کد خبر 1098140
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
پرچم نمایه ایران و چین

یک رسانه صهیونیستی به ۵ دلیل برای هراس از توافق همکاری ایران و چین اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه صهیونیستی در یادداشتی مفصل، توافق ایران و چین را «مرحله‌ای خطرناک» در شراکت راهبردی دو کشور قلمداد کرده و به ۵ دلیل برای اهمیت آن برای دو طرف اشاره کرده است.

مجله «الگمینر» که تمرکز اخبارش را گزارش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد در تیتر مطلب خود نوشته است: «چین و ایران به مرحله‌ای خطرناک در شراکت راهبردی‌شان رسیده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

روایت ظریف از سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

رادیو اسرائیل: همکاری چین با ایران بسیار خطرناک است

این رسانه به ۵ اهمیت توافق ایران و چین، به خصوص برای طرف ایرانی در بحبوحه تحریم‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرده که در زیر آمده است:

۱- بیشتر کشورهای اروپایی که با سیاست دولت ترامپ علیه ایران مخالفت می‌کردند در سکوت خبری از توافق‌هایی که برجام وعده می‌داد عقب‌نشینی کرده‌اند. برای مسئولان ایران، شراکت راهبردی با چین منافع تهران در سطح بین‌المللی را حفظ خواهد کرد.

۲- توافق با چین به خصوص برای بخش انرژی ایران حائز اهمیت است که باید اقدام به جذب سرمایه‌گذاری ۱۳۴ میلیارد دلاری در بخش نفت و ۵۲ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی کند. طبق گزارش، سرمایه‌گذاری پکن در بخش انرژی ایران بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۱.۱ میلیارد دلار بوده است. 

۳- مرحله جدید در شراکت راهبردی چین و ایران می‌تواند به معنی تغییر محاسبات این دو کشور در دوران پسابرجام باشد. چین و ایران در کنار پاکستان و احتمالاً عراق، سوریه و لبنان با روندی کند اما مطمئن در حال تشکیل محوری هستند که می‌تواند موزانه قدرت منطقه‌ای را بر هم زده و نفوذ چین را در خاورمیانه به شدت توسعه دهد.

۴- چین ضعف آمریکا را که در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود اقتصادی، تبعات کرونا و انزوای فزاینده بین‌المللی است احساس کرده است. پیش‌نویس این توافق با ایران نشان می‌دهد چین از لحاظ جایگاه ژئوپولتیک خودش را در جایگاهی احساس می‌کند که بتواند آمریکا را نادیده بگیرد. چین احساس می‌کند به اندازه قوی شده که بتواند در برابر تحریم‌های یکجانبه ایستادگی کند.

۵- علاوه بر همه این عوامل، پروژه‌های موجود در پیش‌نویس توافق ایران-چین (در زمینه‌های بانکداری، فرودگاه، ارتباطات نسل ۵، بنادر، خطوط ریلی و ده‌ها مورد دیگر) با هدف بلندپروازانه چین برای توسعه نفوذ اقتصادی و راهبردی خود در سراسر اوراسیا از طریق طرح «یک کمربند یک راه» مطابقت دارد.

در پایان این متن آمده است: «در صورتی که این توافق اجرایی شود، شراکت دو کشور باعث ایجاد نقاط تنش خطرناکی در روابط رو به وخامت چین و آمریکا ایجاد خواهد کرد.»

مفاد توافق ایران-چین

اول تیرماه امسال در خبر کوتاهی اعلام شد که پیش نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت امورخارجه مامور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری های جامع ایران و چین » ثبت شده و حوزه‌های  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

در برخی از بندها صحبت از تسهیل سرمایه گذاری و فاینانس است و برخی از بندها از حمایت های متقابل سیاسی در مجامع بین المللی می‌گوید. در حوزه نظامی و دفاعی موضوعاتی همچون آموزش، انتقال فناوری های دفاعی، مبارزه با تروریسم و رزمایش مشترک آمده است.

از نکات بسیار مهم این سند می‌توان به توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی یاد کرد. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره شده و این که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

بر اساس این مدارک چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه گذاری خود را برطرف کند.

ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس