رهبر انقلاب نمایه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از فعالان حوزه خانواده، نسبت به کاهش جمعیت و ازدواج جوانان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق؛ در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸، جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی خانواده، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب به صورت اجمالی بر روی چهار مسئله‌ی محوری حوزه‌ی خانواده تأکید نمودند: «مسئله‌ی بقای خانواده»، «مسئله‌ی فضای داخل خانواده»، «مسئله‌ی فرزندآوری» و «مسئله‌ی ازدواج مجردان».

همچنین در ابتدای این دیدار، کارشناسان و فعالین این حوزه گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کردند. به‌مناسبت روز ازدواج (اولین روز از ماه ذی‌الحجه)، بخشی از متن این دیدار برای نخستین بار توسط بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) منتشر میشود.
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم

... یک مسئله، مسئله‌ی بقاء خانواده و جلوگیری از تلاشی خانواده است. راه‌هایی را پیدا کنید!  یکی از آقایان گفتند که طلاق در فلان شهر این مقدار کاهش پیدا کرده، خیلی خوب، این مهم است، این را دنبال باید کرد، این چیز خیلی مهمی است، خانواده‌ها را از تلاشی باید نجات داد. این یک مسئله است که باید دنبال کنید، راه‌های عملیاتی آن را پیدا کنید.

 نکته‌ی دوم در مورد خانواده، فضای داخل خانواده است. فضای داخل خانواده خیلی مهم است... این احتیاج به قانون دارد، باید قوانینی وجود داشته باشد که روابط داخل خانه را که گاهی اوقات برخلاف عدالت و گاهی اوقات شکلهای ناهنجاری دارد، اصلاح کند.

 واقعاً‌ به زنها ظلم میشود؛ این البته مخصوص محیط ما نیست، در محیطهای فرنگی بیشتر از اینجاها ظلم میشود، البته حالا من که میگویم به زنها ظلم میشد، چون این جنبه‌ی غالب است و الّا گاهی هم به مردها ظلم میشد، یعنی الان هم همین‌جور است. باید یک هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی‌ تنظیم بشود و برایش ضوابط و مقرراتی گذاشته بشود که این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود.

 مسئله‌ی دیگری که در مورد خانواده اولویت دارد، مسئله‌ی فرزندآوری است و خیلی مسئله‌ی مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانمهای جوان قبول کردند و عمل کردند لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعه‌ی پیر داشته باشیم. خطر بزرگی است، این از همه‌ی خطرات بزرگتر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلّماً راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید.

 یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ»(۱) این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه مینویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمیشود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].

 در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه میشود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است. کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند.

منبع: khamenei.ir

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    40 5
    مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع ازدواجه. وقتی کسی میبینه با این قیمت ها نه می‌تونه خونه بخره نه درآمد درست و حسابی اینم از وضع تورم که امروز میخوابیم فردا پا میشیم میبینیم همه چیز با دیروزش گرونتر شده. خب چطور میشه زن گرفت؟ واقعا وظیفه حکومت و دولت توی این راه چیه؟ از همه جالبتر اینجاست که دولت حاضره وام بده برای اجاره خونه اما حاضر نیست چند تا قانون بزارع که دست هر چی دلاله بسته بشه!!!! چرا آقای روحانی؟ از دولت کاری جز نگاه کردن و بی‌خیالی بر نمیاد آقایون مجلسی ک به شما رای دادیم فکری کنید تا بیش از این دیر نشده
    • CA ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      2 25
      اگر مشکل اصلی مادی هست باید بالای شهرها امار طلاقشون و بچه اوری از همه بیشتر باشه که نیست! دقیقا برعکسه اتفاقا... مسائل مادی اصل نیست بلکه یکی از مسائله
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    40 14
    سربازی رو بردارید تا جوان ها الکی وقت شون رو توی بسیج و دانشگاه ها تلف نکنند زودتر برن سر کار.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      17 15
      یعنی تو بسیج و دانشگاه وقت تلف میشه؟ اینایی که تو کف خیابون و پارک‌ها در حال ولگردی هستند مانع نیست؟ اینم شد حرف!
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      7 19
      لطفاً دقت کن بعد نظر بده.! مرزها را چه کسی پاسداری کند. اگر سربازی نباشد.؟!
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      6 5
      منظورت رو واضحتر میگفتی.!
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    10 16
    واقعا دوران انقلاب ۳۵میلیون جمعیت بودیم حالا الحمدالله۸۵میلیون هستیم،تا۲۰۵۰میلادی جمعیتمان به ۱۲۰میلیون وکمتر میرسد
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    14 43
    جانمان فدای رهبر عزیزمان امام خامنه ای.
  • کارشناس IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    61 13
    با پر رویی پیرمان کردین
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      16 42
      رییس جمهور بنفشت با پررویی پیرتون کرد که 2 بار بهش رای دادین و خودتون رو کشتین حق نداری به رهبر توهین کنی بی ادب وقیح
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      14 27
      حتما منظورش روحانی.!!!
  • راهکار صحیح IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    9 55
    تولید و واردات لوازم پیشگیری باید ممنوع شود .
    • ناشناس IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      6 1
      آخه یکم سر عقل حرف بزنید و نظر بدهید این چه راهکاریه آخه شما می توانید تبلیغ فرزند آوری کنید اما اجبار معنی نداره حتما خودت هم همینطوری متولد شدی دیگه ک همین راهکار رو میدی
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    14 33
    قربونت برم رهبر عزیزم بمیرم برای دستت همیشه گریه میکنم و دعات می کنم
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    6 22
    حرفای قشنگی بود
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    31 1
    با این تورم و بیکاری و کم توجهی به مشکلات مردم و مشکلات اجتماعی به سرعت فرزند اوری کمتر خواهد شد
  • DE ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    19 6
    بهتر که جمعیت کم بشه تا چندسال دیگه مجبور بشیم دزد وارد ککیم
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    64 11
    جدی میفرمایید؟ پول برای سیر کردن شکم خودمان هم نداریم. با بیکاری و فقر و گرانی و تورم کی میتونه ازدواج کنه. شما هم که فقط نظاره گرید.
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      10 59
      دستت درد نکنه با کی هستی.؟! اگر با آقا هستی متوجه حرف زدنت باش پات رو از گلیمت درازتر نکن.!!!
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      8 24
      منظورت با کی وچی هست.؟!
    • عبداله IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      2 22
      حواسمون باشه گل به خودی نزنیم. آقا که تو تیم ماست! ایشون خیلی بیشتر از ماها با معاندین داخلی و خارجی ما جنگیده و از حقوق ما دفاع کرده. منصفانش اینه که ببینیم معاندین داخلی کیا هستن...
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      1 16
      فدای رهبرحکیم وصبور ومقتدر مان.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      0 17
      سلام ودرود خدا بر رهبر مقتدر وصبور وعزیزمان امام خامنه ای.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      1 18
      توتربیت کننده نداری بهت یاد ندادند که با بزرگتر چطور حرف بزنی؟؟؟!!!
  • امین IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    35 1
    چند ساله سه شیفت دارم کار میکنم. هنوز هشتم گرو نهمه . به فکر یکم آرامش هستم ازدواج پیش کش
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    28 5
    خدا کنه نسل بشر منقرص بشه ...زود قیامت شه خلاص شیم...آمین یا رب العالمین
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      4 5
      نسل بدها منتقرض بشه.!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    15 44
    مشرق جان وقتی میبینی به آقا توهین میشه چرا نظرسنجی تواین بخش قرار میدی توپاسداری باغیرت. توادامه دهنده راه شهدا وشهید سلیمانی هستی. دیگه تکرار نشود.!!!!
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    13 3
    وام میلیاردی جهت ازدواج اشتغال مسکن خودرو نابروری تغذیه دارو دوا وپوشک وتحصیل وتفریح و....درراه هست
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      13 1
      کل عمرتو اونوقت قسط باید بدی بدبخت شرایط کار محیا بشه بخدا من خودم کار افرینم توی هر صنفی بگی میتونم اشتغال زایی کنم منتها کو حمایت
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    2 11
    من خودم 33 سالمه و مجردم. با افراد مجرد زیادی هم مواجه بودم و کاملا با تفکراتشون آشنا هستم. افراد مجردی که الان داریم چند طیف و دسته هستن. تقریبا همه طیف ها کم و بیش دچار مشکلات فکری و فرهنگی شدن ( بررسی دقیق علمی کردم و فهمیدم الان اصل علت همینه. بقیه علتها هم خیلی مهم هستن ولی در واقع پوششی برای علت اصلی هستن) یعنی عشق به ازدواج نداریم و هر چقدر هم بگیم ازدواجی هستیم باور نکنید تعارفه (به غیر از درصدی که اونها راست میگن) و اگر ازدواج هم بکنیم قدردان نیستیم و بعد 6 ماه به فکر طلاق هستیم....و این فاجعه نتیجه نفوذ فکری و فرهنگی و ادراکی دشمن در کشورمون از طریق محتواهای اینترنتی و شبکه های ماهواره و گوشی هوشمند و شبکه های اجتماعی رایج خارجی(اینستاگرام و تلگرام و گوگل و یوتیوب و...) و محتواهای نامناسب در گیم و بخش سرگرمی و سینما و انیمیشن و این موارد فرهنگی هست..... یه نکته مهم هم هست...اکثرا جوانان متولد اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به لحاظ فکری وضعیت مناسبتری دارن و عمدتا مشکلشون اقتصادی و اشتغالی هست که اینها باید حمایت بشن و با همدیگه ازدواج کنن.... واقعیت اینه که بحث «سربازی» هم یه موضوع کاملا انحرافی هست و اتفاقا دشمن علاقه زیادی به تعطیلی سربازی داره. من خودم اول بدم میومد ولی رفتم. اگه سربازی نری قدر خیلی چیزا رو نمیدونی قدر زندگیت رو نمیدی و خرابش میکنی..اگه بری احتمال اینکه قدردان زندگی باشی بیشتره و شانس موفقیتت در تصمیمات مهم زندگی بیشتره
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      9 1
      نمیشه دنیا به سمت جلو بره کشور ما هنوز توی عصر حجر باشه با دنیا باید جلو رفت شعار ندیم عملگرا باشیم تکنولوژی خوبه به شرطیکه درست استفاده بشه همین تفنگ که پاسدار مردم هستش دست نا اهل بیوفته خسران به بار میاره درست استفاده کردن رو باید به مرد یاد داد شما با فقر اونقدر مردم رو درگیر کردین که نه تفریح دارن نه اموزش میبینن انتظار هم دارین وضعیت رو به بهبودی هم بره؟؟؟؟ نه همچین اتفاقی نخواهد افتاد و بیشتر از همه به دین ضربه زدین شما
    • جوان ایرانی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      7 7
      سربازی از دستاورد های منحط رضاخان بود به تقلید از غربی ها که علما هم مخالفش بودن ! حالا خود غربی ها 40 ساله سربازی رو کنار کذاشتن اون وقت ما حاضر نیستیم کنار بزاریم ! 200 کشور سربازی ندارد در جهان و فقط 15کشور سربازی دارند اگر سربازی چیز خوبی بود خود ابداع کنندگانش کنارش نمی زاشتن آیا 2سال عمر این جوانان حق الناس نیست که به اجبار گرفته می شود ؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    4 8
    برای جوان کردن کشور این پشنهاد را می دهم: 1- به خانم ها از ماه هشتم بمدت یک سال مرخصی با حقوق داده شود. از ان به فعد نیز بمدت شه سال دور کار باشند. 2- با هر کارت ملی بچه یک کارت بانگ به مبلغ نیم میلیون تومان به مادر داده شود وهر ماه این مبلغ نیز تا اخر دبستان به حساب مادر ریخته شود. 3- بعد از دبستان این مبلغ یک میلیون تومان شود. 4- قوانین سرپرستی بچه چنان تغییر یابد که در صورت جدا شدن بچه به طرف اهل تر و با سواد تر داده شود.یا دولت سرپرستی را بعهده گیرد.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      12 0
      اینجا ایرانه لعنتی با نروژ اشتباه گرفتی!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    2 17
    فدای آقا وفرمایشات حکیمانه وصبر ایشان.
  • یکتا IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    15 1
    اینهمه معتاد دزد قاچاقچی ولگرد همش محصول رشد بیرویه جمعیته خوب بچه اومد کو کار مسکن شغل کو ازدواج .
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
      1 11
      چی میگی خودت میفهمی؟! این موضوع رو به دولت بگو که کار اجرایی داره.!!!
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 17
    مگر در سایت ها گفته نمی‌شود هرگونه توهین منتشر نمی‌شود. خصوصا مشرق که سایت منسوب به سپاه است. باید دقت بیشتری کند. سایت پر از توهین متاسفانه آنهم توهین به مقدسات کشورمان چرا؟!
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
    0 0
    امیدوارم زودتر به انقراض نسل برسیم تا لااقل مسئولین دزد نظام بتونن کشور رو بهتر بچاپند بلکه کمی سیر بشن.دعا میکنم واقعا نسل ایران ازبین بره یا کمتر بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس