کد خبر 1099310
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
قیاس لیگ کشتی با فوتبال اشتباه است/نبرد تن به تن شوخی‌بردار نیست!

بحث برگزاری رقابت‌های لیگ کشتی و اصرار متولیان آن بر عادی جلوه دادن شرایط بحرانی کنونی کشور، همچنان با واکنش متفاوت اهالی کشتی همراه است.

به گزارش مشرق، شیوع ویروس کرونا و شرایط بحرانی کشور در مسیر پیشگیری و کنترل این موج خطرناک، ماههاست ادامه دارد و به تبع آن، بسیاری از فعالیت های پرخطر و پربرخورد ورزشی تعطیل شده اند. ستاد مقابله با کرونا در ورزش از همان ابتدای موج همه‌گیری این ویروس کشنده، به عنوان متولی اصلی وارد گود شد و در این مدت، مجوز آغاز یا لغو فعالیت های ورزشی را صادر کرد.ضمن اینکه ستاد مذکور بصورت هفتگی در حال تشکیل جلسه است و همچنان حساسیت ویژه ای بر کشتی و اصرار بر تعطیلی فعالیت های این رشته دارد.

بیشتر بخوانید:

جوادی: مسئولان لیگ کرونا را جدی نگرفتند

اعضای این ستاد متفق القول بر این باورند که کشتی به عنوان یک رشته پربرخورد همچنان با ریسک بالایی برای آغاز فعالیت ها روبروست و نمی توان جان اهالی کشتی از جمله، کشتی گیران، مربیان، داوران، اعضای تیم اجرایی لیگ و اعضای خانواده این مجموعه پر تعداد را با اصرار و ساده انگاری متولیان برگزاری لیگ به خطر انداخت.

از سوئی دیگر رئیس کمیته لیگ کشتی همچنان نظر متفاوتی دارد و معتقد است، مخالفان برگزاری لیگ، مغرضانه سخن می گویند و دلیلی برای نگرانی و موج منفی نیست! وی حتی به تازگی لیگ کشتی را با برگزاری رقابتهای لیگ برتر فوتبال هم قیاس کرده و مدعی شده برخورد فیزیکی در فوتبال دست کمی از کشتی ندارد؛ پس می توان پیکارهای کشتی را هم مثل فوتبال طبق پروتکل های بهداشتی برگزار کرد!

البته مدعیان برگزاری لیگ برای توجیه اهداف و خواسته‌های خود که بیشتر «شخصی» به نظر می رسد مدام از دغدغه‌های مالی اهالی کشتی سخن می گویند و معتقدند اصرار و پافشاری آنها برای آغاز هر چه فوری لیگ، درآمدزایی برای گوش‌شکسته‌هاست! ولی انگار نمی‌دانند آلودگی یک قهرمان ملی به ویروس کرونا با حضور در لیگ کشتی، می‌تواند زندگی حرفه ای او و حتی سرنوشت تیم ملی را تغییر دهد.

در همین راستا حسام الدین جعفری سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی گفت: اینکه بخواهیم کشتی را با فوتبال قیاس کنیم، کاملا اشتباه است. چراکه ما در کشتی، شاهد ۶ دقیقه مصاف تن به تن و فیزیکی کشتی گیران هستیم که با پوشش لباس کمتر نسبت به فوتبالیست ها باید مدام در تماس بدنی و نبرد باشند. به هیچ عنوان نباید ۹۰ دقیقه فوتبال را که ممکن است در نهایت یک یا دو گل رد و بدل شود و بازیکنان یکدیگر را به شادی در آغوش بگیرند، با تماس فیزیکی و درگیری مکرر در کشتی یکسان دانست.

وی تصریح کرد: این مساله چیزی نیست که من یا اهالی کشتی تصمیم گیرنده اصلی آن باشیم و برخی بخواهند شخصی به آن نگاه کنند. طبیعتا این موضوع در تخصص و اختیار ستاد مقابله با کرونا در ورزش است که با صلاحدید خود تشخیص داده، لیگ فوتبال در چارچوب پروتکل های بهداشتی برگزار شود، اما کشتی همچنان در انتظار مجوز بماند.

جعفری ادامه داد: به عنوان یکی از اهالی کشتی، سالهاست در کنار ملی پوشان و در روزهای خوب و بد آنها حضور داشتم و برخی از آنها به واقع مثل فرزندان من و کادر فنی هستند. در نتیجه چطور می توان در روزهایی که درهر ۲۴ ساعت نزدیک به ۲۰۰ هموطن جان خود را به دلیل کرونا از دست می دهند، حرف از برگزاری لیگ کشتی زد!

سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی افزود: دغدغه های مالی کشتی گیران و مربیان واقعا مهم و قابل تامل است و هیچکس نمی تواند تاثیر مثبت لیگ را در بحث درآمدزایی اهالی کشتی نادیده بگیرد، اما آیا باید در هر شرایطی اقدام به برگزاری این مسابقات کرد؟

جعفری در خصوص آخرین وضعیت حسین نوری که مدتی درگیر ویروس کرونا بود، گفت: خوشبختانه نوری در روزهای اخیردر کنار طی کردن دوران نقاهت، تمرینات نسبتا خوبی را هم آغاز کرده که امیدواریم هر چه سریعتر به روزهای اوج خود برسد. اما این دلیل نمی شود که دیگر کشتی گیران از خطر آلودگی به ویروس کرونا در امان باشند، چراکه روزهای سخت و نفس گیری که حسین نوری در بیمارستان پشت سر گذاشت، نشان می دهد این بیماری در کمین همه نشسته و نمی توان ادعا کرد ورزشکاران از بیماری در امان هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ کشتی معتقدم ما در قبال سلامتی جسمی و روحی قهرمانان ملی و جوانان آینده ساز این رشته مسئول هستیم و نباید با تصمیمات اشتباه و عجولانه، سلامتی آنها را به مخاطره اندازیم. در این خصوص حتی اتحادیه جهانی کشتی هم اصل و اولویت تصمیمات خود را بر پایه حفظ سلامتی ورزشکاران گذاشته، در نتیجه باید همچنان تابع مصوبات آنها بود و طبق نظر ستاد مقابله با کرونا گام برداشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس