چه کسانی با ترامپ علیه سند همکاری ایران و چین همصدا شدند؟!

به اذعان رسانه های غربی، سند همکاری ایران و چین، تحریم های ضدایرانی را به صورت جدی تحت الشعاع قرار می دهد. سوال اینجاست که چرا عده ای در داخل از به حاشیه رفتن تحریم ها عصبانی و آشفته شده اند!؟

سرویس سیاست مشرق - در هفته های گذشته اعلام خبر تهیه پیش‌نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت.

توافق ۲۵ساله ایران و چین حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، زیرساخت، مخابرات و حمل‌ونقل را پوشش می دهد. ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد اولیه سرمایه‌ای است که طی توافق ۲۵ساله ایران و چین، شرکت‌های چینی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران وارد خواهند کرد. این سند همکاری باید در مجلس شورای اسلامی بررسی و سپس به تصویب برسد.

عصبانیت آمریکا و انگلیس

نکته قابل توجه اینجاست که حساب توئیتری فارسی وزارت خارجه آمریکا تقریبا اولین رسانه‌ای بود که فضاسازی علیه سند همکاری ایران و چین را کلید زد. این حساب توئیتری در مطلبی نوشت: «ظریف اصرار می‌ورزد که هیچ موضوع مخفی در مورد قرارداد با چین وجود ندارد. هیچ موضوع مخفی در مورد عهدنامه‌ترکمنچای نیز وجود نداشت، به جز اینکه هزینه آن را مردم ایران پرداختند. قرارداد ایران و چین، یا همان‌ترکمنچای دوم، به همان قیمت تمام می‌شود».

پس از آن، بی‌بی‌سی فارسی- رسانه دولت انگلیس- در گزارشی با عنوان «سند همکاری‌ ایران و چین؛ ‹حکمت‌آمیز› یا ‹قراردادترکمنچای›» نوشت: «برنامه بلندمدت همکاری‌های ایران و چین که دولت حسن روحانی آن را «سند راهبردی» و مخالفان «قرارداد ‌ترکمنچای» می‌خوانند، این ‌روزها موضوع یکی از داغ‌ترین بحث‌ها شده است».

رسانه ها و تحلیلگران غربی در هفته های اخیر اذعان کرده اند که این سند همکاری، سیاست ضدایرانی «فشار حداکثری» را به حاشیه برده و تحریم های ضدایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد. این مسئله اصلا برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و شرکای اروپایی واشنگتن از جمله انگلیس خوشایند نیست.  

خشمگین شدن مقامات آمریکایی و اروپایی و سران رژیم صهیونیستی از چنین قراردادی اصلا عجیب نیست. عجیب اینجاست که برخی در داخل با دشمنان مردم ایران همصدا شده اند!

عبدی: نتیجه‌ای جز وابستگی نخواهد داشت!

در همین رابطه «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این مدعی بود «الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ ساله آینده خیالی است»! در مطلبی نوشت: «این روزها خبر توافق راهبردی با چین موضوع بحث و جدل فراوان شده است...بنده نیز مخالفم ولی از زاویه‌ای دیگر و بدون آنکه از جزییات آن مطلع باشم. این مخالفت درباره کلیت آن است و برای نقد جزییات باید متن نهایی را مطالعه سپس اظهارنظر کرد...مخالفتم این است که این رویکرد باید شامل همه کشورهایی شود که می‌توانند و می‌خواهند وارد این نوع توافقات شوند و اگر قرار است که فقط با یک کشور قدرتمند رخ دهد، نتیجه‌ای جز وابستگی نخواهد داشت».

عبدی در ادامه نوشت: «علت شکست برجام منحصر به بدقولی امریکایی‌ها نمی‌شد بلکه ضعف پی‌ریزی‌های سیاسی داخلی آن هم بود. بنابراین فارغ از اینکه این توافق با چین باشد یا کشوری دیگر و فارغ از اینکه جزییات آن چه باشد در شرایط کنونی و با وجود ضعف عمومی و نیز وضعیت ناپایدار سیاسی هر نوع توافقی از این گونه به زیان کشور است و ابتدا باید اصلاحات جدی داخلی را ایجاد کرد سپس به مسائل خارجی پرداخت».

از امضای کِری تضمین است تا...

همچنین روزنامه شرق- ۱۹ تیر- در تیتر اصلی روزنامه با عنوان «مخاطرات یک قرارداد» نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است و کارشناسان و متخصصان هشدار می‌دهند که اگر نسبت به مواردی که در این پیش‌نویس آمده (این پیش‌نویس را ایران تهیه کرده و هنوز به تأیید چین نرسیده است، بنابراین نمی‌توان آن را نهایی قلمداد کرد) اصلاحات جدی صورت نگیرد و دقت کافی به کار گرفته نشود، می‌تواند به زیان ایران تمام شود».

هشدار روزنامه شرق درباره مخاطرات قرارداد ایران و چین در حالی است که این روزنامه اصلاح طلب در سالهای گذشته و همزمان با عهدشکنی گسترده آمریکا در توافق هسته ای در صفحه اول در تیتری تاریخی نوشت: «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»!

بفرمایید گلابی های برجام!

پس از آن روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد- ۲۳ تیر - در گزارشی با عنوان «میوه ناخواسته برجام!» نوشت: «سیاست نگاه به غرب حسن روحانی متاثر از برخی ناهماهنگی‌های داخلی در کنار به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید رنگ باخت. در چنین شرایطی حالا دو سال بعد از آنکه ایران بار دیگر زیر تحریم‌های شدید اینبار یکجانبه از سوی آمریکا قرار دارد بار دیگر صحبت از نگاه به شرق تقویت شده است و گفته می‌شود ایران و چین قرار است قراردادی ۲۵ ساله امضا کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «به رغم اینکه دولت روحانی چشم به برجام دوخته بود و این توافق با ناکامی مواجه شد بنابراین استراتژی نگاه به شرق را نه خود دولت که سایر نهادهایی که تمایل به نگاه به شرق داشتند پیش روی دولت قرار دادند تا برای گریز از فشار غرب به شرق متمایل شد».

آفتاب یزد در ادامه نوشت: «وقتی گزینه‌های موجود کم باشد طبیعی است که ریسک بالا می‌رود، سایه انحصار بلند می‌شود و نگرانی‌ها افزایش می‌یابد در چنین شرایطی بسیاری دست به دامان شفافیت می‌شوند که قرار است چه اتفاقی رخ دهد... با توجه به اینکه چین در چنین قراردادهایی خوشنام نیست کارشناسان و متخصصان سیاست خارجی هشدار داده‌اند که قرارداد با چین باید بسیار دقیق و به دور از فرصت سازی‌های غیرمنطقی برای طرف مقابل تنظیم شود».

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرد: «نکته مهم این است که دولت و مجلس در بررسی جزئیات این توافق به نوعی رفتار کنند که کمترین روزنه‌ای برای تخطی طرف مقابل فراهم نشود. به هرحال توافق با یک قدرت جهانی مانند شمشیری دو لبه است هم می‌تواند منافع بسیاری را برای کشورهای ضعیف‌تر فراهم کند و هم می‌تواند ابزاری علیه این کشورها شود و در واقع قدرت بزرگ با تمام توان از آن سود حداکثری ببرد و خدمات حداقلی بدهد».

لازم به ذکر است که پس از عقد قرارداد وزارت نفت دولت روحانی(بیژن زنگنه) با شرکت بدعهد فرانسوی توتال، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «بفرمایید گلابی برجام» از این قرارداد نفتی حمایت کرد.

خسارت روزانه ۴۰۰ میلیاردی!

حامیان توافق با چین تاکید دارند که اولا این توافق باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد، ثانیا مفاد این توافق باید شفاف باشد.

حامیان برجام نیز همین نظر را دارند. اما نکته قابل توجه اینجاست که حامیان برجام در سال ۹۴ با دروغ هایی همچون «هر روز تاخیر در اجرای برجام، ۴۰۰ میلیاردتومان خسارت به بار میآورد»! و...در مسیر بررسی دقیق برجام در مجلس و دیگر نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز سنگ اندازی کردند.

علاوه بر این، بسیاری از حامیان برجام صراحتا اذعان کردند که حتی یکبار هم متن توافق هسته ای را مطالعه نکرده اند. حالا این طیف ژست کارشناسی به خود گرفته و تاکید دارند که توافق با چین باید شفاف بوده  پروسه قانونی خود را در نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز طی کند!

این رفتار متناقض نشان دهنده آلودگی شدید اصلاح طلبان به رفتار قبیله ای و بی توجهی آنان به منافع ملی و عزت مردم ایران است. این ویژگی منجر می شود که وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاده و نگاه به شرق از موضع «عزت، جکمت و مصلحت» وارد فاز جدیدی شده است، با بغض و ناراحتی تیتر می زنند که «توافق با چین، میوه ناخواسته برجام است»!

اشک تمساح آمریکا برای مسلمانان

علاوه بر موضع مشترک برخی روزنامه های اصلاح طلب و حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا، همصدایی «علی مطهری» نماینده سابق مجلس با رسانه رسمی دولت آمریکا قابل تأمل است.

علی مطهری در توئیتی نوشت: «گذشته از محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، باید قبل از امضای آن، تکلیف دومیلیون مسلمان چینی که در اردوگاه های اجباری برای دست کشیدن از دین و فرهنگ خود شکنجه می شوند و مساجدشان تخریب شده، روشن شود».

نکته قابل تأمل اینجاست که حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا- دولتی که تاکنون جنایات متعددی را علیه مسلمانان در اقصی نقاط جهان مرتکب شده است- نیز در توئیتی مشابه مدعی شد: «درحالی که چین حقوق بشر بیش از یک میلیون اقلیت مسلمان درسین‌کیانگ را پایمال می کند، ایران در حال امضا کردن معامله ای پنهانی با رهبران آن کشور است».

آیا آقای علی مطهری در زمان مذاکرات هسته ای و امضای برجام نیز نسبت به جنایات آمریکا علیه مسلمانان در کشورهای مختلف جهان نیز همینقدر نگران بود!؟

قرار است سند همکاری ایران و چین در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. به اذعان رسانه های غربی، این سند همکاری، تحریم های ضدایرانی را به صورت جدی تحت الشعاع قرار می دهد. سوال اینجاست که چرا عده ای در داخل از به حاشیه رفتن تحریم ها عصبانی و آشفته شده اند!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    14 13
    قراره ایران طی این توافق منابع ساخت زیر ساخت هایی مثل خطوط ریلی رو به چین بده و با قرار گرفتن در طرح یه کمربند یک جاده مثل یک پل بین کشورها باشه که علاوه بر مزایای اقتصادی باعث امنیتی شدن اقتصاد ایران میشه به این معنا که تهدید ایران تهدیدی برای تجارت بین المللی محسوب میشه و این بیش از همه آمریکا و اذناب داخلیش را نگران کرده چرا که اصلاح طلبان داعیه قدرت دارن و نه خدمت به مردم ثانیا نفت با توجه به توسعه روشهای بازیافت و همچینین جایگزین شدن خودروهای برقی و حتی حرکت رو به جلوی تولید برق از منابع تجدید پذیر در آینده نزدیک ارزشش رو تا حد زیادی از دست میده و دیگه مثل الان حیاتی محسوب نمیشه و باید همین الان تا میشه فروخت و صرف زیر ساختها و توسعه پایدار کرد
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    13 0
    دلالی با ارز دولتی وقتی توجیه داره که بازار آزاد ۵ برابر گرونتره اگه ارز ثابت و تک نرخی بشه نورچشمی های مسئولین از کجا بیارن خرج زندگی بدن!
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    12 2
    "علی لعنت الله علی القوم الظالمین"
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    12 0
    داشتم فکر میکردم اونجایی که جهانگیری گفت نمیتونیم به دلیل تحریم ها مسائل رو آشکار کنیم دنبال قایم کردن دوستان و رفقای ارز دولتی بگیرش بوده این #دلالان_تحریم باید سریع شناسایی و پرونده مالیش بررسی بشه حواستون به جهانگیری باشه اون جعبه سیاه این دلالی هاست قوه قضائیه باید ورود کنه حتی اگر بحث تحریم باشه میتونه اسامی مخفی بمونه تا نتیجه مشخص بشه ما از قوه قضائیه و مجلس انتظار داریم
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    11 5
    در طول تاریخ آمریکا پدر ملت در آورد کودتا کرد پشت صدام بود هواپیمای مسافربری رو زد تحریم کرد سردار بزرگ اسلام رو ترور کرد اونوقت آمریکا خوبه ؟ چین که در طول تاریخ آزارش حتی به یه مورچه ایرانی نرسیده بده! کاش لااقل شرافت داشتید و در مورد حمایت آمریکا از کشتار و نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا تا میانمار و یمن و... سکوت نمی کردید این روزها میگذره فقط روسیاهیش به ذغال میمونه
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    17 2
    حداقل خوبی چین کمونیست اینه اعتقادات صهیونیسم در اونها خریدار نداره و حتی شی جین پینگ همین هفته با محمود عباس تماس گرفت و از اونها در برابر اسرائیل حمایت کرد کاری که حتی روسها هم نمیکنن و انشاالله با افزایش تعاملات دوستانه میتونیم اثر درستی از اسلام روی نگاه اعتقادی اونها بزاریم اونها تا الان با اسلام مواجه نبودن که بخوایم مثل کافر باهاشون برخورد کنیم
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    9 4
    شهید مطهری:"شمر امروز تو اسرائیل است" / پسر شهید:..!!!! / گیرم که پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    10 4
    واقعا این جماعت مفتکی از آمریکا حمایت میکنن یا پول میگیرن؟ باید مشخص بشه ما از قوه قضائیه تقاضا داریم حساب های مالی و دارایی های این افراد مشخص بشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      3 2
      تو چقدر ساده ای .اینا آدم آمریکاییا هستند .مهره اونا هستند.ردیف استخدامی دارند در سیا .
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      2 3
      بله دارایی های همه باید مشخص شود که از کجا آورده اند ! البته چپ و راست و بالا وپایین ندارد همه .
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    10 2
    تجربه گذشته میگه هرکی علیه نظام اسلامی صحبت میکنه دنبال فرار و پناهندگی سیاسیه حواستون به این عبدی مارمولک و اون حجاریان خائن باشه خصوصا که درآمد و دارایی هاشون مشخص نیست حتی ممکنه همین الان تو بانکهای خارجی حسابشون پر باشه!
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    11 5
    این مطهری تهوع میاره
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    7 3
    "سوال اینجاست که چرا عده ای در داخل از به حاشیه رفتن تحریم ها عصبانی و آشفته شده اند!؟" پاسخ شما یک چیز هست "لیبرالیسم" اینها نه کشور میشناسن نه ملت اینها سگ های مکتب لیبرالیسم هستن. نگرانیهاشون هم اشک تمساحه و نباید بهش توجه بشه
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    9 3
    "عباس عبدی: آبادی ایران در 50 سال آینده توهمی بیش نیست" به کوری چشم عباس عبدی و همه لیبرال ها کشوری بسازیم که لنگه نداشته باشه. مرگ بر هر کس که خائن به ایرانه.
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    11 4
    رمز عقب افتادگی کشور از همه اهداف و پیشرفت ها فقط یک کلمه هست: "اصلاحات"
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      2 3
      # سرطان اصلاحات
  • نبی IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 2
    این باصطلاح اصلاح‌طلبان آرزو داشتند با همایت آمریکا واین تحریم‌ها حکومت ایران را براندازی کنند این قرارداد دست آنها را از این کار قطع می‌کند
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    5 3
    افسادطبان خائن و وطن فروش
  • CA ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    4 5
    دعوای بین آمریکا، چین و روسیه ...جدال گرگها و کفتارهاست برای گرفتن سهمشان از سفره ایران و داشتن کارت بازی برتر برای تقابل با یکدیگر؛ ننگ جام،کاسپینچای، و چین کمانچای... نتیجه اش وابستگی، مقروض کردن، شخم منابع کشور، نابود کردن تولید و نهایتا فروپاشی اقتصادی و حراج کشور است. متاسفانه چشم عقل و منطق سیاسیون کشور با دعواهای حزبی کور شده و تا کشور را کامل از بین نبرند دست از سر این گلابیهای خیالی و مجازی حاصل از قراردادهای استعماری برنمی دارند.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      1 4
      چیزی که بلد نیستی نظر نده
  • DE ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    7 2
    همیشه همینطوره . رئیس گماشته هاشو به خط میکنه و اینها باید یک حرف بزنند و اونهم همزمان و همه باهم . در اینمورد مثل موردهای دیگر فرقه رجوی و سلطنت طلب و اصلاح طلب یک حرف باید بزنند .
  • آریا IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 3
    #هنر_وطن‌فروشی #مطهری
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    5 3
    اینها دیگه از پادویی برای آمریکا هم عبور کردند و تبدیل به پیاده نظام و سرباز آمریکا شدند! یکبار برای همیشه برای ریشه کن کردن فتنه ها باید پیاده نظام دشمنان خبیث رو تارو مار کرد. هر روز تاخیر مساوی با خسارت بیشتر برای ایران عزیز است.
  • شرقی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 3
    جراحی غده ی سرطانی اصلاحات تنها راه از بین بردن رنجوری تن ایران عزیز است.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    2 3
    کارشون رو کردن ،الان میگن به خاطر کرونا مذاکرات لغو شده
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    6 4
    آمریکا به مسلمونا اجازه ورود نمیده بعد دلش برای اونا میسوزه ؟
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      0 3
      همین الان هم ما بدنبال فروش نفت و خرید لوازم زیر ساخت از قبیل پالایشگاه ریل و غیره از چین هستیم ج ولی آمریکا اجازه نمیده فقط یک توافق دو طرفه بدون اینکه یک وجب خاک واگذار بشه ما را به هدفمان میروسنه چین به ما نیاز داره چون ما نفوذ در عراق سوریه لبنان یمن و افغانستان داریم میخواد جایگاه اقتصادی و امنیتی خودشو در منطقه تثبیت کنه
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    1 3
    امریکا با اعمال تحریم ها ، بطور کامل در حال خالی کردن میدان و تحویل ان به چین است.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    مشرق جان این کد چهار رقمی آخر متن دیگر برای چیست؟
  • ناشناس IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    0 0
    واقعا حرف حق جواب نداره آقای مطهری چرا در قبال جنایت آمریکا علیه مسلمانان در زمان عقد برجام نگرانی نداشتن؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس