هشدار درباره عوارض جبران‌‌ناپذیر «فاویپیراویر» و «رمدسیویر» تقلبی / توزیع "فاویپیراویر ایرانی" آغاز شد

سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص فاویپیراویر و رمدسیویر موجود در بازار سیاه گفت: بر اساس آزمایش صورت گرفته از نمونه‌های مکشوفه عموماً تقلبی و جعلی است.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره داروی فاویپیراویر، گفت: موضوع مصرف خودسرانه دارو اعم از فاویپیراویر یا هر داروی دیگری مشکلات زیادی دربر خواهد داشت. در هفته‌های آتی احتمالاً ما بروز پدیده آنفلوانزا در کنار بیماری کووید19 را خواهیم داشت و از آنجا که فاویپیراویر به عنوان یکی از داروهایآنفلوانزا در فهرست دارویی کشور قرار گرفته است ممکن است شاهد تجویز و مصرف خودسرانه این دارو باشیم.

وی افزود: هشدار نسبت به مصرف خودسرانه فاویپیراویر صادر شده است و هر دارویی بدون تجویز پزشک مصرف شود عوارضی دارد.

بیشتر بخوانید:

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه نمونه‌های فاویپیراویر موجود در بازار سیاه قاچاقی است آیا نمونه خارجی این دارو اصلاً وارد کشور نشده بوده است، اضافه کرد: تعداد محدودی از داروی "فاویپیراویر" و "رمدسیویر" برای انجام مطالعات بالینی وارد کشور شده بود که در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ماه‌های اخیر تجویز و استفاده می‌شود و ما مجوزی برای واردات خارج از این موضوع نداشتیم؛ تا زمانی که در هفته اخیر هر دو داروی رمدسیویر به‌عنوان داروی دارای اثربخشی احتمالی برای برخی بیماران کووید19 و فاویپیراویر برای آنفلوانزا وارد فهرست دارویی کشور شد.

جهانپور تصریح کرد: داروهایی که خارج از این چرخه رسمی توزیع دارویی کشور فروخته می‌شود، بر اساس آزمایش صورت گرفته از نمونه‌های مکشوفه عموماً تقلبی و جعلی است که باهزینه‌های گزاف به خانواده‌ها فروخته شده است و قطعاً نه تنها تأثیری بر درمان کرونا نخواهد داشت بلکه می‌تواند عواقب جدی و عوارض جبران‌ناپذیری نیز برای سلامت مصرف‌کننده داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان آغاز تولید داخلی فاویپیراویر خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر پس از ورود داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر به فهرست دارویی کشور با تلاش داروسازان داخلی چرخه تولید داخلی آن‌ها نیز آغاز شده است و حتی فاویپیراویر نیز در چرخه توزیع قرار گرفته است و رمدسیویر نیز در روزهای آتی در چرخه توزیع قرار خواهد گرفت.

فاویپیراویر نیز تنها داروی آنفلوانزا نیست بلکه تجویز آن در کنار سایر داروهای آنفلوانزا ممکن است صورت بگیرد و بنابراین در اپیدمی احتمالی کرونا و آنفلوانزا در فصل پاییز نیز نمی‌توان انتظار داشت فاویپیراویر را به عنوان داروی اصلی یا انتخاب اول پزشکان برای درمان آنفلوآنزا بشناسیم بلکه این دارو یکی از داروهایی است که ممکن است در کنار سایر داروها برای درمان این بیماری مورد تجویز قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید داخل برای هر دو دارو کفایت خواهد کرد و شرکت‌های دیگری نیز متقاضی تولید این دارو یا تولید ماده اولیه این دارو هستند و پیش‌بینی‌های ما حاکی از آن است که در آینده نیازی به واردات آن‌ها نخواهیم داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس