کد خبر 1097394
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
ایران اولین ایستگاه سفرهای خارجی الکاظمی؛تقویت روابط در دستور کار

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق درحالی قرار است امروز سه شنبه عازم ایران شود که تقویت روابط با تهران به ویژه در عرصه اقتصادی در دستور کار وی قرار دارد.

به گزارش مشرق، قرار است «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز سه شنبه به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. این درحالی است که وی قرار بود روز گذشته به شهر «ریاض» پایتخت عربستان برود اما بستری شدن شاه سعودی در بیمارستان، سفر نخست وزیر عراق را به تعویق انداخت.

بر این اساس، ایران اولین ایستگاه سفرهای خارجی «مصطفی الکاظمی» از زمان تصدی پست نخست وزیری در عراق است. الکاظمی پیش از سفر به تهران، در نشستی سه جانبه با «برهم صالح» رئیس جمهور و «محمد الحلبوسی» نخست وزیر عراق، ابعاد مختلف این سفر را بررسی کرد. در این نشست سه جانبه، مقامات عراقی اعلام کردند که بغداد به دنبال تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف است؛ به گونه‌ای که این همکاری‌های به گسترش صلح در منطقه منجر گردد.

بیشتر بخوانید:

این سفر درحالی قرار است انجام شود که رسانه‌های سعودی و صهیونیستی برای تحت الشعاع قرار دادن روابط استراتژیک و راهبردی میان تهران و ریاض دست به کار شده اند. رسانه‌های سعودی طی روزهای اخیر با انتشار مطالب مختلف اینگونه ادعا کردند که مناسبات میان تهران و بغداد در سایه نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» دیگر همچون سابق نخواهد بود.

رسانه های سعودی و صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا روابط میان تهران و بغداد را تحت الشعاع قرار دهند این ادعاها در حالی است که شخصیت‌های مختلف عراقی چنین مسأله ای را قویاً رد کرده و عامل اصلی مطرح شدن آن را تلاش ریاض برای خدشه وارد کردن به روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و عراق، عنوان کرده اند. درهمین ارتباط، «عبدالرحمن اللویزی» نماینده سابق پارلمان عراق ضمن رد ادعاهای رسانه‌های سعودی در خصوص کاهش روابط تهران و بغداد در دوره نخست وزیری «الکاظمی»، گفته است: «بدون شک چنین ادعاهایی صحت ندارد. اینکه گفته می‌شود که در آینده شاهد روابط خوبی میان دولت الکاظمی و جمهوری اسلامی ایران نخواهیم بود، مسأله ای نیست که بتوان آن را قبول کرد».

وی همچنین ادامه داد: «من معتقد هستم که مطرح شدن چنین ادعاهایی در واقع نشأت گرفته از مناقشاتی است که سعودی‌ها با ایران دارند. ضمن اینکه الکاظمی نیز تصمیمات دولت خود را بر مبنای چنین مناقشاتی اتخاذ نمی‌کند. به طور کلی چنین ادعاهایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

در هر صورت، اینکه «مصطفی الکاظمی» در اولین ایستگاه از سفرهای خارجی خود به ایران سفر می‌کند خود به تنهایی حامل پیام‌های مختلفی برای طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در رأس آنها ایالات متحده آمریکاست. مقامات عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا خود نیک می‌دانند که روابط و مناسبات تهران و بغداد به اندازه‌ای عمیق و استراتژیک است که الکاظمی و یا هر نخست وزیر دیگری نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد.

بدون تردید سفر مصطفی الکاظمی به تهران مقدمه‌ای برای تقویت و گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی خواهد بود؛ به ویژه اینکه پس از شیوع ویروس همراهی یک هیأت عالیرتبه از مقامات سیاسی، امنیتی و اقتصادی با الکاظمی نشان می دهد که وی تقویت روابط با تهران در زمینه های مختلف را در دستور کار دارد کرونا مبادلات تجاری تهران و بغداد با وقفه مواجه شد. اکنون طرف‌های ایرانی و عراقی عزم خود را جزم کرده اند تا از طریق دستیابی به یک راهکار مشترک از ظهور و بروز وقفه‌های مجدد در مسیرِ مبادلات تجاری و اقتصادی در سایه تداوم شیوع ویروس کرونا، جلوگیری کنند.

افزون بر این همراهی یک هیأت بلندپایه از مقامات مختلف عراقی با مصطفی الکاظمی در سفر به تهران نیز نشان از آن دارد که وی به دنبال تقویت روابط خود با تهران در زمینه های گوناگون است. طبق برنامه قبلی، قرار است وزرای دفاع، خارجه، بهداشت، نفت و انرژی الکاظمی را در سفر به تهران همراهی کند. این بدان معناست که وی نگاه ویژه به تقویت روابط با ایران نه تنها در عرصه اقتصادی که در عرصه‌های مختلف دارد.

عراق در مقایسه با دیگر همسایگانش، طولانی‌ترین مرز را با جمهوری اسلامی ایران دارد و طبیعی است که بغداد نگاه ویژه ای به تقویت روابط با تهران داشته باشد؛ به ویژه اینکه منافع و مصالح حاصل از مبادلات تجاری و اقتصادیِ فیمابین همواره به سودِ هر دو طرف بوده است. درست به همین دلیل است که حتی برخی فشارهای رسانه ایِ خارجی به بغداد نیز مانع از لغو یا تعویق سفر الکاظمی به ایران نشد.

در همین ارتباط، پیشتر برخی رسانه‌های وابسته به آمریکا و سعودی با انتشار اخباری نادرست از احتمال تعویق سفر نخست وزیر عراق به ایران خبر داده و علت آن را عدم سفر الکاظمی به ریاض در موعد مقرر عنوان کردند. با این حال، طولی نکشید که «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق صراحتاً اعلام کرد که سفر الکاظمی به تهران طبق برنامه ازپیش‌طراحی‌شده انجام خواهد شد. بنابراین، تیرِ رسانه‌های بیگانه در این زمینه به سنگ خورد.

‌علیرغم فضاسازی های رسانه‌های سعودی سفر الکاظمی به ایران به تعویق نیفتاد جای هیچگونه تردیدی وجود ندارد که با انجام سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به ایران، فضاسازی‌های رسانه‌ای به ویژه از سوی رسانه‌های سعودی، آمریکایی و صهیونیستی علیه روابط و مناسبات استراتژیک میان تهران و بغداد بیش از پیش تشدید خواهد شد و این رسانه‌ها مأموریت کوچک جلوه دادن سفر مذکور و نتایجِ حاصل از آن را در دستور کار قرار خواهند داد.

با تمامی اینها، این تلاش‌های رسانه‌ای مذبوحانه نمی‌تواند واقعیت موجود را دستخوش تغییر سازد؛ واقعیتی که بیانگر آن است که روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق در طول قریب به ۲ دهه گذشته در هیچ برهه‌ای متوقف نشده بلکه همواره سرعت بیشتری به خود گرفته است. اکنون نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد و سفر الکاظمی به ایران در اولین ایستگاه از سفرهای خارجی در دوره نخست وزیری‌اش گواه بر این مدعاست.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    اومدن یک جاسوس امریکایی به ایران اینقدر افتخار داره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس