کد خبر 1099714
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
ترم سخت کرونایی، پایان خوش امتحانات رویایی/ اتفاقات جالب در امتحانات نخستین ترم مجازی

با همه شرایط ترم سخت کرونایی، امتحانات مجازی به خوشی به پایان رسید؛ به طوری که نمره‌های ترم کرونایی برای برخی دانشجوها بهترین نمره‌ها شد و دلشان را به دست آورد.

به گزارش مشرق، شیوع ویروس کرونا، نیم سال دوم تحصیلی در مراکز آموزشی را با فراز و نشیب‌های عجیبی رو به رو شد. به یکباره همه دانشجوها و اساتید از پای کلاس درس بلند شدند و همه چیز به رایانه و موبایل منتقل شد.

سازگاری با همه این تغییرات سریع و بزرگ برای دانشجوها سخت بود، حتی اکنون که امتحانات دانشگاه ها رو به پایان است، هنوز هم گلایه و اعتراض دانشجوها از نواقص سیستم آموزشی پابرجاست. اساتید هم در این ترم با سختی زیادی مواجه شدند؛ اساتید که به دلیل سن بیشتر، به مراتب کمتر از دانشجویان جوان تر قابلیت تطبیق سریع با شرایط را دارند، مجبور شدند پس از یک دهه تا ۳ دهه تدریس یک شبه روش تدریس را تغییر دهند و برای این کار ناگزیر به نوشتن چند باره جزوات جدید شدند. کاری که گفته می شود در حد ۲ تا ۳ ترم تدریس حضوری در دانشگاه از اساتید زمان برده است.

بیشتر بخوانید:

اما با همه این شرایط اکنون ترم سخت کرونایی با امتحانات رویایی به خوشی به پایان رسید، برخلاف سختی هایی که در طول آموزش مجازی وجود داشت، امتحانات اغلب به آسانی برگزار شد و دانشگاه ها و اساتید در امتحانات مراعات حال دانشجویان را داشتند. به طوری که نمره های ترم مجازی کرونایی برای برخی دانشجویان بهترین نمره های ترم های گذشته شد و دل آنان را به دست آورد. در این میان اتفاقات جدید و جالبی هم در جریان امتحانات مجازی دانشجویان رقم خورد.

* تقلب، یاور دانشجوهای شب امتحانی

همیشه برخی دانشجوها به اصلاح، شب امتحانی هستند؛ افرادی که در طول ترم کار چندانی به درس ندارند اما در امتحان پایان ترم بخواهند یا نخواهند ناگزیر به مراجعه به دروس هستند؛ برای این دانشجوها ترم کرونایی با ترم معمولی و امتحان مجازی و حضوری نه تنها تفاوتی ندارد، بلکه به دلیل غیرحضوری شدن کلاس ها، همان اندک ارتباطشان با همکلاسی ها و اساتید و دانشگاه هم قطع شده است. نتیجه این که برخی از دانشجوها به دلیل اینکه دیگر همکلاسی های خود را حتی نمی شناسند، شب امتحان از استاد جزوه می گیرند.

 شب امتحان شده و دانشجو هنوز جزوه ندارد


 

دانشجو تصور می کند جزوه یک فایل PDF است اما ۴۰ فایل PDF فقط بخشی از جزوه بوده است


 

برخی دانشجویان هم با پیش فرض ادامه روال ترم های قبلی، تصور می کردند درس های ترم کرونایی هم با یک شبه خواندن ختم به خیر می شود؛ اما گویا تغییر ناگزیر روش آموزش، رویه همیشگی جزوات را هم دست خوش تغییر کرده است؛ برای مثال دانشجویی تصور کرده جزوه  درس به صورت PDF است اما بعدا مشخص شده که در طول ترم، استاد  ۱۶ جلسه فیلم ضبط کرده، تمرین داده و تحویل گرفته، ۴ جلسه کلاس آنلاین داشته و ۴۰ فایل PDF و پاورپوینت هم تهیه و روی سامانه بارگذاری کرده است. 

دور از ذهن نیست که این دانشجوها معمولا به دلیل شرایط، ناگزیر به توسل به روش های غیرمعمول هم می شوند.

* امتحان‌هایی که تیمی برگزار شد 

در جریان امتحانات مجازی دانشجویان اتفاقات جالبی هم رقم خورده است که اساتید دانشگاهی و دانشجوها از آنها مطلع هستند.

الهام بذرافشان یکی از این استادان است که برخی از اتفاقات دانشجویان خود در امتحانات مجازی بازگو می کند. او دروس ترم مجازی و امتحانات غیرحضوری را با جدیت برگزار کرده است.

این استاد دانشگاه می گوید: در جریان برگزاری امتحانات، گروهی از دانشجوها ماجرای گروه های همیار تقلب در امتحانات که با مشارکت دانشجوهای سال بالاتر تشکیل شده بودند را شرح دادند و گفتند که با این رویه، حق برخی از دانشجوها تضییع می شود. برای مقابله با این نوع تقلب، سوالات امتحانات را به نوعی طرح کردم که فقط دانشجویانی که سر کلاس بوده اند و جزوه را خوانده اند بتوانند پاسخ دهند؛ اما با این حال باز هم دانشجوها شیطنت هایی داشته اند.

بذرافشان می گوید: در بخشی از امتحان ها، دانشجوها باید برگه امتحانی را پر کرده و برای من ارسال می کردند. بخشی از این کار از طریق بارگذاری سوالات در گوگل فرم انجام شد. وقتی برگه امتحانی ۲ دانشجو را تصحیح می کردم متوجه شدم همه پاسخ ها عینا شبیه به هم است و حتی سایه درختی که روی برگه ها افتاده با یکدیگر مشابه است. می دانم که برخی از دانشجوها با مشارکت هم در امتحان ها شرکت کرده اند.

برخی

برخی از دانشجوها با مشارکت هم در امتحان ها شرکت کرده اند و جواب هایی عینا مشابه در برگه امتحانی داشته اند


 

*دانشجوهایی که به جای هم امتحان آنلاین دادند

در امتحانات ترم کرونایی، مواردی از حضور افراد دیگر در جلسه امتحان به جای دانشجویان دیده شد. در بسیاری از آزمون ها احراز هویت پیچیده نبود و دانشجو می توانست با داشتن نام کاربری و پسورد وارد سامانه امتحان شود. به همین دلیل مواردی از این دست تقلب ها رخ داد.

برخی دانشجویان در امتحانات مجازی، امتحان خود را به افراد دیگری می سپردند


 

اما این تقلب‌ها اگرچه با هیجان و شیطنت دانشجویی همراه است اما همیشه به شادی تمام نمی شود. استاد این درس، گفت: دانشجویی که به جای دوست اش امتحان داده بود، زمان امتحان خود را فراموش کرده بود و با حضور در جلسه امتحان دوست اش، امتحان خود را از دست داد.

استاد دیگری هم درباره اشتباه فردی که به جای دانشجویش امتحان داده بود، گفت: وقتی برگه ها را تصحیح می‌کردم متوجه شدم  یک برگه زیاد است و دانشجویی با آن نام ندارم اما در عین حال یک برگه هم کم بود. متوجه شدم فردی به جای یکی از دانشجویانم در امتحان مجازی شرکت کرده و به اشتباه نام و نام خانوادگی خود را ثبت کرده است. در نهایت دانشجو هم اشتباه خود را پذیرفت.

همه تقلب ها در امتحان مجازی با شادی تمام نمی شود


 

*درخواست از استاد دانشگاه برای تقلب دوستانه در امتحان مجازی

علاوه بر کارهای خارج از عرف دانشجوها، برخی دوستان و آشنایان اساتید دانشگاهی هم امتحانات مجازی این ترم را به چشم فرصت دیدید. یک استاد دانشگاه اتفاق نادری را در امتحانات مجازی با خبرنگار فارس در میان گذاشت که از یک استاد دانشگاه برای تقلب رساندن به یکی از آشنایان در امتحان مجازی کمک خواسته شده بود. این درخواست دوستانه با قبول جبران هزینه بود که البته از سوی استاد اجابت نشد.

برخی افراد از دوستان خود که استاد دانشگاه هستند هم می خواهند که در امتحانات مجازی کمک یار باشند


 

*در امتحانات پایان ترم کرونایی به دانشجوها آسان گرفته شد؟

در ترمی که به دلیل کرونا با سختی هایی گذشت، سیاست کلی نظام آموزشی بر ادامه آموزش ها و به نتیجه رساندن ترم بود. با این رویه منطقی بود که سیاست کلی در امتحانات پایان ترم کرونایی هم مساعدت با دانشجوها باشد. 

به همین دلیل این سوال که آیا در امتحانات پایان ترم کرونایی با دانشجوها مساعدت شد را از دانشجو، استاد و مدیر آموزشی دانشگاه پرسیده ایم.

کاظمی دانشجوی مقطع کارشناسی یک دانشگاه دولتی در تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: معمولا سوالات امتحانات این ترم به صورت تستی و آسان بود. برخی اساتید هم سوال کوتاه دادند. یکی از اساتید هم پنج سوال چهار نمره ای طرح کرد. امتحانات باقی دروس تستی بود. ممکن بودن تقلب هم به تصویری بودن یا نبودن امتحان بستگی داشت و اگر در درسی مثل آزمایشگاه امتحان تصویری بود امکان تقلب وجود نداشت. نهایت همه این کارها این است که دانشجوها یک ترم نمره خوب یا بهتر می گیرند.

*در ترم مجازی، مسئولیت اساتید از دانشجوها بیشتر شد

الهام بذرافشان استاد دانشگاه به این سوال این طور پاسخ می دهد: به طور قطع در این ترم، فعالیت و وظیفه اساتید چندین برابر شد. این ترم به اندازه ۲ تا ۳ ترم تدریس حضوری در دانشگاه برای اساتید کار برد. یکی از الزاماتی که اساتید در این ترم داشتند این بود که به دانشجوها القا نشود که تعطیلی فعالیت های حضوری دانشگاه به معنی تعطیلی درس است و به همین دلیل اساتید ناگزیر بودند با روش های مختلف دانشجوها را به درس جلب کنند تا آنان در طول ترم به صورت پویا با درس درگیر باشند.

وی گفت: یکی از معیارهایی که در طول آموزش این ترم داشتم، تاکید بر جدی و باکیفیت بودن آموزش بود و از همین رو تلاش کردم در امتحانات پایان ترم هم کیفیت درس و امتحان حفظ شود.

*در ترم ویژه کرونایی با دانشجوها مدارا شد؛ حتی در سوالات امتحان

معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فارس، می گوید: این ترم، ترم ویژه ای بود و از این رو، این ترم نگاه مدارا به دانشجوها داشتیم. اگرچه تاکید داریم که مرجع ارزیابی استاد درس است اما خواسته عمومی شورای آموزشی این بود که اساتید با دانشجوها مدارا کنند و حتی در برگزاری آزمون ها و تدوین و طراحی سوالات امتحانات پایان ترم هم ملاحظات ویژه ای داشته باشند. این خواسته شورای آموزشی دانشگاه به صورت مکتوب در قالب پیام هایی به همکاران هیات علمی اعلام شد.

وی تاکید کرد: در سال های قبل هیچ وقت چنین موارد و مساعدت هایی را نداشتیم که برای مثال تقویم آزمون در اختیار اساتید باشد؛ بلکه همیشه زمان امتحانات مشخص بود و تغییری هم نداشت. اما همه این مدارا و مساعدت های فعلی به دلیل شرایط ویژه این ترم بود.

ترم کرونایی تمام شد و ترم آینده هم به احتمال زیاد کرونایی است و داستان های و روایت های خاص خود را رقم خواهد زد. در همه شرایط همیشه امید باقی است؛ در همین شرایط هم برخی دانشجوها باوجود همه سختی ها و مساعدت ها، باز هم امیدوار به لطف و مساعدت اساتید هستند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    4 1
    اینده سازان مملکت ماشالله خدا رحم کنه جوونا رفتن رو مین و تیر خوردن این شد نتیجش اینا که یه امتحان هم زورشون اومده بدن یا حداقل اینقدر ضایع نباشن چه نتیجه ای داره خدا به ایران رحم کنه
  • مرصاد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    3 0
    وای بر ما ؛ با این دانشجوها و دانش آموزان بیسواد متقلب ، که فردا میخوان امور مملکت رو بدست بگیرن !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس