کد خبر 109863
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰

بر روی اکثر این محصولات برچسبی تحت عنوان گارانتی چسبانده شده بود. اما آنچه روشن است، 90 درصد این برچسب ها از درجه اعتبار ساقط بوده و ارزشی ندارند. در واقع فقط برای با کیفیت جلوه دادن محصولات و بالا بردن قیمت ها استفاده می شوند.

گروه خواندنی های مشرق - پس از انتشار مطلبی پیرامون فناوری فلش درایو و بررسی کیفیت و قیمت برخی برندهای مهم بازار، بحث و جدل داغی میان مخاطبان مشرق صورت گرفت و شبهاتی مبنی بر عدم صحت مطالب مندرج در گزارش فوق الذکر به وجود آمد. در واقع مخاطبان از قضاوت نگارنده در معرفی و برسی فلش مموری ها شکایت داشتند و معتقد بودند که این مطالب بدون وجود اطلاعات کافی در زمینه فناوری گرداوری شده اند.

دراین مطلب سعی داریم تا ارائه برخی توضیحات و توجیهات، ابهام به وجود آمده در این زمینه را از بین بریم.

اولین و مهمترین انتقاد، به کیفیت فلش مموری ها بود. عده ای معتقد بودند که درباره کیفیت بعضی از برندها اجحاف شده و به نا حق آنها را بی کیفیت معرفی کرده ایم. عده ای هم معتقد بودند که تعریف و تمجید از برخی فلش ممروی ها بی اساس بوده و کیفیت آنها پایین تر از دیگر مدل ها است.

و حالا توضیحاتی در پاسخ به این کاربران گرامی:

ما به سراغ برخی تعمیرکاران و متخصصان این حوزه رفتیم و در این باره سوالات زیادی از آنها پرسیدیم. در این زمینه اکثر آنها بر این عقیده بودند که فلش ها از نظر کیفیت تفاوت های زیادی با هم دارند. از این رو با بررسی که به عمل آمد، مشخص شد، صاحبان فلش های "سیلیکون پاور" بیشترین مراجعان به مراکز تعمیراتی برای بازگداندن اطلاعات حذف شده از روی فلش ها و اصطلاها recovery آن هستند.

همچنین بسیاری از آمارها در این گزارش، با توجه به نظر فروشندگان این محصولات در بازار های سطح شهر به دست آمده است. چه از لحاظ ساختار و کیفیت و چه از لحاظ اقبال عمومی به هر کدام از برندها. برای مثال بیشتر فروشندگان، فلش مموری "ترندسند" و "اچ پی" را به عنوان بهترین محصول بازار معرفی کرده و معتقد بودند این دو برند دوام بسیار خوبی دارند. به همین دلیل بهتر فروش می روند.

ضمن این که هر برند، مدل های مختلفی داشته و باز هم هر کدام از این مدلها با کیفیتی متفاوت وارد بازار می شوند. مثلا شرکت "ای دیتا"، مدلهای گوناگونی دارد که ممکن است چند مدل از آنها کیفیت بهتری نسبت به بقیه داشته باشند. این اتفاقی است که به وفور در بازار موبایل یا لپ تاپ رخ می دهد. بسیار پیش آمده که شرکت محبوبی مثل "سامسونگ" با تولید یک مدل خاص تحسین همگان را برانگیخته و مدتی بعد با یک مدل دیگر، موجب دلسردی طرفداران شده است.

انتقاد دوم به عدم صحت قیمت های درج شده در گزارش بود که در جواب این دوستان باید گفت:

بازار فلش مموری مانند هر بازار دیگری در کشور، نوسانات لحظه ای دارد و این نوسان به حدی است که ممکن است قیمت های 2 فروشگاه نزدیک به هم در مورد یک برند و مدل یکسان، متفاوت باشد. اولین و مهمترین دلیل این امر، وابستگی مستقیم این حوزه به بازار ارز و دلار و سپس عدم نظارت دولت بر قیمت ها است که باعث می شود، یک وارد کننده و در نهایت فروشنده، قیمت ها را کاملا دل بخواهی مطرح کند. ما نیز با توجه به این نوسان موجود در بازار، یک میانگین از حداقل و حداکثر قیمت ها را در گزارش درج کردیم.

ابهام سوم درباره کشورهای تولید کننده این محصولات بود. مخاطبان در اظهار نظر های ضد و نقیض، معتقد بودند که برخی فلش ها در چین و برخی دیگر در فنلاند یا مالزی و امثالهم تولید می شوند. برخی هم معتقد بودند که تولید کننده تمام فلش ها تنها یک کشور و یک کمپانی خاص است و برند و مدل های درج شده بر روی آنها تنها یک کلاهبرداری بزرگ است.

در جواب این دوستان نیز باید عرض کرد که اصلا عجیب نیست، اگر تولید کننده تمام این محصولات کشور چین باشد. این کشور به لحاظ جمعیت کارگر و ارزانی که در اختیار دارد، گزینه مناسبی برای تولید محصولات فناورانه، به حساب می آید. به همین دلیل اکثر شرکت ها و کمپانی ها برای تولید محصولاتشان در این کشور پیش قدم می شوند، تا سود بیشتری به دست بیاورند. اما این امر دلیل بر عدم نظارت آنها بر مراحل ساخت و تولید نیست.

امروزه شرکت‌های مهمی مانند "نوکیا" نیز محصولات خود را در چنین کشوری تولید می کنند اما نظارت بر کیفیت آن را هم فراموش نمی کنند. نکته مهم و وجه تمایز این محصولات به این دلیل است که در چین با توجه به درجه بندی کیفی محصولات، برخی شرکت ها تولیدات مرغوب و بهتری نسبت به دیگران دارند و برخی هم کیفیت را کنار می گذارند و به کپی از روی برندهای اصلی روی می آورند. این اتفاقی است که به گفته فروشندگان فلش مموری، بیشتر در مورد "سیلکون پاور" و "ای دیتا" می افتد.

چهارمین نکته، بحث گارانتی و ضمانت نامه این محصولات بود که عده ای درباره آن سوال کرده بودند.

بر روی اکثر این محصولات برچسبی تحت عنوان گارانتی چسبانده شده بود. اما آنچه روشن است، 90 درصد این برچسب ها از درجه اعتبار ساقط بوده و ارزشی ندارند. در واقع فقط برای با کیفیت جلوه دادن محصولات و بالا بردن قیمت ها استفاده می شوند. دلیل این امر هم واردات کاملا قاچاق این محصولات از مرزهای مختلف کشور بوده و. مسلما کالای بدون شناسنامه، ضمانت نامه ای نخواهد داشت.

و در نهایت، مورد پنجم، ابهامی بود که درباره تبلیغ برای این گونه محصولات به وجود آمد.

تبلیغ یعنی معرفی یک کالای واحد و تعریف و تمجید صرف از آن محصول. اما وقتی در این گزارش چندین برند و مدل گوناگون مورد بررسی قرار گرفته، دیگر وارد کردن چنین اتهامی خارج از انصاف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علیرضا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام و تشکر از مطلب خوبتان به تمام کاربران عزیز بگویم که من چندین مارک را امتحان کردم از جملهHP. APACER. KING STONE باید بگویم که hpها خوبند ولی کند Apacer یک تقلب بزرگ است و بسیار مزخرف ونه میسوزد تا خیالتان راحت شود نه کار میدهد و مدام اطلاعات شما را نابود میکند King stone هم تا وقتی کار میدهد خوب است ولی ناگهان میسوزد واین اتفاق زود رخ میدهد
  • تنها ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    با سلام قیمت این فلش ها خیلی بالای الان فلش 8 گیگ هر مارکی بخوای 10 هزاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس