      5 1
      درود بر شما
  • کمال IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    الی ولی اشیا هم داشته
  • مرتضي IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 1
    كشف ياحفر ؟ تونل باستاني احتمالا مربوط به دورران كهن بوده 1399
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    10 7
    ایران متمدن رو وحوشی مثله اقا محمد خان قاجار و بعد فتحعلی قاجار به باد دادن لازمه بدونید این دو بیشترین ضرر رو به اذری های تبریز زدند چندین بار در زمان قاجار شهر تبریز به دست روسها افتاد و اذربایجان و قفقاز از ایران جدا شدند و مردم بینوای اون مناطق زیر دست کمونیستها همه چیزشون رو به باد دادند
    • رامین IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      4 10
      درخشانترین دوره ادبی و سیاسی ایران که تونسته آدمهای بزرگی پرورش بده همون دوره قجر بوده... و اثباتش آثار ادبی و روزنامه های و نویسندگان بزرگ دوره معاصر ..... البته این روند داشت مسیر پیشرفت ایرانو رقم میزد که با خیانت احمق های داخلی و فرصت طلبی انگلیس نتیجش شد رضا شاه دیکتاتور که کل اون همه تلاشهای ازادی خواهانه و مجلس را با خودش چال کرد
  • رامین IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    1 5
    بی هویت کوروش پرستای متوهم هستن
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    3 7
    عزیزم. آقا محمد خان قاجار یه وجب از خاک ایران را به بیگانه نداد.... اون گور به گور شده جانشینش پسر جهانسوز شاه بود که خاک ایران را به بیگانگان داد... تاریخ رو بخونی آقا محمد خان پادشاه دانشمند و عادلی بوده به جز یه بار در فتح کرمان چشم تمام ذکور را کور کرد که این هم در ان زمان قانون و عرف بوده. و یه بار هم روغن فروشی که در زمان تبعید در شیراز بهش روغن نا مرغوب میداد ولی پول روغن مرغوب میگرفت را در دیگ روغن داغ انداخت.. دیگه کار بدی انجام نداد
  • علی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    3 0
    هویت من تهاجم کشتار زوزه گرگ برافراشتن پرچم بیگانه تحریف خلیج فارس و تاریخ ایران نیست بچاب مشرق
  • یوسف IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    7 1
    موضوع درمورد لرستانه ولی باز میبینم ترکا اومدن بحث انداختن. جالبه واقعا
  • نجاد IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    3 0
    بابا موضوع لرستان مهد تمدن بشر به گواه کارشناسان هستش
  • آرسین IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 0
    ولا اول که خوب نیست بگیم ترک ولر کردوعرب چون ایران مال ماست.ولی بعضی ازشماترکهای عزیزخودتونون ازماایرانیاجداومستقل میدونین دلیلش معلوم نیست.
  • هانی DE ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    2 2
    واقعا واستون متاسفم همین شماها هستید که مانع پیشرفت کشورید همتون یه مشت بی سوادید برا خودتون یه چیزی میگید بدترین دوره ایران دوره قاجار بوده که شماها میگید بهترین دوره هع بهترین دوره ایران زمان هخامنشیان بوده که نصف دنیا قلمروش بوده نه احمد شاه و فتحلی شاه چه مشکلی با کوروش دارید که تا الا چیزی نه درمورد ظلم و بدیش شنیدیم نه ادم بدی بوده نه مثل شاه های دیگه واسه هوس هزارتا زن داشته باشه اون کی از هویت های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشوره که کل دنیا ایران و با اون میشناسن به جای اینکه بهش افتخار کنید میدینش دست فتحلی و شاه و کسای دیگه که کشورو به تاراج دادن بعدم من لر لرستانم شما ترکا چی میگید¿¿¿
  • حالا سلام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    10 0
    درودبرخ شهدا وجانبازان ایران عزیز.من متحیرم ازاین مردم ایران که چگونه بااین همه ادعا وغرورچگونه اشخاصی می آیندوباتفرقه افکنی بین آنهاجدایی وجنگ می اندازند.بابااین ایران ترک کورد لر عرب بختیاری وبلوچ فارس ویا هرچی دیگر ندارد.همه از یک آب وخاک هستیم.گاهی اتقاقاتی دربین کشورهای همسایه رخ میدهدکه هموطنان ما سنگ آنهارابه سینه میزنندیادمان باشدکه عثمانی هاصدهاهزارنفرازمردم تبریز وترک زبان ایران راقتل عام کردندیادمان نرودکه صدام حسین بحثی باپول کشورهای همچون عربستان اردن کویت قطر ودیگرکشورها،دههاهزارنفرازمردم بیگناه وباشرف وغیرتی عربهای خوزستان رابه خاک خون کشاندعربهای خوزستانی که تا آمدن نیروهای نظامی با سنگ چوب ودست خالی جنگیدنداینهااتفاقات تاریخ بوده اندکه متاسفانه نسل جوان امروزآنهارابه فراموشی برده است.خواهش میکنم کمی بافکرباز بنگرید
  • LU ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    3 0
    خداراشکرآذربایجان ایران مسکن ایرانیان غیوریست که برابرباتمام ایرانیان وطن دوست ومتمدن به پیشرفت وحراست ازاین سرزمین، جانفشانی،وعاشقانه تلاش می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس