کد خبر 1099857
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
فشار آمریکا بر استرالیا برای مقابله با چین در دریای چین جنوبی

خبرگزاری دولتی استرالیا گزارش داده‌ که یک مقام آمریکایی از استرالیا خواسته این کشور در عملیات ناوبری آزاد در دریای چین جنوبی همراه با ایالات متحده شرکت کند.

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی «ای‌بی‌سی» استرالیا، دولت فدرال این کشور تحت فشار دولت آمریکا قرار گرفته تا در مقابل چین بر سر آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی ایستادگی کند.

طبق گزارش این خبرگزاری، یک مقام آمریکایی از استرالیا خواسته این کشور در عملیات آزاد ناوبری در دریای چین جنوبی همراه با ایالات متحده شرکت کند.

این در حالی است که وزرای خارجه و دفاع دو کشور قرار است این هفته در کمیته موسوم به «آسمین» در واشنگتن با یکدیگر دیدار و احتمالاً در مورد این مسائل با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند.

بیشتر بخوانید:

هشدار رئیس سابق موساد درباره توافق ایران و چین

این خبرگزاری استرالیایی نوشته، دولت‌های گذشته این کشور ناوهایی را به سمت دریای چین جنوبی هدایت کرده‌اند، اما به ۱۲ مایلی مناطقی که پکن بر آنان حق حاکمیت دارد نزدیک نشده‌اند.

روز شنبه نیز دفتر نمایندگی استرالیا در سازمان ملل طی بیانیه‌ای مدعی شد که هیچ مبنای قانونی برای ادعای حق ارضی و دریایی پکن در دریای چین جنوبی وجود ندارد.

این دفتر نمایندگی با تنظیم بیانیه‌ای مدعی شده بود که هیچ مبنای قانونی برای چین وجود ندارد تا این کشور خطوط مستقیمی را ترسیم کند تا بیرونی‌ترین نقاط دریایی یا "مجمع‌الجزایر" در دریای چین جنوبی را به هم متصل می‌کنند.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته با حمله به چین، ادعای حق حاکمیتی پکن درباره دریای چین جنوبی و منابع آن را کاملا غیرقانونی توصیف کرد.

وی طی بیانیه‌ای عنوان کرده بود: «ایالات متحده از (اقیانوس) هند-آرام آزاد پشتیبانی می‌کند. امروز ما سیاست آمریکا را در بخش حیاتی از منطقه، دریای چین جنوبی توسعه می‌دهیم. ما کاملا شفاف می‌سازیم: ادعاهای پکن درباره منابع فراساحل در سرتاسر بخش عمده‌ای از دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است.»

مناطق مورد منازعه در دریای چین جنوبی مورد ادعای پنج کشور از جمله چین است. در حال حاضر چین بخش عمده‌ای از این مناطق را تحت کنترل خود دارد. چین با ایجاد پایگاه‌های نظامی در جزایر دریای چین به تقویت موضع خود در آن پرداخته است. پکن اعلام کرده است که این پایگاه‌های نظامی کاملا دفاعی هستند.

اگر چه آمریکا با ارسال منظم ناوشکن‌ها و ناو هواپیمابرهای خود در تلاش است تا سیطره دریایی چین بر این مناطق مورد منازعه را به چالش بکشد. پکن بارها این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده و از آمریکایی‌ها خواسته تا آب‌های منطقه را ترک کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس