دانشگاه تهران

بر اساس نظام رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن ۲۰۲۰، دانشگاه تهران با افزایش رتبه در سه معیار «مرجعیت علمی»، «دیپلماسی علمی» و «دسترسی آزاد به انتشارات» همچنان صدرنشین دانشگاه‌های کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۳۶ دانشگاه از ایران در جمع یک هزار و ۱۷۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند، این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این تعداد برابر با ۲۶ دانشگاه بوده است.

بر اساس این اعلام، دانشگاه تهران با افزایش رتبه در سه معیار مرجعیت علمی از رتبه ۱۵۶ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۱۴۰ در سال ۲۰۲۰، دیپلماسی علمی از رتبه ۲۱۲ در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۱ در سال ۲۰۲۰ و و دسترسی آزاد به انتشارات از رتبه ۲۱۲ در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۱ در سال ۲۰۲۰، همچنان صدرنشین دانشگاه‌های کشور است.
لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. در سال ۲۰۲۰، دانشگاه‌های دنیا در ۲۰ شاخص در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.


این ارزیابی‌ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده کرده است. معیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات ۱٪ برتر، مقالات ۵٪ برتر، مقالات ۱۰٪ برتر و مقالات ۵۰٪ برتر بهره گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    تمرکز و ویرانی علمی بقیه دانشگاهها یک دانشگاه بی درو پیکر را همه چیز دیدن هرچه جاسوس و اجنبی پرست هم از این دانشگاه ؟؟!!!!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 0
    دسترسی به انتشارات؟!!!!!!!!!
  • DE ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 0
    متاسفانه این دانشگاه و دانشگاههای دیگه فراموش کردند که درپی حل مشکلات مردم بشکل علمی و کاربردی باشند. سری که برای ما نچوشه...............این دانشگاه اینهمه مقاله علمی مینویسن تا کشورهای دیگه ازش بهره وری کنن. سهم مردم ایران از این پایگاه علم و دانش و فناوری که با پول و بودجه مردم قد بلندکرده در حل مشکلات زندگی شون چی میشه؟ انتشارات جلو دانشگاه تهران ازنظر کیفی هرساله مثل شلوارچیتی اب میرن! اونم از دانشگاه شریف که بهترین و تاب ترین فارغ التحصیل هاش زود ی میپرن میرن به استخدام کشور بیگانه درمیان! انگار نه انگار با پول مردم درس خوندند و حق نون و نمک رو باید ادا کنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس