پرچم نمایه ایران و چین

معاون سابق وزیر صمت معتقد است چین به‌عنوان قدرت اقتصادی بزرگ دنیا می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری تجاری، شریک مناسبی برای ایران باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با شرق و درباره ملاحظات همکاری تجاری با چین اظهار داشت: چین ابرقدرت اقتصادی و سیاسی دنیاست. جایگاهش از نظر اقتصادی به آمریکا نزدیک شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک حتی ممکن است جایگاه اول دنیا را از نظر قدرت اقتصادی داشته باشد. کشوری که تکنولوژی‌های پیشرفته هم دارد و همچنین ذخایر ارزی اول دنیا را دارد و سرمایه بسیار مناسبی در اختیار داشته، می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در ایران موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

قطار رسانه‌ای ضد انقلاب در مواجهه با قرارداد ایران و چین روی چه ریلی حرکت کرد؟

خوشرو: همکاری با چین راهبردی است

همکاری با چین در بعضی حوزه‌ها مانند حوزه معدن و صنایع معدنی و محصولات نفتی و پتروشیمی و گردشگری می‌تواند مثبت باشد. با توجه به این‌که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری است، می‌بینید که در آفریقا و در کشورهای متعدد سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی کرده است و به‌عنوان مثال حتی در معادن بوکسیت گینه سرمایه‌گذاری وسیع دارد، زیرا صنعت آلومینیوم چین احتیاج به بوکسیت دارد. وی افزود: از نظر اقتصادی و سیاسی چین هنوز در حوزه خاورمیانه جایگاه مناسبی ندارد و غیر از سرمایه‌گذاری سنگینی که برای جاده ابریشم به‌عمل می‌آورد و شاید بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار فقط در پاکستان هزینه می‌کند تا چین از غرب به بندر گوادر پاکستان متصل شود و با دنیا از طریق دریای عمان ارتباط برقرار کند، فعالیت چندانی ندارد. اما باید بپذیریم این کشور در آینده، سرمایه‌گذاری و توسعه در خاورمیانه را در برنامه دارد. ایران قطعا از این مسئله می‌تواند با رعایت اصل استقلال و منافع ملی حسن استفاده را کند.

کرباسیان تصریح کرد: در دولت یازدهم از ۲۰ میلیارد یورو فاینانس چین برای سرمایه‌گذاری در کشور، حدود پنج میلیارد یوروی آن در صنایع آلومینیوم، فولاد و صنایع معدنی استفاده شد که سه میلیارد آن را ایمیدرو استفاده کرد که بحمدالله پروژه‌ها به افتتاح رسیده است.

 اما نکته مهم این است که تا امروز در ایران به معنای واقعی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، اگر مواردی بوده، به‌صورت محدود انجام شده که در شأن روابط ایران و چین نیست. نکته‌ای را شاید باید در نظر گرفت که بعضی ها فکر می‌کنند محصولات چینی و ماشین‌آلات چینی ضعیف است؛ ماشین‌آلاتی پیشرفته که اکثرا چینی- اروپایی یا چینی- آمریکایی است و از نظر کیفیت خوب و ارزان‌تر از اروپایی است. شرکت‌های بزرگ آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در چین کارخانه زده‌اند و تولید می‌کنند و از آنجا صادرات انجام می‌دهند. به‌نظر می رسد با توجه به این‌که اروپا با ایران همکاری خوبی ندارد و اکثر کشورهای اروپایی (اتحادیه اروپا) دچار مشکل مالی جدی حتی قبل از کرونا شده‌اند و کشوری مثل آمریکا محور اصلی سرمایه‌گذاری خارجی است که رابطه ندارد، بنابراین ارتباط صنعتی با چین می‌تواند مناسب باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      0 0
      پیامبر اکرم (ص):"اطلبوا العلم ولو بالصین"
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    3 0
    عجب! روزنامه شرق! از این ورا! حالا که دیدید حرفاتون خریدار نداره رفیق قافله شدید؟
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 1
    المشرق الصینیه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    1 2
    اگر میگفتی کشور رو بدید به آلمان خیالم راحت بود ، با ورود چین این نیمچه تولید داخل هم نابود میشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 0
    بله درسته اگر نفت در ازای تکنولوژی و سرمایه گذاری باشه خیلی خوبه ولی صرفا نباید نفت در ازای کالا باشه اونوقت میشیم مثل عراق!
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    هر چقدر تونستیم برای خودروسازی تکنولوژی وارد کنیم، برای صنایع دیگه هم میتونیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس