اين شبکه همچون هميشه با مطرح‌سازي منابع مبهم، حرف خود را از زبان ديگران مطرح کرده و مي‌نويسد: «منتقدان همچنين از نحوه تصميم‌گيري در مورد اين بخش که ظاهرا با مشورت‌هاي اندکي همراه بوده است انتقاد مي‌کنند.»

به گزارش مشرق، بنگاه خبرپراکني دولتي «بي‌بي‌سي» و حکومت انگليس توافق کرده‌اند که مسئوليت تأمين هزينه بخش جهاني بي‌بي‌سي از وزارت امور خارجه اين کشور به بنگاه بي‌بي‌سي منتقل شده و تنها منبع رسمي تامين بودجه به اين بنگاه خبري منحصر شود.
به عبارت ديگر اين هزينه هم مانند بودجه برنامه‌هاي داخلي بي‌بي‌سي در کشور انگليس، از محل دريافت "حق اشتراک استفاده از تلويزيون" از شهروندان بريتانيايي تأمين مي‌شود. يعني از اين به بعد بودجه اين شبکه تنها از طريق ماليات مردم انگليس تامين شده و وزارت امور خارجه اين کشور که ماموريت طرح‌ريزي و پشتيباني "عمليات رواني" در کشورهاي هدف را برعهده دارد، به ظاهر بودجه بي‌بي‌سي را قطع خواهد کرد.
بر اساس اين توافق، ميزان "حق اشتراک استفاده از تلويزيون" که به طور مستقيم براي اداره شبکه‌هاي داخلي بي بي سي در بريتانيا از شهروندان دريافت مي‌شود نيز براي شش سال آينده تثبيت مي‌شود. يعني افزايش هر ساله بودجه اين بنگاه و دستمزد کارکنان آن نيز قطع خواهد شد. اين مسئله نارضايتي دست‌اندرکاران اين شبکه را به همراه داشته است؛ تا جايي که از همان شيوه‌هاي عمليات رواني و سياه‌نمايي که در جوامع هدف خود از جمله ايران استفاده مي‌کنند، براي مقابله با تصميم دولت اين کشور بهره گرفته‌ و همين طور  به افشاگري دست زده‌اند.
اين شبکه اعلام کرد: تصميم در مورد تغييرات گسترده در نحوه عملکرد بي بي سي، تنها چند ساعت پيش از اعلام رسمي برنامه نهايي بازنگري در هزينه‌هاي دولت بريتانيا در مجلس اين کشور نهايي شد.
بي‌بي‌سي در مورد ثابت ماندن بودجه خود در سال‌هاي آينده با توجه به نرخ تورم غيرقابل پيش‌بيني نوشت: «مشخص شدن ميزان درآمد بي بي سي در شش سال آينده، براي اين بنگاه نوعي ثبات و امکان برنامه ريزي بهتر ايجاد مي کند؛ اما افزايش نرخ تورم در اين مدت تقريبا قطعي است و هزينه هاي سالانه بي‌بي‌سي هم در نتيجه اين تغييرات حدود 340ميليون پوند افزايش يافته است.»

بخش جهاني، بهترين پوشش براي غيردولتي جلوه دادن BBC
بنابر اعلام بنگاه خبرپراکني، بودجه سالانه بخش جهاني بي‌بي‌سي در حال حاضر 272 ميليون پوند است که توسط وزارت امور خارجه اين کشور تأمين مي‌شود.
طبق اعلام رسمي اين شبکه، بخش جهاني ‌BBC قبلا هم از نظر سياست‌ها و شيوه روزنامه نگاري و همچنين از نظر اداري بخشي از بنگاه بي‌بي‌سي بود، اما از اين به بعد از نظر مالي هم بخشي از اين بنگاه است و در نتيجه با کاهش بودجه وسيع تري نسبت به آنچه قبلا انتظار مي‌رفت رو به رو خواهد بود که اين مسئله نارضايتي کارمندان اين شبکه را به دنبال داشته است.
در همين راستا بي‌بي‌سي براي ايجاد نگراني در دولت اين کشور از کاهش بودجه خود متذکر شد: «عده‌اي اين نگراني را مطرح کرده‌اند که اين امر ممکن است باعث آسيب ديدن کيفيت متفاوت بخش جهاني بي‌بي‌سي شود يا اين بخش را در اولويت کاهش بودجه قرار دهد.»
اين شبکه همچون هميشه با مطرح‌سازي منابع مبهم، حرف خود را از زبان ديگران مطرح کرده و مي‌نويسد: «منتقدان همچنين از نحوه تصميم‌گيري در مورد اين بخش که ظاهرا با مشورت‌هاي اندکي همراه بوده است انتقاد مي‌کنند.»
جالب اينکه بي‌بي‌سي به اصلي‌ترين نکته در مورد غيرمستقل بودن خود و همچنين لورفتن هويتش بر سر تامين بودجه از طريق بخشي از دولت انگليس يعني وزارت خارجه اشاره داشته و اينگونه ادامه مي‌دهد: «منتقدان بخش جهاني بي بي سي معمولا اين نهاد را "دولتي" توصيف مي‌کردند و استقلال حرفه‌اي آن را با توجه به تأمين بودجه‌اش توسط دولت، نمي پذيرفتند.» اما آنها هيچ اشاره‌اي به تامين بودجه هنگفت بنگاه خبرپراکني دولتي انگليس از سيستم سلطنتي اين کشور نداشته و به نوعي بر حکومتي بودن بنگاه BBC سرپوش مي‌گذارند؛ در صورتي که هدايت و منبع مالي هر دو  يعني وزارت خارجه به عنوان متولي طرح‌هاي غوغاسالارانه و براندازي در کشورهاي هدف و همين‌طور بخش جهاني بنگاه خبرپراکني بي‌بي‌سي به عنوان بازوي پروپاگانداي دولت اين کشور با مرکزيت و  مديريت واحد سازمان جاسوسي خارجي بريتانيا MI6 مي باشد.
شبکه دولتي انگليس در انتها براي زيرسوال بردن اين تصميم يادآور شد: «کارشناسان امور رسانه‌اي مي‌گويند که تصميم جديد ممکن است استقلال حرفه‌اي بخش جهاني بي‌بي‌سي را روشن‌تر کند(!)، اما آينده آن را با ابهام‌ها و تصميم‌هاي دشوارتري روبرو خواهد کرد.»
اين نشان مي‌دهد هرچند دست‌اندرکاران اين بنگاه خبرپراکني از پوشش فريبنده خود يعني رفتن زير لواي اختصاصي «بخش جهاني بي‌بي‌سي» خوشحال‌اند و به ظاهر از اتهامات دولتي بودن فرار مي‌کنند ولي کاهش بودجه و منابع مالي‌ باعث شده تا از حقايقي پرده‌برداري کنند؛ واقعياتي که تا به حال هزينه‌هاي فراواني را براي اين رسانه و وجهه به ظاهر بي‌طرفش وارد ساخته و بي‌اعتمادي هميشگي مخاطبان اين شبکه از جمله فارسي ‌زبان‌ها را به دنبال داشته است.
اين در حالي است که شبکه خبري يورونيوز وابسته به اتحاديه اروپا از راه‌اندازي بخش فارسي زبان خود در روزهاي آينده خبر داده است. برخي اخبار نشان مي‌دهد شبکه يورونيوز فارسي اصلي‌ترين رقيب BBC فارسي در سياه‌نمايي از اوضاع ايران خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس